Bukefalos 28 år!

Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Av mina 9444 inlägg så har säkerligen mer än 1000 ägnats åt att förklara (och ofta försvara) NH= Natural Horsemanship. Senaste ett par åren har jag dock varit sparsam med mina besök i den typen av trådar, eftersom dom som argumenterar mot NH antingen är A/ okunniga om vad NH är och använder argument som är överdrivna, ibland lögnaktiga och kommer med påståenden som mestadels står i direkt strid med vad NH-filosofin står för, eller B/ har uppenbart relativ kunskap om NH men ändå argumenterar mot med samma slags argument. Varför dessa grupper har denna "diskussionsteknik" kan man undra över. Själv har jag kommit fram till ett par underbyggda antaganden som jag dock inte ska belasta tråden med.

För att åskådliggöra med exempel i den här tråden, tar jag detta citat ur ditt inlägg: "Nh handlar om att hantera och träna hästar, precis som all hästhantering och träning gör - oavsett inriktning. Inget annat."
Detta kan man bara skriva om man inte har ett hum vad NH-filosofin innebär, eller medvetet struntar i en sådan kunskap.
Oavsett vilket är det bortkastad tid att försöka förklara och berätta hur det i själva verket ligger till.

Ni som av någon anledning tycker så illa om NH, varför skriver ni i dessa trådar där man vill veta mer om NH, hur man löser problem via NH osv? För inte så länge sedan startades en tråd vars huvudsakliga ändamål var att låta deltagarna utgjuta sitt missnöje med och förakt för NH, och där sådana som inte delade dom värderingarna inte var välkomna att skriva. Varför kan ni inte hålla er i den tråden och låta oss som är insatta i NH och/eller vill veta mer, få ha "normala" NH-trådar i fred??
Den här tråden är tänkt att behandla hur man signalerar till hästen på "NH-vis" och fr a om/hur man använder ordet "nej". Den är inte tänkt till att kasta skit på NH i allmänhet och vissa deltagare i synnerhet.

För säkerhets skull ska jag tillägga, att jag hoppade in i tråden för att diskutera just dess sakfråga och att jag sedan fortsatte att diskutera lite mer allmänt om NH med Connemara, eftersom jag fick uppfattningen att hon var en som delvis fått fel uppfattning om NH men fr a är öppen för att diskutera detta.

LIA
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Hej!
Diskussionen började bl a med att jag, utifrån min högst personliga erfarenhet, har sett fler hästar fara illa inom det naturliga lägret. Hästar som stapplar runt barfota hårt verkade utifrån någon metod, och hästar som står i ur och skur, året runt, på ängar utan täcke bara för att det är naturligt... Inte alltid det finns vindskydd heller. Det är INTE bra hästhållning, enligt mig.

Jag har inte sett en sån motsvarighet bla de sk tävlings- eller ridmänniskohästarna. Däremot kan hagarna vara väl små i många stallar, eller utevistelsen för kort. Så myntet kan ha flera sidor, såklart. Men de hästar som ofta åker iväg på träningar och tävlingar och sånt visas för många fler människor, det blir svårare att dölja felaktigheter.

Att det inte är bra hästhållning håller jag med dig om, och det tror jag Skuggi och LIA också gör.
Men å andra sidan måste jag säga att jag sett lika många icke NHare som misskötts sina djur på andra sätt, eller på samma sätt.
Självklart håller jag med dig om det, men jag kan för mitt liv inte förstå varför NH ska läggas till last för det citerade?
*Resten mer allmänt.* ;)
Undrar var någonstans det inom Natural Horsemanship framhålls att hästar ska "stappla runt", "vara utan täcke" eller sakna tillgång till "vindskydd"? Men, det är väl ingen mening med att här redogöra för vad Natural Horsemanship VERKLIGEN innebär i dom sammanhangen?

Var på hästkurs för några år sedan hos en välkänd (ej inom NH) hästmänniska. På anläggningen, i ett av frimärkena(!), stod en häst med ett stort täcke på sig. En sommarhelg där dagstemperaturen var över 30 grader! På vår förfrågan om varför, blev svaret att ägarinnan inte ville slösa tid på rykt när hästen skulle tränas.
Ska vi, analogt med övriga resonemang, beskylla alla inom den etablerade hästhållningen för att behandla sina hästar på detta sätt? Alla i den gruppen har sina hästar på samma sätt, och alla anläggningsansvariga i den gruppen struntar i det dom ser??

LIA
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Jag tycker inte illa om nh. Däremot ifrågasätter jag vissa fenomen.

Du och jag brukar sällan tycka lika.

Norrland
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Något jag länge funderat på är om du är kille, du har en otroligt dålig vana att försöka vända det till att killar är bättre på hästeri än vad tjejer är.
Tyvärr...
Generalisserande återigen.
Jag hävdar härmed att alla som Inte håller på med NH leder sina hästar med kedja i munnen för de klarar inte av att leda sin häst på annat sätt...
Så varför Axel leder du din häst med kedja i munnen? Klarar du inte av att hästen är vild?:rofl:
Har aldrig ägt ett grimskaft med kedja:mad:Självklart är det inte så att de som inte lever efter NH leder sina hästar i kedja. Somliga gör det, men det är Återigen inget som kan skyllas på ett sätt, utan ansvaret för det kan bara sättas på individen som gör det (det var visst ngt prat om lobotomerad?)
Jag kan leda från alla positioner. Längst bakifrån är svårast generellt sett på hästar iom att de inte är vana.

När vi intar positionen brevid bogen är samma position som stoet driver sitt föl på, dvs fölet går vid bogen.
Bogen är, om man skall se till position, inte en ranghög position.
Men hästarna är tränade att ledas på detta sätt pga tradition och det är helt ok.
Men att det skulle vara farligare för ngn som är kunnig att leda hästen framifrån är ju inte sant. Hästen springer inte på någon utan anledning. Varför ska den springa på ngt om den blir genuint skrämd av ngt, när det innebär en hastighetsmässigt nedsatt flykt att springa på någon om den har ett val? Hästar springer inte på träd, de ska inte springa på människor heller och så dumma att de inte förstår skillnaden är de inte, inte mina och de jag hanterat iallafall.
Så länge det finns utrymme att springa runt människan kommer hästen att göra det, med undantag av om det är en ouppfostrad häst som medvetet springer på människan för att den vill det.
Eller om människan står ivägen för enda flyktvägen (ex i en dörr).

Sedan är det självklart inte rakt bakom, utan snett bakom som hästen ska befinna sig på, och människan ska ha koll på hästen.
Det krävs även ett långt grimskaft för att ge hästen utrymme att gå runt människan.Hur ska du lära dig att läsa av vad varje individ reagerar på om du inte tittar på den??


Du kan bli lika skadad, om inte mer, av att leda en häst från bogen. Blir hästen rädd för ngt på sidan om er så går den bort från det, råkar det vara på andra sidan om hästen står du definitivt i vägen för hästen när den vill flytta sig.

Men som jag sagt tidigare, alla hästar är individer och visst finns det de som är olämliga att, av fel person, ledas framifrån, eller bakifrån.
Ett ytterst få antal hästar är så olämplig att inte ens den bästa kan leda dom därifrån men generellt sett så har dessa hästar ett lynnefel, dvs de som Ingen klarar av.

Och den kollen kan inte jag ha då?

Ser du vad som händer på andra sidan en 175 cm hbl om du leder från bogen?Om den reagerar på ngt från hö. så lär du märka det!Du har fortfarande koll åt alla andra håll.

Vad trisst att du har ett sådant mål med din hantering, det har inte jag iallafall.
Beklagar dina hästars välmående. påhopp
Det är din okunskap, inte min.
Jag vet den etologiska anledningen, tyvärr verkar inte du veta den.
Läs gärna på:rofl:
Så du menar att du kritiserar samma sätt som du själv använder? :confused:
Eller är det bara andra som inte är nog duktiga (utan att du ens träffat eller sett dom hantera) för att leda bakifrån/framifrån?Har aldrig någonsin sett ngn "leda" den bakifrån. Vem är så korkad:confused: Jag gör det bara av praktiska skäl.Jag vet inte varför du inte har intresset av att se en häst i olika åldrar och arbeta den efter det. Jag gör det då iallafall. :)Läste du överhuvudtaget vad jag skrev om att se till individen o uppskatta alla åldrars charm

Så du menar att du säger samma sak som jag sa i en post tidigare, fast på ett lite annat sätt formulerat?

--------------------------
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Jag tror att problemet som NH-filosofin har är följande. Många (kan säga ALLA som JAG pratat med) som håller på med NH, Parelli etc är människor som inte påbörjat sin karriär på ridskola i unga dar, utan börjat med häst utan kunskaper om varken hästhantering eller ridning . Man köper sin häst utan att kunna häst. Då söker man vägar för att tillgodogöra sig denna kunskap och hittar NH osv.
Just så!
Sen skyller folk på ridskolan.
Man måste ta eget initiativ o vilja jobba lite med hästarnas vardag.
Folk vill inte betala för det, utan ha betalt.

NH står för NYTT Horsemanship= en ny metod, som går att sälja dyrt.

Horsemanship- eller bra hästhantering/ hästvett- på svenska- har alltid funnits på bra eller mindre bra sätt.
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Visst tycker du illa om NH. Annars skulle du inte skriva som du gör.

Varför tycker man illa om något man inte är insatt i? Det är något jag inte förstår.

LIA
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Precis det jag velat försöka påpeka för Norrland och Axel.

Det är människorna som gör fel i de fall de skriver om, inte NH som filosofi.
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Men människa... :confused:


Läser du över huvudtaget vad jag skriver?

Det var ju just precis det där jag ville få fram.

Du antar att bara för att du har sett något hos någon (de du påstår har hållt på med NH) så är det du som har rätt och vi (som faktist är utbildade inom detta...) har fel... Får du detta att gå ihop, på allvar?

Du skriver "Har aldrig ägt ett grimskaft med kedja", och jag har aldrig brutit ner en häst.
Men ändå påstår du att alla som håller på med NH har fel och bryter ner sina hästar till komahästar.

Hur ska du lära dig att läsa av vad varje individ reagerar på om du inte tittar på den??
Jo du förstår, när gud skapade mig, så gav han mig en del fördelar.
Han lät mig kunna tänka, har gjorde så jag kan vrida på min nacke (rätt coolt faktist) och han lät mig även ha ögon och en hjärna som kunde sammarbeta.
Ärligt, jag är inte stelopererad, jag kan se bakåt, även snett bakåt. Som sagt, det är rätt coolt...

Om den reagerar på ngt från hö. så lär du märka det!Du har fortfarande koll åt alla andra håll.
Nej nej, om jag inte kan se bakåt så kan inte du se åt höger. Du är lika stelopererad som mig! Rättvist ska det vara. :grin:

Läste du överhuvudtaget vad jag skrev om att se till individen o uppskatta alla åldrars charm

Är du bekant med konceptet ironi?
:confused:
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Jag är ateist. Jag är inte religiös, men vill du prova på religion så kan jag nog visa dig det så får du se skillnaderna själv.
Och PNH har jag inget att göra med så jag vet inte vad Parelli ska jubla för?
Jag köper inte hans videor eller utrustning.



Så, du menar alltså att du själv inte har ett hästliv?
Att du bara ser hästarna som ett sätt att träna?

Du menar alltså att du i den svenska traditionella hanteringen (som fö är baserad på den svenska armen... varva vi sitter upp från vänster sida, så att svärdet inte ska vara i vägen, eller leder hästen från samma sida så att allt ska vara estetiskt korrekt och organiserat) inte planerar hur din häst ska gå i hagen, vad den ska äta, hur den ska tränas, varför den ska göra A men inte B?
Du tränar inte din häst inne i stallet, men du håller väll på med hanteringen där med? Jag antar att du inte har en vivelvind som gör som den vill, och som du sedan vips (per magi) har sadlar och tränsad och nu kan du hantera den för nu ska ni träna.
Det är förstås en omöjlighet så nej, det vet jag att du inte har.
Du måste hantera din häst lika mkt i stallet som vi måste, eller på väg till och från hagen.

Etologi (som NH är för mig) är inte en metod och det är inte något du tränar. Etologi är läran om djurs beteende, och du tränar inte djurs beteende, du umgås det.

Jag, och troligast LIA och Skuggi, tycker ni är omöjliga att diskutera med eftersom ni antingen låser in er i "jag vägrar att hålla med er utan vrider och vänder på sakerna ni säger" eller så kommer ni med oriktigheter, saker som inte är sanna men som blivit sanna för er.
Okunskap helt enkelt.
Jag har inte okunskap inom den traditionella ridningen och hanteringen.
Jag tycker inte ens den är fel, dvs den bra traditionella, men den börjar mer och mer gå åt fel håll. Inte grundtanken men de som lär ut den börjar gå ifrån den egentliga läran och tappa kunskap om hästens natur.
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Varför tror du att läran om djurs beteende, och kunskap om hästens beteende framförallt, inte kan sammanfalla med att man tränar hästen? För mig finns inte den motsättningen, den finns hos dig. Det är som att ni ser rött bara för att man nämner ordet träna.

Man kan träna hästen i mycket. Träna för tävling, träna att lastas, miljötränas, träna att kllppas, träna att lyfta hovar för verkning m.m.m.m. Är det ordet träna ni irriterar er på?

Ärligt talat har jag så svårt att förstå er upprördhet för att jag säger att nh är ett sätt att hantera och träna hästar, precis som övrig hantering och träning är just det. Fast metoderna och målen kan vara olika beroende på inriktning. (Det skiljer ju mellan trav, dressyr, hopp, western m.m.)

Det som är bra med nh är ju just att det är en bra och konsekvent metod att just hantera och träna hästar. De olika momenten bygger på varandra, och bildar tillslut en helhet. Och det är alltid bra med en konsekvent metod, det ger hästen bättre förutsättningar att förstå vad vi vill. Precis som Cesar M inom hundvärlden, han har en metod.

(Metod = ett metodiskt sätt att hantera djur för att få dom att förstå vad vi människor vill)

Men jag kan inte tycka att nh är något nästan magiskt. Det låter faktiskt nästan så när ni beskriver det. Inte illa ment, jag vill egentligen inte bli osams. Men det blir lite mycket när ni beskriver det. Kanske är det så att vi som inte är så djupt inne i subkulturen nh kan se det lite mer objektivt? Ibland behöver man lite distans för att kunna se klarare.

Ibland undrar jag, nu när jag läser dina och andras inlägg, handlar det om vilken betydelse vi lägger i orden? Ex träna och hantering?

Norrland
 
Senast ändrad:
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Ärligt talat har jag så svårt att förstå er upprördhet för att jag säger att nh är ett sätt att hantera och träna hästar, precis som övrig hantering och träning är just det.
När ska det tränga in att Natural Horsemanship är mycket mer än bara hantera och träna?

Hur många gånger ska vi behöva informera dig om det?
Hallå????? Finns det någon där?

LIA
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Jag vet inte om det var du som nämnde att man inom NH låter "hästens personlighet blomma ut"? Om inte så får detta betraktas som *KL*.

I det stall jag har mina hästar finns ett kallblod som tränas enligt NH (enligt hästens ägare). Denna häst svansar runt lite hur som helst när ägaren leder den, men ALLTID bakom denne. Hästen är otroligt söt o mysig, men väldigt bufflig. Den är mycket väl medveten om att den har en bringa som den kan trycka sig fram med, både genom staket o annat. Den har väldigt svårt att vänta på sin tur vid hagens grind osv. Den har också sprungit över en mindre van person i stallet som följaktligen inte vill befatta sig med hästen mer.
Vi har försökt att på ett fint sätt påtala att hästen inte uppför sig riktigt trevligt alla gånger, men detta bagatelliseras av ägaren som säger att det är "bara att göra si o så". Hästen kan lite tricks så som att "pussas" (ägaren är mycket stolt över det), men det är ju inget som vi som ska hjälpa till att hantera den har någon glädje av. Jag får intrycket att denna häst helt enkelt inte vet vad som förväntas av den. Så hur gör man i denna situation? Är det detta som kallas att hästens personlighet ska få blomma ut? Eller en total missuppfattning från ägaren? Hur skulle du/ni gjort?
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Det var nog jag som pratade om att personligheten skulle få blomma :D

Det du beskriver låter helt enkelt inte rätt, kanske har hästen fått blomma för mycket ;)
Om jag var du skulle jag begära att ägaren åtgärdar problemet, på valfritt sätt. Det ska ju inte ni behöva göra, och det ska inte vara någon specialgrej man ska behöva göra heller.

Nu känner ju inte jag den här ägaren, men om man ser till mig och vår lite väl utblommade 6-åring så skulle jag säga att 80% av hans "jobbiga" beteenden beror på lathet och slarv från min sida.
Vårt arbete med honom har gjort honom självsäker och nyfiken bortom alla gränser, vilket innebär att han liksom inte generar sig om han vill någonstans, eller tycker något. :o Mitt jobb skulle ju vara att även sätta gränser, vilket jag i vissa fall inte gjort..ännu :grin:
Tex är han en drama-queen som ska UT! ur boxen på morgonen om han stått inne. Han han stått med kompisen blir han helvild om han ska stå kvar och kompisen går ut först. I vårt fall beror det väl på att han stått så lite på box, och det är helt klart något vi ska öva på så att inte stallpersonalen ska behöva ta dem samtidigt, som jag alltid gör(av lathet).

Kanske har den här hästägaren slarvat av lathet, eller så är h*n inte medveten om riskerna med hästens beteende. Oavsett så skulle jag pratat med denna och påpekat vad som måste åtgärdas.
Kanske har hästen fått för sig att det bara är en människa den måste lyda? (om den alltså beter sig bra med ägaren) Då måste ägaren släpa ut lite annat folk så att hästen får vanan att lyssna på samtliga människor.

Ibland kan man också få problem där hästen är van att människan kollar dess signaler och ger små signaler tillbaka om vad som ska hända. Om hästen då ställer en fråga/säger nått (som min tex häromdagen sa till några i stallet "jag tänker hänga med er när ni tar ut de här hästarna, får jag det?" när de inte sa "nej, stanna där" så gjorde han värsta rusningen och sprang ut:angel:) och den inte får något vettigt svar, så kanske den tolkar in ett svar i frånvaron.. om du förstår? I fallet med min häst hade det räckt med ett höjt finger "du stannar där" så hade han gjort det. Det är inte nått vi tränat på, men han vill alltid gärna med ut, och ska jag inte ta med honom måste jag säga till honom det.. Min kompis som också håller på med PNH skulle ha lagt märke till hans fråga, men när de som hanterar de andra hästarna inte är så vana att hästen ställer frågor, så är det lätt missat..
Flummigt och rörigt det blev tror jag.. skyller på min förkylning.. :angel:
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

När ska det tränga in att Natural Horsemanship är mycket mer än bara hantera och träna?

Hur många gånger ska vi behöva informera dig om det?
Hallå????? Finns det någon där?

LIA

Ja, och det ju i det här att det är så mycket meeer... som avarterna vi tagit upp tidigare finns... Det naturliga tänket, barfotametoderna m.m.

Hårdverkade "naturliga" hästar som stapplar runt barfota, hästar stående ute året runt nakna oavsett väder för att det är "naturligt" m.m.

Jag säger inte att alla nh:are har en sån hästhållning, de flesta har säkert en sund och bra hanteringen, men det finns många som inte har det. Som inte har kunskap om hästars beteende och behov, och som ser metoden före individen.

Det här blir en rundgångsdiskussion, vi kommer ingen vart...

Men - nh handlar ju inte om att vi ska springa runt i hagen på hästens villkor, utan det handlar ju om att få hästen att förstå vad vi vill att den ska göra.

Den väljer ju inte själv att helt på eget bevåg ex springa ut ur hagen och in i släpet bara för att den naturligt vill det, utan det har ju föregåtts av någon slags träning eller hantering eller åtgärd av människan (beroende på villket ord som är ok) även inom nh:n. Eller hur? Ett föl föds ju inte med viljan att stå i ett släp, det går ju faktiskt emot deras natur.
Alltså så är det ett sätt att hantera och träna hästar på!

LIA - du brukar ofta vara "kärringenmotvalls" och sällan reflektera över vad vi andra skriver. Kanske ska du börja med det?

Norrland
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Allt du framför i dina inlägg visar att du inte är insatt i NH (och struntar i att lära dig), eller möjligtvis är det men av någon beklaglig orsak väljer att spela ovetande. Snacka om att inte reflektera över vad andra skriver! :eek:

Lägg om stil, så kan vi diskutera vad som helst inom Natural Horsemanship.

Japp, jag kan kanske betraktas av somliga som "motvalls". Det är vad den som tänker själv får stå ut med.

LIA
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Tack för svar, det blev inte alls flummigt :bow:

Jag misstänker, utifrån denna ägares kunskaper o synsätt i övrigt, att h*n inte riktigt förstått o därav får en häst som inte beter sig "önskvärt" (det låter stelbent, jag vet). Alltså bli "bufflig" därför att hästen inte förstår, hanteringen är inte konsekvent o tydlig.
Detta med att bara lyda ägaren köper jag inte riktigt. Visst kan hästen bli fundersam om den i normala fall bara hanteras av en o samma person. Men jag tycker att om hästen är väluppfostrad så ska den kunna uppföra sig bra oavsett vem som ska hantera den.

Hur funkar det med din "utblommade" :D häst o andra människor?
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Ibland kan man också få problem där hästen är van att människan kollar dess signaler och ger små signaler tillbaka om vad som ska hända. Om hästen då ställer en fråga/säger nått (som min tex häromdagen sa till några i stallet "jag tänker hänga med er när ni tar ut de här hästarna, får jag det?" när de inte sa "nej, stanna där" så gjorde han värsta rusningen och sprang ut:angel:) och den inte får något vettigt svar, så kanske den tolkar in ett svar i frånvaron.. om du förstår? I fallet med min häst hade det räckt med ett höjt finger "du stannar där" så hade han gjort det. Det är inte nått vi tränat på, men han vill alltid gärna med ut, och ska jag inte ta med honom måste jag säga till honom det.. Min kompis som också håller på med PNH skulle ha lagt märke till hans fråga, men när de som hanterar de andra hästarna inte är så vana att hästen ställer frågor, så är det lätt missat..
Flummigt och rörigt det blev tror jag.. skyller på min förkylning.. :angel:

Det där känner jag så väl igen :D

Och om man slarvar med gränserna blir det för vår del ibland ett "Matte nu går jag hit, hihi" iställer för "Matte kan vi gå hit?" Som man bäddar får man ligga :angel:

Min häst tolkar oftast ett ignorerande/inget svar som att det var okej medan det i vissa fall räcker med att visa att man uppmärksammat honom (ex prata med honom) så slutar han eller så får man säga till honom (oxå prata men med andra ord/tonfall). Överlag så har vi en väldigt "pratig" relation av den enkla anledningen att jag brukar prata med honom som en människa och han har helt anamat mitt babbel som ett kommunikationssätt.

Jag tycker oxå att det spelar inte så stor roll vad man säger/röstkommandon utan mer när man säger det, utifrån hur min häst reagerar. Säger jag något i rätt ögonblick så tar han det oftast som att jag vill honom något och ändrar beteende. Ex när han vänder på stallgången eller går först ut genom dörren och stannar osv. Jag behöver inte be honom vända eller stanna utan han tar min sätt att kontakta honom som att jag vill något och då gör han antingen vad han tror jag vill utifån hur vi brukar göra eller så stannar han och ser förvirrad ut :D



För att återknyta till det jag ville få fram tidigare i tråden med att daglig hantering räcker gott och väl för min del så har ju allt detta kommit just ur den dagliga hanteringen, inget annat. Det har gett iaf mig en väldigt lyhörd häst :)
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Hur funkar det med din "utblommade" :D häst o andra människor?

Om jag skulle svara på den så blir min häst mycket mindre frågande med andra människor för han är (genetiskt sett :angel:) en väldigt tillbakadragen och reserverad häst. Eller jag har nog faktiskt aldrig sett honom fråga öht, han väntar mest på vad människan vill honom, alltid beredd att kasta sig undan om människan inte är mjuk nog.

Dock ser man det så tydligt att han riktar hela sin koncentration mot den nya människan och försöker läsa av den, "vågar jag stå kvar?". När människan tar kontakt med honom (på rätt sätt så han inte flyr undan) står han sedan intresserat och låter sig klappas på/pratas med och har fort allt fokus på vad människan vill honom.

Tränare han träffat ett antal gånger är han mer nyfiken på och vill fram o hälsa i pauserna men han är fortf sådär reserverat överfokuserad på dem och kan fortf blir rädd för dem (bla sist när min lilla tränare skulle ta på sig en stor jacka i mitten av volten jag gjorde runt henne under framtravningen :D).

Men mitt mål är ju självklart att han ska bli mycket mer framåt och trygg med nya människor oxå och då kanske frågorna kommer. Men eftersom vi har eget stall och de enda övriga han träffar är tränare och hovslagare mm så kommer det nog ta tid. Han har dock gjort stora framsteg, förr kunde inte en enda ny person komma fram och klappa honom ens om de tog det lugnt. Det har hänt mer än en gång att han kastat sig undan när en tränare i all vänskaplig mening velat ge honom en klapp på halsen under en paus. Nu är han tom helt lugn med hovslagaren efter 3 år :banana:
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Såklart ska den kunna hanteras av andra människor, problemet kan väl bli om hästen är "van" att folk är mer "uppmärksamma" på dess frågor. Som min som då glatt väljer att tolka ett uteblivet svar till sin egen fördel :angel:

Man måste inse att man måste anpassa sin träning lite, så att hästen funkar även när andra ska hantera den. Och inse att saker som jag kanske inte bryr mig om, kan vara störande för andra.

Som sagt så uppfattas vår lilla blomma som stökig av en del som ska hantera honom. Vissa saker är som sagt mitt "fel" (och ska fixas) men andra saker är sånt som han "lagt sig till med" sedan han insett att han har rätt till en egen åsikt och att bli behandlad med respekt. Och som jag då tycker är positivt.

Tex kan man inte bara gå fram och "slänga på" en sadel. Vissa människor gör naturligt inte så, och då blir det ju inget problem. Men om man då tycker att man "ska" kunna slänga på en sadel så visar han TYDLIGT vad han tycker om det. Han gör en "överdriven" show av att vara rädd och går man bara på då så sliter han sig. Han är inte rädd för sadeln, men han är van att han får slänga ett getöga på den innan den ska på. Det anser jag är hans rätt, och han också. För de som inte tycker så, så är han ju klart galen :crazy:

Man kan heller inte bara "slänga på" en grimma. Samma reaktion, då kan han tom bli omöjlig att ta i hagen.

Han tolererar inte respektlöst beteende helt enkelt, som vissa andra hästar gör. Och det blir ibland problem.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 500
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 589
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
911
Senast: Nepenthe
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 607
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp