Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Jag har alltid nya hästar "precis som på ridskolan" eftersom jag både vill kolla uppmärksamhet, framåt och bakåt. Är hästarna uppmärksamma och inte visar tendenser på att knö på mig så släpper jag ut dem rätt mkt och kollar samma saker med längre avstånd och lite olika positioner, bara med avsikten att få lite samspel o lära känna. Hästar som jag känner reagerar bra på mig om jag markerar kan jag ha bakom, dock brukar de oftast ändå vara snett bakom. Dvs de har redan ett hum om att de inte flyttar på mig OCH att de reagerar om jag säger till. Vissa är ju mer döva till sin natur/av tidigare hantering och reagerar inte nämnvärt om man försöker hejda dem - mkt större risk att de fortsätter rakt på än väjer.

Min egen får gå där han vill eller så ska han gå där jag placerar honom. Jag ahr inte ont av att han går o pillar mig i håret när han går bakom, inte heller av att han halkar efter om han är lite trött o kommer 20 meter bakom. Han springer i kapp eller så får jag vänta lite, I dont mind.

Allt beror helt på situation. Är han taggad så är jag noga med gränserna och övar på att ha honom längre från mig (för oss betyder det mindre kontroll än så länge ;)). Är han lite trött o jag vill ha en effektivare avskrittning iaf de första 5 min så håller jag honom närmre o smackar på lite så han följer upp.

Precis som jag kan vingla in mot honom så tillåter jag honom vingla mot mig, jag vill inte att han ska flytta sig undan för mig hela tiden, bara han gör det när jag vill det. Och han får vingla mot mig sålänge han är uppmärksam o "vinglar tillbaka" och inte är omedveten om mig. Det känns som att vi båda är ganska kontaktsökande och förlåtande och varken han eller jag "kör" med varandra eller försöker "ta över" så vi förhåller oss rätt fritt.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Fast enligt mina erfarenheter blir hästar just tryggare och får mer förtroende för en om man har tydliga regler och följer dem konsekvent. I början kan ju hästen bli lite konfunderad innan den riktigt förstått vad man vill att den ska göra i vissa situationer, men bara man kommer ihåg att vara lugn, konsekvent, ge den tid och berömma massor när den gör rätt så blir hästen tryggare och trevligare att hantera än nånsin :)

Jag har drämt till den i rumpan när den "av misstag" gått in i mig med rumpan när den flyttat sig i boxen (gillar inte att de vänder med rumpan mot mig öht, oavsett om de prejar eller ej pga erfarenhet av ett par hästar som "hotat" genom att göra så..) och den var väldigt ängslig efteråt.
Men man kan ju säga till på olika sätt, förutsatt att JAG är uppmärksam och hinner säga till innan hästen prejar mig (vilket jag inte kan göra om hästen går rakt bakom... då har jag inte koll). Eftersom hästen aldrig någonsin skulle bita eller sparka en människa så känns det på någe vis fel att göra så mot hästen. Att klappa i händerna, yla till, stampa i marken och dylikt däremot brukar fungera som överraskningsmoment/tillsägelse.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Fast just på den fronten räknar jag med min häst till 100%

Du ser ju inte en häst springa in i en bergvägg bara för att den blivit vettskrämd....

I am the rock! :devil:
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Jag har drämt till den i rumpan när den "av misstag" gått in i mig med rumpan när den flyttat sig i boxen (gillar inte att de vänder med rumpan mot mig öht, oavsett om de prejar eller ej pga erfarenhet av ett par hästar som "hotat" genom att göra så..) och den var väldigt ängslig efteråt.
Men man kan ju säga till på olika sätt, förutsatt att JAG är uppmärksam och hinner säga till innan hästen prejar mig (vilket jag inte kan göra om hästen går rakt bakom... då har jag inte koll). Eftersom hästen aldrig någonsin skulle bita eller sparka en människa så känns det på någe vis fel att göra så mot hästen. Att klappa i händerna, yla till, stampa i marken och dylikt däremot brukar fungera som överraskningsmoment/tillsägelse.

Jo men klart den blir ängslig när du drämmer till den! Och det är ett jäkligt bra beteende, man vill ju inte ha en häst som står där och halvsover när man tar till den kraftigaste signalen man har att ta till ;) Men sen är det ju upp till oss som hästens ledare att bevisa att vi är vänliga och ganska harmlösa så länge man uppför sig, förslagsvis genom lite beröm och smek i pannan när hästen är duktig :)
Men jag vill bara förtydliga att jag inte uppmanar dig att slå din häst! Personligen slår jag i princip bara då en häst går på mig och det brukar som sagt hända EN gång, sen gör den inte det mer. Försöker hästen däremot flytta mig så brukar jag bara flytta hästen istället för att "ge efter". Skulle hästen vända rumpan mot mig skulle jag nog driva bort den snarare än slå den.
Hur man väljer att agera i olika situationer, vad man tillåter och vad man absolut inte accepterar väljer man ju själv beroende på vad som känns bäst för en själv det är för förhållande man vill ha med sin häst.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Precis som jag kan vingla in mot honom så tillåter jag honom vingla mot mig, jag vill inte att han ska flytta sig undan för mig hela tiden, bara han gör det när jag vill det. Och han får vingla mot mig sålänge han är uppmärksam o "vinglar tillbaka" och inte är omedveten om mig. Det känns som att vi båda är ganska kontaktsökande och förlåtande och varken han eller jag "kör" med varandra eller försöker "ta över" så vi förhåller oss rätt fritt.

Är lite den här inställningen jag har - kan hästen ge mig en break så kan jag göra detsamma för den :p förutom vissa regler som man "måste" ha av säkerhetsskäl. Beror lite på relationen med hästen såklart också, för hästen som konstant hittar på egna saker och testar mycket = ger INTE mig en break även om han kan vara förlåtande med vissa saker, är det mer motiverat att säga till känns det som. Sätta halvhårda gränser och vara konsekvent så den inte till slut får för sig att göra vad den vill.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Jo men klart den blir ängslig när du drämmer till den! Och det är ett jäkligt bra beteende, man vill ju inte ha en häst som står där och halvsover när man tar till den kraftigaste signalen man har att ta till ;) Men sen är det ju upp till oss som hästens ledare att bevisa att vi är vänliga och ganska harmlösa så länge man uppför sig, förslagsvis genom lite beröm och smek i pannan när hästen är duktig :)
Men jag vill bara förtydliga att jag inte uppmanar dig att slå din häst! Personligen slår jag i princip bara då en häst går på mig och det brukar som sagt hända EN gång, sen gör den inte det mer. Försöker hästen däremot flytta mig så brukar jag bara flytta hästen istället för att "ge efter". Skulle hästen vända rumpan mot mig skulle jag nog driva bort den snarare än slå den.
Hur man väljer att agera i olika situationer, vad man tillåter och vad man absolut inte accepterar väljer man ju själv beroende på vad som känns bäst för en själv det är för förhållande man vill ha med sin häst.

Som sagt, att man behöver ta till något fysiskt överhuvudtaget är ju när det redan är "för sent" för att ta till verbala tillsägelser. Och jag är rätt godtrogen av mig och förutsätter att hästen INTE kommer preja mig (vilket den inte brukar men har gjort av misstag kanske 2-3 gånger när den inte varit uppmärksam) likaså om den går bakom. Ser det i princip som att jag får skylla mig själv om jag har hästen bakom och pressar den att gå över något läskigt om den skulle hoppa på mig av bara farten när den försöker göra det bästa av den trängda och pressade situationen :p Att bestraffa när jag redan ligger där på marken helt paff känns totalt meningslöst. Hästen hajade nog till ändå när matte plötsligt trillar kägla och är upprörd mentalt...
Jag kan ta till rätt höga faser (och ja, slå om det verkligen är nödvändigt och kan hjälpa i en farlig situation) men tror liksom inte på att ge bestraffning för sent eller när jag "får skylla mig själv".
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Håller absolut med om att det är att man har missat hästens signaler ifall det går så långt att man måste ta till fysiska medel. Det är just därför jag i princip aldrig slår hästar. Det behövs helt enkelt inte eftersom man, om man är lite uppmärksam, kan förutse såna situationer långt innan de ens har uppstått och då inte behöver ta till så pass kraftiga signaler. Ligger man däremot redan nertrampad på marken har det ju gått ännu längre, eftersom man inte ens hann smälla till hästen innan man for i backen :p
Det är just i såna situation som du beskriver, när man har hästen bakom sig och t.ex går genom en smal läskig passage, som jag tycker att det är speciellt viktigt att hästen vet att vad som än händer går man INTE på en människa. Då är det ju liksom lite svårt att hålla koll på hästen :)
 
Senast ändrad:
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Ja, frågan är väl hur man vet det om det så gott som bara händer i såna situationer? :p Att man lyckats med träningen alltså.
För den ena av exemplen i ursprungsinlägget är mycket väl tränad till att inte gå på människor (har även lärt sig att gå bakom eller där människan placerar den). Men kan uppenbarligen ändå "råka" göra det i undantagssituationer. Då tolkar jag det som att JAG har varit klantig/respektlös (genom att pressa hästen och sen inte vara i rätt position för att kunna ta konsekvenserna :angel: ). Kanske borde uppfostra mig själv istället? :angel: (eller nej, det vet jag att jag borde... även om det redan är något jag tänker på. )
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Fast just på den fronten räknar jag med min häst till 100%

Du ser ju inte en häst springa in i en bergvägg bara för att den blivit vettskrämd....

I am the rock! :devil:

Fast.. att räkna bort hästen i hästen.. är ju bara dumt.
Du kan aldrig ta en häst för givet.;)
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Det är ju så det ska vara. :bow:
Men samtidigt så får man nog inte glömma att det kan hur som helst hända.. när som helst..
Man kan aldrig räkna med en häst till 100 %. Stora djur och säkerhet och allt det där.;)

Vi hade den här diskussionen för ett tag sen när nåns häst här på buke hade sprungit över henne och hon gjorde illa sig (minns inte riktigt).

Mina hästar springer inte på mig. Jag vet att det är hästar och de kan bli skrämda men oavsett så springer de aldrig på eller över mig.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Nä, det gör inte mina heller.
Det skulle nog inte komma dem för överhuvudtaget.
Men det skulle vara om de missbedömer sig själva totalt..

Men låt då säga att ni har barn med i stallet.
Hur förhåller ni er till detta?
Ni räknar stenhårt med att hästen är så införstådd med att man inte ens av misstag ställer ner hoven på en människa?
Eller att de flyttar i sidled.. det existerar inte?

Nä, jag säger som en jag var på clinic hos,
lär er styrkan av hästar, berätta inte fabler för era barn och glöm inte att hästar är stora djur.:bow:
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Jag har inga barn. :angel:

Nej men allvarligt, mina hästar springer inte över folk. Inte barn heller. De aktar sig för att trampa på min hund trots att hunden springer både framför och bakom, (i alla situationer även när de blir uppspelta) så jag tror inte att de skulle trampa på ett barn av misstag.

Uppfostra era hästar ordentligt, är det jag har att säga.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Som jag förstått vill de flesta som praktiserar NH att hästen ska gå en bit bakom den som leder.
Hur upplever ni att det fungerar med säkerheten när hästen går bakom? Om en häst blir skrämd och skuttar framåt t ex. har ni några särskilda metoder, går ni och sneglar bakåt, är ni snabba på att säga till/hoppa undan? Jobbar ni på något särskilt sätt med respekten för den egna zonen INNAN ni ber den gå bakom när man leder?

Har själv råkat ut för liknande scenario TVÅ GÅNGER på sistone (med två olika hästar dessutom, så att det sitter i min hantering är det inget tvivel om... :crazy: ) att hästarna blivit skrämda och hoppat framåt och då sprungit på mig bokstavligt talat (blivit omkullknuffad). När de blivit riktigt skrämda alltså. Funderar på om ni har några övningar på hur man lär in att respektera zonen eller om ni skulle försöka hålla hästen snett bakom/bredvid till att börja med?


Går alltid med hästen brevid så jag ser vad jag har den, vad den tänker osv, gör vansinnigt ont när hästen hoppar till för något och trampar på hälsenorna när den gått bakom :crazy:
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Leder jag min egna häst typ till och från hagen så litar jag på henne och vet vart jag har henne så hon får gärna gå bakom :)
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Ja..jag håller med.

Uppfostra era hästar ordentligt

... och glöm inte använda sunt förnuft, skulle jag vilja lägga till.

Edit:
Men ni som hanterar hingstar då? Litar ni så blint på eran "uppfostran" där oxå?
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Trampar på hälsenorna?

Inte ens min 06a skulle få får sig sådana dumma saker ens när hon blir rädd.

Och den dagen hon slogs med hovslagaren :devil: (nej det var inte trevligt) så var hon ändå noga med att inte göra illa någon (iaf inte mig). Trots div försök att stå på bakbenen och annat dumt trams (men hon sparkas inte). (Ja vi jobbar på saken, är ursnäll när jag håller på men det är hur man än vrider och vänder på saken, inte samma sak).
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Hingstar är inte så himla annorlunda än ston och valacker, man måste ha lite extra koll bara.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Trampar på hälsenorna?

Inte ens min 06a skulle få får sig sådana dumma saker ens när hon blir rädd.

Och den dagen hon slogs med hovslagaren :devil: (nej det var inte trevligt) så var hon ändå noga med att inte göra illa någon (iaf inte mig). Trots div försök att stå på bakbenen och annat dumt trams (men hon sparkas inte). (Ja vi jobbar på saken, är ursnäll när jag håller på men det är hur man än vrider och vänder på saken, inte samma sak).

Nej inte min häst heller, men står man i ett kollektiv som jag gör och hanterar 13 hästar till vid in och utsläpp så har jag inte tid att uppfostra andras hästar.
Sen är det nog ingen som trampat på mina hälsenor med flit. Ledde en häst en gång som gick luugnt och snällt snett bakom så var det något som den plötsligt blev rädd för och hoppade till och råkade trampa på min hälsena.
 
Sv: Säkerhet vs häst som alltid går bakom?

Nej inte min häst heller, men står man i ett kollektiv som jag gör och hanterar 13 hästar till vid in och utsläpp så har jag inte tid att uppfostra andras hästar.
Sen är det nog ingen som trampat på mina hälsenor med flit. Ledde en häst en gång som gick luugnt och snällt snett bakom så var det något som den plötsligt blev rädd för och hoppade till och råkade trampa på min hälsena.

Andras hästar orkar man som sagt inte uppfostra.. Står också i ett halvstort stall där hästarna överlag är snälla och skötsamma men dels finns det ett par unghästar som väl har lite kvar att lära så att säga, och dels så tar man såklart inte för givet att de sköter sig om man inte hinner lära känna dom. Uppfostra hästen gör man ju automatiskt OM den gör något dumt, men att göra ett grundligt jobb - nää! Snarare en visuell tillrättavisning om den är på väg att komma för nära eller dylikt.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 360
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 526
Senast: liiinnea
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 041
Senast: yamyam
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 708
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp