Bukefalos 28 år!

Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

JessicaM

Trådstartare
Jag har ofta funderat på hur tex pat parelli säger NEJ till en häst som kanske reser sig eller backar ner i diken eller något liknande..

Jag har fått lära mig att ryta till när min dam backar ner i diken elller "dummar" sig, men det känns inte rätt! Ibland pratar jag bara lugnt med henne..

Men hur gör man på ett Nh sätt? Ett parelli sätt?
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Kan hon rygga?
Om du inte provat det redan ?

Rygga några steg, fram igen. Rygga några steg, fram igen. :)
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Jag har inte hållit på med Nh så länge så rätta mig gärna om jag har fel, men jag tycker nej i NH handlar om korrigering och vad korrigeringen består i och hur kraftig den är beror på vad man vill korrigera och på hästen man hanterar, alla hästar fungerar olika och reagerar olika på styrkan i korrigeringen.

Som tex, hästen buffar på dig, den kommer i din bubbla utan inbjudan, då korrigerar man det genom att flytta bort huvudet där man vill ha det.

Du stannar och hästen går på dig och knuffar undan dig, du kan bla korrigera genom att backa hästen.

Så nej anpassas efter vad hästen gör, det är något som man får lära sig efterhand, som tur är hästar väldigt förlåtande djur.
Användar man en för svag eller för stark korrigering märker man det ganska snabbt och kan anpassa det till nästa gång.
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Jag tror att det är svårt att för någon här att säga exakt hur du bör göra med just den hästen utan ha sett hur du hanterar henne och hur hon beter sig.

Men tränar du NH i varje del i din hantering av hästen, så tror jag att de saker som du har problem med kommer att bli bättre.

NH är för mig ett sätt att förhålla sig till min häst varje stund som vi är tillsammans, inte för att fixa sakar som inte fungerar.

Min häst regerar väldigt positivt på att jag hanterar henne likadant hela tiden, hon är nervig dam som hela tiden blir tryggare sen jag började med NH. :)

Jag hoppas att du kommer tillrätta med din tjej, det kan inte vara kul att ha en häst som reser sig.

Kram, Maya
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Jag tänkte mest på om ni säger något när de "dummar" sig.?
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Oavsett vem eller vad som inspirerar ens hästhantering så är straffryggning en tämligen olämplig metod.

Jag har heller aldrig sett någon större mening med att rygga i tid och otid, oavsett om man gör det för att korrigera eller bara checka av (vad då?).

I samtliga fall när hästen krånglar (iaf de jag kommer på på rak arm) så är det bristande framåtbjudning och bristande förtroende för handen/bettet/grimman - dvs hästen vågar inte ta för sig framåt och lita på att den inte blir hindrad/hejdad/straffad för att den går framåt. Då låter det väl inte så smart att rygga den.

Dock kan jag inte svara på utsprungsfrågan mer än just ovan - ryggning tycker jag är en riktigt dåligt metod att lösa problem på och hoppas innerligt att NH/Parelli-entusiaster har någon annan metod om det är de svaren du söker.
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Däremot på ett för hästen vettigt sätt ser du till att reda ut orsakerna till varför hon gör som hon gör. Korrigerar i första hand dig själv - din inställning till hästen, din sits/position, din hjälpgivning och framförallt hur du själv reagerar när hon väl börjar krångla. Kan det rent av vara så att du plockar fram krångel hos hästen genom att vara otydlig, hård eller bara okunnig? Gör du rätt och hästen fortfarande krånglar hjälper det inte att tala snällt, då behöver du korrigera ett invant beteende. Men det behöver inte betyda att du ryter, slår, eller använder hårda hjälper, däremot behöver du veta exakt NÄR du faktiskt behöver ta igenom en viss hjälp. Det går inte att förklara över internet och kanske inte heller ens IRL, det är sådan man bara vet och gör automatiskt på känsla när man blir mer rutinerad.

Och sedan är nyckelordet framåtbjudning, allt löses faktiskt med en ärligt framåtbjudning. Det är den du ska hitta och locka fram hos hästen igen :)
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Grejen med NH är väl att man aldrig säger nej till hästen. Istället hjälper man den välja "rätt väg" (dvs den vägen vi som människa vill att hästen ska ta) genom att göra den rätta vägen lätt och rolig och alla andra vägar svåra och jobbiga. Gör hästen något vi inte vill låter vi den helt enkelt jobba lite extra (observera att detta INTE innebär att man backar hästen en kilometer eller tvingar den att kuta runt på en volt en timme). Gör hästen det vi vill låter man den vara, ger eftergift och berömmer massor.

Nu kör jag mina egna små metoder som inte direkt är renodlad NH men om hästen reser sig skulle jag aktivera den så att den får annat att tänka på. Att ställa den och flytta bakdel är bra eftersom en häst inte kan resa sig med korsade bakben. Så fort den lyssnar skulle jag se till att den bjuder framåt och berömma när den går fram. Börjar den resa sig igen får man göra om proceduren.
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Men alltså jag skrev som ett exempel bara vad en häst kan göra. Det jag ville veta var mest om enligt nh/parelli pratar med hästen, när den dummar sig, lugnt eller säger skarpt nej eller bara är tyst o korrigierar...
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Du är tyst lugn och korrigerar så länge hästen inte riskerar att skada dig.
Lugnt pådrivande framåt och att vara noga i sin position är lämpligt att ryta och skrika skapar snarare blockeringar och är inget som hästar gör annat än i situationer då det är strid( en dominant som driver bort en underlägsen som testar eller regelrätta rangstrider. ) Att hamna i strid med en häst är aldrig önskvärt då vi inte har så mycket att sätta emot och risken för att man missar signaler samt blir skadad är för stor.
Frågan du bör ställa dig är varför hästen "Dummar sig" Förstår den uppgiften, Känner den förtroende nog att utföra den? är den fysiskt kapabel att utföra den? Gör det kanske ont för hästen att utföra den?
Finn svaret på dessa frågor och problemen lär upphöra. ibland kan man behöva backa tillbaka till moment som man tycker att hästen borde förstå för att komma vidare.
Rytande och tvång leder inte till förtroende. Lugn, konsekvent hantering och lyhördhet gör det.
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Straffryggning? Det sa jag ingenting om?

Jag ser det precis som westernsuzie.
Är det så att hästen "dummar" sig, så hade jag istället för att stå och bråka, gjort halt när jag känner att det finns en risk till att hästen stannar. Backa några steg, ev flytta bakdelen lite. Fram igen. Att inte göra så stor grej av det utan bara bryta mönstret.


JessicaM: Jag har fått lära mig att om du säger så lite som möjligt så betyder det i hästens ögon att det är okej. Det finns inget att säga till om.
Använd rösten på ett bestämt sätt om den inte lyssnar på dig. Försök att inte prata för mycket, utan är allt bra så va bara tyst. (tro mig det är jättejobbigt att jobba bort :rofl:)
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Det du beskriver är ett oerhört effektivt sätt att lära hästen att tänka bakåt. Dvs ett långt ifrån önskvärt resultat.
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Jag förstår inte riktigt vad du menar nu..

Hm.. Jag rider western och då är ryggningen något man gör .. ofta, om man då jämför inom engelsk ridstil.
Bråkar min häst med att gå framåt och resa sig- så ber jag henne backa lite istället. Gör halt. Stå still. Kanske backa något steg till. Gör halt. Gå fram.
Man låter hästen glömma bort vad den tänkte göra. Nästa gång kanske man låter den gå lite i sidvärtsrörelser när man känner att det är dags igen.

Givetvis så är detta när hästen "testar" eller "dummar" sig.
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Enligt Pat så "dummar sig" inte hästar.
Om en häst reser sig tar man reda på vad som hände/vad man gjorde som orsakade det, och så fixar man problemet istället.
Grundtanken är att man tyst och passivt visar vad man vill, och väntar tills hästen känner sig trygg nog att göra det/alt förstår vad som ska göras.

Man ska förutse vad som håller på att hända och förebygga det, inte korrigera en situation som blivit fel redan. Det blir bara mer stressande för hästen.

Pat skulle inte sätta sig på en häst som är så otrygg/osäker att den känner sig tvungen att backa ner i diken. :idea:

Sedan tycker jag personligen att man kan ha ett litet ljud som man kan lära in att det betyder "nu är du lite fel ute och det du tänker göra kommer inte att belönas". Men då inte som en korrigering utan snarare "kom och gör såhär istället så FÅR du belöning".
Äh, vart lite svamligt tror jag.. :p
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Det jag har lärt mej är att när hästen gör fel backar man upp den dvs man backar den med hjälp av kroppsspråket tills den backar av sig självt. Så när hästen backar ner i diket så ska du fortsätta backa den kanske 5-10 meter och om den reser sig samma sak. Om det är vid ridningen den gör så arbeta den mycket på marken för det är tecken på att det inte har tillräckligt med respekt för dej.
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Många olika bud. Men eftersom det är nh/western/parelli hantering jag är ute efter så tar jag åt mig det..

När min häst backar ner i diken så testar hon mig bara. Hon reser sig när vi ska gå förbi kossor eftersom hon är rädd för kossor. Så just i dessa lägen är det ingen djupare förklaring varför hon gör så. När vi kommer till kossorna o hon börjar stressa upp sig så lugnar jag ner henne o sen går jag av o leder henne förbi dem. stannar till o tittar lite på dem, berömmer, sen går vi vidare..

Men det va just om man säger något när hon testar/dummar sig, eller ska man verkligen bara va helt tyst? Nu menar jag inte att man ska sitta o skrika på hästryggen!
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Jag tycker gott du kan vara helt tyst.

Om hästen blir rädd för korna så är den RÄDD, då lyssnar den inte på några ord du kan tänkas ha.
Däremot kan man väl prata som vanligt om man vill, typ "jaha, här står korna, stanna nu lilla pålle innan du blir rädd, så kliver jag av och hjälper dig förbi..blabla"
Fast bara om du själv känner dig lugn. Blir du lite stressad avslöjar rösten dig bara ännu mer, då kan man hellre vara tyst. Ibland kanske man hjälper sig själv med sitt prat, att distrahera sig från att tänka på vad hästen kan tänkas göra. Är väl olika från person till person, och beroende på vilken relation man har till hästen. En del pratar ofta och mycket med sin häst, och då kanske det är bra att prata sig förbi korna. Andra hästar kanske bara känner sig störda av ordflödet?

Det bästa du kan göra är att lära dig hur du hjälper hästen förbi "läskiga" saker så att hästens förtroende för dig ökar. Då kommer ni snart rida rakt förbi korna.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 493
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 583
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
911
Senast: Nepenthe
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 602
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp