Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Idag började jag få upp hoppet om att hästen faktiskt HAR lärt sig att respektera människor (i bemärkelsen att inte kliva på eller hoppa på dom alltså) :)

Lät som s**an i ridhuset av att det blåste, lät i princip som att en stor takplatta låg löst och slog ner mot taket så snart det blåste (och blåser det till en rejält pust låter det som att det åskar i närheten). Jobbade lite från marken och passade väl på att miljöträna lite i smyg med förhoppningen att han skulle bli härdad.
Ett par tillfällen så bara väntade jag på att han skulle slita sig och skena iväg eller hoppa på mig (ffa när jag gick snett framför vid hans högerbog, han är inte så van vid att ha människor på högersidan) men det värsta som hände var att han började trava och travade något varv på en liten volt runt mig för att sen sakta av. Trots att man riktigt kände hur splittrad han var; "måste springa! måste fly! måste! måste!!!"
Var kanske lite väl nonchalant egentligen, fortsatte ju jobba även när han stressade upp rätt rejält. Någon gång råkade jag t o m berömma samtidigt som han började trava i förskräckelse :angel: klappade på halsen och sa "bra!" i farten typ :rofl: "men kusen, du skulle ju få godis?!"

Är väl som jag misstänkte då, att det bara är när den känner sig för trängd, att den MÅSTE över mig för att ha en flyktväg.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

men står man i ett kollektiv som jag gör och hanterar 13 hästar till vid in och utsläpp så har jag inte tid att uppfostra andras hästar.
Den här tråden handlar väl om en eller två egna hästar och inte en massa som är uppstallade någonstans och man ibland måste hantera?

Men eftersom du tog upp det, så skulle jag vilja lämna kommentaren att det mycket väl kan löna sig, både i tid, bekvämlighet och tidsmässigt att "uppfostra in" det lilla som hästarnas position vid ledande innebär. En investering m a o. Jag gör det alltid om jag vet att jag kommer att hantera andras hästar ett flertal gånger.

Ledde en häst en gång som gick luugnt och snällt snett bakom så var det något som den plötsligt blev rädd för och hoppade till och råkade trampa på min hälsena.
Du lät hästen gå för nära. Har man tillräckligt avstånd till hästen så har den utrymme att "hoppa till" och även välja väg om den blir skrämd.

LIA
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Fast.. att räkna bort hästen i hästen.. är ju bara dumt.
Du kan aldrig ta en häst för givet.;)


Fast det beror nog på hur väl man känner sin häst... Jag ställer min häst i en position som för stunden är av största säkerhet för oss båda. Det kan vara bakom, det kan vara bredvid, det kan vara framför, eller snett bakom eller whatever.

Han håller den positionen sen när vi går och om man tittar på just det som tråden handlar om - häst springa över människa - så ger jag alltid min häst flera andra valmöjligheter än att springa rätt på mig.

Han skulle aldrig göra det, det finns inte. Inte mig. Möjligtvis någon annan som ledde honom.... Men detta är något vi tränar på dagligen. Så fort han tar ett steg fel får han veta det. Då flyttar jag tillbaka honom till utgångspositionen.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Jag har lagt ner andras häsatar helt och hållet.

Men nej på den tiden så mutade jag de "elaka" så var vi bästa vänner till och från hagen, plättlätt :angel:

Har blivit omkulldragen EN gång av en unghingst men det var mest för att det var så halt ute (och det var heller inte någon annans). Den kan jag leda i ett hårstrå nu.

Och så har jag fått fingret brutet men det var en av ridskolans hästar. Sen jobbade vi lite på hur man uppför sig när man blir ledd och så var det problemet borta.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Andras hästar orkar man som sagt inte uppfostra.. Står också i ett halvstort stall där hästarna överlag är snälla och skötsamma men dels finns det ett par unghästar som väl har lite kvar att lära så att säga, och dels så tar man såklart inte för givet att de sköter sig om man inte hinner lära känna dom. Uppfostra hästen gör man ju automatiskt OM den gör något dumt, men att göra ett grundligt jobb - nää! Snarare en visuell tillrättavisning om den är på väg att komma för nära eller dylikt.

Tycker det är väldigt mycket upp till dom som ägarna att uppfostra hästarna som beter sig som f*n rent ut sagt.
Stallet där jag står är dom flesta hästar snälla, finns dom ägare som verkligen tar sig tid och jobbar med att deras hästar ska vara lätthanterliga och väluppfostrade, dom hästarna kan man bara ge en enkel tillsägelse och dom lyssnar.
Sen finns det dom som verkar skita i hur deras häst uppför och deras häst har verkligen inga hemma. Att springa och bocka och sparka när man leder och sedan ställa sig på bakbenen och försöka sparka med framhovarna när man tar tag i den är farligt och gör mig vansinnig!
Och det är inte bara mig som dom hästarna gör så med.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Den här tråden handlar väl om en eller två egna hästar och inte en massa som är uppstallade någonstans och man ibland måste hantera?

Men eftersom du tog upp det, så skulle jag vilja lämna kommentaren att det mycket väl kan löna sig, både i tid, bekvämlighet och tidsmässigt att "uppfostra in" det lilla som hästarnas position vid ledande innebär. En investering m a o. Jag gör det alltid om jag vet att jag kommer att hantera andras hästar ett flertal gånger.

Du lät hästen gå för nära. Har man tillräckligt avstånd till hästen så har den utrymme att "hoppa till" och även välja väg om den blir skrämd.

LIA



Handlade väl om att hästen går bakom en?
Jag skrev först att jag alltid har hästarna brevid mig när jag leder dom för att till exempel undvika att dom skulle råka trampa på ens hälsenor osv.
Då skrev en annan ungefär "Trampa på hälsenorna? Det skulle inte ens min 06a göra...."

Då påpekade jag att jag står i ett kollektiv och hanterar 13 hästar till förutom min egen. Min egen gör inte så.

Och ja, kanske kom hästen för nära innan den hoppade till, men vad har det med saken att göra? Jag svarade att jag leder alltid hästen brevid för att undvika sådana saker.

Sen vet du ju inte ett skit om ifall hästen var för nära eller inte. Tycker att om hästen skulle gått längre bakom mig så hade jag nog fått hålla väldigt långt ut på grimskaftet, FÖR långt ut och skulle hästen försöka dra då så är det ju lite synd att jag blir hängande efter längst ut på grimskaftet.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

jag vill gärna ha hästen att gå snett bakom mig, enligt nh och vad det nu heter... gammelgrå gör det gärna, och då är han ändå hyfsat dominant i andra situationer.
MEN! :min unghingst har jag slutat leda på detta viset, efter att han igår och idag vänt sig mot mig och stegrat..
han försökte även klättra på min sambo i hagen idag när han vände sig om för att gå ut.
gillar det inte alls...
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Sen vet du ju inte ett skit om ifall hästen var för nära eller inte. Tycker att om hästen skulle gått längre bakom mig så hade jag nog fått hålla väldigt långt ut på grimskaftet, FÖR långt ut och skulle hästen försöka dra då så är det ju lite synd att jag blir hängande efter längst ut på grimskaftet.
Eftersom hästen "hoppade till" och klev på din hälsena, är det väl inte alltför svårt att dra slutsatsen att den var för nära?
Varför kan du inte leda din häst "längst ut i grimskaftet"?
För din information, så finns det långa grimskaft. Mitt t ex, är 4 meter långt.

Jag svarade att jag leder alltid hästen brevid för att undvika sådana saker.
Risken för att bli trampad/påsprungen minskar inte då, snarare tvärtom.

Men eftersom du tog upp det, så skulle jag vilja lämna kommentaren att det mycket väl kan löna sig, både i tid, bekvämlighet och säkerhetsmässigt att "uppfostra in" det lilla som hästarnas position vid ledande innebär. En investering m a o. Jag gör det alltid om jag vet att jag kommer att hantera andras hästar ett flertal gånger.
Synd att du inte fann detta värt att kommentera.

LIA
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Jag har fått en häst som stampat på mina tår då den blivit rädd och gått brevid mej.

Sen lärde jag mej att man ska ha hästarna bakom sej. Och ALLA hästar som blivit rädd har valt att kuta på sidan av mej om den envist ska om mej. Kanske har de knuffat till mej lite lätt. Men aldrig så jag ens känt att jag tappat balans eller liknande.

Föredrar att ha hästen ca 1,5-2 meter bakom mej. Oftast så hoppar hästen runt lite bakom mej..
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Eftersom hästen "hoppade till" och klev på din hälsena, är det väl inte alltför svårt att dra slutsatsen att den var för nära?
Varför kan du inte leda din häst "längst ut i grimskaftet"?
För din information, så finns det långa grimskaft. Mitt t ex, är 4 meter långt.

Risken för att bli trampad/påsprungen minskar inte då, snarare tvärtom.

Synd att du inte fann detta värt att kommentera.

LIA



Jag behöver inte ha grimskaft på MIN häst alls när jag går med henne från hagen =) Leder i bara grimma om jag så känner för det. Det var ju inte min häst som hade råkat trampa mig på hälsenorna.
Och det är omöjligt för dig att avgöra hur långt hästen "hoppade till" oxå för den delen.
Jag kör väl med en ovanligt bra teknik då eftersom att när jag gått med hästar med huvudet ungefär vid min axel så har jag inte blivit trampad eller på sprungen.
Häst som jag inte känner låter jag inte precis gå bakom mig då jag känner att jag inte har lika bra koll koll. Handlar inte om rätt eller fel, alla gör på olika sätt.
Onödigt av dig att ens ta dig tid att komma med såna onödiga kommentarer överhuvud taget.
Antar att du har såpass tråkig vardag att du inte finner någonting annat roligt än att sitta och vara kaxig på bukefalos utan anledning :angel:
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Man tar för givet att dom som vill diskutera säkerhet och hästhantering i den här tråden är vuxna (till sättet) och vill ha och utbyta synpunkter.
För fjortisar som bara vill hävda sig finns ungdomsforumet.

LIA
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Man tar för givet att dom som vill diskutera säkerhet och hästhantering i den här tråden är vuxna (till sättet) och vill ha och utbyta synpunkter.
För fjortisar som bara vill hävda sig finns ungdomsforumet.

LIA

Bra, dra dig dit då :idea:
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Du fick ett konkret och sakligt svar av LIA. Varför svara med en onödigt och kaxigt inlägg. Det för ju inte diskussionen vidare utan sänker sig till sandlådenivå.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Du fick ett konkret och sakligt svar av LIA. Varför svara med en onödigt och kaxigt inlägg. Det för ju inte diskussionen vidare utan sänker sig till sandlådenivå.

Var det inte hon som började kalla mig fjortis?
Haha skitsamma, detta är bara löjligt :D
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Fjortis kom antagligen då du skrev detta.

Antar att du har såpass tråkig vardag att du inte finner någonting annat roligt än att sitta och vara kaxig på bukefalos utan anledning

LIA och jag drar inte alltid jämnt.. Men ingen av oss har varit "otrevlig" mot varandra.

Så i ditt inlägg kan jag förstå hennes inlägg. Ditt kändes bara kaxigt.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Beror lite på relationen med hästen såklart också, för hästen som konstant hittar på egna saker och testar mycket = ger INTE mig en break även om han kan vara förlåtande med vissa saker, är det mer motiverat att säga till känns det som. Sätta halvhårda gränser och vara konsekvent så den inte till slut får för sig att göra vad den vill.

Håller helt med :)
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Jag upplevde att det hon hade skrivit innan jag skrev det med "tråkig vardag" var lite små kaxigt och jag tog illa upp.
Tycker inte att bara sitta och hacka (som jag upplevde det) är att "diskutera på ett vuxet sätt" som hon tyckte man skulle göra här.
Kanske tog åt mig på fel sätt.
Ursäkta mitt/mina kaxiga inlägg.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 360
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 529
Senast: liiinnea
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 041
Senast: yamyam
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 708
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Semester.
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Avmaskning
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp