Bukefalos 28 år!

Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Du skriver så bra :bow:

Det jag hakar upp mig på, ang att NH utövas fel osv, är att det syns ju typ HELA tiden. Ta bara denna tråd som exempel, varför frågar TS efter ett PP/NH sätt att lösa sin hästs problem? Varför frågar h*n inte bara efter hjälp att lösa problemen?

Ett citat av TS:
"Men eftersom det är nh/western/parelli hantering jag är ute efter så tar jag åt mig det.."
men man hade lika gärna kunnat ta flera i TSs svar i denna tråden.

Det hade räckt att säga, precis som TS säger, att man inte trivs med de tips man får IRL, här att ryta på hästen.

Det är en annan sak om man är intresserad av hur en viss metod löser problem, men så uppfattade jag inte det här. Utan snarare att man valt en typ av hantering och är bara intresserad av lösa problem på det viset som den metoden löser problem. Därifrån är det inte långt till att bli lite för insnöad på en metod som "ska fungera" och tappa sitt egna sunda förnuft. Anser jag alltså :) Och det är det jag tycker mig se så himla mycket här på buke. Och många som inte orkar lägga ned så mkt energi som du och Sammet bla (:bow: till er) slänger ur sig dessa "quick fixes" a la NH som axel nog syftar på. Hur många gånger blir inte folk tipsade om join up :crazy:
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Jag håller med, och tycker att det är tragiskt :(

Kvinnan som "introducerade" oss vart själaglad när vi plötsligt vart intresserade av hela konceptet, och inte bara ville ha hjälp med en specifik sak. Hon sa att hon allra oftast får samtal från folk som vill ha hjälp att lasta sin häst. Och då är det lastning som gäller, gud förbjude att hon skulle nämna något om att hästen är ohanterlig även i övrigt :crazy:

Jag tror att det blivit så för att det finns så få bra tränare på det här området, folk far runt och kör demos och clinics där folk bara ser och förstår det allra ytligaste. Sedan far de på nästa clinic för någon annan, och INSER inte vad det är de ser. Kanske för att tränarna inte är pedagoger, de vet inte hur man lär ut till folk, de vet bara att de kan träna hästar snabbt och lätt :angel: De tror kanske att publiken ser och förstår alla små signaler som de själva ser så tydligt, och när det ser så lätt och snabbt ut så får folk för sig att de ska prova själv hemma.
Detta blir väl särskilt tydligt när favvo-tränaren finns låååångt bort, man vet att man aldrig kan få live-hjälp med just det här coola man sett, så då kan man lika gärna testa själv.

Sedan är det många tränare som snöar in på sin grej, som inte vill fundera och reflektera och kanske inse att de gjorde lite mindre bra förut, att man kan göra på ett annat sätt osv. Och då sitter de där på sina clinics och kurser och öser ur sig sina gamla förlegade/omoderna metoder.

Därför har jag själv snöat in ganska mycket på Parelli, då de har det jag saknar hos de andra :idea::love:
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Sammet och Skuggi har som vanligt skrivit bra inlägg, så jag behöver inte anstränga mig. :bow:

Du frågade mig personligt om ett par saker, som jag ska svara på.
Men eftersom jag är så okunnig om markarbete, kan du inte beskriva lite kort hur mycket och vad du gör? Är det regelbundet markarbete flera gånger i veckan eller vad? Med vilket mål varje gång?
Vad jag gör varken kan eller vill jag säga så mycket om. Det varierar och beror på så många omständigheter.
Hur ofta beror lite på vad man menar. Markarbete (NH alltså) i sig förekommer mycket sällan så snart vi har etablerat vårt förhållande hästen och jag, samt när hästen lärt sig hur jag vill ha det. Däremot sedvanlig träning och skolning för att komma framåt på den väg man tänker sig.
Å andra sidan, så är det NH-kommunikation så snart man är i närheten av hästen, vilket i sig blir en form av markarbete. Detta medför att man regelbundet tänker till på hur man uppför sig och agerar för att inte sätta hästen i en brydsam situation där den inte förstår en.

Hur långt man vill gå i sitt markarbete (NH) med hästen är ju upp till var och en. Det finns nästan inga begränsningar, men tenderar ibland att bli lite uppvisningskonst, typ fransmannen (vars namn jag inte minns) som gör succe på Globen med sina vita kusar. Själv är jag alltså nöjd när vi har en kommunikation, hästen förstår mina "regler" och i övrigt är tillfreds och trevlig.

För säkerhets skull vill jag upprepa, att Natural Horsemanship-filosofin är så mycket mer än markarbete. :)

LIA
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Angående markarbete kan jag iaf berätta lite om hur jag gör.

3-åringen rids inte ännu då han är för liten. Så med honom tränar jag hjälperna från marken, signaler för gångarter, samling på olika sätt, samt lite motion. Han är även med som handhäst, men då går de hela tiden snett.
Han har sedan tidigare låsningar kring korset som vi jobbar med, på det här viset ser jag väldigt tydligt om han har problem, är olika stark osv.
Jag kan helt enkelt förbereda honom för ridningen väldigt bra, så att han redan är stark och bärig innan han ska bära någon på sin rygg.

6-åringen rids mest i vanliga fall. Nu har han pga olika omständigheter blivit fet som en julgris och omusklad :o:p
Då känns det bra att kunna bygga upp honom igen, utan att belasta ryggen så mycket till en början. Dessutom kan vi göra arbetsamma och effektiva övningar på en väldigt kort tid, om jag tex har bråttom. Behöver inte sadla och greja, allt vi behöver är grimma och grimskaft typ.
Genom Parelli har jag lärt mig att bli mer påhittig och kunna variera markarbetet väldigt mycket, det jag lärt mig via den "traditionella vägen" är typ att jaga runt dem på en volt... Det blir iaf båda mina hjärtligt less på ganska omgående :angel: På det sättet har vi himla kul när vi jobbar från marken, vi kan busa till det ganska ordentligt utan att jag behöver oroa mig för att flyga av (han är väldigt extrovert och rörlig när vi busar).

Dessutom är det så att jag har problem med min kropp, den är oliksidig och jag har svårt att kontrollera den som jag vill. Jag jobbar på det, men det innebär att jag uppsuttet har ganska dålig koll på vad hästen gör med sin kropp, dessutom har jag dålig koll på hur min kropp inverkar. Så om hästen verkar oliksidig uppsuttet, så är det omöjligt att säga vems "fel" det är. Tränar jag hästen utan ryttare ser jag direkt om han är jämn eller inte.

Så, där är (några av) mina skäl till att jobba från marken.
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Varför är då inte människan smartare att föregå med gott exempel- en devis på vad en god ledare är.
Än så länge har jag inte sett ngn valpägare eller annan hundägare börjat dribbla runt hunden med viftande rep o ständiga kommandon att hunden ska backa, flytta sig osv.

Så hästen ska gå på kurs i att försöka läsa grejor som en 2bent- varelse utan varken stora rörliga öron, ett talande ansikte, en hals som kan krökas/ höjas o en kropp som hjälper till.
Nej de läser av oss på nolltid t o m på doft. DE är experterna, men visst kan man sen indoktrinera dem.

Varför söker folk upp NH?
För att de har problem eller att de vill imponera. Så har de flestas historia visats sig här.

Hästar som inte vet om dåliga människor är snälla, trygga o ställer upp på det mesta utan en massa förebyggande arbete- bara de behandlas rätt, lugnt o utan spänning.:bow::love:

Det är skillnad på att ta en mer eller mindre vild häst i staterna o då fixa till den snabbt, än att som i vår tradition- vänja dem. De är otroligt lättlärda o man behöver inte hålla på.... som många tror.

Tyvärr köper numera många häst utan tidigare kunskap. Då behövs det förstås Nh via IT eller ngn helgkurs för att lära sig en teknik- att få bukt på kusen. För att man inte förstår sig på hästar rent generellt.

Det är bara att läsa i varenda tråd här o då de råd som följer.

Hästvett existerar knappt längre om man inte har kunniga föräldrar/ mentorer.

Jag ser vuxna Nh-frälsta som inte lyckas hämta sina hästar i hagen eller kan rida ut själva.
Okomplicerade rätt nya hästägare har inte det problemet. Man ropar eller visslar på kusen o den kommer. Hästäagare som är positiva o trevliga individer- såna vill hästarna vara hos- utan tvång.

Man ska nog börja analysera sitt eget betéende innan man börjar dribbla med hästen. Men nej, den är då dominant.
Man har inte ngn förståelse för individen.
En här på buke börjar med sin immunicering innan fölet är en dag gammal. Det är ju inte riktigt slugt.

:bow::bow::bow:
Tack Axel för ett bra inlägg. Jag tycker du har ett sunt tänk som jag tror är vinnande i längden:bump: Personligen jobbar jag mycket från marken med min häst men det är långt ifrån vissa "lekar" och annat som många ägnar sig åt. Men visst, om det funkar för dom så är det väl bra...själv skulle jag kanske hellre köpa en hund om jag nu vill hålla på med klickerträning till exempel..:angel:
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Axel! Så klokt och bra skrivet!!!!:bow:
Blir själv ofta bedrövad över hur många låter den ena metoden efter den andra styra deras sätt att hantera häst. Utan att, många gånger, förstå konceptet de praktiserar. Jag är skeptiskt, men accepterar dock folks önskan att följa Perelllis eller andra koncept, utan jag tror att man själv bör bilda sig en struktur efter eget huvud och framför allt efter hästens förutsättningar. Köper inte att alla hästar kan leka lekar på samma vis osv. Själv försöker jag respektera mina hästar och jag hanterar dom definitivt inte på samma sätt. Ett sto testar mig hela tiden och henne är jag måste jag vara väldigt fast mot. Använder rösten på ett bestämt sätt. Rätt och fel beröms. Ett annat sto är känslig och henne hanterar jag efter hennes villkor. För att ge två exempel.
Är det inte så att vi ibland komplicerar vårt umgänge med våra hästar? Att vi vill så väl att vi ibland tänker för mycket. Jag behandlar mina hästar med samma respekt som jag behandlar mina vänner och familjen. Inte är jag våldsam mot min dotter och tvingar henne att backa eller snurra så att hon fattar. Men inte är jag tyst när hon gjort något som jag inte accepterar. Jag ger henne beröm och uppmuntran och jag försöker visa henne rätt väg i livet. Samma med mina hästar, både vuxna och unghästar.
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

... hur många låter den ena metoden efter den andra styra deras sätt att hantera häst. Utan att, många gånger, förstå konceptet de praktiserar.
Det problemet lider inte bara NH av, tro mig. Inom alla discipliner finns det folk som inte förstått helheten.

.... Köper inte att alla hästar kan leka lekar på samma vis osv. Själv försöker jag respektera mina hästar och jag hanterar dom definitivt inte på samma sätt.

Om du visste något om NH (iaf PNH) så skulle du veta att det är precis tvärt emot grundsynen, det du skriver.
Parelli(stavas det..) har tom definierat olika personlighetskategorier och hur man bäst bemöter de olika typerna i olika lägen.

Sverige är som sagt sorgligt okunnig om konceptet NH.
Jag skulle önska att man satte sig in i de ämnen man vill kritisera, innan man öppnar kakhålet ;)
Jag debatterar tex inte politik, eftersom jag är hopplöst okunnig och oinsatt i ämnet :idea:
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Jag vill först be om ursäkt för att jag slant på tangentbordet och stavade fel. Sen tror jag att jag lyckades vara otydlig, enligt ditt svar att döma. Jag sa att jag accepterar att andra vill hantera sina hästar enligt olika fasta principer. Vilket det, i många fall, handlar om. Att man ska gå igenom olika steg (kalla det lekar eller vad som helst) och uppnå en välhanterad häst. De här stegen kan man lära sig genom att bl.a. köpa DVD-filmer för att lära sig. Vilket kan ge idéer och vaga kunskaper om ämnet. Vad jag menar är att om man då försöker att utföra vissa handlingar på sin häst, med en viss metod, utan att ha total och full kontroll på vad man sysslar med så är detta ingen bra väg att gå. Knyter åter, som många andra, an till ex. Join Up. Hur många står i sina paddockar och försöker utan att veta syftet och vad det är man ska efterlikna ur hästens synvinkel. Jag säger absolut inte att det är fel, vilket du uppfattade, utan jag vill bara poängtera vikten av att inte krångla till saker och framför allt inte glömma VARFÖR man gör si eller så. Vad vill jag uppnå med det jag gör?
Sen får faktiskt Parellis anhängare ursäkta, men många jag har pratat med anser själva att det är den enda vägen att vandra och då stänger man ju självmant ögonen för andra intryck. Inte alla är sådana, men det kan faktiskt många gånger uppfattas som en religion inom hästhanteringen.
Jag är såklart öppen för nya lösningar i hästhanteringen, men jag sållar och jag plockat det bästa från många världar.
Att jag verkar okunnig bjuder jag på.
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Kloka ord även här tycker jag:bow: Jag tycker inte heller att det är FEL att använda sig av olika NH metoder. Alla har sina sätt att uppnå det man vill med sin häst och vi kallar det väl olika saker.Dock tycker jag att många blir väldigt insnöade på det man kallar NH. Till exempel, läs TS rubrik : "hur säger man NEJ på NH sätt"??? Måste man krångla till det så ? Måste man säga "nej" på just ett visst "NH sätt"? Varför inte bara använda sunt förnuft och vara konsekvent, varför måste det kallas en viss metod ?

Är det inte lite så att det blivit lite "inne" med alla NH metoder och att det just "ska vara" på ett visst sätt? Som Axel var inne på - det känns som många liksom "tar till" begreppet NH när det inte funkar med vanligt hästvett och sunt förnuft. Man tror helt enkelt att man hittat en ny väg att fixa problemen på. För många år sedan när det man inte "uppfunnit" konceptet NH, skulle det då ha funkat sämre i samspelet mellan häst och ryttare? Det låter ungefär på vissa som att inget skulle funka utan just NH. Varför hålla på och kalla oss som inte riktigt kan ta till oss konceptet för "okunniga" ? Bara för att vi inte delar samma åsikt...
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Sorry för kanske onödigt bitsk ton :crazy: det är bara det att man blir trött på att folk klankar ner på NH när det är lata och okunniga utövare man menar.

Om man alls intresserar sig för Parelli, vilket man borde göra om man tänker börja försöka använda sig av deras tänk, så finns det mängder med material som förklarar syften, metoder, tänk och funktioner. I det oändliga.
Detta är inte "offentligt" och gratis material, man blir tvungen att betala för det, och det är kanske därför folk "skippar" den delen och vill lära sig här på buke hur man leker 7games eller gör en joinup.
Eller så är de lata, tror att man inte behöver göra mer. Att det räcker att lära sig några enkla övningar som man kan göra då och då när hästen är dum.
Eller så är det så många av oss blivit "skolade" på ridskolan. "sparka till där nu!", "skänkla mer!", "kortare tygel!" ingen förklaring, varför ska vi rida på volten, varför ska tyglarna vara kortare, om hästen böjer på nacken går den på tygeln :idea:
Klart man tror man kan jaga hästen i en cirkel tills den sänker huvudet = lydig och snäll häst :idea:

Det är INTE syftet med NH, att lära ut quickfixes (som inte funkar), däremot kanske en del tror att det är så. Kankse har marknadsföring osv varit fel, vad vet jag?

Eftersom Parellis utbildningsystem är så himla brett och omfattande så kan jag förstå att folk kan tycka att de inte behöver mer.
Sedan kan det ju vara svårt att plocka ihop från andra om man inte hittar något man gillar... Jag har själv testat några olika icke-PNH-tränare och aldrig blivit nöjd, de har metoder som går emot de principer jag har nu och lektionen blir aldrig lyckad.
Någon klok person sa en gång:
"om man bara plockar russinen ur kakan, så står man bara där med en hög med russin..." (dvs bra grejer, utan sammanhang, som tex 7games, som är värdelösa utan resten av kakan)
Jag föredrar att äta hela kakan, jag kollar gärna på andra kakor, men innan jag tar en bit vill jag att den ska passa ihop med den kaka jag har. :idea::rofl:
Om jag kan uppnå alla mina mål med den kakan jag har, vad är det då för mening att ha russin från andra kakor? Jag vet ju att russinen i min kaka vore bara torra russin utan kakan, så då tänker jag att andras russin är säkert lika. Man måste ha hela den kakan också i så fall...

*fredagsflum om kakor* :rofl:
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Tack för den trevliga tonen i ditt sista inlägg. Allt blir så mycket roligare då. Faktiskt så har jag alltid undrat varför så många blir som huggormar när man ifrågasätter deras NH-metoder....
Jag förstår precis vad du menar och jag tycker visst att det är bra när man hittar sitt koncept. När man köper alla DVD-filmer och böcker så att man verkligen förstår helheten i det man gör. För det är just det lösryckta i sammanhangen som jag ifrågasätter.
Sen är jag ganska säker på att det är just en av Parellis affärsidéer. Att skapa ett koncept där man måste betala mycket pengar för att få hela kunskapen. Kan inte annat än gratulera till denna, förmodat, väldigt lönsamma verksamhet.
Själv väljer jag mitt egna sunda förnuft, samt kunskaper som använts av "hästkarlar" under många årtionden. Det är gratis och jag tycker att det vore väldigt synd om denna gedigna kunskap försvinner, till förmån för koncept som man måste betala pengar för. Då riskerar vi att hamna just där som du varnade för. Att man ber om snabba råd och bara får ut några enstaka russin ur kakan.
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Till exempel, läs TS rubrik : "hur säger man NEJ på NH sätt"??? Måste man krångla till det så ? Måste man säga "nej" på just ett visst "NH sätt"? Varför inte bara använda sunt förnuft och vara konsekvent, varför måste det kallas en viss metod ?

Varför hålla på och kalla oss som inte riktigt kan ta till oss konceptet för "okunniga" ? Bara för att vi inte delar samma åsikt...

Jag tolkade TS fråga som att hon av andra personer (inom den traditionella hanteringen) fått rådet att göra något med hästen som hon inte tyckte kändes ok. Har för mig att hon skulle spöa hästen om den gick ner i diket av rädsla för korna.
Nu ville TS ha ett annat sätt, hon ville veta om man kunde tackla problemet på ett mjukare sätt, eller ett iaf som hon kände sig bekväm med. Många har förstått att NH handlar om att förstå sig på hästen och att man får andra verktyg att jobba med.
Och det var väl kanske orsaken till att TS ville ha ett "NH-svar". Så tolkade jag det.

Och angående "okunniga" vill jag förtydliga mig, jag anser inte att folk är okunniga i allmänhet bara för att de inte kan allt om NH.
Däremot, om man inte KAN allt om NH, men ändå ska hålla på att skriva om hur NH ÄR, då kan jag tycka att de inläggen är okunniga. :idea:
Det var så jag menade.
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Det är synd som sagt, att det är såpass dyrt att tillägna sig alla denna kunskap som paret Parelli dokumenterat.
För tyvärr är det säkert en delorsak till att folk inte tar till sig hela konceptet.
Nu har de faktiskt omarbetat materialet så att det ska bli lättare och billigare att ta till sig detta. Sedan har de en savvy-club där man online har otroligt mycket material, och den klubben kostar bara typ 150 kr/månad, helt klart värt det.

Samtidigt förstår jag att man måste ta betalt om man ska producera allt detta material, de ska också driva två center där de håller kurser osv. Det går inte att göra gratis, de har dessutom en pedagog inriktad på vuxet lärande som har varit med att utforma materialet så att det ska bli lätt för oss "äldre" att ta det till oss.
Alltså väldigt genomarbetat och väl värt pengarna, väldigt mycket kunskap finns tillgängligt för den som kan tänka sig att betala.

De här gamla hästkarlarna vet jag faktiskt inte var man hittar?
Hittade en som enligt uppgift skulle vara superbra, lämnade min hingst på träning där, tog hem honom direkt när jag var på besök och fick se en supertressad häst tömköras omkring med ett bett så skarpt att han blödde ur munnen... Det var INTE roligt, inte alls som jag tänkt mig en gammal bra hästkarl..
En annan jag träffade på menade att min islandsimport FICK eksem av att ha eksemtäcket på, för sånt visste han minsann :angel:
Var iofs på clinic för en sån där gammal hästkarl, men han var då rakt inte gratis. Himla bra dock :love:
Så, hittar man en bra sån är det ju kanon, men det vimlar inte av dem på ridskolorna precis. Och det är ju där de flesta hobbyryttare startar sitt hästliv. Så deras kunskap är inte så lättillgänglig heller..
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Nu menar jag inte direkt någon specifik "hästkarl", utan mer sättet att se på hästhållning/hantering. Givetvis finns det gubbar som hanterar hästar på ett mindre trevligt sätt...
Precis som du säger, så är den kunskapen på väg att dö ut och ersättas av nya koncept. Både på gott och ont, anser jag.
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Ja, personligen hade jag gärna sett mer av dessa omtalade. Hade någon av dem varit lite businessminded hade de kanske också haft dvd-er att sälja och clinics att boka in. Då hade denna kunskap inte försvunnit.
Dock vet jag inte om den egentligen skiljer sig precis, den stora skillnaden kan jag tro var att de växte upp på gård, med hästar som jobbade osv, de fick hästhantering i blodet. Kan det verkligen läras ut? Har de ord att beskriva sina kunskaper?

Jaja, detta vart väldigt ot :angel:

Nu ska jag ta valpen på en prommis å hämta maken på jobbet.
Trevlig helg på er alla!
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Det är väl det som är den stora skillnaden från förr. Att, precis som du säger, hästhållare förr hade kunskaperna med sig i blodet. Blev en naturlig del i deras liv. Numera så köper vi häst innan vi egentligen kan hästhållning och då tvingas vi till "snabbare" kunskapsinhämtning.
Visst kan vi fortfarande lära mycket om grundhantering, själv fick jag umgås med morfar och hästen. Såklart finns det många människor i detta land som kan mycket häst, antingen man kallar sig NH-anghängare eller Parellianghängare eller "sunt-bonnförnuft"-anhängare. Det vi alla dock bör sträva efter är att vara så vidsynta så att vi kan lära varandra. Att vi inte tar till oss bara ett sätt att agera och sedan stänger vidvinkeln där. Sen måste vi även våga ifrågasätta det vi hör. Tror inte alls att de gamla hästkarlarna alltid gjorde rätt, precis lika mycket som jag tror att Parelli har metoder som kan ifrågasättas. Ser även en stor risk att delar av helheten sprids, att folk säger sig kunna och ger råd som helt saknar substans, vilket ofta sker i detta forum.
Jag är, som sagt, inte alls motståndare till något koncept eller sätt att arbeta med hästen. Bara det är genomtänkt och något som jag verkligen känner kan passa både mig och mina hästar. Kalla det sen NH, Parelli-metoden eller något annat.
Tack för en trevlig diskussion!
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

KL

Jag har just suttit och frossat i hästannonser på nätet, och slås än en gång av det förbryllande faktumet att så många (och inte alls purunga) hästar är NH-tränade - men inte ridna, antingen inte alls eller inte på mycket länge?
Varför är det så mycket "NH-folk" som inte rider på sina hästar? Jag vet även många exempel på detta från verkligheten, och har också hört andra hästmänniskor fundera över detta. Blir det så mycket markhantering att man till slut inte vågar sitta upp? Är det kanske många osäkra ryttare i sig som söker sig till NH? Eller vad beror detta underliga fenomen på?
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

KL

Jag har just suttit och frossat i hästannonser på nätet, och slås än en gång av det förbryllande faktumet att så många (och inte alls purunga) hästar är NH-tränade - men inte ridna, antingen inte alls eller inte på mycket länge?
Varför är det så mycket "NH-folk" som inte rider på sina hästar? Jag vet även många exempel på detta från verkligheten, och har också hört andra hästmänniskor fundera över detta. Blir det så mycket markhantering att man till slut inte vågar sitta upp? Är det kanske många osäkra ryttare i sig som söker sig till NH? Eller vad beror detta underliga fenomen på?

Jag tror att många NH-fantaster blir lite "besatta" av sina metoder. Kanske skaffar dom sig hästar för att öva klicker eller lekar med...inte för att rida och tävla på. Dock vet jag många som kombinerar båda delarna, men tyvärr är det för många enligt mig som är totalt insnöade på hur många steg hästen ska backa för att dom ska känna sig som ledare:angel:
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 607
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
943
Senast: Nepenthe
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 704
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp