Bukefalos 28 år!

Säger upp mig som kloklippare!

Kivina

Trådstartare
Herregud, jag är nog inte gjord för kloklippning! Skulle klippa valpens klor för första gången och var inne på tredje klon. Precis när jag klipper så rycker hon till och självklart klipper jag i pulpan så hon blöder massor:cry:

Vi stoppar upp det med kallt vatten på papper, men självklart är det så pass djupt klippt att det rivs upp både en och två gånger till. Får stopp på blodet med kallt vatten igen eftersom vi inte hade blodstoppare hemma.

Syrran som är mer erfaren kloklippare än jag klipper resten av klorna, och valpen verkar inte ha några dåliga minnen av pulpaklippningen.

Nåja, när vi kom hem så googlade jag lite och hittade att man kan använda potatismjöl eller nezeril för att få stopp på blödningen, så jag körde en kombination av både och (för säkerhetsskull liksom:D). Nu ligger hon i soffan med en socka på tassen och sover.

Hur länge kommer det att ta innan klon har vuxit ut så pass mycket att det inte kommer att rivas upp?

Jisses, mitt nyblivna mattehjärta tål inte sånt här:crazy:
Jag har inbillat mig att hundstackaren kommer att blöda ihjäl...

Nåja, i framtiden får syster och uppfödaren sköta kloklippningen, för jag rör inte en klo till:cool:
 
Sv: Säger upp mig som kloklippare!

Jag har alltid undrat varför vissa ger upp så himla lätt:confused: Måste ha med personligheten att göra?

Ang valpen, det är väl bara att ge sig på't igen, ta lite lite åt gången.
 
Sv: Säger upp mig som kloklippare!

Jag kommer säkert att klippa klorna igen i framtiden, men idag känns det bara "Nej, jag gör det inte igen!". Till historien hör också att jag lyckats med samma grej när jag klippt klorna på min systers hund, 2 gånger..
(att du sen försöker hinta om att jag har en personlighet som gör att jag ger upp så himla lätt, ignorerar jag)

Valpens klor är klippta, jag undrar mest hur länge det tar innan klon vuxit ut såpass mycket att det inte är risk för att riva upp det igen?
 
Sv: Säger upp mig som kloklippare!

En skadad pulpa läker helt inom en dag eller två utifrån min erfarenhet. Nu beror det givetvis på hur Stor skada man gjort, men jag tar för givet att du helt enkelt 'noppade' någonstans i toppen såsom man oftast gör om man råkar klippa lite för långt in.

Var noga med att ta lite tid på dig nästa gång, och undersök gärna klorna noooga mellan klippningarna så att du hinner lära känna färgskiftningar och skuggor innan du ger dig på klippningen igen. Var extra uppmärksam på klon som blödde sist. Ska nog gå finfint!
 
Sv: Säger upp mig som kloklippare!

Det drar ihop sig lite för varje dag, imorgon blöder valpen säkert inte när den går på gräs el i mjuk skog.

Men det tar nog nån dag för att läka helt om du går på asfalt/grus.

Och det kommer inte att blöda så mycket, det drar snabbt ihop sig, så valpen kommer inte att förblöda, jag lovar!
 
Sv: Säger upp mig som kloklippare!

Jag tycker det är svårt att bedöma hur stor skada jag gjort, eftersom det var första gången jag klippte klorna på henne - har bara haft henne sen i måndags.

Tack för tipsen! Ska börja undersöka klorna lite närmare, utan att klippa i dem övht, framöver. Problemet är ju att hon har helsvarta klor..

Jag har blivit känslig mot blod på sistone, så det gjorde också att jag tyckte det var lite obehagligt!
 
Sv: Säger upp mig som kloklippare!

Ah, vi behöver inte gå på asfalt/grus imorgon utan kan hålla oss på gräsmatta/skog.

Det slutade ju, tack och lov, att blöda efter lite nezeril och potatismjöl. Halleluja för google!

Jag inser att jag är en hönsmamma när det kommer till sånt här.
 
Sv: Säger upp mig som kloklippare!

Köp en bra klotång som man kan skiva av millimetrar åt gången med:)
Eller, så gör iallafall jag, klipper pyttepytte åt gången så hinner man se när pulpan närmar sig fastän klon är svart.
Det brukar inte göra så ont på hunden när man råkat klippa i pulpan, så det viktigaste nu är att du kan stänga av händelsen framöver och klippa på som om det aldrig hänt någonting. På't igen bara:laugh:
 
Sv: Säger upp mig som kloklippare!

tycker faktiskt att svarta klor är lättare att klippa än ljusa... men det beror säkert på att det är svarta klor jag klipper oftast :)
mitt tips är att försiktigt nagga bit för bit tills du får ett mörkt område i mitten av klon, hos mina blir det först ett ljust område och sedan mörkt. sätt sedan försiktigt en nagel i området. är det mjukt är du nära pulpan och kan sluta klippa. var också livrädd att klippa klorna på mina, och det underlättade inte precis att valpen var sjövild och tyckte att all hantering skulle innebära lek... men det löste sig, och jag hoppas det blir samma sak för dig. lycka till :)
 
Sv: Säger upp mig som kloklippare!

Alternativt kan man faktiskt köpa sig en elektrisk klofil, det funkar super på små hundar! Man får runda, sköna, vältrimmade klor för en engångskostnad på 250 spänn. ; )
Tror inte att jag hade orkat lägga ned tiden på en stor hund, men på russeln (som inte tycker om klosaxen) fungerar det utan anmärkning. Hon har aldrig varit så välklippt och avslappnad.
 
Sv: Säger upp mig som kloklippare!

Förstår dig... Jag drog mig för att klippa klorna en lång period, för jag kände mig så himla osäker och var alltid rädd att klippa i pulpan (så jag mutade sambon att göra det istället. :p). Nu har jag tuffat till mig och kommit igång igen! Jag brukar titta på undersidan av klon, där kan man ofta se var pulpan går och kan avgöra hur mycket man kan ta. Och klipp ofta, så behöver du bara ta lite åt gången och risken blir ännu mindre att klippa i pulpan!
 
Sv: Säger upp mig som kloklippare!

Jag kallar det inte hönsmamma, man är väl lite nojjig i början, för man vill ju att allt ska gå bra, och då går det oftast åt helvete i stället.

Min förra hund kunde jag inte klippa klorna på, vet ej vad 1a ägarna hade gjort, men jag köpte slipmaskin och det gick jättebra.

Nu när jag köpt valp, så bestämde jag mig för att det ska KLIPPAS klor, och det går bara åt helvete, jag kan inte, för jag klipper bara i pulpan, jag kan inte krama åt tången tillräckligt snabbt, jag har stelopererat handleden och har en bit höftben ligger där, så iblnad nyper handleden till och handen hoppar till och jag klipper rakt in i klon...

Vet inte hur många gånger han blödit, nu kör jag med rasp eller fil och ibland får han åka till "nagelbaren"
Men han verkar inte ha tagit nån skada, lyfter så fint på tassarna.
 
Sv: Säger upp mig som kloklippare!

lite utanför detta men:
vad gäller enligt er?
har hört 2 olika "direktiv" med kloklippning på valp då:
1) klipp pyttelite så ofta som möjligt,då hålls pulpan kort,o klorna kan klippas korta utan problem
2) klipp inte alls.då börjar klon nötas mera naturligt=den behöver inte klippas just alls.hålls kort..
jag har kört med nr 1.klipper dock inte så jätteofta men ca var 3-4 vecka . en gång har jag klippt i pulpan, då valpen rykte till.nuförtiden går det bra.
 
Sv: Säger upp mig som kloklippare!

Och jag fixar klorna med en vanlig dremel med slipsten på, hittades i garaget så jag vet inte vad de kostar nya, men kan inte vara så fasligt dyra. Den är det inga problem att ta klor modell större på heller och både hundarna och jag är nöjda. :)
 
Sv: Säger upp mig som kloklippare!

kl*

Min vovva var lite dryg att klippa klorna på i början, hon körde samma stil som jag när det gäller stick i fingret, är lugn och fin och håller stilla, tills själva klippet kommer då ryckte hon till eller stötte till och så blev det blodbad.
Kände också att jag ville ge upp ett tag, kände mig hemsk och trodde hon skulle vara rädd för alltid.
Det har hänt 3 gånger att jag klippt pulpan såpass att det tagit 2 dagar att det ska läka ihop, sista gången så trodde jag inte att hon någonsin skulle låta mig komma i närheten med en klosax.
Men på nått vänster så vände det just den gången, nästa vecka när vi skulle klippa låg hon helt avslappnad på sidan, inga ryck, ingen spänning i benen. Sen dess (kanske 3 månader sen) har det gått som en dröm ^^
 
Sv: Säger upp mig som kloklippare!

Äsch gör ingen big deal av det!
Ett tips är att klippa OFTA och lite. Du lär då dig själv att se hur klorna bör se ut i rätt längd plus att valpis blir van vid att titt som tätt bli kloklippt!

När jag klipper klorna på min yngsta vita så är det qualitytime på hög nivå! Hon njuter i stora drag!
Jag tar fram filten, sätter mig på golvet med klotången och godisburken. Hon skyndar sig fram före de andra hundarna kryper upp mellan mina ben, försöker vrida sig i rätt possition själv men får lite hjälp av mig. Hon ligger alltså på rygg mellan mina ben med alla tassar spretandes i luften:D
När framtassarna är klippta tar jag bara och snurrar runt henne så jag får bakbenen mot mig och fortsätter:rofl:
Hon får alltid en godis efter varje avklarad tass och när alla tassar är klara får hon några extra! Plus massa mys.

Kör samma teknik med huskyn (som är yngst) och i och med att jag gjort så sedan dag ett så accepterar hon det TROTS att hon har stor kroppszon och i vanliga fall avskyr om någon lägger henne på rygg osv. Detta underlättar kloklippningen enormt!
 
Sv: Säger upp mig som kloklippare!

Åh just det!
Glömde ju säga, Troja som nästan somnar när hon får pedikyr;), hon var hemsk ett tag som valp och ryckte undan tassarna och SKREK! Jag var livrädd och bad min moster om hjälp, var hon som sa att jag skulle lägga henne på rygg i knät. Första gången jag provade skrek hon som en stucken gris och ryckte till så fort jag skulle klippa. Gråtfärdig frågade jag min moster vad jag gjorde för fel och sa att jag var så rädd att göra henne illa.
Min moster tittar på mig. Ler lite, och säger att min hund bara larvar sig och testar mig, säger åt mig att ta ett djupt andetag, lugna mig och säga åt valpis att sluta fjanta, håll i tassen tills hon håller den still och sen klipp!
Och trot eller ej, men det fungerade!
Sen dess har jag aldrig haft problem med henne och kloklippning:D
 
Sv: Säger upp mig som kloklippare!

Jag tycker det är svårt att bedöma hur stor skada jag gjort, eftersom det var första gången jag klippte klorna på henne - har bara haft henne sen i måndags.

Tack för tipsen! Ska börja undersöka klorna lite närmare, utan att klippa i dem övht, framöver. Problemet är ju att hon har helsvarta klor..

Jag har blivit känslig mot blod på sistone, så det gjorde också att jag tyckte det var lite obehagligt!

:rofl:

Förlåt att jag skrattar men jag känner igen paniken ;) som nybliven valpmamma blir man förstörd när något sådant här händer (eller JAG blir det i alla fall). Jag råkade klämma min stackars bebis svans i dörren (inte hårt alls men lagom för att hon skulle reagera på att hon satt fast och vråla rakt ut :crazy: ). Fy vad jag mådde riktigt dåligt efteråt, fick tårar i ögonen och sa till dåvarande sambon att jag är världens sämsta valpägare som misshandlar min bebis. Att bebisen sprang runt och lekte för glatta livet, helt oberörd brydde jag mig inte om, valpen var minsann förstörd för livet :cool:

Man kommer över hönsmammeriet senare. Jag har råkat klippa min äldre hund i pulpan och visst blir man ledsen över det men det läker inom ett dygn ungefär. Jag har bara tvättat lite med någonting anti-bakteriellt och låtit det vara. :)
 
Sv: Säger upp mig som kloklippare!

Ååh det skar i hjärtat kan jag tänka mig!

"Mitt" djur sliter sina klor alldeles själv så det finns liksom ingenting att klippa :cool: Hemskt praktiskt.
 
Sv: Säger upp mig som kloklippare!

*kl*

Tack för alla peppningar!

Idag kan jag mest skratta åt eländet, valpen lever idag och är lika pigg och galen som igår:D

Nästa helg blir det kloklippning med syster vaktande över axeln som guide helt enkelt!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Klippte min hunds klor tidigare i kväll och råkade visst klippa för nära pulpan på en klo, hunden sa inget och det började inte blöda...
Svar
6
· Visningar
9 851
Senast: LakritsZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp