Bukefalos 28 år!

Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

De springer inte PÅ en, förbi (och korrigeras då tillbaka till ursprungspositionen).
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Om ledarskapet är befäst så springer inte hästen över/på dig.

Fast det här känns som en grov förenkling. Själv tänker jag sällan i banorna "ledarskap". Jag har ett samarbete med mina hästar. Men självklart måste de förstå vad de får/inte får göra av säkerhetsskäl, ser det som uppfostransfråga snarare än ledare/icke ledare.
Skulle bli tokig om man fokuserade för mycket på ledarskap, jag är den jag är - kanske ÄR jag ingen bra ledare alls, men fortfarande kan man inte *poff* göra en hållbar helomvändning av sin personlighet.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Att hästen INTE under några omständigheter får gå på en människa är bland det första jag lär hästen och det är verkligen något som måste sitta säkert som berget, även om hästen skulle bli livrädd för något. Det vanligaste är att hästen går på en med bogen och då smäller jag till den utav bara helvete. Då kastar sig hästen med största sannolikhet undan och då berömmer jag så klart massvis och smeker den i pannan för att visa att jag är helt ofarlig så länge man inte hittar på såna dumheter :) Har aldrig behövt göra detta mer än en gång på nån av våra hästar :)
Vill bara påpeka att de här i princip är enda tillfället då jag någonsin slår en häst och det är då en gång per liv och häst :D
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Om ledarskapet är befäst så springer inte hästen över/på dig.

Det där stämmer inte riktigt till 100% skulle jag vilja påstå :o I en vildhästflock går ingen häst på en ranghögre UTOM i en paniksituation då hela flocken flyr från något livsfarligt. Då kan hästarna nämligen mycket väl trampa ner varandra, oavsett rang.
Men i en "vardagssituation" skriver jag absolut under på påståendet :)
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Det är inte ledarskap, det är ömsesidig respekt det handlar om- Du respekterar hästen och hästen respekterar dig och ditt utrymme. De kan mycket väl lära sig hur nära/hårdhänt man kan vara med sin människa, även vid lek.

Det handlar inte om att hästen ska gå bakom dig. Det handlar om att hästen ska går där du ber den gå, oavsett om det är 10 meter framför, 10 meter bakom eller precis i knäet på dig.

Det finns många hästar som "följer snällt" vid vanlig ledposition/lite bakom, men det betyder INTE att de accepterar människans "livsutrymme" eller respekterar människan öht. Bara att de lärt sig att där är det bekvämt att gå.
En sån häst blir självklart farlig att ha bakom sig, brevid sig, framför sig eller nära sig öht, då den vid rädsla rusar rakt över om du är ivägen.

För det första: Hantera aldrig en farlig/hotfull häst om du inte har stor vana och adekvat utbildning. Det går aldrig att läsa sig till hur man gör, det måste man se och uppleva själv.

Börja med att konsekvent inte flytta dig för hästen, utan alltid flytta på hästen.
Befäst att flytta undan för tryck- oavsett vart eller hur trycket ligger ska hästen ovillkorligen flytta undan från det. Börja med små signaler och gå upp i styrka tills du får det gensvar du är ute efter, då snabb eftergift.
Om det rör sig om hingstar, unghästar eller hästar som är vana vid hög rang gentemot människor, undvik att stå rakt framför dem eller att gå in i "fysisk närstrid", placera dig istället snett framför och använd ett dressyrspö eller rep att lägga tryck med(inte slå!). Detta för att du är extremt utsatt mitt framför om hästen skulle bestämma sig för att testa din beslutsamhet.
Vid extremt offensiva hästar håll dig i höjd med bogen och på 1-2 meters avstånd. Å andra sidan, vid extremt offensiva hästar, sök hjälp av nån som kan det;)

Se till att du kan flytta hästen utan att behöva ta i den, kan du backa den från 4 meters håll? Flytta rumpan åt sidan utan att röra den? osv.
Så fort du flyttar hästen markerar du din trygghet och bestämda plats. Du är den som flyttar, inte den som blir flyttad (jämför med den ledande parten i pardans).

Akuttips för att hantera besvärliga hästar är 5-6 meter lång lina, handskar och om du inte har precision med repet- ett dressyrspö. Ge hästen ca 1½ meter lina att röra sig med, håll resten i handen närmast hästen och tampen med handen längst ifrån. Om hästen springer förbi dig, byt riktning så att du hamnar först igen. Om hästen går mot dig (med avsikt att hota) håller du avståndet genom att antingen skaka lätt med repet, vifta lite med tampen eller markera utrymmet med spöt. Slå inte på hästen utan i luften! Försök i det längsta att inte backa utan bara byta riktning.
Du är mer utsatt nära hästen med ett kort rep, än vad du är med en lång lina och möjlighet att ta lite avstånd till eventuella flygande hovar...

/Migo
problemhästtränare
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Fast det här känns som en grov förenkling. Själv tänker jag sällan i banorna "ledarskap". Jag har ett samarbete med mina hästar. Men självklart måste de förstå vad de får/inte får göra av säkerhetsskäl, ser det som uppfostransfråga snarare än ledare/icke ledare.
Skulle bli tokig om man fokuserade för mycket på ledarskap, jag är den jag är - kanske ÄR jag ingen bra ledare alls, men fortfarande kan man inte *poff* göra en hållbar helomvändning av sin personlighet.

Du behöver inte ändra din personlighet för att bli din hästs ledare och bygga upp ett fint samspel mellan er. Om man ens kan ändra sin personlighet :D

Det enda många skulle behöva öva på (säger inte att du är en av dem) är att lära sig förstå hästen och lära sig kommunicera med hästen så att den förstår.

För att hästen ska vara trygg och glad behöver den veta sin plats i flocken. Den måste förstå sina flockmedlemmar och den måste veta vem den kan styra över och vem som styr över den.

Om man därför kan visa hästen på ett sätt som den förstår och med mjuka, fina nästan dansande rörelser vad man vill kommer den att acceptera en. Om man t ex har en rädd och ängslig häst och själv är ganska ängslig, nervös och osäker av sig måste man ju börja hos sig själv. Man måste kunna visa den ängsliga hästen vägen med lugn och säkerhet så att den blir trygg. Därför får man lära sig själv att bli mer självsäker och behålla lugnet, för att hästen i sin tur ska kunna bli säker i ens närvaro. Man måste kanske dölja vissa bitar eller förbättra vissa bitar i sin personlighet.

En häst som inte vet rangordningen i flocken och inte är trygg med människan kommer troligtvis att testa detta. Den kommer kanske att säga ifrån ordentligt om det är något som inte behagar den, eller kanske slita sig eller springa över människan om den blir rädd. Hästen kommer hela tiden att vela och vara osäker på vem som egentligen bestämmer och inte kunna lita på människan eftersom den inte förstår.

Blev långt , sorry. Men det var lite varför jag tycker att många kanske behöver lära sig läsa av och lära sig kommunicera med hästar, iom att det kan bli stora problem av missförstånd och osäkerhet. Vilket kan leda till skador osv, i värsta fall.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Jättebra skrivet! Tänker precis som du beskrivit, fast är lite dålig på att uttrycka det med egna ord. Men det är exakt så jag tänker i all tid med min häst. Jag vill hela tiden kunna ta hennes koncentration och vill hela tiden kunna be henne att gå vart som helst och ädå lyssna och göra det jag ber henne om. :)
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Att hästen INTE under några omständigheter får gå på en människa är bland det första jag lär hästen och det är verkligen något som måste sitta säkert som berget, även om hästen skulle bli livrädd för något. Det vanligaste är att hästen går på en med bogen och då smäller jag till den utav bara helvete. Då kastar sig hästen med största sannolikhet undan och då berömmer jag så klart massvis och smeker den i pannan för att visa att jag är helt ofarlig så länge man inte hittar på såna dumheter :) Har aldrig behövt göra detta mer än en gång på nån av våra hästar :)
Vill bara påpeka att de här i princip är enda tillfället då jag någonsin slår en häst och det är då en gång per liv och häst :D


Ja, normalt sett har jag också det som absolut regel. Har varit för slapp på sistone med en ny häst som jag inte "orkat ta tag i" (egentligen väluppfostrad, men får "ångvältstendenser" i stressat tillstånd) och en annan häst som VET sina gränser men att man ska komma ihåg att vara konsekvent med dom givetvis.

Skulle helt ärligt vara för blödig för att drämma till den nya även om den gör något såpass respektlöst. Just för att jag vet att den blir skraj och tappar förtroende. Särskilt eftersom den är skraj när den gör sånt. Borde rent allmänt träna på finare kommunikation så jag kan "säga till" på ett tydligt men mer schysst sätt. Svårt när den är så rackarns uppfostrad i träningsmiljö! :p
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Fast det du rabblar upp är två olika "delar" som jag ser det, som gör ledarskapet; kommunikation och ens egen personlighet.
Kommunikationen tycker jag är skitbra att öva på. För att allt blir så mycket trevligare om man förstår varandra.
Att "jobba med sig själv" är något jag försöker med hela tiden. Men måste ändå acceptera att det tar sin tid. Försöker man göra helomvändningar upplever jag att det antingen blir "falskt" som då hästen kommer genomskåda eftersom man blir inkonsekvent (DÅ snackar vi hästar som är oroliga för att de inte vet sin rangordning! ;) ) eller platt pannkaka ner när man inte klarar längre.

Numera ser jag mig själv som en människa, som är mänslig, och som förmodligen inte kommer vara den mest trygga individ att vara med i alla situationer. Är långt ifrån 100% trygg med mig själv så varför skulle en häst vara det? Att klanka ner på sig själv och försöka med en falsk trygghet känns inte som rätt väg att gå. Sakta successiv förbättring på en realistisk nivå däremot. Under tiden försöker jag ha hästarna tillräckligt lydiga och väluppfostrade för att ha bra vardagslydnad. Och försöker tänka på mitt "ansvar" inför hästen - att lotsa hästen rätt.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Tycker det är mycket vettigt skrivet. Och håller med om att det är en respektfråga (som jag absolut ska ta tag i att jobba med).

De här fallen som jag beskriver nu är inte så "svåra". Den ena har varit det men fått betydligt mer respekt för människor och är from som ett lamm i princip. Är "bara" det där med att man inte heller i trängda situationer får gå emot människan - men då har vi förtjänat det eftersom vi hanterat hästen "hårt". Som vid lastning t ex, har hästen backat undan i friskt tempo har vi ryckt tag i den och stannat den helt enkelt. När JAG som människa beter mig respektlöst mot en häst förstår jag mycket väl att hästen beter sig likadant tillbaka. Inom den aspekten försöker jag jobba med mig själv- uppmärksamma när man beter sig respektlöst eller gör att hästen känner sig trängd och försöka ändra metod.

Den andra är i princip likadan. Fast blir betydligt "hårdare" i trängda situationer (där den är van att människor beter sig respektlöst mot den). Försöker hålla en balans mellan lydnad och respekt mot hästen.

Det här är alltså inget som jag upplever som "problem". Men tydliga symptom på min hantering, absolut.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Självklart kan du inte alltid vara 100% trygghet för din häst. Inte alla hästar fäster så stort förtroende för människor öht.

Det viktigaste i hanteringen är att befästa att man inte springer på sin människa! Sen är det ok att bli rädd, skutta till, hoppa iväg en bit... Så länge man inte hoppar på människan eller går emot direkt tryck! (när repet sträcks ska man stanna!)

Det enda du som människa ska lära dig är alltså att "försvara ditt livsutrymme". Lättare sagt än gjort förvisso;)
Sen ska man absolut kunna gosa och vara närgången med sin häst, men först efter att ha gett "ok, det är ok att vara nära nu".
Det är skillnad på att leka- gosa- klia- umgås, och att mejja ner människan fullständigt för att det kliar på magen eller bor monster i buskar...

Exempel: Märren som kommer fram och först hälsar med en blåsning och sen med lite avstånd vänder upp magen "det kliar här matte" är okej.
Men märren som dunkar upp rumpan i famnen på mig, modell: "slav, klia!" är inte ok...

Det är ok att treåringen lyfter svansen och dansar lite när det kommer nått han inte sett förut (timmerbilar, pressänningar... osv). Så länge han håller sig på den replängd han har och inte springer över mig. Att dansa och titta sig omkring är en del i hans process att lära sig att det som hände inte var farligt. Bestraffar man eller i för stor mån förhindrar honom från att titta så ger man händelsen en negativ koppling den annars inte fått.

Däremot är det inte ok att trycka upp bogen i min famn eller vända rumpan till för att han glömde av min existens när det hände nått intressantare.

Jag kan inte vara en trygghet om jag inte är trygg i mig själv, men jag kan befästa ett utrymme så att hästen inte trampar ner mig när denne själv hanterar sin rädsla!
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Om det är så pass begränsade tillfällen du upplever att du har "problem", så skulle jag träna på att hålla dessa situationer så stressfria som möjligt. Tex som du själv sa genom att träna på trånga passager osv.

Har du testat klickerträning? Det kan vara ett utmärkt sätt att få hästar att stressa av vid annars spända situationer. Genom att belöna ofta och för små framsteg kan man bryta ner en stor otrevlig upplevelse till flera små ganska angenäma steg. (det är skitäckligt att bli invinschad i en transport och få luckan uppslängd bakom sig, men att ta ett steg i taget upp på rampen och få godis för varje steg är ju ett smidigt sätt att få havre:angel:) Dessutom varvar de ner och tänker när de tuggar... Och man kan träna in targets som får dem att totalt glömma bort sin omgivning. (Som unghästen som vägrade gå över det vattenfyllda diket. Jag hämtade hans apportbock och kastade den över diket, varpå han genast klev efter... Han skulle ju bara hämta leksaken och glömde då det farliga! Går utmärkt att lasta på samma sätt....)

/Migo
svamlar ganska mycket nu tror jag, borde sova:D
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Kl
Om man låter hästen gå före, är alla bekymmer ur världen:D
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

tills man vill ha den med sig dit man själv går:angel:
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

:devil:
Om den ska gå eller vända åt ngt håll så säger jag kom eller vänd.
går den fel kan den backa eller så.
Gå ut -betyder att den ska gå på höger sida av vägen.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Kl
Om man låter hästen gå före, är alla bekymmer ur världen:D

Ja.. det låter praktiskt.. TILLS hästen ser nåt "farligt" framför sig och reagerar som hästar gör: Att fly.
Dvs tvärvänder. Och vem står där? Jo, du!;)
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Jag brukar vanligen ha min häst bakom mig när jag leder honom. Ibland blir han väldigt glad och pigg om vi inte varit ute och promenerat på ett tag. Då kan han bli lite hoppig och studsig så då väljer jag att ha honom mer vid sidan, just för att jag vill kunna förutse vad han tänker göra. Det har aldrig hänt att han hoppat på mig, men jag vill ändå se vad han styr med, vilket jag inte riktigt gör när han går snett bakom mig.

Det jag tycker är viktigt är att det är jag som tar beslutet om var hästen ska befinna sig, jag tycker att man kan leda hästen i princip hur som helst, bara det är jag som bestämmer var hästen ska gå i relation till mig. Jag väljer var hästen ska gå, inte hästen.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Detta sker pga att det inte finns någon annan utväg. En ranglåg undviker att springa på en ranghög, om den har det valet. I en paniksituation i en flock finns det inte alltid så mycket att välja på. I en vardagssituation finns det ofta flera alternativa vägar att välja än att springa på personen som leder.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Varför skulle den springa iväg från ledaren som är den som har ansvaret och därmed är tryggheten? Då brister ledarskapet.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 382
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 636
Senast: liiinnea
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 109
Senast: yamyam
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 749
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp