Bukefalos 28 år!

Säga till sin häst

Sv: Säga till sin häst

Varför förutsätter du att min bekantskapskrets är opedagogisk? Jag är mycket nyfiken, förklara gärna. Umgås vi månne i samma bekantskapskrets?

För övrigt är det synd att du aldrig fått träffa på någon hästkarl av den gamla gardet. Grannen till mitt föräldrahem var ett mycket gott exempel. Lugn, konsekvent, inga krusiduller. Lydiga, glada hästar. Helt utan en massa "metoder" och "övningar". Men med en mycket stor portion sunt förnuft.

När det gäller pedagogik så är väl NH den inriktining som fullsständigt saknar allt vad pedagogik heter. För om det hade varit pedagogiskt och utlärt av folk med gedigen erfarenhet så hade det inte förekommit så otroligt mycket skit o trams ute i buskarna. Och hästarna hade mått mycket bättre.
 
Sv: Säga till sin häst

Det är ju det jag menar.
Om du känner flera såna exempel på "bra" hästkarlar, varför är inte dessa ute och sprider sin kunskap? Det hade varit kanon! :)

Valalternativ är alltid bra. Du tycker NH är opedagogiskt - jag tycker det är bra mycket mer pedagogik systematiskt inblandat än i alla andra sammanhang jag upplevt där man lärt ut hästhantering. Hade det funnits fler alternativ så hade kanske kunskapen rent generellt varit betydligt större eftersom man då inte behöver gå till det "udda" NH-folket för hjälp (om det är så man upplever det) utan kan välja mellan olika läror.
Huvudsaken är att kunskapen finns att få ta del av! :)
Alla har ju tyvärr inte sån lyx som det låter som att du har haft, med kunniga hästkarlar (som faktiskt använder bra metoder alltså och inte såna skräckexempel som jag rabblade upp.)
 
Sv: Säga till sin häst

Oavsett hur man ställer sig till NH så vill jag gärna se filmerna det talades om :)! Hittar du dem Sanio?
 
Sv: Säga till sin häst

Det är ju det jag menar.
Om du känner flera såna exempel på "bra" hästkarlar, varför är inte dessa ute och sprider sin kunskap? Det hade varit kanon! :)

Alla har ju tyvärr inte sån lyx som det låter som att du har haft, med kunniga hästkarlar (som faktiskt använder bra metoder alltså och inte såna skräckexempel som jag rabblade upp.)


Varför de inte är ute och är pedagogiska? Enkelt. Antingen är de döda idag eller också lider de av diverse åldersrelaterade sjukdomar/åkommor. Det är heller knappast vanligt att dessa hästkarlar ställer sig i en paddock för att tjäna pengar. Däremot brukar de dela med sig av sin kunskap till de som är intresserade och studerar hur de gör. Man måste alltså lägga manken till själv och inte förvänta sig att få allt serverat. Voilá!
Det intresset verkar dock saknas på många håll idag. Det verkar inte vara så att t.ex. dagens ungar gärna hänger i diverse stall och bara är nöjda med att få umgås med hästarna, putsa sadlar och träns och ser veckans "guldstund" som då de också får borsta på en häst. Nu skaffar man tidigt egen häst istället för att få rida, men utan att ha lärt sig det mest grundläggande och snart kommer problemen som ett brev på posten. Och isället för att ta hjälp av de som kan, läsa böcker och helt enkelt använda sitt sunda förnuft så vänder man sig till någon mindre nogräknad "NH-lärare" där man får lära sig allt om ologiskt repviftande och att bossa runt hästen hit o dit. Något som kan göra (och gör) även den snällaste häst vansinnig.

Om NH-tränare varit så pedagogiska som du säger så hade det inte förekommit så mycket tokerier, repviftningar, total avsaknad att läsa av ens den enklaste signal mm mm. Men kanske är det så att många av de som "lär ut" NH helt enkelt saknar kunskap själva.
AR-tränare brukar uppenbarligen vara pedagogiska, där håller jag med. Tyvärr finns brister i kunskap även där dock, har själv sett en tränare som finns medtagen på tränarlista men som är på nybörjarnivå ridmässigt. Smort munläder har h*n dock, och kunskapsbristen avslöjas inte alltid av eleverna då dessa oftast också är på ren nybörjarnivå. Att lulla runt lite lätt mår väl ändå knappast någon häst dåligt av. Dålig NH kan däremot liknas vid psykisk misshandel. Tycker jag.
 
Sv: Säga till sin häst

Jag skulle faktiskt jämföra det du säger med "vart tog kunskapen och pedagogiken vägen?"
Det AR och NH har som sticker ut, och som du delvis beskriver, är en pedagogik och ett intresse för ett system att sprida sin kunskap med.
Om detta engagemang och denna kunskap hade funnits hos "vanliga hästkarlar" OCH även de pedagogiska kunskaperna som möjliggör att man ska kunna sprida det vidare (och faktiskt få eleverna att lära sig, inte bara förundrat titta på! ;) ) då hade nog inte de udda stilarna som NH/AR stuckit ut på samma sätt.
Tobbe Larsson är ett bra exempel, han har ju iaf hållit en del clinics och skrivit bok bl a, det som kanske fattas för att han ska nå ut ännu längre är att skaffa längre armar i form av att utbilda tränare. Sen hur normal han skulle vara kan dock diskuteras, precis som t ex Perry Wood så har han sin egen "stil", och att pyssla med cirkuskonster är ju knappast något som en gammal hästkarl normalt sett pysslar med! :)

Som det är i nuläget tycker jag det är bra att de alternativa metoderna finns, för att det iaf ska finnas någon källa för att lära ut hästhantering som faktiskt bygger på ett genomtänkt system och hästkunnande. Tyvärr, så har jag faktiskt aldrig stött på någon "gammal kunnig hästkarl" som haft en bra helhetslösning att lära ut. För har det väl stött på ett problem har de klassiska lösningarna (som jag stött på) snarare kunnat vara ganska extrema. Typ - lägga något över huvudet på hästen om den inte vågar gå in i transporten, knacka den i huvudet för att den ska haja till, skyffla till hästen med en spade i rumpan för att få den gå in i transporten (och mycket lindrigare lösningar givetvis, men man vill ju inte att ju större problem - ju mer drastiska och "fel" i mina ögon blir lösningarna).

Om du haft tur med din kunniga bekantskapskrets kan du kanske övertyga dom om att plugga pedagogik och börja utbilda folk i ämnet? :D

Jag vet många bra hästkarlar där jag lärt med mycket. En av dessa som är en av de populäraste hästhanterar i sitt län mm.
Där kallar jag enrgi med hästen, hästpratare eller vad ni nu vill kalla det för. Han kan ta vilken häst som helst och de gör allt för honom...
Hans dotter red en häst som knappt gick framåt i padocken, men när hon satte sej upp så gick hästen samlad med en jätte glädje i stegen som ingen sätt innan. Det var knappt någon som red henne i form annars.

Tyvärr så har inte dessa mycket kurser, men undra om de kan sätta ord på hur de gör och energier mm.
Men han sa att folk hanterar sina hästar mycket fel och det gammla har mycket försvunnit och då kom NH. Men han menade på att det är väll samma tänk som han håller på med. Fast detta var några år sedan, men det har blivit överdrivet.. Enormt. Tror inte han håller på med sevengames mm.

Han körde in ett gäng hästar där jag red. När vi skulle rida in 2 av dessa. Hängde vi lite på de och sen satt vi upp och någon ledde en liten sväng. Så gjorde vi två gånger och sen red vi de korta turer bakom de gammla stona. Alla de hästar han har hållt på med är sånna...
De har rätt hantering från början av männsikan...
 
Sv: Säga till sin häst

Oavsett hur man ställer sig till NH så vill jag gärna se filmerna det talades om :)! Hittar du dem Sanio?

Ska ta fram de nu. Där ser man skillnad på NH och vanlig hästhanterin både i frihetsdressyr och PNH... Jag hade med de i en annan tråd..
 
Sv: Säga till sin häst

Man kan se det ur olika perspektiv. Antingen lägger man hela ansvaret på individen, vilket ju isf sätter individen i en väldigt konstig situation där man skyndar iväg och söker information utifrån - den som finns tillgänglig = individen har tagit sitt ansvar. Eller så inser man att om man inte vet vad man inte vet då kanske det snarare är de som redan kan som bör försöka påverka vilken kunskap som sprids vidare. Är du med på hur jag tänker?
Jag tror det är lite det som har hänt inom NH. Folk har sökt kunskap, i brist på valalternativ har man valt första bästa duktig NH-person man hittat (som exempel, för dig var ju det du kom i kontakt med något annat) och denne vill gärna hjälpa till, men är inte själv någon skicklig pedagog.
Har något vagt minne av att det var liknande fenomen inom AR från början, att riddarna själva var duktiga på sin grej men mindre duktiga på att lära ut, så i tredje led blev det inte alltid så bra, sen med tiden har många av dom utvecklats till bättre pedagoger, för att numera snarare vara i ännu nästa steg som det blir svårare med pedagogiken. Om det är de som har intresse av att ta till sig kunskapen som efterfrågar hjälp, så tänker man inte alltid på den pedagogiska biten utan är överlycklig att det är någon som är villig att dela med sig av sin kunskap. Samma typ av bristvara tycker jag (tyvärr) det är inom hästhantering rent överlag.
För att kunna sprida vidare kunskap så måste man nog satsa högt till en början och (tyvärr) räkna med att det inte uppfattas rätt i alla led, men det vore som sagt trevligt om det dök upp fler visionärer som vill sprida sin kunskap i större skala och utarbetar lätt-utlärda metoder så det iaf finns viss chans att det sprids rätt! ;)

Själv så tycker jag inte på något vis att NH är "fel" och tvärtom vad du verkar ha råkat ut för så har jag själv bara stött på "bra" individer inom området, oavsett nivå (pedagogiken har iofs varierat). Men jag håller med om att det vore bra med alternativ.
 
Senast ändrad:
Sv: Säga till sin häst

Det är jätteroligt att höra att de finns (inte för att jag tvivlat, men ändå), samtidigt hjälper det ju tyvärr inte alla som inte har en chans att komma i kontakt med denne hästmänniska! :)
Vi är nog lite inne på samma, alltså att det är i samband med att folk söker (och behöver) kunskap men inte hittar just såna lokala "idoler" och gammal genuin kunskap att lära sig av längre - för att kunskapen är för låg rent generellt - som NH utvecklats.
Vilket jag personligen tycker är kanon - även om jag ännu hellre haft en sån "lokal förmåga" att lära av ;)
 
Sv: Säga till sin häst

När vi disskutera NHs vara eller icke i en annan tråd så studerade jag massa filmer på youtube. En sa i en annan tråd att de ser ut som nertryckta hundar eller något sånt. Det är nog så jag också tänkt, eller NH har inte helt kännts rätt. jag har även själv börjat studera det. Men det är mer som att försöka träna bort instinkterna, de ska ändra på allt hästen är och har. Att egenskaperna ska bli mindre och personerna kan bestämma över hästen som en maskin eller något..
Kollat på Horselity, den filmen går in på om de är LB eller HB allts höger styrda i huvudet eller vänster styrda. Dessa infattar en massa olika saker där du ska pricka in din häst i en cirkel.
Filmen var väll lite bra i sej att man fick lära sej att förstå en del betende. Men det blir som en vetenskaplig maskin mer än en indevid på något sätt.
Jag har annvänt sunt förnuft och det har räckt, gillar inte maskin delen alls.

Här beskriver en person det hur det ska gå till och varför.

http://www.hippson.se/cldoc/22962.htm?_qStr=ka

Så här ser själva kartan ut
http://files.parelli.com/HorsenalityChart.pdf

Tobbe tycker jag är lite motsvarigheten till vanliga häst folk.

Först kollar vi på filmen med frihets dressyr. Kolla på energin hästen har. Den är glad, väntar på nästa kommando med glädje och bara vill mer och mer...
http://www.youtube.com/watch?v=XttrrYJXMvg

Sen hittade den mest posetiva filmen med PNH av själva grundaren själv Pat Parelli.
http://www.youtube.com/watch?v=CoVg7OrgDIQ
Visst ser de ut att ha jätte kul i hop. Hästen är mer som en nertryckt hund.. Vaaaa kuuulll detttaaa ääärrr.. Segar sej fram.. Glädje???

Pnh där ska man rida Freestyle alltså med rep grimma och rep och genom detta sen få hästen att jobba och vara följsam. Med säte vikter mm. Alltså så ska de vara jätte harmoniska och annvända mest hjälper, säte, balans mm.
Här är då Pat Parelli på en uppvisning.
Nu kan ajg inte westen bett. Men jag tycker det ser hemskt ut och inte speciellt harmoniskt ut..
http://www.youtube.com/watch?v=CoVg7OrgDIQ

Här rider hans fru Linda Parelli dressyr.
http://www.youtube.com/watch?v=fy5TDrAXgNA&feature=related
Dålig kvalleti, men ser ut som hon rider på lite längre tyglar, men jag ser inget om att de har någon hjälp av freestyle..

Tittar man då på Tobbe Larsson
http://www.youtube.com/watch?v=t-IQlXycA4Y&feature=related
Tycker jag ser mycket mer harmoniskt ut. Så som de stora elit ryttarna faktiskt gör..


Sen en bonus där Tobbes tal är jätte bra.
http://www.youtube.com/watch?v=XttrrYJXMvg

Jag sett ponnyakuten och där kan man se eliten hur de annser mm. Tycker det är ett bra exempel på bra hästhantering... De lär eleverna att jobba med sej själva och hästen på ett vettigt sätt. Tar bort ev skarpa bett mm.

Så nu när man sett allt detta och som ajg då börjat tänka.
Vad är det för speciellt med detta PNH? när slut resultatet inte impar på mej...
 
Senast ändrad:
Sv: Säga till sin häst

Det är jätteroligt att höra att de finns (inte för att jag tvivlat, men ändå), samtidigt hjälper det ju tyvärr inte alla som inte har en chans att komma i kontakt med denne hästmänniska! :)
Vi är nog lite inne på samma, alltså att det är i samband med att folk söker (och behöver) kunskap men inte hittar just såna lokala "idoler" och gammal genuin kunskap att lära sig av längre - för att kunskapen är för låg rent generellt - som NH utvecklats.
Vilket jag personligen tycker är kanon - även om jag ännu hellre haft en sån "lokal förmåga" att lära av ;)

:bow:

Den gammal häst karlen har bruksridnings kurser, men han lär inte ut så, men man ser lite hur han är och hur han gör..

Man skulle efterlysa gammla hästakarlar. De har lärt sej en de var små att lyssna på hästar av sin far och så har det gått i generationer..
Så skulle de ha kurser.. ahde varit jätte bra.

Men för de kanske det är så att det är något de alltid gjort och de vill inte ta betalt för det. Eller det är så naturligt för de på något vis...

Jag hade jätte gärna gått kurs hos han.. Med en gång om han hade haft någon om sånt här!!
 
Sv: Säga till sin häst

Så nu när man sett allt detta och som jag då börjat tänka.
Vad är det för speciellt med detta PNH? när slut resultatet inte impar på mej...
Men det gör den gammla hästkarl och hans döttrar. De tar en häst de aldrig träffat och får den i form med glada steg, när man innan har suttit med dressyrspö och slått hästen för att få fram den i padocken.
Dottern tog inte hästen på marken något innan, utan rätt i sadeln.
Vilken energi :bow:
Man blir så avundsjuk, sån energi har jag inte på långa vägar.. Efter ca 1-3 månader tar det för mej med en sånn häst att få den på det viset i padocken..
 
Sv: Säga till sin häst

Vad jag tjatar..

Men om nu när man blir ledare över sin häst så bestämmer man ju lite över en del saker som ex om de ska bli rädda eller annat. Men man gör det på hästens vis. Som de är vana vid, man annvänder bara deras språk.

varför ska man trycka ner de? Lägga en massa timmar på att arbeta bort en massa instinkter som jag aldrig haft problem med med mina hästar..
JAg har haft problem hästar åt höger och vänster. Men på några månader fått de att lita på mej i ur och skur, utan att ens jobba de på marken. En vanlig häst tar ca 1-3 rid turer..

Jag har alltid klarat alla hästar med sunt förnuft och att försöka förstå.
Varför får inte hästen vara sina indevider och en häst?????
Lägga 100 h på marken för att få bort instinkterna.

JAg säger som en kompis sa. Man får bestämma sej om man vill rida eller hålla på, på marken. Och jag gillar att rida och omgås med hästen. Det räcker för mej...
 
Sv: Säga till sin häst

Hittade faktiskt genom en av de länkarna en artikel om Hempfling (som jag personligen gillar, men ärligt talat inte satt mig in i så konkret utan mer filosofierna) som uttryckte det som så att vi ryttare vill dämpa hästarna för att vi är osäkra.
Kontrollbehov skulle man kanske kunna översätta det till! ;) Parellis koncept går ju till stor del ut på att fylla det där behovet av trygghet, för att vi lär oss kontrollera hästarna. Om man då brukar det just på så vis (fokuserar på ledarskapet och att få hästen göra det vi vill, sluta med oönskat beteende) då kanske det också är lätt hänt att man går in på "dämpande" övningar eller mycket övningar som är till just för kontrollens skull = övningar som tar bort hästens egen kontroll och frihet, eller allmänt dämpar energin.
Jag tror att vi själva mycket som personer styr över hur resultatet kommer bli (med visst inflytande från läraren såklart) - om hästen kommer känna sig fri, pigg och glad, eller om den snarare tycker att den där rackaren är ett tråkigt kontrollfreak! ;)
 
Sv: Säga till sin häst

NH är ett mordernt begepp och väldig svenskt för den delen, "förnamnet" (Natural) myntades av Parelli, men det egentliga namnet är bara "horsemanship" (hästmannaskap på svenska) och är helt enkelt ett sätt att träna/hantera hästar på som utvecklades i USA (Californien) av just det gamla erfarna, duktiga hästkarlar som tränade/utbildade sina hästar för rancharbete.

De "gamla" duktiga hästkarlarna var/är tex Bill och Tom Dorrance, Ray Hunt, Buck Brannaman, mfl....

Det som Parelli har gjort är att han har tagit "arvet" från dessa män och "moderniserat" det och sedan gjort det till "business" på ett koncept riktat till människan främst. Men i grunden och rent historiskt/traditionellt är detta ett mycket gammalt och beprövat sätt att träna/hantera hästar på, mycket äldre än Parelli själv.

Hackamoret (repgrimman är ett enkelt hackamore) kan man tex spåra ända till Morerna på 800-talet, "Al Hakhma" (Läs senaste nr av Lucky Rider). Detta sätt att träna/utbilda hästar (och kameler) på spreds från Nordafrika till Portugal och Spanien, vidare över till USA (Californien) där spanjorerna slog sig ner. Klimatet, miljön och hästmaterialet där ledde till att hackamoret utvecklades ytterligare (hackamore = bosal, mecate-tyglar och huvudlag eller repgrimma och långt grimskaft som man kan använda till tyglar). Att man använde just "hackamore" och inte "bett" i utbildningen av hästar berodde främst på att man använde det material man hade närmast till hands....nämligen råhud...samt dom traditionella kunskaper om detta träningssätt man förde med sig från Europa.

Jag tror att ska man börja jämföra olika "stilar" så måste man också ta hänsyn till och förstå historien/traditionen bakom. Det du ser som en "nedtryck hund" i den ena stilen är i själva verket en häst som är mentalt i balans och väl förberedd för det "arbete" som den tradiotionellt sett är tänkt att göra på en ranch. Medans den "energifulla" utstrålning du ser i den andra stilen i själva verket är en häst tränad och mentalt rustad för "krig" vilket den hästen rent tradiotionellt/historiskt sett är tänkt att utföra.

Olika ändamål och arbetsuppgifter = olika energier, eller hur?

Men varför skulle den ena vara mer "lycklig" än den andra? Vad kännetecknar en "lycklig" häst egentligen?

Handen på hjärtat, vi tränar och "dresserar" våra hästar till både det ena och det andra, oavsett vad och med vilka "energier" så är det faktiskt ingenting som hästen egentligen skulle vilja göra om den verkligen hade ett val...:angel:
 
Sv: Säga till sin häst

Nej, jag är inte med på hur du menar. Jag anser att antingen är man intresserad av att lära sig något eller också är man det inte. Man har också ett eget ansvar för att lära sig, man kan inte få saker o ting "inknackade" utan måste anstränga sig lite själv också. Problemet med NH är, efter vad jag sett, att många av de som ska lära ut själva saknar kunskap. Kunskapsbrist tillsammans med noll pedagogik kan inte bli annat än kajko. De som får betala priset är hästarna...
 
Sv: Säga till sin häst

Handen på hjärtat, vi tränar och "dresserar" våra hästar till både det ena och det andra, oavsett vad och med vilka "energier" så är det faktiskt ingenting som hästen egentligen skulle vilja göra om den verkligen hade ett val...:angel:

Haha du uttrycker det rätt hårt, men så är det säkert! :rofl:

Dock finns det ju ändå olika nivåer av egen vilja i balans med lydnad som man kräver, och knep för att få hästen att tro att den "ville" göra en viss sak jämfört med att känna sig tvingad till det.
Så även om det hårddraget är som du skriver, tycker jag ändå man kan se stor skillnad mellan olika hästar/ekipage.
 
Sv: Säga till sin häst

Problemet med NH är, efter vad jag sett, att många av de som ska lära ut själva saknar kunskap. Kunskapsbrist tillsammans med noll pedagogik kan inte bli annat än kajko. De som får betala priset är hästarna...
Alldeles rätt, men det är inte begränsat till NH. Likväl som det inom NH finns odugliga "tränare" finns också både kunniga och pedagogiskt skickade instruktörer. Hela skalan med andra ord. Alltså precis som i de flesta områden som har med hästar att göra.

En skillnad härvidlag är att NH inte är tävlingsinriktat medan de flesta andra områden ser till tävlandet och tränandet och lämnar mycket lite över till hur man lever med sin häst utanför banorna. Vilket väl ändå talar till NH:s fördel och är något att beakta?

Med det sagt och konstaterandes att även instruktörer är olika duktiga, så undrar jag om det inte är dags att sluta fokusera på de sämsta och istället se på de bättre och se till vad Natural Horsemanship är?

LIA
 
Sv: Säga till sin häst

Hittade faktiskt genom en av de länkarna en artikel om Hempfling (som jag personligen gillar, men ärligt talat inte satt mig in i så konkret utan mer filosofierna) som uttryckte det som så att vi ryttare vill dämpa hästarna för att vi är osäkra.
Kontrollbehov skulle man kanske kunna översätta det till! ;) Parellis koncept går ju till stor del ut på att fylla det där behovet av trygghet, för att vi lär oss kontrollera hästarna. Om man då brukar det just på så vis (fokuserar på ledarskapet och att få hästen göra det vi vill, sluta med oönskat beteende) då kanske det också är lätt hänt att man går in på "dämpande" övningar eller mycket övningar som är till just för kontrollens skull = övningar som tar bort hästens egen kontroll och frihet, eller allmänt dämpar energin.
Jag tror att vi själva mycket som personer styr över hur resultatet kommer bli (med visst inflytande från läraren såklart) - om hästen kommer känna sig fri, pigg och glad, eller om den snarare tycker att den där rackaren är ett tråkigt kontrollfreak! ;)

:bow::bow:

Bra skrivet. Kontroll behov är vad det är..

Jag är inte ute efter det kontroll behovet på det viset. Jag har sett western ryttare som har hästar som ser ut att ha kul...

Att energin säger att hästen har tråkigt så har den ju det. Har tagit mej ann en hel del sånna hästar som inte tycker livet är specillt kul...
De har barit väldigt deprimerade och det är dne energin jag ser hos många NH hästar..

Förutom det här seven games, repvift mm

Så ska jag säga att det som är NHs principer som jag läst är bara BLUFF!

För det är sånt massa normala häst männsikor kan om sina hästar. Att exempel energin att man är rädd på hästen så blir hästen rädd. Har jag vetat sen jag var 10 år gammal. Det är bara sunt förnuft och gammalt häst vett inget annat. Någon känar pengar på det..

När jag har kollat på PNH film så hör jag i stort sett mycket av det jag i stort sätt redan kan...
Att man jobbar med posetiv inlärning. Gör väll i stort sätt alla. Att slå fram sin häst och misshandlar den är inget folk gör.

Varför tror NH folk att vanliga häst människor är elaka mot sina hästar????
Sen tycker jag att det är bra att läran finns, men det kan man läsa sej till i andra vanliga böcker..

Sen fattar inte jag det här med LB och RB och när jag tänker på 10 hästar som jag jobbat med mycket. Så stämmer det inte alls...
Tycker bara det ser kontigt ut och något som nån har kommit på och känar pengar på..
Men vi borde göra så med våra barn också. Lista ut om de är LB eller RB och så jobba ner allt runt sånt...
Låter sjukt och det är sjukt och innebär ingen som helst respekt för hästen..

Stort kontrollbehov är vad det är, inegt som går ut på att ha kul med sin häst. Lära känna den som en indevid utan som ett prick system..

Jag lär känna mina hästar precis som jag alltid har gjort och funkat på alla de jag har tagit mej ann, problem hästar som vanliga... Med en stor bit förståelse, tålamod och fantasi så kommer man mycket längre.
Att man är flexibel i sin tolkning för varje indevid...
Sunt förnuft!!!!!
 
Sv: Säga till sin häst

Vad jag eftersträvar är en pigg, glad häst som är fri fast den är med mej... En häst som inte är nertryckt utan gör allt av fri vilja för mej...
Som har livet i ögonen..

Mycket i det som jag ser NH gör med sina hästar är helt imot allt jag lärt mej om hästar. Vifta med rep framför ansiktet mm.

Varför ska man springa runt och ta på sin häst. Jag bortsar min häst och masserar den volket den tycker är skönt och den står helt stilla. Att man springer runt och fjantar sej med att titta jag kan ta på min häst och den står still.

MAN TRÄNAR INTE FÖLJSAMHET som många tror med NH utan man tränar sitt kontrollbehov över hästen.

Följsamhet är något man tränar med Krav och sen kravlöst berömm och inte en rad av minutrar med en massa krav för hästen. ser ingen mening med det..
 
Sv: Säga till sin häst

Nu menade jag alltså inte att det är sitt kontrollbehov med hästen man tränar, jag menar snarare att den otryggheten (som visar sig i form av kontrollbehov) kan tillfredsställas (hållas i schack tänker jag då) tack vare Parellis metoder.
Sånt som annars hade kunnat gå käpprätt åt skogen för att människan är osäker - antingen på sig själv (och sin förmåga att hantera hästen) eller kanske på hästens beteende, eller vad det nu kan vara.

Det jag menar är att det är vi människor som skapat behovet AV den typen av träning utifrån hur vi vill ha hästarna. NH kan varieras på tusentals olika sätt beroende på vem som utövar det och hur man vill ha hästen. (Tänk på att det inte bara är Parelli som lär ut NH utan det finns andra läromästare också - som precis som Fiador redan varit inne på alla har varit såna "kunniga hästkarlar", inget annat.

Att säga att NH är en bluff tycker jag är lite väl magstarkt, särskilt som du säger att du själv gör likadant? Är du en bluff? ;)
Själv skulle jag faktiskt ha tolkat det precis tvärtom. Jag skulle ha tagit det som en bekräftelse på att "ah, det fungerar!" om jag redan gjort likadant tidigare och fått resultat. Kanske inte var så du menade men det lät rätt motsägelsefullt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 378
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 397
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
776
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp