Bukefalos 28 år!

Säga till sin häst

sanio

Trådstartare
Jag märker i många trådar att många har problem med hästar som bitts och lite allt möjligt.
Varför säger inte folk till sina hästar?

Jag skulle aldrig acceptera att vare sej min häst, barn eller hund skulle bitas, sparkas (slåss) eller annat. Så varför tillåter folk sina hästar att göra så?
 
Sv: Säga till sin häst

Jadu...
Jag har den åsikten och träningsmetoden att biter du mig så biter jag dig, verkar inte vara den generella åsikten här på buke om man säger så..
Här ska allting lösas genom att bli vän med hästen och behandla den med respekt.
Det är naturligtvis jättebra sätt att träna hästen, om det funkar...
 
Sv: Säga till sin häst

:bow::bow:

Precis.. Men jag förstår inte det där att det skulle vara respekt att inte säga till hästen. Det är ju igenom att man säger till som man blir en bra förebild och någon som hästen kan lita på. Annars har du ju inte visat att du är en flockledare..

För aldrig skulle en flockledare i en flock inte säga till om någon annan gör fel. Det skulle äventyra hela flockens säkerhet.

De som inte säger till sina hästar när de gör fel utan låter de hålla på. De är inte flockledare för sina hästar i hästens huvud.. Utan då bestämmer hästen och litar inte ett skit att du kan ta en sitution när det gäller denns liv (vilket kan innebära en grå sten eller en flyttad påse eller annat små skit)
 
Sv: Säga till sin häst

Håller helt och hållet med er, och dessutom skapar man ju ett förtroende till hästen om man är dens flockledare och inte genom att vara snäll mot den, då blir den inte trygg i sig själv och försöker då ta över ledarrollen själv.

Tittar jätte mkt på Cesar Milan när han uppfostrar hundarna och är helt övertygad om att man ska använda samma princip på hästarna, man ska vara deras flockledare helt enkelt, de hjälper dom mer än om man är bara snäll och mesig mot dom.
 
Sv: Säga till sin häst

Jag går på ridskola och där finns det mindre sura och såna hästar som är så sura att man måste ha dom i gången. En häst som jag brukar rida är väldigt aggressiv med vissa personer men nästan aldrig med mig och när jag har sett att hon är arg så är det oftast med personer som står och bråkar med henne, skriker och smäller till. :(
Jag vet att med henne så är det bäst att göra en tillrättavisning när hon sparkas eller försöker bitas och så säger man bara bestämt nej. Inte säga NEJ *smälla till*, NEJ *smälla till*, NEJ, NEJ. Jag blir bara ledsen när jag ser någon göra så mot en häst :(
Men självklart så säger man ju till en häst på skarpen om dom är aggressiva!
 
Sv: Säga till sin häst

Jag tror nog att alla håller med dig, trådarna är nog skapade för att man inte riktigt lyckas? Det svåra är ju inte att säga nej utan att göra det på rätt sätt och med rätt timing så att hästen förstår vad du menar och att du får igenom önskat resultat :) det kanske inte alltid är så lätt... det spelar ju liksom ingen roll ifall jag säger ifrån 30000 ggr om hästen inte fattar vinken!
 
Sv: Säga till sin häst

såg för någon vecka sedan Cesar Millans program på tv, där han samarbetade med Pat Parelli, på en hätgård med hundar...
himla kul att se, även jag har tagit godbitar från hans hundhantering till mina hästar.. (som bla kommer när man visslar....):angel:
 
Sv: Säga till sin häst

Jag säger till när min försöker..
Ofta räcker det med att höja rösten lite till en mörkare ton och säga nått som inte går att skriva..
Typ Öpp öpp... (ja ni fattar)

En gång när jag spände sadelgjorden så bet hon mig i armen och då jäklar vråla jag för full hals och slog tillbaka på halsen med handflatan..
Sen efter det har jag aldrig blivit biten av henne och jag kan lova, den gången gjorde det rikigt ont och jag hota allt med att slakta henne på plats inne på stallgången.. =P
Man säger mycket som förbannad. :)
 
Sv: Säga till sin häst

Om man har koll på sitt kroppsspråk är det lätt att säga ifrån med det. Om min häst biter mig får den en smäll tillbaka! Min kloka gamla tränare sa en gång att:

"Du ska vara lika mjuk mot en häst som du är mot ett spädbarn, men om det behövs får du vara lika hård som en häst är mot en annan häst."

Jag har fått väldigt dåligt samvete om jag tex har sparkat till hästen när hon ifrågasatt mitt ledarskap, men när jag sedan ser hur hästarna sparkar varandra i hagen inser jag att min klena spark knappt känns för henne. Hästar är flyktdjur gjorda av hundratals kilo muskler, och vi är små klena rovdjur på ett tiotal kilo. Vi måste kunna hantera våra hästar säkert, och då kan man behöva höja rösten, och ibland även använda en hand eller fot.

Folk behandlar sina hästar som om dom var gjorda av porslin.
 
Sv: Säga till sin häst

Jag säger till hästar när det behövs, förutsatt att jag vet att hästen vet vad som förväntas av den. Om den utan direkt anledning bits eller försöker sparkas i vanlig hantering - då åker den på en smäll, för det är inte okej. Om den trängs när man leder den - så jagar jag bort den direkt, varje gång.
Om den går och maskar och inte tar skänkeln vid ridning så får den en chans till - sen förstärker spöt. Om den börjar bära sig åt som en apa när man leder den - ja då blir det kedja tills den uppför sig igen.

Däremot skulle jag aldrig använda våld för att tex få hästen att gå in i transporten, jag slår aldrig flera gånger och jag försöker att aldrig slå för att jag är arg. En snabb fysisk tillrättavisning vid rätt tillfälle och sen gå vidare med det man höll på med är i min värld helt okej, att prygla upp sin häst för att man är förbannad eller för att hästen inte förstår vad man menar är inte okej.

Om man är rättvis och konsekvent och har lite tajming upplever jag inte att hästarna blir rädda eller arga när man säger ifrån.
 
Sv: Säga till sin häst

Om min häst eller hund biter mej så klappar jag till dom. Snabbt och hårt.
Jag finner ingen anledning att låta mina djur bita på mej (förutom valpars lekfulla ......)
Jag säger till och bestraffar på samma sätt som en häst eller en hund skulle bestraffa en i flocken som inte sköter sej. Hårt men kärleksfullt. (jag är alltså hård men i samma stund den slutar bita är jag kärleksfull)
 
Sv: Säga till sin häst

Min unghäst har aldrigt försökt något av detta.
Hon var väl varit lite små sur och dock varit nafsig mot min mamma
och försökt skrämma henne genom att försöka bita.
Men jävlas hon när jag leder henne dvs. ställer sig, drar eller liknande så slår jag henne inte.
Hon blir bara ännu värre, det finns ju hästar det funkar på såklart:)

Ställer hon sig i grimman backar jag henne, vilket har gett ett bra resultat och hon ställer sig aldrig längre när hon blir rädd lr liknande som hon gjorde förut.
Hon får inte heller gå framför mig eller på mig, jag har mitt "Space", håller hon sig på "sin" plats får hon takta eller gå lungt bara hon inte går framför:)
Går hon framför så får hon backa, går hon på mig( som hon inte gör förutom när hon är rädd) så flyttar jag henne med en bestämd hand.
Drar hon är det samma sak - backa.

Detta är mer för att hon ska lyssna på mig så jag gör så lite olika hjälper som möjligt för att hon ska förstå bättre.
Skrapar hon och inte lyssnar på "ner" som hon brukar göra, brukar jag peta till henne med grepen när hon står i gången och jag mockar.

Rider även en annan gammal häst, men ett stort kraftigt SV. halvblod.
han lyssnar inte( märker en inte ens) om man ber honom att inte gå framför.
lyssnar han inte så måste jag använda "fysisk" tillsägning, flyttar han inte på sig så måste jag trycka bort honom för att få honom någonstans;) tex flytta på gången, eller flytta i boxen.
Så tycker det är väldigt olika mellan alla hästar:)
Om en häst hotar brukar jag ignorera beteendet och istället berömma mycket när den inte gör det.
klappar om den och myser lite.

Det har iaf funkat bra på de hästar som jag hållit på med:)
 
Sv: Säga till sin häst

Jag tror som emmiz79 att det är ingen som inte tycker man ska säga ifrån om hästen sparkas eller bitts eller nått, men att dom har försökt säga ifrån och det har inte funkat, och därmed behöver dom idéer om vad dom gör för fel. Och sen funkar det inte att säga ifrån varje gång heller.. min häst var väldigt naffsig som 5 åring, och bet folk hela tiden. Jag testade att "säga till på skarpan" ganska länge.. pfft, han trodde det var ett lek, bita och hoppa tillbaka och försöka undvika smället som kommer! Då fick jag vara mer kreativ.. så det är inte alltid "bara" att säga till hästen.. tyvärr :p
 
Sv: Säga till sin häst

Precis! och även Grannox beskriver situationen ganska bra :laugh: Men har man aldrig hamnat i detta läge med sin häst så kan det kanske vara svårt att förstå att det inte alltid är så enkelt! Kolla ex. inlägg #9 i den här tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1038732

Man får inte glömma bort att hästar är olika individer precis som vi människor, och innan man har mött sin överman så tror man kanske inte att denne finns ;)
 
Sv: Säga till sin häst

Jag märker i många trådar att många har problem med hästar som bitts och lite allt möjligt.
Varför säger inte folk till sina hästar?

Jag skulle aldrig acceptera att vare sej min häst, barn eller hund skulle bitas, sparkas (slåss) eller annat. Så varför tillåter folk sina hästar att göra så?

Jag undrar det samma, även i de fallen du tar upp på slutet. Varför kräver men inte repsekt för sin person i alla sammanhang, såväl med barn, hundar, hästar och med andra vuxna människor? Det är ju grunden för att öht få någon kommunikation - att båda parter respekterar den andra.
 
Sv: Säga till sin häst

Jag skulle aldrig tolerera att en häst biter eller sparkar på mig.

Däremot så tycker jag att det är ganska vanligt med berättigat dåligt uppförande, som en koncekvens av att människorna inte är uppmärksamma!
Om hästen inte trivs eller har ont av någon anledning, och man som ägare/skötare inte uppmärksammar detta så kommer det förr eller senare att leda till dåligt uppförande hos många hästar.

Jag stod själv i ett stall innan där hästen hade en dåligt passande sadel, vilket jag tror är ganska vanligt scenario. Ägaren menade på att sadeln visst var utprovad till honom, bara det att detta var för 7 år sedan, när hästen var 4. Hästen har förändrats mycket sedan dess, men det hade ägaren svårt att förstå.
Hästen är egentligen en supersnäll häst, men efter att ha gått med denna sadel och till en början varit tjurig vid sadlning, lagt öronen bakåt och piskat med svansen (ganska tydliga tecken alltså på en häst som alltid är glad annars) och sen börjat bocka vid ridning (vilket han inte gjort innan) och sen till slut börjat visa större missnöje vid sadling genom att bitas.
JAG KLANDRAR INTE ALLS HÄSTEN! Har han inte blivit hörd när han säger ifrån vänligt så tro sjutton att det blir värre när hästen bara får mer och mer ont.


Jag vägrade att slå till denna hästen när jag var i stallet och fick hjälpa till att hålla i honom så att han inte skulle bitas :crazy::cry: Tyckte fruktasvärt synd om honom, och försökte flera gånger prata med ägaren (som inte red själv) men det gav tyvärr inget resultat. "som tur är" så rids hästen inte alls idag vad jag vet. :(
 
Sv: Säga till sin häst

Jag går på ridskola och där finns det mindre sura och såna hästar som är så sura att man måste ha dom i gången. En häst som jag brukar rida är väldigt aggressiv med vissa personer men nästan aldrig med mig och när jag har sett att hon är arg så är det oftast med personer som står och bråkar med henne, skriker och smäller till. :(
Jag vet att med henne så är det bäst att göra en tillrättavisning när hon sparkas eller försöker bitas och så säger man bara bestämt nej. Inte säga NEJ *smälla till*, NEJ *smälla till*, NEJ, NEJ. Jag blir bara ledsen när jag ser någon göra så mot en häst :(
Men självklart så säger man ju till en häst på skarpen om dom är aggressiva!

Jag har ridit många bockhästar eller annat sånt på ridskolan och rösten funkar bäst. Att ge sej i strid med en häst man inte känner som är så avstängd på en ridskola är aldrig lätt.
Om en häst biter mej på en ridskola säger jag självklart nej, men så fort minsta bra uppvisas så är det beröm som gäller. Där är bra om man berömer små saker, de får ju aldrig berömm :(
Mest när ridläraren säger till, klappa henne där. eller annat. Men varför kan folk inte själva beröma sin häst? Och låta hästen få lite uppskattning. Jag tycker att en del ridskole hästar är avstängda för berömm också.. Men jag försöker alltid..

tänkte mest på folk med egna hästar, svårt på en ridskola..

Skönt att det är en del som håller med :laugh:

Säger man aldrig till när hästen gör fel så vet de ju inte att bitas är fel. Eller andra saker.
Sen i andra änden är ju berömm också..
 
Sv: Säga till sin häst

Intresant trad.

Och jag haller med alla, man kan INTE behandla en hast som en manniska genom att bara saga nej.
Det storsta problem tror jag ar att folk i allmanhet "formanskligar" sina hastar.. Och det blir en massa curling, PRECIS som de behandlar sina barn..vilket ar ett annat amne som jag inte skall ga inte pa.. Men som ni har sagt, anvand samma metoder som en annan hast skulle gora.. Och ge massor av berom nar de gor ratt.
Folk har ju en formaga att som example behandla sina barn som de aldrig kan gora fel och gor de fel far de nastan berom istallet. Lat mig forklara. Barnet gor ngt fel, foraldrer sager nej lilla lasse sa far man inte gora.. Har ha en godis bit och sa gor vi ngt annat i stallet.. Samma sak med hastar, folk curlar sina hastar till dods.. De later dem inte vara hastar, utan daddlar med dem.

Pa tal om den sura hasten pa ridskolan, kanske hon skulle ha en genomcheck.. Det ar inte normalt beteende somhon gor, dalig sadel, ont ngnstans ?? Men kanske ocksa utsliten?? vem vet???

Folk behovr lara sig att lyssna mer pa sina hastar, och lara sig att prata hast istallet for att forsoka fa hasten att prata manniska..
Dock ar det svart att fa folk att forsta, allting skall ju vara sa politiskt korrket i detta landet..
Men nej det ar inte ratt att folk later sina hastar, ungar hundar eller guldhamsters bita... De skall ha en "swift kick in the arse" och det har aldrig gjort skada sa....

Kat med 3 ungar som bet som idioter nar de var 2-3 ar gamla.. yep de fick den goda you bite i bite harder behandlingen.och det fungerade...
 
Sv: Säga till sin häst

Jag märker i många trådar att många har problem med hästar som bitts och lite allt möjligt.
Varför säger inte folk till sina hästar?

Jag skulle aldrig acceptera att vare sej min häst, barn eller hund skulle bitas, sparkas (slåss) eller annat. Så varför tillåter folk sina hästar att göra så?

Jag håller med dig. Man måste våga säga till sin häst. Hur skarpt man måste säga till beror på individen och situationen. Om man inte vågar säga till, tar hästen över...

Jag tror att nh:n till viss del är att skylla på. Det ska vara mjuka metoder, på hästens villkor, naturligt, antivåld m.m. och många slutar att sätta gränser. Jag kan förstå antivåldstänket i nh:n med tanke på att det kommer från USA, tänk bara på hur rodeohästar behandlas. Men jag måste säga att här i Sverige har vi generellt rätt bra hästhantering. Har aldrig sett en ridskola eller tränare som uppmanar ex att spöa upp hästen. De flesta strävar åt samma håll, dvs få en lyhörd, följsam häst. Men metoderna är olika. Nh:n har blivit något konstigt i Sverige, tycker jag.

Men - samtidigt så tycker jag att nh:n har en styrka. Många gånger så saknas hästhanteringsdelen i ridskolornas utbildning. Så skaffar folk häst, och och ingen aning om hur man lastar hästar som inte vill gå in i släpet eller leder överpigga hästar... Oftast får folk rådet att "vara bestämda".

Nh:ns styrka är att lära folk hästhantering på ett pedagogiskt sätt. Att kunna sätta tryck när det behövs och ge eftergift vid rätt tillfälle, att träna upp den timingen. För det är det som det handlar om. Tryck-eftergift med rätt timing. Så helt klart har nh:n en bra utbildning i hästhantering, den bidrar till bättre förståelse för djuret häst.

Men - återigen. Man måste våga säga ifrån, och sätta gränser för sin häst. Annars tar den över.

Norrland
 
Sv: Säga till sin häst

Jag håller med dig. Man måste våga säga till sin häst. Hur skarpt man måste säga till beror på individen och situationen. Om man inte vågar säga till, tar hästen över...

Jag tror att nh:n till viss del är att skylla på. Det ska vara mjuka metoder, på hästens villkor, naturligt, antivåld m.m. och många slutar att sätta gränser. Jag kan förstå antivåldstänket i nh:n med tanke på att det kommer från USA, tänk bara på hur rodeohästar behandlas. Men jag måste säga att här i Sverige har vi generellt rätt bra hästhantering. Har aldrig sett en ridskola eller tränare som uppmanar ex att spöa upp hästen. De flesta strävar åt samma håll, dvs få en lyhörd, följsam häst. Men metoderna är olika. Nh:n har blivit något konstigt i Sverige, tycker jag.

Men - samtidigt så tycker jag att nh:n har en styrka. Många gånger så saknas hästhanteringsdelen i ridskolornas utbildning. Så skaffar folk häst, och och ingen aning om hur man lastar hästar som inte vill gå in i släpet eller leder överpigga hästar... Oftast får folk rådet att "vara bestämda".

Nh:ns styrka är att lära folk hästhantering på ett pedagogiskt sätt. Att kunna sätta tryck när det behövs och ge eftergift vid rätt tillfälle, att träna upp den timingen. För det är det som det handlar om. Tryck-eftergift med rätt timing. Så helt klart har nh:n en bra utbildning i hästhantering, den bidrar till bättre förståelse för djuret häst.

Men - återigen. Man måste våga säga ifrån, och sätta gränser för sin häst. Annars tar den över.

Norrland

:bow::bow:

Håller med...

Fast vad jag mer och mer fattar det som så säger visst de som är grunden NH gudar i från på hästarna men de som gör samma som de gör gör de inte..
Skulle aldrig vara bestämmd mot en häst som jag lastar då det i stället blir att de backar.
Jag har haft hästar som varit svår lastade i gammla hem, men jag har aldrig lastat de på många månader och då har de litat så på mej att de gått in.
De hästar som inte går in handlar om problem mellan människa och häst. Litar hästen på människan går den in, om det inte hänt något olycka i transporten.

Har även haft över pigga hästar det gäller att få de lugna och de kan man inte bli arg på. Mest skritta på långa tyglar... I början få de att coola ner.. Haha roligt ut tryck..
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 394
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 397
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
779
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp