Bukefalos 28 år!

Säga till sin häst

Sv: Säga till sin häst

Okej du missuppfattade mej.. Eller jag skrev innan jag fått tänkt klart hur jag menar... Ska försöka på ett bättre sätt..
Nu menar jag inte NH i säg är en bluff utan folk sätter de på en hög pellestad att det de säger är bara NH fast det är bara sunt förnuft som många häst människor kunnat i tusen år. Jag har lärt mej från det utan att behöva ha seven gems eller rep.
Jag vet att det finns olika NH och metoder.
Även att många gör det för att käna pengar men har inget begrepp heller eller känsla för vad de gör..

Bluffen är att de sitter och lär ut grunden runt allt hur hästen fungerar mm. Men sen hittar de på detta med rep vift mm och det är bluffen. Inte det de lär ut om flocken mm. Det är bara det gamla som funkat i 1000 år.
Det är självklart att allt eftersom man får lära sej det här gamla häst vettet som funkat i tusen år och så lägger man till rep vift mm.
Självklart blir folk mer säkra och det funkar. Men det hade det också gjort om det fortsatte att rida vanligt och bara tagit åt sej och tagit de bitarna som de behöver lära sej.
Det med rep vift mm är ju för att tjäna pengar på något vis.
Att bara ha 1 till 2 kurser skulle de inte tjäna på..

Om vi nu lekar med tanken att de gamla hästkarlarna skulle ge ut kurser. Så skulle det bli 2-3 kurs tillfällen.
Sen att de får hantera hästarna på sättet i ridningen och på marken och sen hade det varit klart. Sen fick man bygga sitt eget som är rätt för en själv..
Men jag lovar att vad du än skulle göra samtidigt som du lyssnar på NH folket runt om hur hästen fungerar, flocken mm. Så skulle du lyckas lika bra. Även om det är körning mm.
Men det är inget man ska träna flera hundra gånger på utan något man tar med sej och tänker på när man håller på med hästar. Själva rep viftet mm är bluffen. Sammtidigt som de blir säkra med hur hästen fungerar så ser det att det är rep viftet som gör det.
Det är bluffen.

Men att få lära sej allt runt bra häst vett så tar man det till sej.
Så som vanliga häst människor lärt sej om sånt här i tusen år..
När de rider eller kör. Självklart så skulle folk bli lika självsäkra som i NH och självklart skulle de tycka det var magi också. Men det enda som igentligen händer är att DU blir säkrar med hästen och förstår hur de fungerar och med det kommer kunskapen. Konstigt va?
Skillnaden är att man vet att tack vare kunskapen om hur hästen funkar och det hjälper. Så blir du mer självsäker. Att det jag gör och lär känna min häst på är rätt och du känner dej stolt.
Med NH tränarna så blir det de som får äran för vad du lärt dej och då blir de gudar..
Eller alltid så kommer det till NH gudarna, folk som är osäkra på sej själva och hästen och de är de lätta att lura.
Har man redan en bra kännsla som en del har som provat NH så ser de allt det här och menar. Vad är det speciella?
Men det är ju bara du själv som gör jobbet. Du får känslan av förståelse och jobbar upp din energi med hästen.
Du gör jobbet och de tar betalt.. Hur lätt som helst. De får fler som kommer dit och de är ju så bra.

http://www.youtube.com/watch?v=CoVg7OrgDIQ
Jag kan inget om western ridning, men jag frågade en person som inte vet vem Pat är och den sa att i detta klippet så ser det ut som okunskap. Man sitter inte och drar på det viset i hästens mun och då är han grundaren själv. Freestyl med vikter och balans, rida utan bett mm. Tjhoo och frihet för hästen. Ser bara ett stort kontroll på hästen och en häst som inte ser ut att ha speciellt kul.
 
Senast ändrad:
Sv: Säga till sin häst

http://www.youtube.com/watch?v=CoVg7OrgDIQ
Jag kan inget om western ridning, men jag frågade en person som inte vet vem Pat är och den sa att i detta klippet så ser det ut som okunskap. Man sitter inte och drar på det viset i hästens mun och då är han grundaren själv. Freestyl med vikter och balans, rida utan bett mm. Tjhoo och frihet för hästen. Ser bara ett stort kontroll på hästen och en häst som inte ser ut att ha speciellt kul.
Jag kan då inte se att PP varken sitter på hästen eller drar den i munnen. :confused:
Vill också korrigera dig angående att PP skulle vara "grundaren". Vad han gjort är marknadsfört namnet Natural Horsemanship. Natural Horsemanship som sådant var etablerat långt innan PP.

Du visar, som vanligt när det ska klankas ner på NH, en förvånansvärd brist på kunskap om vad NH är och står för. Så snälla du, sätt dig in i NH först och återkom med synpunkter därefter.

LIA
 
Sv: Säga till sin häst

Fast jag tycker ditt resonemang låter konstigt.
Det är inte Parelli själv som bestämmer vad folk ska tycka om hans metoder. Det är hans förtjänst att det blivit populärt - för att många bevisligen tycker det är ett bra system och att det hjälpt många. Och att han lagt upp det pedagogiskt, i ett system som går att lära ut. Men det är inte PP som styr efterfrågan. Det är okunskapen runt om i hästvärlden som styr det, och när efterfrågan finns så blir klart den som kan marknadsföra sig bäst och lägga upp ett system som folk gillar,den som får hämta stålarna för det - vilket är helt naturligt.

På dig låter det ungefär som att ju mindre pedagogik och struktur eller "egen touch" det behövs, desto bättre. Ju mer folk tar åt sig av information och suger åt sig kunskap själv och ju snabbare de lyckas befästa det, desto bättre.

JAG kanske behöver stå och öva samma grej hundra gånger för att JAG har detaljer jag behöver ändra på hos mig - som tar tid att identifiera - rätta till - befästa. Även om inte hästen behöver det.
JAG kanske har hjälp av ett rep eller en carrotstick för kommunikationen (som ju alltså som jag ser det mest är till för att göra det enklare och tydligare för den som ska lära sig) även om nästa person tycker att det aldrig ska behövas.
Det är lite den känslan för människor och för att faktiskt träna människor att utveckla sig själva och sin kommunikation med hästen som jag tycker det saknas generellt i hästvärlden.
 
Sv: Säga till sin häst

Det med att de har samlat all kunskap som är verktygen för att träna fram sin kännsla är bra. Men det andra blir fel och det ser mer ut som ett kontrollbehov som ut artar sej åt fel håll.
Man sätter ner hästen i ett prick system och det blir en maskin. Man tränar bort allt som är hästen och kvar blir det ett skal som ser ut och fungerar som maskin. Många rider utan hjälm, man har traglat med rep och seven games. Som att hästarna vore slavar.
Det gör allt på kamando, det gör alla hästar men utan någon energi som säger att detta är kul..
Du har en snäll häst som gör som du tycker på ett maskin sätt.
Sen kallar du din häst för fri och hästar med bett för hästar som mår dåligt, blir misshandlade eller annat.
Men du ser inte vad du själv håller på med.....
De går ju lösa när jag rider och går med de. De följer dej för du ger de ju inget annat val. Får då viftar du runt de i straff.
Hästen går till slut med hängande huvud och ser allmänt ner tryck ut.
Du kallar folk som säger till sin häst för djurplågare.
Ser folk inte själva hästens energi? Förstår inte folk?
Tydligen inte...
Det blir nästan säckt liknannde alltihopa..

Det händer även folk som rider sina hästar och alltid jobbar de i padock också. Men de har inte jobbat bort instinkterna. Men hästen blir deprimerad. De går som på band och ahr ingen energi.
Man kan få en sånn häst vad man än håller på med. Men NH har bara ett mål.... Ta bort hästen och gör en maskin. I stället för att lära ut det där bra och hur man annvänder det för att man ska få ett posetivt team som har kul i hop. Inte bara människan på hästen utan även hästen..

Det saknar häst världen i dag...
Ett sätt som jobbar fram hästen på ett posetivt sätt Så hästen blir glad i det den gör...
Men det är bättre att låta bli NH och läsa andra böcker. Än att trycka ner sin häst på det viset...
 
Sv: Säga till sin häst

Jag kan då inte se att PP varken sitter på hästen eller drar den i munnen. :confused:
Vill också korrigera dig angående att PP skulle vara "grundaren". Vad han gjort är marknadsfört namnet Natural Horsemanship. Natural Horsemanship som sådant var etablerat långt innan PP.

Du visar, som vanligt när det ska klankas ner på NH, en förvånansvärd brist på kunskap om vad NH är och står för. Så snälla du, sätt dig in i NH först och återkom med synpunkter därefter.

LIA

Sorry fel länk
http://www.youtube.com/watch?v=scxdV7RmWpc&NR=1

Jag har kollat på bla en del filmer med NH och PNH även sett en del folk börjat med sina hästar och sett resultatet. Inget som jag blivit imponerad av, tycker mset synd om hästen... Själv handsaks med en sånn häst en gång. En problem häst som sa i mot en som höll på med NH.
Hitta inget fel på hästen. Mer än att den anntagligen inte gillade hanteringen.. Den stack aldrig med mej och då red jag på ett vanligt tränsbett som jag i stort sätt knappt rörde. För så rider jag och har lärt mej från en vanlig ridlärare. Att annvända sättet, balansen mm. Lär de ut i all ridning mm. Det är ju a-o..
 
Sv: Säga till sin häst

NH har Pat hjälpt till att marknadsföra men PNH betyder Patnaturelhorsemanship.
När jag skirver NH menar jag i säg. När jag skirver PNH, menar jag Pats NH.. För det är det jag läst på om ang filmer mm.
Han har grundat sitt eget PNH.. Så visst vet jag vad jag talar om...

Jag med många andra har visst satt oss in i NH och jag då PNH och kollat på filmerna även sett resultatet och det impar inte på mej alls...
Sen vet jag inte vad de andra än Pat gör.
I de olika NH grupperna mer. Monty och allt vad de heter...

Där i mot har jag hört att Monty som har mycket uppvisningar skulle visa en grupp hur han gör med unghästar. Hästen lyssna inte och folket åkte där i från och efter 1 h när de kom tillbaka så hade Monty kört skiten hur hästen och hästen gjorde som han sa självklart.
De sa de som jobbade hos han..
Det är det jag menar med straff mm.
När i en flock om en flockmedlem inte gör som flockledaren säger så börjar ledaren jaga runt hästen med ett rep eller med blottande tänder hotfullt?
Är det ett bättre straff än att bara säga till sin häst med en bestämmd röst. Gör inte så..
Det här jaga runt är början på att trycka ner din häst.
Att säga till de på ett snabbt och rakt sätt räcker och inget som trycker ner. Då det händer på 1sek. I det andra fallet handlar det om mycket längre.
När jag säger till min häst handlar dte om 1 sek och sen beröm.
I NH handlar det om en mycket längre stund...
Är det mer naturligt???
 
Sv: Säga till sin häst

Ok, och det du beskriver tycker du alltså är Parellis fel?
Jag ser det fortfarande som att det är efterfrågan som styr. Parelli har inte bara övningar för kontroll, Parelli har MÅNGA kommunikationsövningar. Sen är det faktiskt en hel del upp till varje individ hur man kommer nyttja det.
Dom flesta som söker sig till NH har ju faktiskt problem med kontrollen. =Efterfrågan.
 
Sv: Säga till sin häst

Jag kan inte se att PP drar hästen i munnen, men bildkvalitén på datorn är miserabel så det är svårt att bedöma. Men snart kommer det hem en ny dator! :)

Jag har kollat på bla en del filmer med NH och PNH även sett en del folk börjat med sina hästar och sett resultatet. Inget som jag blivit imponerad av, tycker mset synd om hästen... Själv handsaks med en sånn häst en gång. En problem häst som sa i mot en som höll på med NH.
Men du lär dig inte vad Natural Horsemanship är den vägen.

Jag med många andra har visst satt oss in i NH och jag då PNH och kollat på filmerna även sett resultatet och det impar inte på mej alls...
Sen vet jag inte vad de andra än Pat gör.
I de olika NH grupperna mer. Monty och allt vad de heter...
Om man ska utgå från det du skriver i tråden, så är du inte insatt i NH.

Där i mot har jag hört att Monty som har mycket uppvisningar skulle visa en grupp hur han gör med unghästar. Hästen lyssna inte och folket åkte där i från och efter 1 h när de kom tillbaka så hade Monty kört skiten hur hästen och hästen gjorde som han sa självklart.
För din information så imponerar inte Monty på NH-folk. Försiktigt sagt.

När i en flock om en flockmedlem inte gör som flockledaren säger så börjar ledaren jaga runt hästen med ett rep eller med blottande tänder hotfullt?
Är det ett bättre straff än att bara säga till sin häst med en bestämmd röst. Gör inte så..
Det här jaga runt är början på att trycka ner din häst.
Att säga till de på ett snabbt och rakt sätt räcker och inget som trycker ner. Då det händer på 1sek. I det andra fallet handlar det om mycket längre.
När jag säger till min häst handlar dte om 1 sek och sen beröm.
I NH handlar det om en mycket längre stund...
Är det mer naturligt???
Fel! I NH handlar det om bråkdelar av 1 sekund. I NH används överhuvud taget inte straff. "Jaga runt" används av Monty vid hans Join Up, nog sagt.

Olika NH-instruktörer kör sina egna små specialiteter, marknadsföring och företagande, men annars är själva filosofin i NH densamma för de allra flesta.

Det finns en tråd där en tjej varit på en clinic med John Moore. Kolla hennes erfarenheter.

Det är tråkigt om du fått fel bild av vad NH står för. Jag gjorde en enkel Google-sökning på Natural Horsemanship och hittade allt möjligt intressant för den som vill veta och lära sig mer. Ett tips! ;)

LIA
 
Sv: Säga till sin häst

Det här jaga runt är början på att trycka ner din häst.
Att säga till de på ett snabbt och rakt sätt räcker och inget som trycker ner. Då det händer på 1sek. I det andra fallet handlar det om mycket längre.
När jag säger till min häst handlar dte om 1 sek och sen beröm.
I NH handlar det om en mycket längre stund...
Är det mer naturligt???

Jag förstår inte var du får allting ifrån.

Nu är jag visserligen ingen NH-utövare, men jag använder en metod och träningsfilosofi som har samma rötter som NH, varför jag känner igen mig väldigt mycket i NH:s grundtankar. Och aldrig har jag då hört eller förstått det som att "lång inlärning" skulle vara mer "naturligt" eller "vanligt" inom NH-filosofin än någon annanstans. Jag är nog mer inne på det Totola skriver, att NH har blivit mer riktat till människors förmåga att lära, eller framför allt "lära om", och att det kanske tar längre tid...varför även hästen får mer tid på sig

Dessutom är det ju så att NH har blivit något man vänder sig till för att man har problem, då har man också förmodligen skaffat sig (och hästen) en massa negativt inlärda beteendemönster som har blivit befästa. Inlärda beteenden tar det mycket längre tid att "lära om" än om man ska lära in något helt helt nytt....NH har därför utvecklats/inriktats mot att lösa "den" sortens problem.

Det som från början handlade om "konsten att träna och utbilda en helt ohanterad häst till att bli en trevlig och lättmanövrerad arbetskamrat" har utvecklats till "konsten att träna hästar med människoproblem"....dvs det handlar inte längre om "hästträning" utan om "människoträning"...

Men varför har du såna problem med det? Det förstår jag inte, jag skulle förstå det bättre om du ansåg att det finns stora problem rent allmänt bland hästfolk, men att du riktar din negativa energi just till NH förstår jag inte. Kanske har du personliga problem med någon NH-utövare?

Sen förstår jag inte heller problemet du ser med dom verktyg som används, tex grimskaftet....Tobbe använder ju spöt som "armförlängare" och "motivationspinne", vad är skillnaden?

Tror du hästen bryr sig? Den bryr sig nog mer om den som "står bakom" och "viftar", oavsett om det är med spöt eller grimskaftet....och att det finns många (både spöviftare och grimskaftsviftare) med problem och okunskap det håller jag med om, men det har ju ingenting med filosofin bakom att göra....för i så fall får vi nog lägga ner den svenska traditionella "ridutbildningen" helt och hållet.....för hästarnas skull...:cry:... och överlåta detta med hästträning enbart åt "dom gamla erfarna hästkarlarna"....

Läs gärna vad Dag Nätterqvist skriver på länken nedan, han belyser det verkliga problemet som råder ute i hästvärlden på ett mycket bättre sätt.
http://www.jakobslund.se/dadde/TVprog.htm
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 384
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 397
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
777
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp