Bukefalos 28 år!

Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Och man kan träna in targets som får dem att totalt glömma bort sin omgivning. (Som unghästen som vägrade gå över det vattenfyllda diket. Jag hämtade hans apportbock och kastade den över diket, varpå han genast klev efter... Han skulle ju bara hämta leksaken och glömde då det farliga! Går utmärkt att lasta på samma sätt....)

Bra tips! :)
Har börjat lite smått att klickerträna "den nya" och det verkar rätt lovande.

Känner dock igen det där med att något plötsligt inte var så farligt längre; den andra HATAR vattenpölar och kan ta en halvtimme att få ner en ynka hov i vattnet. Men när man kommer i full galopp på rundbanan så säger det "plask plask" i den tre meter långa vattenpölen! :rofl: handlar nog mycket om motivation..

Ska tänka på att försvara mitt utrymme bättre. Man blir lätt blödig jag är van vid en häst som redan *vet* att den ska ta det försiktigt och är den typen som du skrev - kommer fram och nosar och lite diskret lyfter upp hakan "snälla, kan du klia här?" och plötsligt har man en ångvält på halsen som till 99% också är försiktig - och så plötsligt glömmer den bort sig :p beror som sagt till största sannolikhet på att jag omedvetet flyttat mig för hästen.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Jag har fått acceptera att jag inte kommer att kunna ha min häst 1,5 m bakom mig. Någonstans måste man ju också dra en gräns för vilka krav man behöver ha på hästen. Hon kanske har fått gå med mulen 75 cm från min högra armbåge hela sitt 19-åriga liv; ska jag då propsa på att hon ska gå längre bort?
Tycker i varje fall inte att det är värt besväret, så länge jag känner att hon inte utmanar mig i andra situationer, och att jag kan bestämma i princip allt annat. Kanske är det ett slags respekt för den individ som min häst är?
Tänkte på en annan sak, och det är att då jag anar att det kommer en fara, eller ett stressmoment, så tar jag ibland tag i grimskaftet alldeles under hakan. Tycker att det känns bra, för att momentet blir kortare och snabbare då om jag tycker mig behöva bromsa/stoppa hästen.
Sen känner jag mig bättre till mods med att ha hästen mer bredvid än bakom, är mycket rädd om mina hälsenor...
Går hästen bredvid, så känner jag mig också trygg på att jag är stark nog att klara av ett ev ryck, skutt e likn. Kaksigt va! Handlar mycket om att känna sitt eget kraftcentrum och lita på sin kropp.
Nog svamlat nu...
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Varför skulle den springa iväg från ledaren som är den som har ansvaret och därmed är tryggheten? Då brister ledarskapet.

Ja men det är ju just det.
Har du hästen framför dig så är det tyvärr hästen som står för den högsta rangen.
Den hästen som leder flocken går först och den som försöker gå förbi blir snabbt tillrättavisad till sin plats i ledet.
Så länge man accepterar att ha hästen framför sig har man således även accepterat att vara lägre i rang.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Litet tillägg:

DÄREMOT om man som ledare för sin häst "skickar fram" hästen framför sig då har man gett son tillåtelse och det är en annan femma.
Men man ska med enkla medel kunna visa för hästen när han ska åter till sin plats bakom dig.
För att ha den där riktiga ömsesidiga förståelsen häst-människa måste man även kunna platskorrigera sin häst som man vill att den ska placera sig.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Ja.. det låter praktiskt.. TILLS hästen ser nåt "farligt" framför sig och reagerar som hästar gör: Att fly.
Dvs tvärvänder. Och vem står där? Jo, du!;)
Nej. den stannar o vill att jag går före:bow:
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Om hästen hoppar PÅ dig när den blir skrämd saknar den troligen en bra relation till dig. Hästar lever i flock och går ofta nära, de hoppar inte på varandra för det, när de blir skrämda.

De är inga dumma djur och kan välja tre andra riktningar än rakt på dig. Jobba mer er relation så kommer du inte att behöva oroa dig för detta. Olyckor kan hända, alltid, men det är inte större risk än om hästen går framför dig.

Själv leder jag min häst i alla positioner. Olika positioner är olika dominanta och olika praktiska i olika situationer. Jag leder alltid i lång lina eller utan någonting så att hästen också har utrymme att röra sig om den skulle bli rädd eller protestera.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Håller med om att de inte SKA göra det och ska som sagt försöka ta tag i "respektera min zon"-träningen.
Dock är det inte i situationer där man leder hästen och den blir orolig eller annat lindrigt vardagsrelaterat, utan i lite extremare fall där hästen inte känt att den kommit undan. Eller som sagt som den kusen som fick panik när den trasslade in sig i bommarna och hindret rasade = lät (var tunnor som hinderstöd) och hoppade framåt reflexmässigt utan att tänka på vart. Den *vet* sina gränser, men glömde :angel:

Om de kan vara såpass tränade på att respektera människans zon och ändå hoppa på sin människa i "nödfall" så känns det inte så säkert :p Borde såklart gå att lära bort helt, men inget man tänker på om det händer en gång per halvår.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Nu hänger jag inte riktigt med? :o Har jag sagt att jag har hästen framför mig? Har alltid hästen bakom mig och frågan från början handlade väl om det? Eller är jag ute och cyklar??
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Hästen bakom eller inte, svårt...Har själv blivit påhoppad när vi skulle över en liten bäck. Jag först över men sen så var han lite rädd för att hoppa över och tyckte väl att fläcken jag stod på var säker och hoppade dit han med. Problemet var att jag inte hann undan utan hamnade under med avslitna muskeltrådar som följd.

Kommer aldrig bli "ledare" över nån häst; jag är för rädd och osäker.

Leder iaf nuvarande häst vid sidan så hon går aningen bakom min axel, kan gå långt efter också men det gillar inte jag. Shettisen leder jag däremot helst så att han går före; jag går på sidan ungefär vid hans bakben, detta för att det är lättare att driva på bakifrån än att gå och dra i repet.

Fast mellan hagen och stallet är det pannluggen som gäller:D

Nåt jag brukar tänka på om man tex möter en stor traktor (som jag vet att shettiskillen är rädd för) så kan man försöka se till att man själv går på den sida det farliga är på så att hästen inte behöver gå närmast.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Mina hästar springer inte på/över mig varesig de blir skrämda eller ej. Jag har uppfostrat dem väl och de vet precis vad som gäller.

Valacken går snett bakom mig då jag ibland måste rätta honom för att han har en tendens att vilja gå för nära när han tycker saker vi passerar är otäcka.

Stoet får gå där hon vill, hon är alltid uppmärksam på mig ändå. Med henne behövs egentligen inget grimskaft men jag placerar henne där jag vill ha henne när vi går över vägar eller när vi möter bilar/folk/hästar/hundar. Hon väljer oftast att gå bredvid mig så att hon har huvudet vid min arm ungefär.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Ja det första exemplet låetr som ungefär det jag menar! :angel:
Att det blivit ett par gånger nu inom kort tid är troligen en slump, eller att jag varit lite slapp och tagit för givet att hästarna sköter sig = skippar det egna säkerhetstänkandet några millisekunder för länge.
Hade ju själv sån tur att det bara blev ett blåmärke, ena gången inte ens det. Trots att hästen bokstavligt talat hoppade på mig - dramde till mig med frambenen (eller bogen, kommer inte ihåg exakt vilken ordning), fällde mig och sen drämde till mig med framdelet. Som en spark fast med framknä istället för hov gudskelov! :p
När JAG sen tänkte säkerhetstänkande "hmm... när kusen blir rädd hoppar han snett till höger, kanske ska hålla mig på andra sidan?" så var det inga problem.

Säkerhetstänkande borde man väl alltid vara med hästar iofs, men att man får försöka hitta en balans mellan säkerhetstänk/uppfostran?
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Stoet får gå där hon vill, hon är alltid uppmärksam på mig ändå. Med henne behövs egentligen inget grimskaft men jag placerar henne där jag vill ha henne när vi går över vägar eller när vi möter bilar/folk/hästar/hundar. Hon väljer oftast att gå bredvid mig så att hon har huvudet vid min arm ungefär.

Så placeringen är inte så viktig för dig utan kontakten?
Finns det någonstans (även stoet) INTE får gå? Eller någon gräns du har för - lyssnar den såhär pass bra får den gå vart den vill/lyssnar den inte ens på det här ska den gå 3 meter bakom?
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Ja precis. Alltså jag vill ju inte att hon ska gå 3 meter framför mig eller 3 meter bakom mig, så det kan man ju säga att hon inte får. Det är ju inget kul att tex gå på promenad flera meter ifrån varandra, då kan man ju inte prata.. :D

Hon får heller inte gå för nära. När jag inte placerar henne nånstans brukar hon gå bredvid mig. Placeringen är inte så viktig med henne, hon är så pass uppmärksam på mig så hon får gå där hon vill. Men det är inte så att hon börjar med att gå där hon vill när vi tex ska gå på promenad, utan jag placerar henne först och sen säger jag åt henne att hon får gå vart hon vill.

Jag är lite strängare mot valacken. Jag har inte haft honom lika länge som stoet och har inte samma kontakt med honom. Han får inte gå framför och inte för nära.

De lyssnar alltid så jag sätter inte gräns efter det. Men det händer att valacken går för nära som sagt, men i de fallen behöver jag bara korrigera lätt.

Med andra hästar så har jag en gräns, typ såhär nära får de gå, inte in i min "zon". Går de närmare får de en tillrättavsining.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

min häst skulle aldrig springa på mig. Han har bra många fler vägar att välja än rätt på mig om han blir skrämd... Han vet absolut att man inte går på mig i vilken situation det än gäller! :devil:
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Det är ju så det ska vara. :bow:
Men samtidigt så får man nog inte glömma att det kan hur som helst hända.. när som helst..
Man kan aldrig räkna med en häst till 100 %. Stora djur och säkerhet och allt det där.;)
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Håller med om att de inte SKA göra det och ska som sagt försöka ta tag i "respektera min zon"-träningen.
Dock är det inte i situationer där man leder hästen och den blir orolig eller annat lindrigt vardagsrelaterat, utan i lite extremare fall där hästen inte känt att den kommit undan. Eller som sagt som den kusen som fick panik när den trasslade in sig i bommarna och hindret rasade = lät (var tunnor som hinderstöd) och hoppade framåt reflexmässigt utan att tänka på vart. Den *vet* sina gränser, men glömde

Om de kan vara såpass tränade på att respektera människans zon och ändå hoppa på sin människa i "nödfall" så känns det inte så säkert Borde såklart gå att lära bort helt, men inget man tänker på om det händer en gång per halvår.
Har aldrig brytt mig om det här med zonen. Jag begär respekt för min person och att hästarna ska följa dom signaler jag ger. Vill jag att dom ska stå och vänta 2 meter innanför ingången till hagen när jag öppnar, så är det vad som gäller.
Vanligen är dom välkomna ända fram till mig så länge som dom uppför sig. Tycker det är mysigt med kontakten och dom små ömhetsbetygelserna.

Ser att man vill vara ett slags trygghet för hästen om den blir skrämd. Själv föredrar jag att bygga upp hästarnas självförtroende och trygghet i sig själva så att dom kan hantera när något händer. På så sätt slipper jag stök och farligheter med hästar som trampar runt, inte minst värdefullt när vi är ute på körturer.

LIA
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Skulle helt ärligt vara för blödig för att drämma till den nya även om den gör något såpass respektlöst. Just för att jag vet att den blir skraj och tappar förtroende. Särskilt eftersom den är skraj när den gör sånt. Borde rent allmänt träna på finare kommunikation så jag kan "säga till" på ett tydligt men mer schysst sätt. Svårt när den är så rackarns uppfostrad i träningsmiljö! :p

Fast enligt mina erfarenheter blir hästar just tryggare och får mer förtroende för en om man har tydliga regler och följer dem konsekvent. I början kan ju hästen bli lite konfunderad innan den riktigt förstått vad man vill att den ska göra i vissa situationer, men bara man kommer ihåg att vara lugn, konsekvent, ge den tid och berömma massor när den gör rätt så blir hästen tryggare och trevligare att hantera än nånsin :)
 
Senast ändrad:
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Ser det som självklart att det är säkrare om hästen går en bit, 1-1,5 m, bakom. Då kan den välja väg om den skulle reagera på något. Är hästen tätt inpå, bakom eller på sidan, finns inget sådant utrymme.

Hästarna respekterar mig och mitt utrymme, även om jag inte håller på det som totalt tabu att komma nära i vardagslag.

Nej, jag "sneglar" aldrig bakåt, utan förutsätter att hästen tar rätt beslut. Hoppa undan skulle jag aldrig göra! Tänk om jag hoppar åt fel håll?! :eek:

LIA
Tänker lika... Visst händer det att mina hästar blir rädda för saker och ting bakom men ingen hoppar på eller förb mig. Däremot steppas det en hel del bakom mig;)...men det avtar fort eftersom jag inte reagerar på nåt sätt...
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

På promenad går alltid min häst ca 1-2 meter bakom/snett bakom mej. Ibland närmare och ibland vid sidan av mej om jag "bjuder in" honom till det. Det har aldrig hänt att han sprungit över mej när han blivit rädd(vilket händer ganska ofta då han är lite feg av sej just nu). Därimot har han skuttat förbi mej vid sidan när han blivit rädd men aldrig hoppat mot mej/på mej.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 613
Senast: liiinnea
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 096
Senast: yamyam
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 745
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp