Bukefalos 28 år!

Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Orkar bara ta detta;)
Du förutsätter att hästen alltid ska gå bakom dig iomd detta.
Den "sanna" ledarpositionen, dvs den position som hästen visar tydligast huruvida du är ledare eller ej, är inte framifrån hästen, den positionen är faktiskt Väldigt bekväm för hästen. Då behöver den bara följa och inte tänka själv.

Den position som är mest visande är att skicka hästen före dig, att be hästen att lita på att du litar på den nog mycket för att gå först.
Det finns inte en NH-människa som går bakom sin häst o inte andra heller.
Varför släpar då folk på kusen- jo de tror att de är boss då.

Visst har en del tår gått när man leder på sidan, men man har inte blivit omkullsprungen.

Curt ledde framför, MEN hade stenkoll på var hästens huvud var- för att den inte skulle springa förbi på fel sida o då ta den högerhänte i en spinn- grimskaftet runt ryggen.

Man ser inte vad hästen gör eller om den reagerar på ngt.

Men målet är väl att få en helt utan reaktioner:crazy:- lobotomerad slav.


Jag går bakom för att jag har en före o en på släp, men jag ser inte att positionen är så viktig- bara praktisk- bara man kan hålla en kommunikation med den- om det behövs.
Den svänger, backar eller vad som helst på diverse kommentarer o den har varit Guld värt när unghästen har trasslat- föregår med gott exempel. Dvs den tänker själv.:love:

Men sen har den varit hos mig en hel livstid- vi känner varandra utan o innan.

Det tar tid att lära känna sina vänner, make/ maka, arbetskollegor m.fl
Ja t o m ens barn växlar i sin uppväxt.
Varför vill man inte lära känna hästen o se dess guldkorn från busig fölung, läcker unghingst, testande 4-ring osv. Låta den vara lite häst.
Det är Horsemanship för mig- att man ger den bara förutsättningar att utvecklas som individ o givetvis med artfränder.
Vett o etikett räcker.
Varje ålder har sin charm- OM man är intresserad att studera o umgås med den lite mer på dess villkor där man ser till personligheten. Inte vara om det är vä. introvert mm( ja usa termer igen) eller en starkare individ. Det finns en hel oändlighet däremellan.

Ingen häst är den andra lik. Det är tjusningen med varje ny häst man skaffar o man sparar minnena från de andra o jämför deras alla olika manér, talang osv..
 
Senast ändrad:
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

En fråga och forftafande grubblar på i vissa fall.. Men när en häst reser sig har jag lärt mig att ta sticken och peta på mulen för att visa att jag fortfarande når bushästen om en häst går åt fel håll funkar den rytmiska tapparna och om hästen inte vill gå fram så i lätta fall funkar det, tro det eller ej att bara le :p provred en arab kille på fyra år förut som itne ville fram jag bara bländade på ett smile och han gick fram (blev större ifrågasättnignar sedan men i början funkade det iaf)
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Är tvungen att reagera på att det är NH hästar som i ur och skur står i sina hagar utan täcken. Du får det att låta som om det är fruktansvärt synd om dessa hästar utan täcken. Tolkar jag dig rätt?
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Är tvungen att reagera på att det är NH hästar som i ur och skur står i sina hagar utan täcken. Du får det att låta som om det är fruktansvärt synd om dessa hästar utan täcken. Tolkar jag dig rätt?

Det kan det vara. Hästar är olika, det är poängen.

Endel klarar sig alldeles utmärkt utan täcken året runt. Endel är mer frusna och behöver ett täcke vid vissa väderförhållanden.

DET är poängen, inte att alla hästar ska behandlas lika utifrån en metod. Gott hästmannaskap, för mig, är att se individen - inte metoden.

Norrland
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Hej! Jag har precis börjat träna min häst med en NH-tränare. Hon säger "OJ" när han gör fel. fast det uttalas mer som OI. Han har aldrig tränats innan men fattade att det betydde nej rätt så snabbt. Lycka till! :)

"Ojjet" lärde jag mig i England när jag bodde där. Det betyder "Hörredu" typ :)
De använder det i vardagsspråket tex till sina barn när de gör något som de inte ska hehe
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Något jag länge funderat på är om du är kille, du har en otroligt dålig vana att försöka vända det till att killar är bättre på hästeri än vad tjejer är.
Tyvärr...



Orkar bara ta detta;)Det finns inte en NH-människa som går bakom sin häst o inte andra heller.
Varför släpar då folk på kusen- jo de tror att de är boss då.

Visst har en del tår gått när man leder på sidan, men man har inte blivit omkullsprungen.

Generalisserande återigen.
Jag hävdar härmed att alla som Inte håller på med NH leder sina hästar med kedja i munnen för de klarar inte av att leda sin häst på annat sätt...
Så varför Axel leder du din häst med kedja i munnen? Klarar du inte av att hästen är vild? :confused:

Självklart är det inte så att de som inte lever efter NH leder sina hästar i kedja. Somliga gör det, men det är Återigen inget som kan skyllas på ett sätt, utan ansvaret för det kan bara sättas på individen som gör det (det var visst ngt prat om lobotomerad?)
Jag kan leda från alla positioner. Längst bakifrån är svårast generellt sett på hästar iom att de inte är vana.

När vi intar positionen brevid bogen är samma position som stoet driver sitt föl på, dvs fölet går vid bogen.
Bogen är, om man skall se till position, inte en ranghög position.
Men hästarna är tränade att ledas på detta sätt pga tradition och det är helt ok.
Men att det skulle vara farligare för ngn som är kunnig att leda hästen framifrån är ju inte sant. Hästen springer inte på någon utan anledning. Varför ska den springa på ngt om den blir genuint skrämd av ngt, när det innebär en hastighetsmässigt nedsatt flykt att springa på någon om den har ett val? Hästar springer inte på träd, de ska inte springa på människor heller och så dumma att de inte förstår skillnaden är de inte, inte mina och de jag hanterat iallafall.
Så länge det finns utrymme att springa runt människan kommer hästen att göra det, med undantag av om det är en ouppfostrad häst som medvetet springer på människan för att den vill det.
Eller om människan står ivägen för enda flyktvägen (ex i en dörr).

Sedan är det självklart inte rakt bakom, utan snett bakom som hästen ska befinna sig på, och människan ska ha koll på hästen.
Det krävs även ett långt grimskaft för att ge hästen utrymme att gå runt människan.


Du kan bli lika skadad, om inte mer, av att leda en häst från bogen. Blir hästen rädd för ngt på sidan om er så går den bort från det, råkar det vara på andra sidan om hästen står du definitivt i vägen för hästen när den vill flytta sig.

Men som jag sagt tidigare, alla hästar är individer och visst finns det de som är olämliga att, av fel person, ledas framifrån, eller bakifrån.
Ett ytterst få antal hästar är så olämplig att inte ens den bästa kan leda dom därifrån men generellt sett så har dessa hästar ett lynnefel, dvs de som Ingen klarar av.

Curt ledde framför, MEN hade stenkoll på var hästens huvud var- för att den inte skulle springa förbi på fel sida o då ta den högerhänte i en spinn- grimskaftet runt ryggen.

Och den kollen kan inte jag ha då? :crazy:

Man ser inte vad hästen gör eller om den reagerar på ngt.

Ser du vad som händer på andra sidan en 175 cm hbl om du leder från bogen?


Men målet är väl att få en helt utan reaktioner:crazy:- lobotomerad slav.
Vad trisst att du har ett sådant mål med din hantering, det har inte jag iallafall.
Beklagar dina hästars välmående. :devil:


Jag går bakom för att jag har en före o en på släp, men jag ser inte att positionen är så viktig- bara praktisk- bara man kan hålla en kommunikation med den- om det behövs.

Det är din okunskap, inte min. :)
Jag vet den etologiska anledningen, tyvärr verkar inte du veta den.
Läs gärna på.


Den svänger, backar eller vad som helst på diverse kommentarer o den har varit Guld värt när unghästen har trasslat- föregår med gott exempel. Dvs den tänker själv.

Så du menar att du kritiserar samma sätt som du själv använder? :confused:
Eller är det bara andra som inte är nog duktiga (utan att du ens träffat eller sett dom hantera) för att leda bakifrån/framifrån?




Det tar tid att lära känna sina vänner, make/ maka, arbetskollegor m.fl
Ja t o m ens barn växlar i sin uppväxt.
Varför vill man inte lära känna hästen o se dess guldkorn från busig fölung, läcker unghingst, testande 4-ring osv. Låta den vara lite häst.
Det är Horsemanship för mig- att man ger den bara förutsättningar att utvecklas som individ o givetvis med artfränder.
Vett o etikett räcker.
Varje ålder har sin charm- OM man är intresserad att studera o umgås med den lite mer på dess villkor där man ser till personligheten. Inte vara om det är vä. introvert mm( ja usa termer igen) eller en starkare individ. Det finns en hel oändlighet däremellan.

Jag vet inte varför du inte har intresset av att se en häst i olika åldrar och arbeta den efter det. Jag gör det då iallafall. :)


Ingen häst är den andra lik.

Så du menar att du säger samma sak som jag sa i en post tidigare, fast på ett lite annat sätt formulerat?
 
Senast ändrad:
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Det kan det vara. Hästar är olika, det är poängen.

Endel klarar sig alldeles utmärkt utan täcken året runt. Endel är mer frusna och behöver ett täcke vid vissa väderförhållanden.

DET är poängen, inte att alla hästar ska behandlas lika utifrån en metod. Gott hästmannaskap, för mig, är att se individen - inte metoden.

Norrland

Då får jag rätta dig.

NH är inte en metod, det är en filosofi, och en viktig del utav just denna filosofi är flexibilitet, att gå efter individen.

Däremot utgår vi mycket efter hur hästar socialt löser uppgifter, och hästar som socialt djur är inte så olika varandra, precis som vi människor inte är så olika varandra i grunden.

Vi behöver trygghet, mat och värme. Vi trivs i hus.

Hästar behöver trygghet, mat och värme. Skillnaden är att de själva sätter päls och inte alls egentligen vill bo i hus utan vill kunna se långt och mycket av sin omgivning.

Däremot kan hästar tycka det är skönt att komma undan oväder och därför är lösdrifter utrustade med ett vindskydd som enligt djurskydd har vissa kriterier.

Hästar är individer, ja, och den häst som fryser ska ha täcke, den som är känslig om hovarna ska inte vara oskodd. Den som lätt blir tunn behöver kanske fri tillgång medans den som blir lätt tjock behöver konrollerade fodergivor.

Bara för att någon tycker att "naturligt" är bra så betyder det inte att denna person inte har en hjärna och kan tänka.

Ja, vissa hästar far illa i "NHns namn" men det är inte NH, det är tyranneri eller missköttsel.


Så självklart ska vi se individen, vilket jag och alla de som håller på med NH gör. De som håller på med repviftning, tyranneri och missköttsel kanske vill kalla sig NH men det är varken vårat eller NHns fel, eller hur?
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Du behöver inte vara så pedagogiskt dryg i dina inlägg. Jag är inte helt dum! :mad:

Det är inte din hästhållning jag avser, jag tvivlar inte på att du har bra hästhållning.
Egentligen är vi inte så långt ifrån varandra, jag håller med om mycket av vad du skriver. Jag är inte renodlad i något läger, jag står snarare med en del av en fot i flera. ;)

Diskussionen började bl a med att jag, utifrån min högst personliga erfarenhet, har sett fler hästar fara illa inom det naturliga lägret. Hästar som stapplar runt barfota hårt verkade utifrån någon metod, och hästar som står i ur och skur, året runt, på ängar utan täcke bara för att det är naturligt... Inte alltid det finns vindskydd heller. Det är INTE bra hästhållning, enligt mig.

Jag har inte sett en sån motsvarighet bla de sk tävlings- eller ridmänniskohästarna. Däremot kan hagarna vara väl små i många stallar, eller utevistelsen för kort. Så myntet kan ha flera sidor, såklart. Men de hästar som ofta åker iväg på träningar och tävlingar och sånt visas för många fler människor, det blir svårare att dölja felaktigheter.

Men för att förtydliga. Jag tycker att lösdrift är bra. Jag skulle gärna vilja ha en rejäl, välbyggd lösdrift här hemma. Där hästarna får täcken odyl efter väder och behov och där de faktiskt kan få stå inne i stallet när det är extra j*****t väder.

Jag tycker även att nh är ett bra komplement till sk "traditionell" hantering. Jag tar till mig det jag tycker verkar vara bra, och gör en egen tolkning av det.
Det jag reagerar på är den svart/vita diskussionen. Allt "traditionellt" handlar om att piska, sparka tvinga hästen medan nh:n står för det mjuka, milda samarbetet. Den diskussionen tycker jag blir löjlig, för den speglar inte verkligheten alls.

Jag tycker att målet är detsamma inom både nh:n och det traditionella, men vägen dit kan variera. Men, som du vet, många vägar leder till Rom! ;)

Vet att åtminstone en av de amerikanska "gurusarna" inte gärna vill prata om nh i Sverige eftersom det blivit någon märklig tolkning av det här... :cool:

Nh, Strasser, naturlig hästhållning mm. är olika filosifier och metoder, det är jag medveten om. Men faktiskt - ofta tycker jag att de sammanstrålar hos vissa hästägare. ;)

Norrland
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Jag tycker du har poänger när du skriver, Norrland! Jag vill därför spinna vidare på ditt inlägg.
Jag tror att problemet som NH-filosofin har är följande. Många (kan säga ALLA som JAG pratat med) som håller på med NH, Parelli etc är människor som inte påbörjat sin karriär på ridskola i unga dar, utan börjat med häst utan kunskaper om varken hästhantering eller ridning . Man köper sin häst utan att kunna häst. Då söker man vägar för att tillgodogöra sig denna kunskap och hittar NH osv.
I många fall innebär det att man snabbt vill bli en god hästhållare och tar lite här och lite där, utan att förstå grunderna och utan att ha den gedigna kunskap som man faktiskt får av erfarenhet. Jag är helt säker på att NH, Parelli etc är helt värdelösa filosofier om man inte ser helheten, precis som man inte blir en bra hästägare om man bara suttit på en läktare och tittat på en ridskolan. Att man inte kan plocka lite här och där och sen tro att man kan.
Kontentan av detta blir att många utövar övningar, lekar och diverse annat på sina hästar som är ryckta ur sitt sammanhan, man utövar dom fel och kan ej läsa hästen. Därmed blir detta negativt för hästen.
Man har inga anatomiska kunskaper och köper Strassermetoder etc rakt av för att man helt enkelt saknar förmåga att kritiskt granska. Så pratar dom vitt och brett om att dom utövar NH!
De här människorna är det som "smutskastar" metoderna och det är deras röster som vi lite "kritiska" hör. I alla fall jag.
Jag är helt säker på att vi kan ge och ta av varandra, precis som någon sagt här innan så finns många likheter i olika filosofier och alla har sina guldkorn. Detta är bara min syn på varför vi, i detta land, kanske har en skev syn på NH. Jag är helt övertygad om att det finns massor av duktiga NH-utövare, precis lika mycket som det finns klåpare även i "traditionell" hästhantering. Tror dock att dom med magra kunskaper i ämnet har fått lite för mycket utrymme, att vi som hört deras röster och sett deras metoder kanske helt enkelt inte fått riktigt rätt bild av NH etc. Kan jag ha en poäng i detta??
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Du har absolut en poäng! Du skriver så bra och tydligt precis det jag menar! :)

Det är, på sätt och vis, synd att det blivit så. Man hade kunnat lära sig av varandra, dvs det sk traditionella och nh-filosofin. (Om man nu ska kalla det nh-filosofi, det är ett sätt att träna hästar - varken mer eller mindre.)

Jag tror också att det har blivit så starkt kommersiellt, eftersom Parelli verkligen har hittat sätt att lyckosamt marknadsföra sitt sätt att träna hästar. Det har blivit som ett slutet sällskap, med eget fikonspråk och där man får köpa medlemsskap, dyra utbildningspaket och speciell utrustning för att få vara med i Savvy club, eller vad det heter. Det är ju just det här en av de andra "amerikanska gurusarna" påpekat, att den sk nh:n i Sverige blivit som en egen rörelse med en massa olika innebörd för olika människor. Nästan lite halleluja (typ Herbalife var för en massa år sedan). Han säger att det är ett sätt, en metod att träna hästar - varken mer eller mindre. Precis som den sk "traditionella" hanteringen är ett sätt att träna hästar.

Men jag kan ju på sätt och vis tycka att ridskolor skulle kunna snegla lite på nh-filosofin och vad hästmänniskor söker där också. Folk kan ha ridit lektioner flera år, så köper de en egen häst som ex vägrar att gå in i släpet, eller som sliter sig när de leder den till hagen. Hur ska de lösa det? Den sortens hanteringsutbildningen saknas på de flesta ridskolor. Det skulle man kunna bli bättre på, att komplettera den (faktiskt rätt bra) ridutbildningen som finns i Sverige med annan hästhantering.

Norrland
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Det kan det vara. Hästar är olika, det är poängen.

Endel klarar sig alldeles utmärkt utan täcken året runt. Endel är mer frusna och behöver ett täcke vid vissa väderförhållanden.

DET är poängen, inte att alla hästar ska behandlas lika utifrån en metod. Gott hästmannaskap, för mig, är att se individen - inte metoden.

Norrland



Måst också kasta mig in i diskutionen man kanske lär sig något? Nh och det jag tränar enligt och det är parelli är ju precis just att veta hur ma n ska göra för att behandla hästen rätt i olika sitvationer.
Det jag håller på med går inte ut på att lära en häst göra massa saker pang bom utan det är ju JAG som ska lära mig förstå min häst och försöka läsa av den och kunna hantera den på hästens egna villkår..

Det är inte samma metod på alla men man är ute efter banden, gemenskapen. Jag har haft massor med domenanta hästar och nu ska jag nog köpa en undergiven häst som jag långsamt lär mig med hjälp av min parelli tränare att tyda.
Hon kan redan tyda honom och han går väldigt bra med henne då det är hon som är duktig det är jag som ska lära mig (:
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

"Ojjet" lärde jag mig i England när jag bodde där. Det betyder "Hörredu" typ :)
De använder det i vardagsspråket tex till sina barn när de gör något som de inte ska hehe

Aha, kul att veta vad det betyder. :) Har bara hört henne säga det när han busar och trixar.
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Del 1 (för mycket signaturer eller bilder för en post enligt buke)

Du behöver inte vara så pedagogiskt dryg i dina inlägg. Jag är inte helt dum! :mad:
Det var inte min mening att verka dryg, pedagogisk får du nog leva med dock för det är en del av min personlighet, ibland, när jag känner att jag inte pratar med en stenvägg. Tyvärr har stenväggar inte riktigt förmågan att se pedagogik så den är bortkastad på dom... ;)



Det är inte din hästhållning jag avser, jag tvivlar inte på att du har bra hästhållning.
Egentligen är vi inte så långt ifrån varandra, jag håller med om mycket av vad du skriver. Jag är inte renodlad i något läger, jag står snarare med en del av en fot i flera. ;)

Jag använder mig själv som exempel i mina diskussioner iom att jag är den enda person vars handlingar jag själv kan hålla personligt ansvarig för.
Men vad jag vill få fram är just det Equi säger, många anti-NHare har bara sett det dåliga och dömmer efter det.
Som jag skrev i ett annat inlägg, varför måste alla icke NHare leda sina hästar med kedja och vara rädd för hästarna?
Självklart är inte så fallet, men jag själv tycker att otroligt många vägrar öppna ögonen för att det som man sett inte är NH och därför vägrar man att erkänna att det finns människor som håller på med något annorlunda men bra, dvs NH.
Med ditt senaste inlägg till mig och sedan ditt inlägg till Equi tycker jag att du för mig visar att du inte är en av dessa som vägrar se annat utan att du kan acceptera att det du sett kanske inte har varit den egentliga NHn.
Kanske missuppfattar jag dig men nu utgår jag ifrån det. :)


Diskussionen började bl a med att jag, utifrån min högst personliga erfarenhet, har sett fler hästar fara illa inom det naturliga lägret. Hästar som stapplar runt barfota hårt verkade utifrån någon metod, och hästar som står i ur och skur, året runt, på ängar utan täcke bara för att det är naturligt... Inte alltid det finns vindskydd heller. Det är INTE bra hästhållning, enligt mig.

Jag har inte sett en sån motsvarighet bla de sk tävlings- eller ridmänniskohästarna. Däremot kan hagarna vara väl små i många stallar, eller utevistelsen för kort. Så myntet kan ha flera sidor, såklart. Men de hästar som ofta åker iväg på träningar och tävlingar och sånt visas för många fler människor, det blir svårare att dölja felaktigheter.

Att det inte är bra hästhållning håller jag med dig om, och det tror jag Skuggi och LIA också gör.
Men å andra sidan måste jag säga att jag sett lika många icke NHare som misskötts sina djur på andra sätt, eller på samma sätt.
Som du själv säger, på andra sidan myntet finns det en annan hästhållning.
Frågan är ju, hur mår hästarna som bara får vara ute i en walker, eller om de har tur 1 timma per dag i en frimärkshage?
Hur mkt du än rider kommer dessa hästar aldrig få tillgodosett sina naturliga behov.
Men det vet du säkert redan så det är inte så mycket en diskussion som ett konstaterande.
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Del 2 (för mycket signaturer eller bilder för en post enligt buke)

Men för att förtydliga. Jag tycker att lösdrift är bra. Jag skulle gärna vilja ha en rejäl, välbyggd lösdrift här hemma. Där hästarna får täcken odyl efter väder och behov och där de faktiskt kan få stå inne i stallet när det är extra j*****t väder.

Skaffa dig en redig karl (eller kvinna) så är problemet löst. :p

Jag tycker även att nh är ett bra komplement till sk "traditionell" hantering. Jag tar till mig det jag tycker verkar vara bra, och gör en egen tolkning av det.
Det jag reagerar på är den svart/vita diskussionen. Allt "traditionellt" handlar om att piska, sparka tvinga hästen medan nh:n står för det mjuka, milda samarbetet. Den diskussionen tycker jag blir löjlig, för den speglar inte verkligheten alls.

Men här skiljer sig våra åsikter enormt!
Jag tycker personligen att det snarare är tvärt om! Att NH handlar om att bryta ner och den traditionella är det rätta.





Nh, Strasser, naturlig hästhållning mm. är olika filosifier och metoder, det är jag medveten om. Men faktiskt - ofta tycker jag att de sammanstrålar hos vissa hästägare. ;)

Det har jag också sett men! Jag har även sett att ex strasser finns hos icke NHare.


Men nu måste jag ställa en liten fråga till dig, och dra upp text från svaret till Equi (samt spinna vidare lite på just det):

(Om man nu ska kalla det nh-filosofi, det är ett sätt att träna hästar - varken mer eller mindre.)

Här är du (tyvärr) lite fel ute.
NH är ju just precis Inte att träna. Om någon har tron att NH är att träna, och bara just tränar det men sedan inte lever efter det, så är det inte NH.
NH är allt du gör i hästväg. Hur du har dina hästar (så de mår bra, inte utan täcke i kallt väder och kort päls, eller strasser), hur du tränar, hur du fodrar, hur du hanterar, hur du umgås. Allt från planering, att tänka, att sätta foten på stallplan, i stallet, på väg till och från hagen, i ridhuset, på ridturen och att läsa av hästens beteende mm.
NH är inte bara att ta ut hästen på plan och träna. Det är långt ifrån det och det är just det så många missuppfattar, både bland de som "tror sig hålla på med NH" och de som "tror att de sett vad NH är (men sett felaktig) och tagit avstånd".
Har du inte Nhn med dig i det dagliga livet, i stallet, i boxen, när du leder in och ut, så har du inte NH. :)


Nu ska sambon och jag äta Helnöts marabou, grill chips och se hourse.
Det blir lagom tills bananpajen emd glass har landat i magen och gett lite extra plats åt "efterättsefterätten"... :angel: :p
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Här är du (tyvärr) lite fel ute.
NH är ju just precis Inte att träna. Om någon har tron att NH är att träna, och bara just tränar det men sedan inte lever efter det, så är det inte NH.
NH är allt du gör i hästväg. Hur du har dina hästar (så de mår bra, inte utan täcke i kallt väder och kort päls, eller strasser), hur du tränar, hur du fodrar, hur du hanterar, hur du umgås. Allt från planering, att tänka, att sätta foten på stallplan, i stallet, på väg till och från hagen, i ridhuset, på ridturen och att läsa av hästens beteende mm.
NH är inte bara att ta ut hästen på plan och träna. Det är långt ifrån det och det är just det så många missuppfattar, både bland de som "tror sig hålla på med NH" och de som "tror att de sett vad NH är (men sett felaktig) och tagit avstånd".
Har du inte Nhn med dig i det dagliga livet, i stallet, i boxen, när du leder in och ut, så har du inte NH. :)

Och det är precis det här som får mig att rysa. När nh:n blir nästan andligt religiöst, halleluja. Det här visar också hur fruktansvärt effektiv marknadsföringen varit. Parelli mfl jublar hela vägen till banken...

Nh handlar om att hantera och träna hästar, precis som all hästhantering och träning gör - oavsett inriktning. Inget annat.

Det är inte konstigt att det blivit så mycket motsättningar mellan sk "nh-fanatiker" och "vanliga engelska" (det jag kallar traditionella) utövare. Det går inte att diskutera så länge nh:n är mer religiös än faktiskt hästhantering- och träning.

Vi kommer nog inte längre i våra diskussioner än så här, Sammet.

Norrland
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Sorry för lån av knapp:angel:
Ursprungligen postat av skuggi
När man skriver såhär så undrar jag
A. Hur länge red man på ridskola
Från 7-årsåldern till 20-årsåldern, så ca 13 år.
B. Red man på flera stycken för att få mer bredd?
Ja, det gjorde man, tre stycken närmare bestämt. En var faktiskt lite bättre än de andra två.
C. Var det en auktoriserad ridskola eller annat?
Jag var liten, tänkte nog inte på vad auktoriserad kunde innebära, dock var alla tre mycket stora med åtminstone ett 40-tal hästar, så hyfsat "auktoriserade" skulle jag tro

Jag ser många ridskoleelver som har blivit riktigt riktigt duktiga på ridskola- tävlar YR SM o kan hantera hästar på en naturligt o avslappnat sätt.
Det finns garanterat både bra och dåliga ridskolor, och säkert kan man bli en bra ryttare även på en dålig ridskola, man har kanske känslan ändå.

Det är upp till eleverna att vilja lära sig både ridning o hantering- om man nu verkligen har intresse.
Det är ganska svårt att vilja lära sig något man inte har en aning om existerar. En kort tid hade vi en ridlärare som höll på med centerad ridning, det älskade vi, men hon försvann :(

På senare år hade jag en liten medryttare på min islänning som tog honom på sina ponnylektioner på ridskolan ibland (vanlig ridskola), jag tittade på lektionerna och det var OFTA eleverna fick beröm när de satt och SÅGADE ner hästens huvud :eek: "BRA där!" när hästen kutar runt helspänd med sänkt rygg..

Jag vill inte göra negativ reklam, jag bara påpekar att det garanterat finns fler än jag som gick på en ridskola där vi alls inte fick lära oss att läsa hästen, att markarbeta den eller vad en korrekt form egentligen var.
Och när man då hittar någon som visar hur man kan arbeta med hästen från marken på ett stort antal sätt så att hästen har roligt, då blir man lite bitter på att detta inte gick att lära sig på ridskolan.

Jag gick tömkörningskurs och har även gått körkurser, lite roligare var det såklart, men fortfarande alldeles för lite för att man skulle få en gedigen kunskap om hur det skulle göras korrekt för att vara utmanande och roligt. Det vi lärde oss i övrigt om markarbete var alltså att longera.
Då stod man i mitten och hästen skulle springa, i lite varierande varv och hastighet, inspänd, en viss tid. Man stod där i mitten och vart både uttråkad och snurrig. Verkade inte som att hästen tyckte det var party heller...
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Nu har jag Läst igenom Skuggis inlägg och om det är så att du syftade på ditt citat så pratar Skuggi alltså inte om traditionell longering eller tömkörning utan om NH som missuppfattats av folk som inte idats lära sig vad NH är ordentligt och ändå utövar det (dvs repvifteri).



Detta är felaktigt använd rundcorallsarbete som Skuggi pratar om.
Hon menar (om jag förstår henne rätt) att om man inte har grunden och insikten i vad NH är så kan man tro att "så länge hästen sänker huvudet när jag jagar runt den i rundcorallen (ex join up) så är allt bra" vilket det givetvis inte är och det är det Skuggi menar.

Nä, jag menade att det var så vi fick "lära" oss longering på ridskolan. Eller inte lära oss snarare. Varv på varv på volt, utan mening eller mål förutom att få hästen trött.. :crazy:
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

.
Det finns några enstaka kvinnor, men de har INTE den naturliga pondus som den stora hästkarlen med erfarenhet av hundratals hästar. det handlar om att försöka imitera PONDUS.

Mansgris.. :devil:

Så en kvinna kan aldrig ha erfarenhet av hundratals hästar och pondus?

Äh, orkar verkligen inte med dig mer. Outsägligt tröttsam är vad du är.
 
Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Orkar bara ta detta;)Det finns inte en NH-människa som går bakom sin häst o inte andra heller.
Det där är ett helt felaktigt påstående vill jag svära på.
Dels eftersom DU inte sett ALLA NH-människor,
och dels eftersom jag vet att jag själv räknar mig som "NH-människa" och jag har OFTA ena eller båda hästarna framför mig. Av olika skäl i olika situationer. Och ibland går de bakom, om de är för långsamma ;)

Varför släpar då folk på kusen- jo de tror att de är boss då.

Men målet är väl att få en helt utan reaktioner:crazy:- lobotomerad slav.


Jag går bakom för att jag har en före o en på släp, men jag ser inte att positionen är så viktig- bara praktisk- bara man kan hålla en kommunikation med den- om det behövs.
Den svänger, backar eller vad som helst på diverse kommentarer o den har varit Guld värt när unghästen har trasslat- föregår med gott exempel. Dvs den tänker själv.:love:

Men sen har den varit hos mig en hel livstid- vi känner varandra utan o innan.

Det tar tid att lära känna sina vänner, make/ maka, arbetskollegor m.fl
Ja t o m ens barn växlar i sin uppväxt.
Varför vill man inte lära känna hästen o se dess guldkorn från busig fölung, läcker unghingst, testande 4-ring osv. Låta den vara lite häst.
Det är Horsemanship för mig- att man ger den bara förutsättningar att utvecklas som individ o givetvis med artfränder.
Vett o etikett räcker.
Varje ålder har sin charm- OM man är intresserad att studera o umgås med den lite mer på dess villkor där man ser till personligheten. Inte vara om det är vä. introvert mm( ja usa termer igen) eller en starkare individ. Det finns en hel oändlighet däremellan.

Ingen häst är den andra lik. Det är tjusningen med varje ny häst man skaffar o man sparar minnena från de andra o jämför deras alla olika manér, talang osv..

Det du skriver är precis vad NH är för mig.
De människor jag känner som håller på med NH jobbar verkligen med att få sin hästs personlighet att blomma.
Detta innebär för vissa att hästen är oregerlig och jobbig, den står inte still som ett kolli medan man sadlar, skor, borstar osv. Vår Baldur är ett riktigt yrväder som är mer "i luften" är på marken då han har så mycket ideer för sig :love: har många gånger hört att folk tycker han är asjobbig, tycker jag ibland också, men han är också det coolaste, roligaste, mest lekfulla och snällaste jag vet :love:

Hjälp oss hjälpa dem som inte fattat vad NH är, DU vet ju! Du bara vägrar kalla det för NH.
Hjälp oss istället att vägleda dem som här på buke ställer frågor om hur man leker 7games.
Dissa inte NH, då vänder de sig bara bort från dina inlägg (och jag VET att du har mycket klokt att säga) förklara hellre för dem vad som är viktigt att förstå, och hjälp dem hitta den hjälp de söker!
:bow:

Jag gör vad jag kan för att få folk förstå att det inte fungerar att "träna" lite "NH-lekar" ibland för att lösa eventuella problem. Och det är heller inte lekar i den utsträckningen att hästen uppskattar dem om de inte utförs korrekt. Man kan inte köra lite 7games för att roa/underhålla sin häst, det lär den inte uppskatta.
Däremot lär den uppskatta en ägare som förstår sig på den.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 494
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 583
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
911
Senast: Nepenthe
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 602
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp