Bukefalos 28 år!

Säga till sin häst

Sv: Säga till sin häst

Jag skulle aldrig få för mig att skälla eller säga till en häst som bts eller sparkas. Den försöker ju berätta för oss att något är fel. det ligger inte i hästens natur att sparkas eller bitas. Endast när rangen brukar liknande betéende uppstå. Men det är sällan det går så långt att hästen börjar bita eller sparka mycket. En gång eller så kanske inte är så jätte ovanligt men de betéende störningarna som vi beskriver att dessa hästarna har är ju att de sparkas eller bits regelbundet.

En häst som bits kanske har fått för mycket godis av människor. Hästen är sugen på mer godis och ber om mer, det är väl inte så jättekonstigt att den börjar bita då?! Sen säger vi till hästen att den är dum? Den är ju snarare smart. Hästar försöker aldrig vara elaka och de ljuger aldrig. Att bitas är något vi människor lärt våra hästar så varför skäller vi på hästarna när det är vi människor som varit så korkade?

Att hästen bits eller sparkas kan ju också bero på att den är rädd eller att den bara leker. Hästar leker ibland de naffsar varandra och jagar varandra. Tänk positivt och se att hästen vill leka och vara med dig i så fall!

Sparkande beror nästan alltid av rädsla eller irritation. Gång på gång har hästen get dig små signaler med öron, svans, ögon ja hela sin kropp. Men du har inte lyssnat då är ju den sista utvägen att sparkas då är det ju inte hästen vi ska skylla på utan oss själva hästen har försökt berätta något för oss men vi har inte lyssnat. Ni vet väl själva hur irriterande det kan vara när någon ignorerar en.

Visst kan hästar oskå bocka eller sparkas när de är pigga eller glada fyllda med extra energi då ser jag endast detta som något possitivt, hästen har kul, vad har jag att klaga eller säga till om då? :P

Men en häst som biter p g a att den tigger godis måste du ju säga till för att ändra på det felaktiga beteendet! Hur ska du annars få den att sluta?! Samma sak med sparkar, krafsande med hovar på stallgången osv.
Och visst varnar en häst ofta innan den bits/sparkar men vissa saker får den helt enkelt finna sig i. Gör det ont när sadelgjorden spänns kan den hugga i luften eller stampa med benet- den böver inte hugga nån i armen eller måtta en kospark! Det är otrevligt, respektlöst och framför allt farligt!
Jag blir så j-vla trött på alla som behandlar sina hästar som små söta gosedjur som de inte vågar ryta till åt för att de är rädda att de inte är bästa kompisar sen...
En bra hästmänniska säger åt hästen när det behövs, och har en känsla för hur skarpt det behöver göras. Samtidigt är den lyhörd för vad hästen försöker säga och handlar däreffter, t ex säger till om hästen bits men tänker samtidigt efter varför den börjat bitas när sadelgjorden spänns och t ex kollar upp sadeln eller spänner mycket försiktigare nästa gång.
En bra hästmänniska vet också när det är läge att locka och ”muta” hästen till att göra det man vill och ger beröm ofta och mycket.
 
Sv: Säga till sin häst

Jag vänder på frågeställningen, de hästar som bits och sparkas är ofta de som får mest stryk. Att spöa hästen om den inte beter sig som man önskar är inte lösning på problemet utan en konsekvens av en dålig relation häst och ryttare emellan.
 
Sv: Säga till sin häst

Har jag påstått annat??
Förstår inte riktigt vad du vill med din kommentar om den är riktad till mig.
 
Sv: Säga till sin häst

Men en häst som biter p g a att den tigger godis måste du ju säga till för att ändra på det felaktiga beteendet! Hur ska du annars få den att sluta?! Samma sak med sparkar, krafsande med hovar på stallgången osv.
.

då kan man ju fråga sig, varför lär man hästen tigga?
eller låter den lära sig?

krafsande med hovar är ju oftast ett sätt att få uppmärksamhet, ge hästen positiv uppmärksamhet då den står still istället för negativt då den krafsar.
Vissa krafsar även då de blir nervösa (ex min ena häst)
då är det enklast att bara var lugn, och inte göra nån grej av det (funkar för mig iaf)

visst kan ja nångång snäsa i stil med "äsch sluta", och peta till hästen, bara för min egen lathet och brist på tålamod, men det hjälper ju bara för stunden egentligen..
 
Sv: Säga till sin häst

hrm.. .

har du någon sorts vetenskapligt belägg för det där ? betvivlar det starkt men visa det om du har det, är du snäll.

Du har nog dessutom blivit felaktigt "häst uppfostran", om du tror att det är samma sak att säga till, eller för den delen säga till på skarpen och att spöa en häst.
 
Sv: Säga till sin häst

Jag tror nog att han har en poäng i sitt uttalande.
En häst som får mycket stryk blir rädd - rädd häst får lätt panik, och har säkerligen lätt för att försvara sig.
Dessutom får den säkert dåliga associationer till människor, platser, att bli hanterad.. osv, vilket gör den nervös.

Varför skulle den inte ha lättare för sparkar/att bitas om den fått stryk?
inte att man klappat till den nångång, utan upprepade slag..

Visst finns det andra orsaker, respektlöshet/ smärta..
(grannen har ett super exempel på att få en unghingst tappa respekten helt..)
 
Sv: Säga till sin häst

Istället för att säga till hästen när den bits, tigger kan jag rekomendera att pröva en övning som kallas slickövningen. Jag har prövat den på speciellt tiggiga och naffsiga hästar och i de flesta fallen ger den ett possitivt resultat. Har varit med om att hästen börjat slickas och slutat helt med att naffsas och bitas. Att rygga hästen eller bara vända bort huvudet är riktigt bra saker som man också kan göra på ett väldigt vänligt sätt som inte kan uppfattas som elakt eller dumt. Att hästen sparkar är ingen olat det kommer från något ursprunligt problem hästens förflutna kan vara samman kopplat med det, hästen kan vara rädd, hästen vill deffinitivt säga något till oss människor om den gör så, den håller ju inte på så för skojs skull precis! Oxh hur mycket på en skala tror du att det hjälper att säga till en rädd häst? Hästen blir ju bara ännu räddare. Ta tag i problemets rot istället för att ta det på ytan. Är hästen rädd så lugna den försäkra den om att du inte kommer göra den illa om att du bara vill göra den något bra. Men om hästen krafsar med hoven så kanske den menar på att den vill stå lös? Är det för att den vill ha uppmärksamhet så ge den det på ett possitivt sätt, alltså inte säga till den, eller sstrunta helt i att hästen skrapar med hoven. Beröm det som är bra och strunta i det dåliga!

Häst vill ju att du t.ex. när du spänner sadel gjorden ska sluta! Hur skönt hade du tyckt att det hade varit att få en gjord spännd runt magen? Inte alls kul va? Hästen vill att du ska lyssna på den. När hästen biter i luften eller så så ignorerar ju vi människor det men hästen vill ju att vi ska lyssna på den och det gör vi deffinitivt inte då ju! Istället försöker hästen med något annat som t.ex bitas eller sparkas ja då lyssnar vi men på ett negativt sätt, men vi slutar ändå upp med det obeghagliga alltså märker hästen att det fungerar att gör det och förtsätter därför att göra så.

En bra hästmänniska lyssnar på hästarna och inte på alla sinnes sjuka männsikor som säger att man ska ryta åt dem!!
 
Sv: Säga till sin häst

Ungefär så ja :)!

Nog för att jag kan skälla på hästar ibland också - jag är ingen ängel, och det är inte hästis heller. Men överlag tycker jag att denna hets efter att "ta ledarskapet" gör mer skada än nytta. Hästar överlag är enormt tålmodiga och samarbetsvilliga djur.

Kan ta den jag rider nu som exempel. Fd problemhäst som kan bli riktigt otrevlig, har slängts ut från tre olika stall pga aggressivt beteende. Men är du lugn och stillsam så blir han lugn (det tog mig några månader att "bli godkänd" som någon han visste inte skulle slåss eller skrämmas). Exemplet gäller en tjej som hjälper till i stallet och skulle få rida som betalning. Då denna häst faktiskt är mycket lätthanterlig när han känner sig trygg, och denna tjej varit i stallet flera månader, ansåg ägaren att hon kunde låna honom. Men jag var med i början för säkerhets skull. Tjejen vet alltså att hästen är så kallat "tuff" (här = osäker och därför hotfull) och vi hade talat om vikten att vara lugn. Hon går rakt in till honom och börja rykta, varvid han spänner upp sig (han är över 1.70) och lägger bak öronen, men rör sig inte i övrigt. Då smäller hon till honom på bogen, ryter "Nej!" ... och hästen flippar totalt, kastar sig emot henne och jagar ut henne i boxen, sparkar hål i boxväggen och rusar runt i boxen flera varv innan han lugnar så såpass att han bli kontaktbar.

Jag har aldrig varken förr eller senare sett honom reagera så starkt. Men han har som sagt mycket i bagaget, och han tolererar inte att bli slagen. Han kan däremot ta en tillsägning av mig, ägaren (jag har till och med klappat till honom en gång då han satte ned en broddad hov rakt på min fot, det var inte meningen att slå honom men brodden höll på att mosa stortån... då flyttade han sig bara) och han kan säkerligen lyssna på fler personer om de bara ger honom lite tid att tänka först.

Jag skriver långt nu, men min poäng är att en snäll häst kan ryttaren såklart slå och hota, och den lyder - för att den är snäll. Men en riktigt osäker häst, eller en riktigt tuff och hård häst, den accepterar inte alltid att bli hotad - och då kan den skada en människa riktigt ordenligt oavsett hur många spön människan har i handen.
 
Sv: Säga till sin häst

ja, det får du gärna tro om du vill det.

Även du verkar ha en ganska dålig "häst uppfostran" om du tror att tillsägningar, även fysiska sådana är samma sak som stryk.

Slå du och ovanstående talare era hästar med spadar eller hur gör ni egentligen?

att putta, bonka till eller till och med sparka hästen vid rätt tillfällen är inte att varesig spöa, slåskiten ur, ge stryk eller något liknande.

att använda sig av fysiska medel vid kommunikation och tillsägelse är just vad hästar gör då de kommunicerar. Om en häst går in i mitt "area" säger jag först till med mitt kroppsspråk och om de inte lyder så "jagar" jag ut dem genom att fysiskt "putta till", lyder inte hästen då så får den sig en känga - precis som den skulle fått av en häst.
 
Sv: Säga till sin häst

Fast hur ska du få på sadeln utan att spänna sadelgjorden? Jag tror du missförstår mig...
Om vi nu tar sadlingen som exempel: Det jag menar är att du måste visa för hästen att det är fel att bitas MEN du måste samtidigt tänka till och spänna försiktigare nästa gång! Eller, om inte det hjälper- kolla hur sadeln ligger så att den inte gör ont på hästen.
En korrigering behöver inte heller betyda att man slår eller är elak mot hästen, vilket ovana ofta tror, utan det räcker ofta med att säga ”nej”.

Till Fannih: det är sannolikt inte samma person som låtit hästen börja tigga som sen vill korrigera den, och har man inte haft hästen sen den var nyfödd kan den ha en del ovanor man vill ändra på.
 
Sv: Säga till sin häst

Jag vänder på frågeställningen, de hästar som bits och sparkas är ofta de som får mest stryk. Att spöa hästen om den inte beter sig som man önskar är inte lösning på problemet utan en konsekvens av en dålig relation häst och ryttare emellan.

Jag spöar aldrig upp mina hästar, det räcker att säga till de. Och det händer oftast i början när man lär känna en häst...

Bara för att man säger till sin häst betyder inte det att man spöar upp sin häst.
Jag säger till mitt barn när hon gör fel, inte slår jag henne för det..

En bra förebild, flockledare säger till sin häst, annars blir man ingen bra förebild eller flockledare.

De hästarna som bitts eller annat de är flockledare över sina ägare. Så enkelt är det.
Hur de hamnar där?
Jo först testar hästen att naffsa och så säger inte folk till.
Då förstår hästen att så får jag göra och då biter den dej jämt sen.
Sen om du då flyttar på dej då är de helt bestämmande.
Då bitts de så fort du inte lyssnar på de mm och blir farligt...

JAg har aldrig sett någon som säger till sin häst genom att spöa upp..
 
Sv: Säga till sin häst

Fast hur ska du få på sadeln utan att spänna sadelgjorden? Jag tror du missförstår mig...
Om vi nu tar sadlingen som exempel: Det jag menar är att du måste visa för hästen att det är fel att bitas MEN du måste samtidigt tänka till och spänna försiktigare nästa gång! Eller, om inte det hjälper- kolla hur sadeln ligger så att den inte gör ont på hästen.
En korrigering behöver inte heller betyda att man slår eller är elak mot hästen, vilket ovana ofta tror, utan det räcker ofta med att säga ”nej”.

Till Fannih: det är sannolikt inte samma person som låtit hästen börja tigga som sen vill korrigera den, och har man inte haft hästen sen den var nyfödd kan den ha en del ovanor man vill ändra på.

Min häst sparkar och bitts mot främmande som spänner sadelgjorden, det är ett sätt att testa. Är jag i närheten räcker det att jag säger, lägg av så står hon som ett lamm och du kan dra hur mycket du vill.
Hon bara gör så bara för att hon testar om hon får för den nya personen och bara genom att annvända rösten och säga till brukar räcka.. Hästar har öron och säger du det med bestämmd röst så fattar de. De är inte dumma i huvudet.
 
Sv: Säga till sin häst

ja, det får du gärna tro om du vill det.

Även du verkar ha en ganska dålig "häst uppfostran" om du tror att tillsägningar, även fysiska sådana är samma sak som stryk.

Slå du och ovanstående talare era hästar med spadar eller hur gör ni egentligen?

att putta, bonka till eller till och med sparka hästen vid rätt tillfällen är inte att varesig spöa, slåskiten ur, ge stryk eller något liknande.

varifrån får du dina dumma och barnsliga fördomar ifrån?
Varför skulle jag slå min häst med en spade?
det verkar som du har tömt ditt lager med vettiga åsikter, du visar dig bara dummare genom att skriva som du gör..

Tror du på allvar att en häst som fått stryk inte har lättare att bitas/sparkas?

i vilka sammanhang är det berättigat att sparka hästen enligt dig?

jag behandlar inte mina hästar som porslin, men väldigt sällan lönar det sig "bonka" till dem. Alla djur, inklusive människor, styrs bäst med ett starkt och klipskt huvud, inte med en stark hand.
 
Sv: Säga till sin häst

Till Fannih: det är sannolikt inte samma person som låtit hästen börja tigga som sen vill korrigera den, och har man inte haft hästen sen den var nyfödd kan den ha en del ovanor man vill ändra på.

Jo det är ju en annan sak, det är klart man måste korrigera en sån sak, ex med snabbt hoppa/rycka till, ett snabbt Nej! ..osv

om en häst skulle dyka med huvudet ur boxen och bita mig, visst skulle jag ryta till och antagligen peta till den snabbt, det är ju en reaktion.
 
Sv: Säga till sin häst

Jag har aldrig talat om stryk. Jag har talat om korringeringar. Du och någon tidigare person benämner detta som stryk, (och dylika ord) vilket enligt mig indikterar att det är väldigt våldsamma sätt som ni korrigerar era hästar på. (exempelvis spade)

ingen idioti annat än från er. :)
 
Sv: Säga till sin häst

var har jag sagt att korrigering är lika med stryk?

du har väldigt vild fantasi..
jag har skrivit att det är bättre att ta reda på varför hästen beter sig som den gör..
ledarskap bygger ju inte på att korrigera det som redan hänt, utan att kunna förutse.

att sparka hästen är enligt mig att ge hästen stryk.. iofs kan man ju sparka försiktigt..

undrar varför du inte kunde svara på mina frågor, har du kanske inget vettigt att komma med?
 
Sv: Säga till sin häst

Nu rycker jag bara närmsta knapp och riktar mig inte specifikt till Fannih :)

Skillnaden på straff och korrigering kan vi diskutera, detta är olika från person till person, och det krävs olika intensitet på olika hästar. Men det var inte det som trådstarten gällde, om jag inte missförstod.

Frågan var varför folk inte korrigerar sina hästar - och min upplevelse är att (i alla fall häromkring) så korrigerar folk hästarna mycket. Nej, jag har inte sett (och tror inte heller) att hästarna bli slagna med spö varje dag, så tolkar jag inte ordet "korrigering". Men den generella tonen i kontakten med hästen är ofta negativ.

Exempel: en häst trampar i gången och blir korrigerad med barskt morr och en knuff i sidan av ägaren = hästen står stilla en stund. Ingenting händer, ägaren fortsätter att rykta/sadla/kolla hovar ända till hästen åter tar något steg = morr och knuff i sidan. Hur svårt hade det här varit att faktiskt berömma hästen när den stod still? Detta är såklart ett enkelt exempel - men det är den tonen och inställningen som jag försöker kritisera. Inte att någon blir arg på en häst, man måste bli arg ibland...

Men min första respons om en häst är otrevlig är inte att tänka: "oh, gud, nu förlorar jag ledarskapet om jag inte visar mig dominant". Det var också det jag försökte visa med exemplet tidigare i tråden, varje häst och situation är unik.
 
Sv: Säga till sin häst

Så länge man faktiskt tänker på att försöka vara på det klara med sin häst vad som är ok och inte så lägger jag mig inte i hur andra gör med sina hästar.

Min egen filosofi som jag följer med min häst är att "barn gör inte som du säger, barn gör som du gör".
Om jag beter mig aggressivt är det större chans att hästen blir aggressiv tillbaka. Då försöker jag alltså även lösa felaktigt beteende från hästens sida på ett icke-aggressivt och civiliserat sätt. Det kan t ex vara att mjukt men tydligt/bestämt flytta undan nosen på hästen om man märker att den vill nafsa.

Sen beror det ju tyvärr på hur hästen redan är "präglad" vare sig ovanstående fungerar eller ej.
Skillnad i en situation där hästen faktiskt sparkar, att man kommit förbi stadiet där den hotar med det eller den t o m skippar det stadiet. Ju mindre säkerhetsmarginal man har desto tydligare och snabbare behöver man reagera.
Så som sagt - huvudsaken man visar hästen vad som är ok och vad som inte är ok.

Däremot kan jag tycka att ordet "säga till" är väldigt felanvänt/missbrukat.
En häst lär sig inte av att man ryter åt den eller smäller till den. Precis som den inte lär sig av bestraffningar öht, mer än möjligtvis vad den ska akta sig för. Tyvärr tror jag det är många som låter sig luras att graden av inlärning från hästen beror på graden man bestraffar med eller kanske hur arg man själv blir. När det i själva verket är helt andra faktorer som avgör.
Själv tycker jag aldrig det är konstruktivt att bli arg när man håller på med en häst.
 
Sv: Säga till sin häst

Tack Totola! Det var ungefär detta jag försökte komma fram till på slingrig stig - du uttryckte dig tydligare!
 
Sv: Säga till sin häst

Vad annorlunda och intressant filosofi du har totola! :)

Det med att be hästen vrida halsen från mig när den bits eller nafsas använder även jag och det funkar jättebra :)

Precis det om att "säga till" håller jag med om till 110 %. Jag anser att det är ett fel använt ord. Som för mig betyder att man ryter, skriker eller smäller till sin häst alltså att man utför något med irritation, iska och negativ energi.
 

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
542
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 584
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 467
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 402
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp