Bukefalos 28 år!

Säga till sin häst

Sv: Säga till sin häst

Det där stämmer inte alls och jag ser ingen skillnad i det. NH "bestraffar"/vill ta bort/undanröja/förtränga naturligt beteende och berömmer "hund" beteendet, den blinda lydnad av en underlägsen individ. Som du själv skriver med ordet "behärska" vilket jag anser är samma mening som undanröja/förtränga. NH folk vill undanröja de beteendet som de (läs människor) inte tycker passar sig.

Tror någon NH människa på fullaste allvar att Brink tex skulle hålla på så här med sina hästar?
Skulle icke tro detta. Hade han eller någon annan topp tränare tryckt ner sina tävlingshästar på detta sättet finns det inte en chans att han skulle ha något på den nivån att göra alls.

Som jag tidigare sagt är grundläggande NH kanon men man ska allt akta sig noga för att låta det gå för långt.
Låt hästarna vara hästar!

:bow::bow:

Precis vad jag alltid tänkt och sagt. Inte skulle elit hästarna vara där de är i dag pga av att de blev ner tryckta.. Som många NH folk tror..
de tror även att kan hästen gå lös jämte dej så följer de dej för att de vill.
Men de kan också följa dej pga av godis, berömm eller för att de måste.

Ska sätt ut filmerna.. Måste bara leta upp de igen...
 
Sv: Säga till sin häst

Jag tränar redan mental träning till och från sen ca ett år tillbaka! :)
(För ryttare/hästmänniskor alltså, sen har jag pysslat lite med annan typ av mental träning i flera år.)
Det är ju inget som är gjort i en handvändning, men de skillnader man får till ger verkligen resultat. Rekommenderas! :bow:

Fast det är ju svårare att träna sig själv än hästen :angel:
Ett sånt mantra som lustigt nog fungerar bra för mig är "Det BLIR inte värre än såhär!" För om hästen börjar yra upp sig och gå upp i puls/energinivå som i flyktberedskap (var någon som kallade min häst för "högpulsare" eftersom han lätt och snabbt går upp högt i puls när han blir osäker eller stressad), då är det jättesvårt att inte börja fundera om/när ett utbrott kommer komma, även om man inte direkt är rädd.
Om jag säger just så - det BLIR inte värre än såhär, då är det ungefär som att jag tittar mig omkring, konstaterar att "jaha, det här kan jag ju hantera!" och antingen medvetet eller omedvetet släpper på spänningen och ger hästen eftergift, samtidigt som det är lika bra att fortsätta fokusera på jobbet eftersom det inte kommer hända något. Pållen reagerar precis som att han säger "jahapp, vad bra att det inte kommer hända något!" :rofl:
Men det tog en hel del frustration/jobb/testande av olika metoder och visualiseringar innan jag hittade just ett som fungerar så klockrent varje gång! :p

BRA SKRIVET

Precis samma sätt som jag själv jobbat upp fast med massa olika hästar och det funkar lika på alla hästar.

Hästen spänner sej och tittar på en sak. Jag som oftast rider på långa tyglar. Kollar på saken och tänker det är inget farligt. Och tittar rakt fram. Fokusera framåt. Jag har aldrig varit med om en häst som fortsatt att fokusera på saken efter det. Men du måste även vara helt lugn, inte en spänning, inte en bild, bara fokusrera framåt.

Det som jag kommit fram till händer och varför inte hästen fortsätter vara rädd är att.
Vi kommer till något som hästen känner är ett hot. Jag som är flockledaren kollar upp saken och säger till hästen. Att det är inget farligt nu går vi vidare.
Genom att energin i mej är helt lugn.
Detta är också något som händer i början när man lär känna sin häst.
När man sedan godkänt de farliga och visat hästen att det jag säger stämmer, det händer inget. Så har man sen en häst som mer och mer litar, att blir det farligt säger du till.
Då slappnar den av och så länge jag inte stressar upp mej eller annat så håller sej hästen lugn i alla lägen och reagerar inte..
Då har hästen lagt över annsvaret på dej som flockledaren och ni är nu mer ett team. Här brukar hästen slappna av helt och många hästar gillar att lägga över annsvaret på flockledaren. Eller det är naturligt för de.
En del har detta mer naturligt än andra, men man måste alltid jobba med det. För nu är helt plötsligt människan en som försöker fungera som en häst flock för hästen.. Det måste tränas fram. Men det funkar mycket lätt, då det är deras språk...

Men som sagt det första som händer när man träffar en häst är att energin vem som bestämmer dyker upp och här måste man visa. Att jag bestämmer. Allt sitter i hop... Genom en bestämmd energi, en envishet.

Jag kan tänka mej att med din häst så tittar han till på något och du lite spänner dej, men sedan bara slappnar av och då har du kollat läget. Bästa vore om du inte tänkte alls när hästen spänner sej. Inga bilder, inget alls utan bara lugn och sen bara tittar framåt och fokuserar framåt så kommer ni snart inte ens spänna er alls och det händer aldrig mer så länge du håller dej lugn..
Men det klart det ligger jobb bakom..
Att bryta något gammalt.
Hästen är fortfarande sånn att han måste visa det farliga för dej och att du godkänner det. Jobbar du bort den där lilla spänningen. Så kommer han snart aldrig ens kolla med dej om det är farligt för då kommer han lita att du säger till att det blir farligt om det blir det..

Bara ett tipps.. Som sagt det tar år av träning och man blir aldrig full lärd med hästar.
Men energier är a-O eller den rätta kännslan som folk pratar om.. Som jag säger är energier som då en rädsla blir en energi. Så kanske ni förstår.

KUL att du är på samma spår som mej...
Självklart måste man vara helt avspännd själv och ha en lugn energi.. Annars funkar det inte. Klart är det träning som gäller. Att kunna styra sej själv och sin rädsla.
Det är det första man ska göra och det är ett lika långt jobb som man gör med hästen. Alltså ett ständigt jobb. Att kunna styra sina energier rätt och inte vara rädd mm. Du har alldeles rätt där.. :bow:

Jag tycker Ponnyakuten är väldigt bra med de barnen de visar precis samma sak. När de jobbar med rädda hästar.. Som ex Brik då säger till en ryttare. Bara för att visa att eliten tänker samma som NH lär ut.

Att allt sitter i ryttaren och vi glömmer att det är vi själva vi ska jobba med och inte alltid hästen.
Sen måste man jobba ihop sej som ett team. Men alla skulle må mycket bättre av att även försöka jobba med sej själva..
Alla problem tänker vi alltid är hästens fel men alltid är det vi som gör fel.. Oftast i alla fall.

http://www.humanhorsecenter.se/index.asp
 
Senast ändrad:
Sv: Säga till sin häst

Precis, så är det säkert.

Det är så lätt att säga "gör si, gör så" och sätta en bedömning på en hästmänniska (eller på sig själv för den delen) utifrån hur man lyckas uppfylla det.
Inget fel i sig, men man missar nog just den biten att folk har det olika naturligt, och vissa har även sånt i bagaget som ligger och hindrar. Och kanske även VAD det är som ska förbättras. Att det sitter i en själv, inte i hästen. Om man väl fokuserar på det så blir det så lätt att kritiken slår fel, för det blir ju inte särskilt konstruktivt att säga till någon "du spänner dig, sluta med det!" eller "du är osäker, sluta med det!" (du fattar nog! :p) för det säger egentligen inte ett jota om hur man faktiskt ska rätta till problemet.

Själv upplever jag det inte som ett problem om det rör sig om en lättsam häst som själv inte yrar upp sig i onödan.
Men jag lever i tron om att man får den häst det var tänkt att man skulle lära sig något av! ;)
Och min nuvarande kan vara en riktig stresspelle som jag fortfarande lär mig massor av och utvecklas med hela tiden - det är alltså jag som får så lov att utveckla mig för att sen få kvittot i form av att hästens beteende förändras.
Fram tills den utvecklingen sker kan jag tryggt förlita mig på att känns något inte bra, alltså som att nej, nu klarar jag inte av att hålla mig tillräckligt cool och positiv, pga att situationen känns övermäktig/att omständigheterna för att träna inte är så bra/kanske att man själv har en dålig dag och har stress kvar i sig från jobbet t ex, då kan jag välja att avstå och VET att hästen inte kommer ta det som något negativt, tvärtom. Hellre det än att försöka lura hästen till att det är lugnt om man själv inte är övertygad - då kan man förstöra massor istället! :P

Har det inte gått så långt, eller kanske att man kommit längre i sin mentala träning (delvis färskvara), då brukar mantran/visualiserande vara kanon.
 
Sv: Säga till sin häst

Om någon är intresserad så har jag ett gäng filmer som visar NH vs gammalt häst sätt. Som jag kan ladda upp. I de har jag Patt Parelli Vs Tobbe larsson, där man ser en stor skilllnad på hästens energier.

De i Nh filmerna ser helt nertryckta ut, medanns de i Frihetsdressyr har en väldig glädje i det de gör.

Skillnad på att försöka träna bort instinkter och behålla de så de får vara sej själva..

Bra utförd NH tar hänsyn till hästens behov och inte människans. Det är dock så att i samarbetet mellan häst och människa fungerar flyktinstinkterna som ett problem, säkerhetsmässigt för oss båda, och mentalt och känslomässigt för hästen när vi förväntar oss olika saker av den. Så visst är det så att många människor, oavsett vilken sida om det här skumma NH-strecket vi befinner oss, försöker att hjälpa hästen att behärska flyktinstinkterna, precis som Lia klargjorde. Jag tror att de flesta tycker att både hästen och människan mår bättre när hästen är trygg. I alla fall när hästen lever under de förutsättningar som den mestadels gör idag.
För den sakens skull berövar vi den inte lek och utveckling! Det är ju det som är så viktigt i NH- om vi nu måste dela upp oss i två läger- att få hästen att VILJA göra saker med dig istället för att vara TVINGAD till det! Just livsglada hästar med livsglada, ödmjuka och förstående ägare är ju precis det som NH- filosofin ska genomsyras av.
Jag kan nog gissa vilka filmer du ska visa oss. Du var precis inne på något viktigt själv utan att tänka på det :), dvs. hur olika hästarnas energier ser ut att vara.
Om du gör det lätt för dig och benar upp hästarnas personligheter i fyra huvud-personligheter; 1. trygg, extrovert, dvs busig, lekfull
2. trygg, introvert, dvs tänker mycket, oftast på hur den ska slippa jobba och var det godaste gräset finns
3. flyktbenägen, extrovert, dvs springer för livet i många situationer, även över dig om du råkar stå i vägen
4. flyktbenägen, introvert, dvs. samlar på sig sin ängslan inombords för att sedan explodera
Då kan du kanske lära dig att se vilken sorts häst du har att göra med, och gissa vad som motiverar den! Är det lek, röra på benen, göra fem miljoner saker? (1)
Är det motivation, göra saker långsamt och med mycket variation? (2)
Är det trygghet, kan du matcha hästen till den grad att den inte orkar springa för livet längre utan känner det som bäst att coola ner och bli trygg? (3)
Är det tid som bygger självkänsla och tillit som behövs? Har du tålamod att vänta och vänta och vet du vilka signaler du behöver få från hästen innan du går vidare? (4)(slickar sig om munnen, tuggar, sänker huvudet, blinkar avslappnat, gäspar, suckar, frustar ut...)

För en del av oss är detta självklart, man har det i sig, eller har lärt sig sedan barnsben. Vissa av oss tillhör själva 1 och 2, vilket i stor utsträckning betyder att vi är sämre på känsla och bättre på logiskt tänkande. Helt O.K, man kan lära sig!

Apropå film, med Pat Parelli och Tobbe Larsson, så kan man ha i åtanke att Tobbe både utbildar och gör show. Pat Parelli får vi nog aldrig se i någon show i den bemärkelsen:D, allt han kan är att utbilda, hästar och människor, och bjuda på sig själv och sina hästar i inspirationssyfte då och då.

Så-om filmerna ska visas i syftet att berätta om nertryckta v/s livsglada hästar, så har man först kunskap i hur olika hästar uttrycker sig och vad olika hästar tycker är viktigt. Vidare jämför man utbildningssituationer med utbildningssituationer (och hästar under utbildning) och show med show (och hästar utbildade, utvecklade och kanske till och med personlighetsmässigt lämpade (1?)för show). Du kan säkert hitta någon snutt att lägga ut med Pats egna livskamrater i lek med honom, alltså med hingsten Casper (1-4!) eller stoet Magic (4) till exempel. Sedan finns det ju forna Parelli-elever som har inriktat sig på show, till exempel Honza Blaha, eller varför inte Parelli-instruktör Mikey Wanzenried med hingsten Pesci (1) och valacken Red Sun (3).:d
Ser fram emot en varierad och späckad filmvisning Sanio! Det är alltid lika roligt att se duktiga horsemen- och kvinnor! Och livsglada pållar naturligtvis!!!:laugh:
//Annika
 
Sv: Säga till sin häst

Jag har för länge sedan slutat att för NH-motståndare försöka klargöra vad NH är och innebär. Det är nämligen bortkastad möda.

Ett bra argument när man blivit överbevisad men inte vill erkänna det. Vilket många NH folk (inklusive "tränare" jag pratat med efter den andra buke tråden) också säger.

Det du skriver i första stycket visar att du inte vet vad du snackar om, eller möjligen att du medvetet ljuger. Vilketdera vet bara du.

Du understår dig att säga att jag ljuger?:grin:

Jag har som sagt varit och "tränat" NH hos 2 av de största/bästa NH "tränarna" i Sverige och den andra "kursen" jag var på lämnade jag samt begärde pengarna tillbaka. Ett sådant fruktansvärt sätt att vara "naturliga" på så jag vart nästan ledsen av att se det.

Kan även konstatera att du inte vet vad ordet "behärska" betyder. Hur diskutera med någon som väljer sina egna definitioner??

Verb

behärska

härska över, ha kontroll över

Från wiki är du nöjd med de svaret?
Inte så långt från "min" definition.

Jag förstår inte vad Brink har med det här att göra, inte heller vad du menar med "hålla på så här med sina hästar".

En av världens bästa i sin disciplin.
Skulle denna person eller någon annan på hans nivå syssla med sånt här krimskrams (psykiskt djurplågeri) skulle han inte ha några framgångar i närheten av de han har idag.
Ju bättre en häst är ju mera egna är de oftast.

Det hade varit intressant att få reda på om du menar att den vanliga hästhållningen inte kräver "blind lydnad", inte försöker undanröja oönskade beteenden och på vad sätt hästarna där får vara hästar, men som dom inte får vara inom NH. Om vi talat samma språk ...

LIA

Det enda som jag vill ha din "blinda lydnad" på är när en häst kan skada en människa. Och det gör inte en normal häst i normala situationer.

Jag försöker låta mina hästar ha sina naturliga beteenden så gott det går så länge det inte involverar mig eller annan människa kan komma till skada.

Jag har redan sagt att NH grunden är kanon bra. Men det går för långt samt att lekmän håller på med det helt utan kontroll på vad hästen ger för signaler, vilket även en som har lång erfarenhet av att träna hästar har.
Jag är personligen förfärad över att se PP och hans "metoder" även dessa lekmän som lär ut dessa metoder. Många av de som saknar den hästkunskap som behövs för att lära ut till och med de grundläggande NH metoderna till andra.:crazy:
 
Sv: Säga till sin häst

Det enda som jag vill ha din "blinda lydnad" på är när en häst kan skada en människa. Och det gör inte en normal häst i normala situationer.

Jag försöker låta mina hästar ha sina naturliga beteenden så gott det går så länge det inte involverar mig eller annan människa kan komma till skada.

Jag har redan sagt att NH grunden är kanon bra. Men det går för långt samt att lekmän håller på med det helt utan kontroll på vad hästen ger för signaler, vilket även en som har lång erfarenhet av att träna hästar har.
Jag är personligen förfärad över att se PP och hans "metoder" även dessa lekmän som lär ut dessa metoder. Många av de som saknar den hästkunskap som behövs för att lära ut till och med de grundläggande NH metoderna till andra.:crazy:

Håller med :bow:

Och jag vidhåller fortfarande att de som utger sig för att "kunna" NH har förvånansvärt svårt att lära ut konceptet till andra personer. Vad det beror på kan man fråga sig. Usel pedagogik? Rena nybörjare och/eller hästrädda personer på kurserna? För faktum är att "ute i buskarna" förekommer otroligt mycket skit, benämnt NH, utfört av såväl entusiaster som NH-lärare.
 
Sv: Säga till sin häst

Jag har inte läst tråden, endast ett par inlägg precis i början ang. NH-metoder m.m.

Jag säger till mina hästar, rejält ibland, den ena utav dem skulle bli farlig annars. Jag behandlar alltid mina djur med respekt och tålamod och jag jobbar stenhårt på att vara så konsekvent som det bara går. MEN, de får inte skada någon! Uppför de sig på ett sätt som är/tenderar att utvecklas till, farligt så gör jag ju någonting åt det.

Våld löser inga som helst problem med hästar men ser man till hur hästar behandlar varandra i hagen så är det egentligen inte så svårt. Om en häst nafsar efter en annan så kommer den andra hästen antingen gå undan (lägre i rang) eller också ger den en varning innan den biter tillbaks. Jag försöker att ha det i bakhuvudet hela tiden. En varning, sedan nyper jag tillbaka. Har fungerat hittills för mig och jag behöver sällan bråka med mina hästar och jag har ingen som bits eller sparkas i den bemärkelsen.

Studerar man hästarnas naturliga beteende så lär man sig massor. Det som kan vara sååå svårt i människornas värld har hästarna betydligt enklare lösningar på :D

Mvh JV
 
Sv: Säga till sin häst

Bortkastad möda, precis som jag skrev.

Du understår dig att säga att jag ljuger?
Svårt att läsa innantill? Visst ja, du har ju dina egna definitioner på vad ord betyder. Som att du tycker "härska över, ha kontroll över" är detsamma som: "undanröja/förtränga". Ordet du kommenterade var alltså "behärska sina instinkter".

Jag har som sagt varit och "tränat" NH hos 2 av de största/bästa NH "tränarna" i Sverige
Ska bli intressant att ta del av vilka dom är. PM:a gärna namnen om du inte vill skriva ut dom i tråden.

Jag fattar fortfarande inte varför du drar upp Brink? :confused:

Det enda som jag vill ha din "blinda lydnad" på är när en häst kan skada en människa. Och det gör inte en normal häst i normala situationer.
Min blind lydnad?? Det var faktiskt du som drog upp det. Jag undrade då om man inte även inom den etablerade ridningen eftersträvar detta. Gör inte dressyrryttare det? Gör inte hoppryttare det? Jag har då inte sett någon ryttare som accepterar att hästen väljer sina egna gångarter eller vägar i samband med tävling.
Att man inom NH-filosofin inte alls kräver "blind lydnad" är självklart för dom som är insatta, men tydligen omöjligt att få dig att se. Varför är som sagt bara du som vet.

LIA
 
Sv: Säga till sin häst

Angående glada hästar så kan jag rekommendera att titta på hopp-videon med Pat´s fru (är det Linda Parelli hon heter tro? har inte filmen själv men har tittat på den ett par gånger) mycket inspirerande! :)
Haha, fick t o m mig hoppsugen!
 
Sv: Säga till sin häst

Håller med :bow:

Och jag vidhåller fortfarande att de som utger sig för att "kunna" NH har förvånansvärt svårt att lära ut konceptet till andra personer. Vad det beror på kan man fråga sig. Usel pedagogik? Rena nybörjare och/eller hästrädda personer på kurserna? För faktum är att "ute i buskarna" förekommer otroligt mycket skit, benämnt NH, utfört av såväl entusiaster som NH-lärare.

Tror att det svåraste ligger i att det ändå är den individen som måste lära sig själv, kunna ta tillvara på den hjälp som fås.

Kanske skulle vara smart att testa ett koncept med NH-coacher istället för NH-tränare! :)
(eller hästhanteringscoacher i allmänhet)

Tänker väldigt förenklat, tränare = instruktioner gör si, gör så, för att bli som denne
coach = någon som stöttar och hjälper individen att utveckla sig själv
eller kanske iaf en kombination av både och i högre grad. :)
 
Sv: Säga till sin häst

KL*

Men ärligt, varför inte skippa NH, ledarskap och sånt tjaffs och se till hästen som individ istället? Jag har haft hand om många knepiga-farliga-lynniga hästar genom åren och dom har baske mig fått lära mig istället. Det som är rätt för den ena hästen är ren katastrof för den andra så här har det alltid varit omvänd NH, sk. "Natural Humanship" istället och jag har haft glada, busiga, säkra hästar som vem som helst kunnat hantera,,,,,,,,och bli hanterad av.

En bekant med uttalad hästskräck sen barnsben älskade den lynnigaste hästen jag haft, och det var ömsesidigt. Bekantingen tyckte det var jätteskoj att retas lite och få svar på tal, trots sin hästskräck. Hon sa, "jag vet inte varför, men din häst gör mig så trygg trots att den hugger efter mig, har strukna öron och kan buskicka för jag vet att den aldrig skulle träffa mer än just litegrann bara för att jag ska reagera och busa tillbaks".


Mitt motto har alltid varit "lyssna inte på alla som säger sig veta bäst utan lyssna på hästen istället för den vet vad som är bäst".
 
Sv: Säga till sin häst

"Men ärligt, varför inte skippa NH, ledarskap och sånt tjaffs och se till hästen som individ istället?"

:bow:

Man anpassar sig och försöker göra det bästa av det mesta.

Det är lättare sagt än gjort såklart - men jag har svårt för konceptet att hästen Alltid Ska Lyda. Varken jag själv eller hästarna får hamna i farliga situationer, och jag vill ha vetorätt i vissa frågor, men utöver det kan man kompromissa.
 
Sv: Säga till sin häst

Farliga situationer upphör den dag man ser hästen som sin jämlike kompis. (Egen erfarenhet.)


Ett litet exempel: Jag hade hand om ett litet nervigt sto som stack för ingenting och var allmänt svårhanterlig och på gränsen till asocial. Efter 2 månader UTAN några som helst ledarskapsövningar eller andra övningar, annat än att hon fick ta för sig precis så mycket hon bara orkade var vi ut på en skogstur, barbacka och grimma. På skogsvägen stod en maskintrailer som lossade en skogsmaskin och vad tror ni hände när han kört av ramperna? Jo märren knallade glatt rätt upp på trailern, ställde sig på tvären längst upp på vändskivan och kollade på utsikten. :p Att dragbilen var förkopplad med motorn igång och bromsarna pysande var inget att hetsa upp sig över tyckte hon, hon, som när hon kom flydde för en trampcykel eller traktor.

Så kan det bli när hästen helt får bestämma och ta över.:D
 
Sv: Säga till sin häst

Farliga situationer upphör den dag man ser hästen som sin jämlike kompis. (Egen erfarenhet.)


Ett litet exempel: Jag hade hand om ett litet nervigt sto som stack för ingenting och var allmänt svårhanterlig och på gränsen till asocial. Efter 2 månader UTAN några som helst ledarskapsövningar eller andra övningar, annat än att hon fick ta för sig precis så mycket hon bara orkade var vi ut på en skogstur, barbacka och grimma. På skogsvägen stod en maskintrailer som lossade en skogsmaskin och vad tror ni hände när han kört av ramperna? Jo märren knallade glatt rätt upp på trailern, ställde sig på tvären längst upp på vändskivan och kollade på utsikten. :p Att dragbilen var förkopplad med motorn igång och bromsarna pysande var inget att hetsa upp sig över tyckte hon, hon, som när hon kom flydde för en trampcykel eller traktor.

Så kan det bli när hästen helt får bestämma och ta över.:D

Var detta Madam RIP? Jag har läst en del av hennes trådar, blev alltid värmd i hjärtat av dem!

Jag håller med om att detta är idealet att sträva efter. Vet däremot inte om jag och hästis riktigt är på den våglängden.
 
Sv: Säga till sin häst

Nej det var en annan, som jag hade hand om ett år på förra stället. Hon köptes av sin nya matte från ett ställe hon aldrig skulle varit på, ställdes hos mig medans nya matte flyttade och byggde stall. Den hästen, som dessutom var nästan omöjlig att lasta, trippade upp på bakgavelhissen på min lastbil och lät sig hissas upp när jag skulle köra henne till sitt nya hem. Hennes matte trodde inte sina ögon när hästen sen gick ut och ställde sig på hissen och lät sig sänkas ner till marknivå innan hon klev av. :D


Jag brukar ha den "ovanan" att jag låter hästarna vara med överallt. Inne, i vedboden, i såghuset, i källaren mm. och dom får gå helt fritt överallt eftersom dom ju också bor här.
 
Sv: Säga till sin häst

Vet däremot inte om jag och hästis riktigt är på den våglängden.
Det är bara du som bestämmer om du vill släppa in hästen i din inre sfär. Jag har ju alltid sett till att ha hästarna runt benen som förvuxna hundar och då blir dom ju "knähästar" också, och med på allt.:p
 
Sv: Säga till sin häst

Tror att det svåraste ligger i att det ändå är den individen som måste lära sig själv, kunna ta tillvara på den hjälp som fås.

Kanske skulle vara smart att testa ett koncept med NH-coacher istället för NH-tränare! :)
(eller hästhanteringscoacher i allmänhet)

Tänker väldigt förenklat, tränare = instruktioner gör si, gör så, för att bli som denne
coach = någon som stöttar och hjälper individen att utveckla sig själv
eller kanske iaf en kombination av både och i högre grad. :)

Jag tror faktiskt att det vore allra bäst att helt o hållet skrota konceptet "NH" och istället övergå till gammal vanlig hederlig hästhantering. Det vore intressant att veta hur utvecklinggen har kunnat bli som den blivit. Var tar det gamla hästkunnandet vägen? Går det i graven med de äldre? Är det ingen (eller alldeles för få) som tar tillvara på gammal kunskap? Har det helt enkelt blivit för lätt att skaffa häst? Av det jag sett så verkar många nyblivna orutinerade hästägare vara fullständigt livrädda för att be om tips och hjälp. Många av dessa verkar se mer rutinerade personer som ett hot istället för en möjlig hjälp och kunskapskälla. Varför har det blivit så? Vart tog vetgirigheten vägen? Vart tog det sunda förnuftet vägen? Idag finns NH, AR mm mm mm och allt verkar bara vara ett sätt att känna pengar på naiva hästägare som inte fått en riktig grund att stå på, en grund som hade kunnat ge trygghet och självförtroende.
 
Sv: Säga till sin häst

"Idag finns NH, AR mm mm mm och allt verkar bara vara ett sätt att känna pengar på naiva hästägare som inte fått en riktig grund att stå på, en grund som hade kunnat ge trygghet och självförtroende."

Det känns ganska ofta så ja. Man fixar inte riktigt (eller har inte tillgång till) den grundläggande häst- och ridutbildningen och hoppar på första bästa "lösning" som dyker upp.

Min upplevelse är att alla de som "kan häst" baserar sin hantering och träning på ungefär samma resonemang kring hästen, oavsett diciplin. Sen om folk vill lulla i skogen, tävla dressyr, köra trav, eller rida AR, spelar mindre roll.
 
Sv: Säga till sin häst

Jag skulle faktiskt jämföra det du säger med "vart tog kunskapen och pedagogiken vägen?"
Det AR och NH har som sticker ut, och som du delvis beskriver, är en pedagogik och ett intresse för ett system att sprida sin kunskap med.
Om detta engagemang och denna kunskap hade funnits hos "vanliga hästkarlar" OCH även de pedagogiska kunskaperna som möjliggör att man ska kunna sprida det vidare (och faktiskt få eleverna att lära sig, inte bara förundrat titta på! ;) ) då hade nog inte de udda stilarna som NH/AR stuckit ut på samma sätt.
Tobbe Larsson är ett bra exempel, han har ju iaf hållit en del clinics och skrivit bok bl a, det som kanske fattas för att han ska nå ut ännu längre är att skaffa längre armar i form av att utbilda tränare. Sen hur normal han skulle vara kan dock diskuteras, precis som t ex Perry Wood så har han sin egen "stil", och att pyssla med cirkuskonster är ju knappast något som en gammal hästkarl normalt sett pysslar med! :)

Som det är i nuläget tycker jag det är bra att de alternativa metoderna finns, för att det iaf ska finnas någon källa för att lära ut hästhantering som faktiskt bygger på ett genomtänkt system och hästkunnande. Tyvärr, så har jag faktiskt aldrig stött på någon "gammal kunnig hästkarl" som haft en bra helhetslösning att lära ut. För har det väl stött på ett problem har de klassiska lösningarna (som jag stött på) snarare kunnat vara ganska extrema. Typ - lägga något över huvudet på hästen om den inte vågar gå in i transporten, knacka den i huvudet för att den ska haja till, skyffla till hästen med en spade i rumpan för att få den gå in i transporten (och mycket lindrigare lösningar givetvis, men man vill ju inte att ju större problem - ju mer drastiska och "fel" i mina ögon blir lösningarna).

Om du haft tur med din kunniga bekantskapskrets kan du kanske övertyga dom om att plugga pedagogik och börja utbilda folk i ämnet? :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 390
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 397
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
779
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp