Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Totola

Trådstartare
Som jag förstått vill de flesta som praktiserar NH att hästen ska gå en bit bakom den som leder.
Hur upplever ni att det fungerar med säkerheten när hästen går bakom? Om en häst blir skrämd och skuttar framåt t ex. har ni några särskilda metoder, går ni och sneglar bakåt, är ni snabba på att säga till/hoppa undan? Jobbar ni på något särskilt sätt med respekten för den egna zonen INNAN ni ber den gå bakom när man leder?

Har själv råkat ut för liknande scenario TVÅ GÅNGER på sistone (med två olika hästar dessutom, så att det sitter i min hantering är det inget tvivel om... :crazy: ) att hästarna blivit skrämda och hoppat framåt och då sprungit på mig bokstavligt talat (blivit omkullknuffad). När de blivit riktigt skrämda alltså. Funderar på om ni har några övningar på hur man lär in att respektera zonen eller om ni skulle försöka hålla hästen snett bakom/bredvid till att börja med?
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Jag har bara varit med om olyckor när jag gått bredvid hästen vilket man var tvungen att göra på ridskolan. Men nu när jag har mina egna hästar och de går alltid bakom så händer det väldigt sällan, tror aldrig dom sprungit in i mig faktiskt. Om dom går tillräckligt långt bakom har dom mer utrymme, alltså större område att röra sig på och mindre risk att den känner sig trängd.

Sen brukar alltid hästen springa/hoppa upp bredvid mig om det skulle vara något, kanske att unghästen någon gång krypt upp intill mig men det är för att han är rädd men aldrig att han skulle knuffa omkull mig. Jag håller fast vid att bakom e bäst :P

visst händer saker, men jag upplever det som att det finns större risk till skada om man går bredvid.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Ser det som självklart att det är säkrare om hästen går en bit, 1-1,5 m, bakom. Då kan den välja väg om den skulle reagera på något. Är hästen tätt inpå, bakom eller på sidan, finns inget sådant utrymme.

Hästarna respekterar mig och mitt utrymme, även om jag inte håller på det som totalt tabu att komma nära i vardagslag.

Nej, jag "sneglar" aldrig bakåt, utan förutsätter att hästen tar rätt beslut. Hoppa undan skulle jag aldrig göra! Tänk om jag hoppar åt fel håll?! :eek:

LIA
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Jag föredrar att leda alla hästar bakom mig - vissa hästar har dock självmant valt den positionen trots att jag inte litar på dem riktigt så då håller jag jämt ett vakande öga på dem.

De flesta andra hästar som jag lett har aktat sig för mig även när de varit vettskrämda. T ex min f.d häst som stötte på skogsmaskiner som kom körandes vid en promenad bakom oss - han sprang förbi mig och satte igång att galoppera på en stor volt runt mig.

De hästar jag leder nu vet jag aktar mig om något läskigt skulle hända - de flesta hästar är väl sådana att de tycker det är otäckt att meja ned en människa? :confused:
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Ser det som självklart att det är säkrare om hästen går en bit, 1-1,5 m, bakom. Då kan den välja väg om den skulle reagera på något. Är hästen tätt inpå, bakom eller på sidan, finns inget sådant utrymme.

Ja, det avståndet brukar jag också vilja ha. Vill inte leda en häst som nästan har mulen i ryggen på mig.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Jag vill aldrig ha min häst rakt bakom mig när jag leder henne när jag leder vanligt och hästen går relativt nära mig, pga risken som du skrev. Dock är jag nästan säker på att hon aldrig skulle hoppa mot mig om hon blev rädd, utan vid sidan om mig men det kan ju vara i dörröppningar eller liknande.

Så hon brukar normalt gå snett bakom mig. Dock tycker jag inte att dessa positioner är så viktigt. Hon testar ibland att flytta sig bakom mig, och ibland när vi leker springer hon förbi mig osv. Men om jag markerar att jag vill ha henne bakom mig och visar med en gång att hon inte får springa om mig så lyder hon och det tycker jag är jätteviktigt!

Jag vill hela tiden kunna få min hästs uppmärksamhet i alla situationer och jag vill att hon lyder mig omedelbart om jag gett en signal. Och det gör hon också :) Men om jag inte markerar vart jag vill ha henne får hon röra sig lite som hon vill, men jag vill alltid kunna flytta henne t ex bakom mig om jag ber om det. Sen brukar jag jobba med att jag leder henne bakifrån också, och det tycker jag är super eftersom hon får chans att utveckla sitt självförtroende på så sätt :bow:
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Jag vill hela tiden kunna få min hästs uppmärksamhet i alla situationer och jag vill att hon lyder mig omedelbart om jag gett en signal. Och det gör hon också :) Men om jag inte markerar vart jag vill ha henne får hon röra sig lite som hon vill, men jag vill alltid kunna flytta henne t ex bakom mig om jag ber om det. Sen brukar jag jobba med att jag leder henne bakifrån också, och det tycker jag är super eftersom hon får chans att utveckla sitt självförtroende på så sätt :bow:

Ungefär såhär tänker jag också. NH-tränar ju inte i någon nämnvärd grad, bara lite "vardagslydnad" om det är något i hanteringen jag går och stör mig på :p
Ska kunna flytta hästen dit jag vill men har egentligen inte brytt mig om hur hästen går i övrigt.

Allmänt: kanske är det så att kusen inte lärt sig respektera min zon eller känner sig för trängd i de situationerna. När det blivit så med "min egen" häst har det varit 1. en gång när hästen var väldigt uppe i varv efter en lite väl hetsig ridtur (första uteritten på länge och hästen blev himla stressad) och av någon anledning fick för sig att hoppa ut genom stalldörren. Har aldrig gjort så tidigare. 2. När jag "tvingade" hästen att gå på en stig i hagen där det var blandat stora stenar med vatten emellan där hästen var tvungen att gå. Han gillar verkligen inte vatten! :p Jag gick före eftersom det var en smal stig och eftersom jag nog inte hade fått honom gå om jag inte "visat vägen". Hästen skuttade över och "råkade" hoppa på mig i farten.
Andra kusen skulle jag hoppa lite bara för skojs skull i grimskaft. Var framför hästen och han rev - blev skraj för bommar och grejer som trillade och tog ett skutt framåt rakt på mig så jag blev omkullknuffad. Men där gick det ju lätt att undvika i fortsättningen, gick på andra sidan helt enkelt dit hästen inte drog.

Borde lära hästarna att respektera min zon bättre men har varit för lat eftersom de normalt sett är väldigt lättsamma. Likaså borde jag träna ena kusen mer på att lyssna på grimskaftet (kan bli hård när man leder) men svårt att träna eftersom den bara blir hård när den blir skraj. Som bekant så lär man sig ju inte så bra om man är stressad :p
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

En häst som jag utvecklat en kommunikation med, och där jag är ledaren i flocken, kan jag leda snett bakom mig. Men det ska alltid finnas platts att springa förbi mig, utan att springa på mig... eftersom hästar, hur bra kommunikation vi än må ha, är levande, självtänkande individer.


Sen blir också effekten av ledarskap att hästen ofta springer på sidan om ifall den blir rädd.
Hästen Är medveten om oss, att den springer in i en människa är ofta för att den anser sig själv vara högre i rang, och därför anser den vara dess uppgift att jaga på människan, samt att den anser att människan faktist ska ha koll på den...


Notera också att det oftast är pga brist på längd av grimskaft som hästen faktist rusar in i människan. Finns det ett långt grimskaft att röra sig på, finns det ingen anledning att rusa på något... varför rusa på något och göra flykten långsammare? (om inte för ovan sagda orsaker).


En häst som jag inte etablerat ledarskap på, leder jag vid bogen...
 
Senast ändrad:
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Jag vill ha hästen bakom mig.
Inte tätt inpå mig för jag vill inte att den ska promenera på mina hälsenor. Det gör ont. ;)
Sen har jag konstaterat att en skrämd häst reagerar i de flesta fall med att hoppa i sidled.
Går jag brevid hade jag fått den på mig.
1 meter mig bakom har den fler alternativ.
Sen har det lite inom NH att göra med att du har zoner på hästen ju, fast det vet jag att du redan vet. ;)
Så det är inget jag behöver dra för dig.
Hur som helst. Det har att göra med ledarskap iaf.

Men för mig FRÄMST en säkerhetsgrej.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Jag föredrar, som flera andra här, att ha hästen snett bakom mig med ganska långt grimskaft så den har lite rörelsefrihet. Har aldrig varit med om att bli omkullsprungen/påsprungen, så det verkar funka....
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Min dam håller sig en halv meter till höger och 1-1,5 meter bakom mig på hängade grimskaft. Det har aldrig varit några problem. Jag vande henne med det från början, då jag varit med om alltför många tillfällen när jag blivit översprungen/omkullsprungen/omsprungen vid gridnhål och stalldörr. Eftersom jag har ett handikapp, är jag inte så stadig i muskler och leder och jag är inte särskilt snabb heller.

De andra två hästarna har det faktiskt tagit till NU i sommar... cirka fyra år, att begripa hur jag känner mig tryggast. Innan så gick de oftast in i stallet steget före mig, vilket ibland ledde till blåmärken på vänsterarm, platta tår och tappade tånaglar. Men jag har aldrig bråkat med att vifta, slå eller något utan precis om inom hunddressyr använt kroppshållning och möjligen skak, eller rejält tag i grimskaftet för att få hästen att stanna, eller till och med backa ett par steg. Numera är det aldrig problem och till och med min pappa som inte är nån rutinerad hästmänniska, hjälper mig gärna vid ut och insläpp.

Jag är ingen "NH"-människa, mer i benämningen än att jag använder mig av IngelaH's eget NH, som står för "Naturligt HästVETT".

En vanlig dag för mig i stallet, ser oftast ut så här:

Det första jag gör när jag kommer till stallet, är att gå runt och hälsa på ALLA hästarna, så ingen känner sig bortglömd när jag serverar lite hö, kraftfoder och vatten om de står på stall.

Går de ute i hagen, går jag alltid ut i hagen och tittar över alla hästar, vare sig det är mina hästar eller inte och tittar efter insektsbett, sår och andrakonstigheter, samt kollar att grimmor, flyweils, benskydd, täcken om sånt finns sitter bra.

Därefter mockar jag kanske och grejar lite. I sadelkammaren har vi en vattenkokare som jag startar under tiden. När jag är klar med stallsysslor inne, fodring, vattning och vad som nu ska göras tar jag på sommaren, med mig vattenkokaren ut i hagen med en mugg, pulverkaffe (blä) och något smaskigtkaffebröd (digestive oliv). Jag kan sitta mitt i hästflocken i timtal, vare sig jag har en bok, ett ritblock, kamera eller bara sitter och "mediterar". Vintertid, stoppar jag fickorna fulla med morötter, tar med mig kameran och strosar ut i hagen.

Hästarna strosar då oftast en bit ifrån mig till en början, sen kommer ledarstoet närmare och närmare för att kolla vad jag gör och småstudsar åt sidan som om hon vill säga, "bäst att akta sig". Gammelvalacken är oftast mest nyfiken och kommer ända fram för att se om kexen/morötterna är goda, eller nåt. Han är intresserad av allt som är ätbart i burkar. Om man häller hö och havre på backen, tittar han ändå först i ikeakassarna och hinken man bara med sig. Sitter man tillräckligt länge, ser man hur hästarna "pratar med varandra" och just den där känslan tycker jag är så mysig. Speciellt när jag kan resa mig försiktigt och "klia manke" med någon av hästarna och de då "kliar byxa eller shorts tillbaka".

Det är så jag vill ha det. Jag vill att vi ska vara kompisar och respektera varandra.

Vill inte min häst bli hämtad direkt när jag kommer, så kan jag sätta mig i hagen och putsa träns eller något i stället. Jag kan inte förstå de som har sån tidspress, att de inte har tid att "vänta in" att hästen är klar vadden håller på med, utan att "NU SKA DU IN - för jag ska hämta Greta på dagis eller gå på bio, om en timme och ska hinna borsta och rida först."

Min stalltid är min guldtid, då vill jag ha TID för "mina vänner".
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Hästar jag känner vill jag ha en liten bit snett bakom mig. Jag leder alltid med långt grimskaft och har aldrig varit med om att någon häst sprungit över/knuffat mig när den blivit skrämd. När jag leder min egen häst och den blir skrämd så hoppar den först åt sidan och ibland så fortsätter den rakt fram brevid mig. Men för det mesta så är hästen lugn när jag är det.

När jag leder okända hästar så vill jag ha huvudet vid min axel för att kunna hålla koll på hästen.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

jag praktiserar inte nh men brukar oftast leda hästarna bakom. håller gärna längst ut i grimskaftet också. den ena hoppar ju till titt som tät men han har aldrig hoppat på mig. tror risken för att bli trampad är lika stor om man har hästen bredvid.

är hästen upphetsad av nån anledning har jag den dock i kort grimskaft med hästens huvud vid min skulder så jag har lite mer kontroll.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

*kl*

Min gammel pojk går bakom mig någonstans där det passar honom. Om inte jga säger annat. Ibland går han med huvudet i min armhåla. Inte så skönt men ändå.

Lillstinta som precis kommit fattar absolut inte varför hon inte ska gå först så henne har jga brevid mig just nu. Målet är att hon ska kunna gå bakom mig också.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Jag sysslar inte med NH, men vill ändå ha min häst någon meter bakom mig för säkerhets skull. De gånger hon blivit rädd har hon antingen skuttat åt sidan, tvärnitat eller gått förbi, aldrig i närheten av att vara på eller ens nära mig.

Andra hästar vill jag dock ska gå med huvudet vid min axel, då känner jag att jag har bäst koll på om de försöker hugga, blir rädda eller dylikt.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

*kl*

Intressant att läsa lite synpunkter! :)

De situationer jag själv har varit med om är ju just när hästarna inte känt att det funnits plats att gå annat än rakt fram (skulle jag tro iaf, t ex genom dörren när jag gick före). Man kanske borde träna squeeze-game under lite mer säkra förutsättningar först och främst :angel:

Tycker f ö det är jättepraktiskt med en häst som går före och i princip "drar" fram mig när det blir tungt (brukar t om ta tag i manken för att få snålskjuts :o ) och en annan som är van att gå snett bakom när man ska gå med två samtidigt. Men att de ändå förstår när jag vill placera dom t ex när jag vill ha båda bakom och hålla grimskaften i en hand för att kunna stänga grinden.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Jag försöker alltid ha hästarna snett bakom. Inte helt bakom mig utan så att jag kan se hästens huvud i ögonvrån. Skulle hästen hoppa till så ser jag vad som händer. Mina hästar gör inte många knop i onödan men även de kan bli rädda och då göra en missbedömning.

Har mycket svårt att tänka mig att någon av mina hästar skulle gå på mig med vilje, men misstag och att tex trampa snett kan alla göra. Jag är ju inte perfekt och råkar göra fel ibland så då känns det dumt att tro att hästen är perfekt och alltid handlar rätt.

Mvh

Tora
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Jag vill ha hästarna snett jämte mig, med huvudet/mulen vid min axel. Detta pga att jag vill se dem, framför allt unghästen som har varit konvalecent i 7 månader...
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 360
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 529
Senast: liiinnea
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 041
Senast: yamyam
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 708
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp