Bukefalos 28 år!

Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Men som sagt, jag är inte NH-människa alls så tolka inte mina inlägg utifrån det, de är bara en förklaring till varför jag tycker som jag tycker
Ändå är det mesta NH det du säger i dina inlägg. :o :laugh:

LIA
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Aha jag förstår hur du menar! Det är verkligen intressant att läsa om hur andra gör, man märker ju att det finns minst lika många metoder som antal hästfolk och hästar, och uppenbarligen många metoder som fungerar! Jag tycker ditt sätt låter som ett bra sätt och nu inser jag att man kan använda nej på flera sätt. Det finns ju de som bara pickar på sin häst hela tiden när de rider eller hanterar hästen. Hästen går lite för fort och får ett "nej!!" som reaktion, hästen sträcker på halsen "Nej!", hästen tittar på fåglarna "Nej!". Då vågar ju hästen inte göra något alls tillslut. Det känns som du mer använder nejet som ett sätt att påkalla hästens uppmärksamhet och det tror jag absolut funkar.

Mmm det var inte riktigt meningen från början utan blev nog mer så att "nej" påkallar uppmärksamhet eftersom jag inte är så diktatorisk i min hantering. För jag använder ju fortfarande just ordet "nej" när det är något oönskat beteende som hästen börjar med men hästen verkar uppfatta det som en snäll/trevlig tillrättavisning för han slutar bara och ser lika glad ut för det, haha.
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Nej jag tror absolut inte heller att backningen är ett generalsätt för att lösa problem. Framför allt tror jag inte på backning som straff, men jag tror personligen å andra sidan inte på straff i någon form när det gäller hästuppfostran, eftersom jag helt enkelt inte tror att hästar förstår straff.

Däremot håller jag inte riktigt med i din koppling mellan backning och bristande framåtbjudning. Tvärtom så har jag den erfarenheten att hästar som inte bjuder framåt också brukar backa ovilligt på begäran (däremot kan de självklart hitta på att backa själv, men det är en annan sak). Jag tror INTE att hästar som backas på ett trevligt och korrekt sätt några steg då och då får sämre framåtbjudning på grund av detta. Däremot kan en häst som straffbackas hundratals meter självklart bli osäker och livrädd och inte våga gå framåt eftersom den inte förstår varför den backades och är rädd att det ska hända igen.

Titta på välutbildade, välridna westernhästar. De backas, sidepassas och flyttas i alla möjliga riktningar och är extremt mjuka och rörliga. Inga problem med framåtbjudningen där inte! :)

Nej rätt använt är det ju en helt annan dimension på hur hästen reagerar, helt klart!

Kopplingen till framåtbjudning är just den att hästen backar inte så himla mkt på egen hand i hagen och jag som föredrar unghästar, och som inte lär dem massa trix på marken innan jag rider :D, ser backning överlag som något man antingen gör i nödfall när man måste ut bakåt eller något man försiktigt testar på någon gång först när hästen börjar koppla ihop hjälperna ganska bra. Inom den engelska ridningen (iaf unghästutbildning i mina ögon) så är ryggningen något man inte direkt lär in utan när hästen är mogen för det, väl framme och med på hjälperna, så kan man börja testa lite just för den dressyrmässiga rörelsens skull. I ett ännu senare skede kan man använda sig av ryggningen som övning, som du säger för att få lite samling o dyl.

Jag är lika mycket emot hopp/dressyrryttare om backar/ryggar sina hästar när de tycker att hästarna ligger på för mycket. Det blir oftast straff/tvång eller i alla fall påtvingad lydnad av det hela är min uppfattning.
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Ändå är det mesta NH det du säger i dina inlägg. :o :laugh:

LIA

Underbart, då kanske jag inte behöva tycka så illa om NH ändå :D

Skämt o sido, sättet att förhålla sig till hästen tycker känns väldigt bra, det jag förstått av era diskussioner här på buke bla. Det jag hänger upp mig på är att man markarbetar en jäkla massa, backar en jäkla massa, måste ha hästen bakom sig när man leder den, hästarna ser oftast väldigt "trista" ut, inga egna initiativ utan de bara går med låg nacke, örona hängande och blint inväntar nästa lila vink från människan. Det ser så tråkigt ut :( Och sedan ska man alltid lösa allt från marken, den poängen har jag aldrig fattat som det kanske framgått :angel:

Men JA, jag är medveten om att jag inte gillar dålig NH, men i min värld både här och IRL så är den dåliga NH:n så himla framträdande att jag får kalla fötter så fort någon nämner det. Speciellt när folk inte verkar tro att det finns vettiga sätt att hantera sin häst och uppkomna problem utan att behöva ringa en NH-tränare.

Men precis som jag reagerar på ovanstående så reagerar jag ju självklart på det som ni (nu generaliserar jag lite men ni fattar nog :D) säkert tycker är så illa med "traditionell" hästhantering att ni kanske får dåliga vibbar av det. Hästar som aldrig kan stå still, knappt går att leda, inte har en aning om att de inte får gå rakt på en om det passar osv osv.
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Någon som vet exakt hur Parelli säger Nej?? (Rösten)
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Skämt o sido, sättet att förhålla sig till hästen tycker känns väldigt bra, det jag förstått av era diskussioner här på buke bla. Det jag hänger upp mig på är att man markarbetar en jäkla massa
fast varför är det något dåligt? att arbeta hästen från marken nygger upp den bra utan ryttare samtidigt som man lätt kan se att hästen gör det man tänkt. Kan också tycka att det är lättare att lära in signaler från marken då jag kan använda min kropp på ett annat vis,
backar en jäkla massa,
det tror jag bara är en missuppfattning, det "ingår" inte att backa i tid och otid
måste ha hästen bakom sig när man leder den,
känns också som en missuppfattning, man ska kunna placera hästen där man vill i förhållande till sig själv
hästarna ser oftast väldigt "trista" ut, inga egna initiativ utan de bara går med låg nacke, örona hängande och blint inväntar nästa lila vink från människan. Det ser så tråkigt ut :(
Och sedan ska man alltid lösa allt från marken, den poängen har jag aldrig fattat som det kanske framgått :angel:

Haha, påminn mig att jag ska filma när jag tränar nästa gång, så ska du få se på o-tråkigt :D Hela tanken är att de ska ta egna initiativ ju.
Igår tex körde jag circling där jag varje varv bad hästen stanna vid ett par "sockerbitar", han fick själv välja om han bara ville stanna eller om han ville göra nått med dem. Han testade lite olika, stampa på dem, knö in dem mellan benen, gå över och vid ett tillfälle erbjöd han att gå sidvärts över dem (vi gjorde mycket sånt i somras och det gillade han). BRA sa jag, kul ide, då kör vi sideways!
Så tog vi några varv till och så snart han insåg att jag tyckte sidvärts var kul så kutar han verkligen runt på cirkeln, tvärstannar vid sockerbiten, trampar sidvärts över och ger mig ett stort leende: :D godis? :idea:
När han gjort så några gånger vart det tråkigt så då föreslog han att han kunde stå på sockerbiten istället. BRA ide, säger jag då, beröm osv.
Spetsade öron, massor med blickar och frågor hela tiden :love: du har sett fel filmer tro jag :idea:
Anledningen till att vi kör så mycket markarbete är just för att det är så jäkla kul :love:
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Jag tycker du har fått tydliga svar, han säger inte Nej, med rösten.
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Någon som vet exakt hur Parelli säger Nej?? (Rösten)
Ett förslag: "No". :angel:

Allvarligt, jag vet inte. Kanske någon ur PP-gänget? Det finns en lååång Parellitråd som du kan leta reda på och ställa din fråga i.

LIA
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Underbart, då kanske jag inte behöva tycka så illa om NH ändå
Nä, det ser jag ingen som helst anledning till. :laugh:

Skämt o sido, sättet att förhålla sig till hästen tycker känns väldigt bra, det jag förstått av era diskussioner här på buke bla. Det jag hänger upp mig på är att man markarbetar en jäkla massa, backar en jäkla massa, måste ha hästen bakom sig när man leder den, hästarna ser oftast väldigt "trista" ut, inga egna initiativ utan de bara går med låg nacke, örona hängande och blint inväntar nästa lila vink från människan.
Det ser så tråkigt ut Och sedan ska man alltid lösa allt från marken, den poängen har jag aldrig fattat som det kanske framgått .
Det mesta här har Skuggi lämnat bra svar på, så jag plussar bara på. Det finns flera anledningar till att man lägger tonvikt på utbildning etc på marken. En är att alla faktiskt inte rider(!), en annan att variationerna är mycket större för mycket låter sig inte göras från hästryggen mm, mm. Man gör allting "klart" på backen och flyttar sedan upp det på hästrygg och kuskbock. En i mina ögon utmärkt väg. En motfråga till dig: Varför skulle man inte lösa allt från marken?

Men JA, jag är medveten om att jag inte gillar dålig NH, men i min värld både här och IRL så är den dåliga NH:n så himla framträdande att jag får kalla fötter så fort någon nämner det. Speciellt när folk inte verkar tro att det finns vettiga sätt att hantera sin häst och uppkomna problem utan att behöva ringa en NH-tränare.
Jag gillar inget som är dåligt, oavsett område. Men man kan ju inte dissa allting bara för att det finns dåliga utövare, avarter av olika slag osv? Det finns bra och det finns dåliga TV-program. Tittar du inte på TV? ;)
Strunta i dom som missuppfattat vad NH är, strunta i dom som enbart försöker tjäna pengar på något som blivit "inne" utan att ha kunskaper. Natural Horsemanship blir inte dåligt för att det finns avarter och missuppfattningar!

LIA
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

DET hade jag velat se :D


Dock citerade du mig rätt fel, jag skrev ju att jag troligtvis sett "dålig" NH men hos mig verkar det tyvärr vara den enda :) (dock räknar jag in han Blaha-gubben i tråkiga filmer oxå :o)
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Jag tittar knappt på tv nej :D Men nej man kan såklart inte dissa allt pga det dålgia. Men som jag skrev: för mig ger det dåliga vibbar om någon pratar om hur de tränar NH med sin häst för jag har hittills inte sett något kul. Precis som jag har, och har fått bekräftat under unghästens upptåg under sommaren, fördomar om hur stor koll tävlingsryttare har på sina hästar på marken.

Markarbetet glömde jag svara skuggi på, tar svar till er båda. Jag tycker man blir för diciplinfokuserad för unghästen. Så skulle jag tro att jag beskriver det bäst. Och jag gillar inte en massa hantering av unga hästar, jag tycker de ska få vara bebisar iaf tills över ettårsbetet, gärna tvåårsbetet oxå. Dvs hanteringsmässigt på en nivå där man kan visa dem på en utställning utan större problem och den dagliga skötseln fungerar smärtfritt. Jag tycker det blir för mycket "tänk, lyssna, gör si gör så", det räcker om de lyssnar och följer mig i skritt o trav och kan stå stilla. Det utvecklas något enormt bara som det redan är!

Dessutom ser jag som sagt inte riktig varför allt ska läras in på marken. Varför inte göra det från ryggen? Med den normaal hanteringen jag beskrev ovan så är normala hästar trygga med människan som hanterar dem, är uppmärksamma och vana att bara tänka framåt samt har oftast något stoppkomando. Mer behövs inte för att sätta sig på ryggen, eller för den delen börja köra in.

Min egen är ett bra exempel, om än dock inte var så trygg och okomlicerad men likväl blev det med helt vanlig hantering. På några månader med denna lilla hanteringen på heglerna och ibland en dag i veckan, från enbart ledd till hagen, var han trygg med ryttare i skritt o trav (på 4 ridturer ensam) och under inkörning med en tränare som lovordade hans kloka sätt att regarera på allt nytt. Han fungerade dessutom väldigt bra på löshoppningarna från första början.

Han är den som lärt mig allra mest och han har lärt mig att inte GÖRA en massa. Han finns och fungerar helt problemfritt utan att jag tränat en massa. Det är bara att be eller ställla en fråga så svarar han och så har han varit från dag ett här. Varför ska man då göra en massa?
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

LIA.

Jag har tagit några dagar på mig att fundera på din fråga, varför man inte ska säga nej.

Jag tror man syftar på att Nej är ett i grunden negativt ord.
Det betyder att människan förbjuder hästen att göra något istället för att erbjuda en annan uppgift.
Att be hästen ta det lugnt är ju en annan uppgift och då har "nej" fått en ny innebörd.

Hästar förstår ord men de vet inte i ryggmärgen vad de betyder, utan det har vi människor lärt dom. Så "Bananasplitt" skulle likagärna kunna stå för "kom" istället för att vara en god efterrätt.

Så därför har "nej"-förbudet innfunnit sig, därför att det är svårt att veta om en person kommer använda "nej" som ett negativt förbudsord, eller som ett ord när du ber hästen om uppmärksamhet/samling/koncentration osv osv.

Då är det lättare att genereallisera och säga att "nej" inte är bra.



Men givetvis kan ordet Nej användas, om det inte är i syfte att förbjuda hästen något (dvs i negativ form) utan för att be hästen om något annat (en uppgift).
Att säga nej åt en häst som med sulky backar mot ett stup ger inget, men om ordet Nej är inpräntat att betyda "gå frammåt" så då kanske det hjälper.
Å andra sidan, om min häst skulle backa mot ett stup och jag kände att den inte tog de framåtdrivande hjälperna så skulle jag nog gå på hårdare, inte för att vara elak mot hästen utan för att här faller "men"-regeln in... Hästen kan inte dra slutsattsen att fortsätter den backa kommer vi båda dö, så då får jag ta till det som behövs för att få hästen att gå frammåt, om det så (tyvär) blir ett hårt rapp i rumpan.
Meeen givetvis skall detta då vara under extrema förhållanden där jag märker att de mindre signalerna inte hjälper.


Men åter till "Nej". Nej är i sin grund ett förbud, men har människan inpräntat att det ska vara något annorlunda, dvs går ifrån att "nej" är ett förbud, så är det ju en helt annan sak och likaväl kunnat vara "bananasplit" som "nej". :)
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Svarar utifrån NH-filosofin!!! eftersom det är den jag försöker leva efter.
Den innebär inte "göra en massa". Den innebär göra vad som behövs för att få till ett bra och säkert förhållande mellan häst och människa. Detta grundat på hästens förutsättningar och utfört på ett sätt så i enlighet med dom naturliga vägarna som möjligt.

Varför man bör/måste lära ut mycket från marken är egentligen ganska självklart och jag tror jag redan berört det. Du svarade inte på varför man inte ska lära/lösa från marken.
Det behövs mycket mer än ett inlärt stoppkommando innan man sätter sig på kuskbocken bakom en icke inkörd häst. Här förstår jag inte hur du tänker. :confused:

Natural Horsemanship innebär inte ett utbildande av unghästar specifikt, utan snarare en utbildning av människan till att kunna lära, uppfostra och umgås med alla slag av hästar, oavsett deras ålder osv.

LIA
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Hej Sammet!

Om "nej" är ett negativt ord eller inte beror uteslutande på hur det används. EX: Fråga till läkaren: Har jag cancer? Svar: Nej!
Knappast något negativt i det?

Jag tror att det är på ett negativt sätt tänkt/använt "nej" man låst fast sin syn på ordet. För mig är det inte alls negativt, tvärtom ett praktiskt ord/en signal att använda i olika sammanhang.
Observera att jag inte talar om "nej" och en därmed påhakad negativism vid exempelvis inlärning. Det är i just det sammanhanget jag tror att den negativa(!) inställningen till nej har uppstått.

Om hästen sätter igång att äta på husväggen, så kan jag gå dit och flytta på den. Men jag kan lika gärna använda ordet "nej", som en signal att den ska sluta. I ingetdera fallet erbjuder jag en ny uppgift, däremot klargör att det den gör ogillas och den får själv hitta på något annat att göra.
Detta förutsätter att hästen är lärd att "nej" är en signal som betyder "sluta med det du gör" alternativt "gör inte vad du tänker göra".

Folk ska kunna lära sig hur och när man använder olika signaler, inkl "nej", piska och spö. Att gererallisera bort olika möjligheter tycker jag är olyckligt även i detta sammanhang. Men jag förstår att grundtanken är förenkling.

LIA
PS. Banana split är ingen god efterrätt, det är resultatet av misslyckad sammanblandning av i sig goda ingridienser. Blähh. ;)
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

PS. Banana split är ingen god efterrätt, det är resultatet av misslyckad sammanblandning av i sig goda ingridienser. Blähh. ;)

Här måste jag sätta ner foten LIA :eek: jag håller vanligen med i det du skriver, men här går du för långt!
Banana split är kanske den godaste efterrätten som finns!! :love::d
:rofl::rofl:
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Om "nej" är ett negativt ord eller inte beror uteslutande på hur det används. EX: Fråga till läkaren: Har jag cancer? Svar: Nej!
Knappast något negativt i det?


Det är ju just det jag menar med "bananasplit". Nej kan betyda vad som helst, men skall inte användas om det används i den negativa formen, enligt NH-fantaster. (ovan och nedan citat)


Detta förutsätter att hästen är lärd att "nej" är en signal som betyder "sluta med det du gör" alternativt "gör inte vad du tänker göra".




Folk ska kunna lära sig hur och när man använder olika signaler, inkl "nej", piska och spö.

Jo det tycker jag med, jag skrev bara vad jag tror är anledningen till att "Nej" fått ett förbud.

PS. Banana split är ingen god efterrätt, det är resultatet av misslyckad sammanblandning av i sig goda ingridienser. Blähh. ;)

Jag håller faktist med Skuggi här, och tycker att du ska sluta med fula påhopp. Bananasplit är gott och du sårar dess känslor när du säger något annat! :mad:
:D


/sam
 
Senast ändrad:
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Svarar utifrån NH-filosofin!!! eftersom det är den jag försöker leva efter.
Den innebär inte "göra en massa". Den innebär göra vad som behövs för att få till ett bra och säkert förhållande mellan häst och människa. Detta grundat på hästens förutsättningar och utfört på ett sätt så i enlighet med dom naturliga vägarna som möjligt.

Varför man bör/måste lära ut mycket från marken är egentligen ganska självklart och jag tror jag redan berört det. Du svarade inte på varför man inte ska lära/lösa från marken.
Det behövs mycket mer än ett inlärt stoppkommando innan man sätter sig på kuskbocken bakom en icke inkörd häst. Här förstår jag inte hur du tänker. :confused:

Natural Horsemanship innebär inte ett utbildande av unghästar specifikt, utan snarare en utbildning av människan till att kunna lära, uppfostra och umgås med alla slag av hästar, oavsett deras ålder osv.

LIA

svarar kort, styckvis.

Varför finns det då de specifika seven games?

Har jag sagt att man ska sätta sigp å kuskbocken bakom en ickeinkörd häst? :confused: Jag skrev att genom vår normala hantering utan några som helst övningar var min häst tillräckligt trygg och lyhörd för att vara en liten stjärna på inkörningskursen (inkl resterande utbildning jag nämnde). Hur kunde du fatta så fel?

Unghästar var ju bara för att JAG sysslar med det, inte att NH var unghästutbildning, vad fick du det i från?
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Jag har ofta funderat på hur tex pat parelli säger NEJ till en häst som kanske reser sig eller backar ner i diken eller något liknande..

Jag har fått lära mig att ryta till när min dam backar ner i diken elller "dummar" sig, men det känns inte rätt! Ibland pratar jag bara lugnt med henne..

Men hur gör man på ett Nh sätt? Ett parelli sätt?
Iom att vi i S. har haft hästen som ridhäst o sällan vid kofösning skall hästen lära sig att gå framåt innan den lärs att backa.
Sen ska de inte kasta sig bakåt... någon gång.
Tänk om man kör hästen eller har ngn bakom sig:eek:

Vill hästen inte gå eller ser ngt som ett direkt hot får man avleda den. Vända den så du kan berömma att den går... FRAMÅT.
Det finns ingen anledning att ryta åt den som det rovdjur vi är.

Vill hästen inte gå med sin ryttare fattas det en hel del i förtroendet- den vill hem till flocken. Det drabbar mest nervösa ryttare som inte har ngn förståelse för hästen- flyktdjuret.

I o m att NH-folket har så mkt tricks för sig på marken är det solklart att det blir problem när de sitter på. Hur ska hästen kunna förstå- se vad människan gör. Man använder därför rösten som den har lärt sig i kombination med kroppspråket. Det kan vara vad som helst smackning, ord osv, bara man är konsekvent, men det viktigaste ä'r beröm för rätt gärning- inlärning.
Det handlar oxå om energin som man förmedlar via sadeln tyglarna.
Var cool o hästen blir dito.

Ordet Nej är det allra tydligaste- när hästen då slutar med icke önskvärt betéende- beröm- den förstår då vad den inte skulle göra.

Att jämföra Pat med gemene man som inte har samma kunskap/ erfarenhet är ett hån mot hästarna. De genomskådar direkt o är då förstås dominanta eller nonchalanta.:crazy:

Tänk om Millan kunde säga åt Pat att rekommendera motion som är viktigt för hästen- för att må bra.
Det räcker inte med en stunds pudeldressyr.:devil:
Det ger bara psykisk ansträngning.

Var intressant o en trygg människa- så vill de sitta i knät.:love:
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Varför finns det då de specifika seven games?
Hur menar du? Varför dom alls finns (skrivna) eller så utformade eller ...?

Dessutom ser jag som sagt inte riktig varför allt ska läras in på marken. Varför inte göra det från ryggen? Med den normaal hanteringen jag beskrev ovan så är normala hästar trygga med människan som hanterar dem, är uppmärksamma och vana att bara tänka framåt samt har oftast något stoppkomando. Mer behövs inte för att sätta sig på ryggen, eller för den delen börja köra in.
Du kan väl förklara hur du menade om jag missuppfattat. För när det gäller inkörning, är det jobb på marken som först gäller och därefter från kuskbocken, men inte från hästryggen. F ö kör man gärna in hästar året innan dom börjar ridas.

Unghästar var ju bara för att JAG sysslar med det, inte att NH var unghästutbildning, vad fick du det i från?
Från det att du verkade fokusera just på unghästar.
Jag tycker man blir för diciplinfokuserad för unghästen. Så skulle jag tro att jag beskriver det bäst. Och jag gillar inte en massa hantering av unga hästar, jag tycker de ska få vara bebisar iaf tills över ettårsbetet, gärna tvåårsbetet oxå. Dvs hanteringsmässigt på en nivå där man kan visa dem på en utställning utan större problem och den dagliga skötseln fungerar smärtfritt. Jag tycker det blir för mycket "tänk, lyssna, gör si gör så", det räcker om de lyssnar och följer mig i skritt o trav och kan stå stilla. Det utvecklas något enormt bara som det redan är!
Det här med att hästar ska vara bebisar i två år, och om/hur/när dom ska hanteras/skolas/uppfostras mm råder det delade meningar om och blir nog väl OT att ta upp här.

Du svarade inte på varför man inte ska lära/lösa från marken.
Vore intressant med ett svar!

LIA
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 607
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
943
Senast: Nepenthe
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 704
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp