Bukefalos 28 år!

Säga till sin häst

Sv: Säga till sin häst

Jag undrar mer varför folk inte tar reda på VARFÖR hästen bits eller sparkas?En häst gör inte det bara för att det är kul, den kanske har ont eller känner annat obehag
 
Sv: Säga till sin häst

Jag märker i många trådar att många har problem med hästar som bitts och lite allt möjligt.
Varför säger inte folk till sina hästar?

Jag skulle aldrig acceptera att vare sej min häst, barn eller hund skulle bitas, sparkas (slåss) eller annat. Så varför tillåter folk sina hästar att göra så?

Jag tror faktiskt många säger till sina hästar , kanske man inte alltid skriver ut detta.
Men för att alla ska vara nöjda måst man vara så tydlig som möjligt här på buke:D

Min ena häst buffar en del på mig efter ridning vid avstigning,knuffar tillbaka sen är det bra:).

Skulle vara rätt kul om ens unge bet på en hahahaha:D:D,fast en unge biter ju inte som en häst :p..
 
Sv: Säga till sin häst

Min häst både bits och sparkas på kul, men det är bara för att få igång mig till att busa tillbaks. Detta fd. lynniga, folkilskna och allmänt ohanterbara sto har ibland som sport att försöka reta gallfeber på mig, vilket misslyckas å det grövsta. Det sk. "ledarskapet" har vi försökt göra upp om dagligen i 17 år men misslyckats med trots att vi tagit till alla knep som finns, och uppfunnit några nya med.

Knepet är bara att ta allt från den ljusa sidan, garva åt galenskaperna och puckla på varann försiktigt, eller som en sommargäst på vägen sa "nu HÖGG hon dig i armen" och jag svarade lite förvånat"jaså, ja har du sett på tusan" när märrskrället fortfarande hade armen i gapet och vägrade släppa. ;)



Nyckeln till framgång och trivsel stavas *kärlek, trygghet och tillit*. :idea:
 
Sv: Säga till sin häst

Usch hade jag aldrig respekterat. Är det att hästen respekterar dej eller du den igenom våld. Som att bitas faktiskt är. Hästen utövar våld på dej och du accepterar det?

Du kanske ska ta en tränare för ledarskpt till hjälp och få ordning på henne.
 
Sv: Säga till sin häst

Tränare ja, då hade nog tränaren fått ta oss var och en för sig först.:crazy:

Det är skillnad på att bitas och "bitas", liksom det är skillnad på att slåss och "slåss" och på dom 17 år vi fajtats dagligen (jo det är sant) :o så har vi inte en enda gång lyckats skada varann eller fått ett enda blåmärke. Jag ser henne inte som häst, utan som förvuxen bushund istället. :bump:


Förresten finns det inget här som ens stavas "ledarskap" eller "rang", det heter TEAMWORK. :D
 
Sv: Säga till sin häst

Skulle du ex säga så om dit barn också, oj den bits, men det blir inga blåmärken, då är den bara busig.

Nej jag håller inte med om att det är teamwork. Ska hundar också få bitas om det inte blir blåmärken? och då är det teamwork?

Det är inte snällt att inte sätta tydliga gränser. Vare sej för hästar, barn eller hundar. Även om du annser att det är teamwork att bitas och slås psykiskt om vem som är ledare varje dag... HAde jag inte orkat i alla fall..
 
Sv: Säga till sin häst

Hade du träffat Madam hade du garanterat ändrat uppfattning om henne, jag lovar. Här är det fråga om äkta kärleksgnabb. :love:
 
Sv: Säga till sin häst

Hur många är det inte som leker med sina hundar genom att få dem att bita i diverse olika bitleksaker, har dragkamp med dem osv?

Sen kan jag hålla med om att jag inte hade valt att ha en sån relation till min häst, men det beror väl snarare på hur jag är som person. Jag skulle dessutom att vara orolig att hästen gjorde någon annan illa av misstag.

Men att uttala sig om någons relation med sin häst utan att ens ha sett det är lite väl hårt tycker jag. Speciellt som varken ägare eller häst verkar besvärade eller obekväma. Nu har ju inte hästen fått uttala sig, men jag antar att ägaren hade märkt om den var missnöjd.
 
Sv: Säga till sin häst

Orkade inte läsa hela tråden men...

Problemet är knappast att folk inte säger till sina hästar, utan det är nog vanligare att folk säger till sina hästar på fel sätt.

Vissa skriker och slår, andra kuttrar och smeker. Det ena funkar på en häst och det andra på en annan, men inget funkar på alla, och det funkar definitivt inte att göra på tusen olika sätt (Vilket man kan se i bla lastningstrådar, där folk säger att de testat "allt" i tron om att det ska bli bättre - men istället förvärrar de ju saken..)

Folk måste helt enkelt lära sig att läsa av hästarna bättre så de förstår varför och i vilka sammanhang hästen gör som den gör, samt bli mer konsekventa i sin hantering så de inte förvirrar hästarna så mkt.
 
Sv: Säga till sin häst

Jag har ridit många bockhästar eller annat sånt på ridskolan och rösten funkar bäst. Att ge sej i strid med en häst man inte känner som är så avstängd på en ridskola är aldrig lätt.
Om en häst biter mej på en ridskola säger jag självklart nej, men så fort minsta bra uppvisas så är det beröm som gäller. Där är bra om man berömer små saker, de får ju aldrig berömm :(
Mest när ridläraren säger till, klappa henne där. eller annat. Men varför kan folk inte själva beröma sin häst? Och låta hästen få lite uppskattning. Jag tycker att en del ridskole hästar är avstängda för berömm också.. Men jag försöker alltid..

tänkte mest på folk med egna hästar, svårt på en ridskola..

Skönt att det är en del som håller med :laugh:

Säger man aldrig till när hästen gör fel så vet de ju inte att bitas är fel. Eller andra saker.
Sen i andra änden är ju berömm också..

Precis, jag brukar ofta berömma hästarna både med rösten när jag rider och med klappar. Och jag närkar att hästarna tycker att det blir mkt roligare att ridas om man berömmer dom ofta när dom gör något bra. Jag märker att det är nästan bara jag som berömmer med rösten oxå, när jag har fullt upp och inte kan släppa tygeln och klappa på halsen. Tycker att fler borde göra det. :)
 
Sv: Säga till sin häst

Alltså, ibland är det inte att säga till som är lösningen.
Jag hade förra vintern en foderhäst, stor nordsvensk travare, som, helt ärligt, bet ALLA. dessutom sparkade hon, hotade att "attackera" när jag skulle hämta henne i hagen en dag, och som sagt bet efter en konstant..
Hon var van att gå på lösdrift i stor flock och på stall med uppdelade hagar och bara en kompis gjorde henne nog förvirrad inser man så här i efterhand :cry:

Jag, ridskoleryttare innan denna häst, var van vid snälla uppfostrade ridskolahästar och i början mesade jag när jag sa till henne när hon bet eller sa inte till alls, i stället så undvek jag hennes käftar så att säga. Sen började jag säga till mer och mer och var uppriktigt väääldigt betstämd mot henne. slog till henne, röt åt henne etc.
Men varken snällhet eller "inte snällhet" hjälpte, även om hon blev liite bättre på slutet i alla fall.

MEN när min hovslagare kom, redan första gången, gick han fram till hästen, klappade henne på halsen och verkade hovarna. Hon försökte inte ens bita honom en gång!
haha, jag var lite knäckt efteråt :cool:

alltså jag misstänker att något inte stämde i kommunikationen mellan mig och hästen, uppenbart, men vad jag menar är att min hovslagare inte behövde säga till henne en enda gång.
Kanske hans kroppspråk när han kom in i stallet bara talade om att "mig bråkar du inte med" eller så var han bara en person som hon kände att hon tyckte om, jag har ingen aning men... han behövde aldrig säga till i alla fall för att få hennes förtroende eller respekt :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Säga till sin häst

Enligt mig handlar ovett så som att bitas eller dylikt om smärta eller obehag. Häster enligt min erfarenhet använder inte den kanalen för att uttrycka sådana saker. Då det handlar om ridning och "ofog" som är smärt/obehags baserat handlar det om att ryttaren pressar hästen såpass långt över dens gräns att den reagerar mot just smärtan/obehaget. Väldigt sällan kan en människa på marken provocera fram samma smärt/obehags reaktion. (är min uppfattning)

Därimot tror jag som en del andra tidigare nämnt att många kan ha svårt att kommunicera med sina hästar och även att samarbeta med dem. Jag tror att hanteringl, träning och teamwork/ledarskap från marken är en del av träningen som borde utgöra MINST 1/3 av den tid som man rent generellt arbetar med hästen, och då menar jag att man faktist arbetar - inte står och ryktar.

Om man reagerar på en hästs signaler tror jag att man generellt sett kan avvärja saker så som bett och liknanade redan innan de händer. (exemplet med hovslagaren tror jag kan vara ett exempel på detta) Då man arbetar med en häst finns det en balans där man själv och även hästen har ett personligt utrymme som måste accepteras och respekteras. Om du redan när hästen utan inbjudan fortsätter låta den vistas i din personliga svärt, så kommer hästen att dominera dig och kunna exempelvis bita dig - du har påvisat att hästen styr ditt område, inte tvärt om och framför allt inte jämntställt.

Säger man ifrån redan då hästen börjar provocera (vilket är långt innan den bits, sparkas) slipper man slutstriden. Ibland då man har en dominat häst kan man behöva ta en regelrätt strid, eller två, eller tre, för att hästen ska acceptera det personliga utrymmet - men då bör man förstå och vara införstådd med att det är just det man "fightas" om... tror jag :)
 
Sv: Säga till sin häst

Enligt mig handlar ovett så som att bitas eller dylikt om smärta eller obehag. Häster enligt min erfarenhet använder inte den kanalen för att uttrycka sådana saker. Då det handlar om ridning och "ofog" som är smärt/obehags baserat handlar det om att ryttaren pressar hästen såpass långt över dens gräns att den reagerar mot just smärtan/obehaget. Väldigt sällan kan en människa på marken provocera fram samma smärt/obehags reaktion. (är min uppfattning)

Därimot tror jag som en del andra tidigare nämnt att många kan ha svårt att kommunicera med sina hästar och även att samarbeta med dem. Jag tror att hanteringl, träning och teamwork/ledarskap från marken är en del av träningen som borde utgöra MINST 1/3 av den tid som man rent generellt arbetar med hästen, och då menar jag att man faktist arbetar - inte står och ryktar.

Om man reagerar på en hästs signaler tror jag att man generellt sett kan avvärja saker så som bett och liknanade redan innan de händer. (exemplet med hovslagaren tror jag kan vara ett exempel på detta) Då man arbetar med en häst finns det en balans där man själv och även hästen har ett personligt utrymme som måste accepteras och respekteras. Om du redan när hästen utan inbjudan fortsätter låta den vistas i din personliga svärt, så kommer hästen att dominera dig och kunna exempelvis bita dig - du har påvisat att hästen styr ditt område, inte tvärt om och framför allt inte jämntställt.

Säger man ifrån redan då hästen börjar provocera (vilket är långt innan den bits, sparkas) slipper man slutstriden. Ibland då man har en dominat häst kan man behöva ta en regelrätt strid, eller två, eller tre, för att hästen ska acceptera det personliga utrymmet - men då bör man förstå och vara införstådd med att det är just det man "fightas" om... tror jag :)

Tror du har skrivit fel i den första meningen? Jag har träffat på flertal hästar som har reagerat mycket starkt på just smärta. Många hästar som är griniga och bits har ofta ont, detta visar dom genom att bitas när man sadlar, spänner sadelgjorden eller annat. Även hästar som är väldigt känsliga och tycker att borstar kittlas kan försöka bitas och sparkas när man ryktar dom. Hästar har inte så många sätt att visa obehag på så det är väl inte så konstigt att de tar till just att bitas etc för att säga SLUTA!
 
Sv: Säga till sin häst

Jag skulle aldrig få för mig att skälla eller säga till en häst som bts eller sparkas. Den försöker ju berätta för oss att något är fel. det ligger inte i hästens natur att sparkas eller bitas. Endast när rangen brukar liknande betéende uppstå. Men det är sällan det går så långt att hästen börjar bita eller sparka mycket. En gång eller så kanske inte är så jätte ovanligt men de betéende störningarna som vi beskriver att dessa hästarna har är ju att de sparkas eller bits regelbundet.

En häst som bits kanske har fått för mycket godis av människor. Hästen är sugen på mer godis och ber om mer, det är väl inte så jättekonstigt att den börjar bita då?! Sen säger vi till hästen att den är dum? Den är ju snarare smart. Hästar försöker aldrig vara elaka och de ljuger aldrig. Att bitas är något vi människor lärt våra hästar så varför skäller vi på hästarna när det är vi människor som varit så korkade?

Att hästen bits eller sparkas kan ju också bero på att den är rädd eller att den bara leker. Hästar leker ibland de naffsar varandra och jagar varandra. Tänk positivt och se att hästen vill leka och vara med dig i så fall!

Sparkande beror nästan alltid av rädsla eller irritation. Gång på gång har hästen get dig små signaler med öron, svans, ögon ja hela sin kropp. Men du har inte lyssnat då är ju den sista utvägen att sparkas då är det ju inte hästen vi ska skylla på utan oss själva hästen har försökt berätta något för oss men vi har inte lyssnat. Ni vet väl själva hur irriterande det kan vara när någon ignorerar en.

Visst kan hästar oskå bocka eller sparkas när de är pigga eller glada fyllda med extra energi då ser jag endast detta som något possitivt, hästen har kul, vad har jag att klaga eller säga till om då? :P
 
Sv: Säga till sin häst

Jag upplever inte att folk generellt är dåliga på att säga till varken sina eller andras hästar, tvärtom kan jag många stall se en väldig massa korrigerande, hela tiden. Man nejar, fyar och tjatar, och alltid kommer "ledarskap" upp. Hästen SKA göra en massa saker, eller SKA stå ut med någonting. Den SKA för att om den inte accepterar allt trams så förlorar ägaren Ledarskapet och då blir hon/han nedsparkad och uppäten. Jag har väldigt svårt att tro att alla hästar är så intresserade att bestämma - det innebär fullt ansvar för flocken. Däremot så kan är det ju levande djur som har åsikter, känslor och upplevelser som de lever ut - ibland på sätt som inte fungerar i de situationer som vi sätter dem i.

Med detta inte sagt att man inte ska korrigera sina hästar - naturligtvis ska man göra det! Men med tajming, känsla och förståelse för varför de agerar som de gör. Jag korrigerar inte alltid en viss typ av beteende, hur jag agerar beror på hästen. Däremot är finns det saker som alltid är Njet - att anfalla är en sådan sak. Jag tänker inte utsättas för livsfara. Men ett sådant beteende har jag enbart mött vid två tillfällen under mina 20 år med hästar...
 
Sv: Säga till sin häst

hm..

fast jag tänker att man i sin behandling av hästen inte utsätter den för sådant, jag tar inte i beräkningen att man petar en kittlig häst eller drar sadelgjorden för hårt, eller klämmer dom i skapet eller något liknande. Sånt GÖR man inte - det är sunt förnuft, skulle man råka göra det så är det klart man ber om ursäkt. - Sen har jag aldrig varit med om en häst som har bitit om man råkat göra det någon gång. Men nu talar jag ju inte om ridskolehästar som kanske får stå ut med sådant dagligen, utan hästar som rent generellt behandlas bra och inte behöver försvara sig vid daglig skötsel.

Jag menar hästar som bits i hage, box, när du leder, eller liknanade - där jag inte anser att exempelvis tandont får en häst att reagera genom att börja bitas.
 
Sv: Säga till sin häst

Jag märker i många trådar att många har problem med hästar som bitts och lite allt möjligt.
Varför säger inte folk till sina hästar?

jag har en motfråga, varför lyssnar folk inte på sina hästar?

Dessutom är det ju enklare att "säga till" innan olyckan är skedd, och då fundera på varför gjorde/ville den så?
istället för att tycka att man har en elak häst..
 

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
542
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 576
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 467
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 402
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Presentation och frågor 💖🦄
  • Föl 2020
  • Insektsspray

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp