Sälja bostad - lösa lån

frittan

Trådstartare
Hej hopp!

Med risk för att vara helkorkad (feel free och tokhåna) men det här är första bostaden jag säljer...

Bostaden köpt för 1 650 000.
Bostaden såld för 1 700 000.
Kvarvarande lån är ca 1 615 000, lån togs på hela beloppet den köptes för uppdelat på 3 lån.
Mäklararvode nästan 50 000, så vinsten slukas ju upp av det.

Men när lånen löses, borde inte de pengarna som man betalat av på lånen betalas tillbaka då?!
Eller är jag helt ute och cyklar?

:banghead::o:D:confused:
 
Har du amorterat på lånen så har du mindre kvar att betala tillbaka på dem än vad du hade när de togs.
 
Jo du betalar bara tillbaka det kvarvarande lånet.
Och sen är det skatt på vinsten också.
 
Fast man får dra av mäklarkostnader så här blir det ingen vinst...

Precis, det blir ingen vinst här...

Men det var visst en söt liten kostnad för att lösa lånen som var bundna på 20 papp. Tänk att så många banker glömmer upplysa om den detaljen....
 
Hej hopp!

Med risk för att vara helkorkad (feel free och tokhåna) men det här är första bostaden jag säljer...

Bostaden köpt för 1 650 000.
Bostaden såld för 1 700 000.
Kvarvarande lån är ca 1 615 000, lån togs på hela beloppet den köptes för uppdelat på 3 lån.
Mäklararvode nästan 50 000, så vinsten slukas ju upp av det.

Men när lånen löses, borde inte de pengarna som man betalat av på lånen betalas tillbaka då?!
Eller är jag helt ute och cyklar?

:banghead::o:D:confused:

Men har du betalat av något på lånen då? Har du amorterat? Eller har du bara betalat ränta? Det du betaklat till banken i ränta får du såklart inte tillbaka. Det du amorterat dras ju kontinuerligt av på lånet vilket gör att lånet hela tiden blir mindre.

Av siffrorna du nämner så torde det bli såhär:
50.000kr för mäklararvodet får du dra av från vinsten. Eftersom vinsten blir +/-0 då så behöver du inte skatta för den.
Då är det 35.000kr kvar (som borde vara vad du har amorterat under åren?) och de pengarna får du tillbaka. Du behöver inte skatta för dem eftersom de inte räknas som vinst.
 
Men har du betalat av något på lånen då? Har du amorterat? Eller har du bara betalat ränta? Det du betaklat till banken i ränta får du såklart inte tillbaka. Det du amorterat dras ju kontinuerligt av på lånet vilket gör att lånet hela tiden blir mindre.

Av siffrorna du nämner så torde det bli såhär:
50.000kr för mäklararvodet får du dra av från vinsten. Eftersom vinsten blir +/-0 då så behöver du inte skatta för den.
Då är det 35.000kr kvar (som borde vara vad du har amorterat under åren?) och de pengarna får du tillbaka. Du behöver inte skatta för dem eftersom de inte räknas som vinst.

Precis, ca 35 000 amorterat, inte ens ägt bostaden ett år...
Men så skulle de ha 20 000 för att lösa ett av lånen som va bundna så blir ca 15 000 kvar då??
 
Glömmer? Det brukar ju stå i avtalet vad som gäller vid förtida inlösen. :confused:
Ja nu menar jag i talform... :D Möjligt att det står i den 1453454 sidor långa avtalsluntan. Men enligt google så verkar det tyvärr ganska vanligt att bankerna inte upplyser om det...
 
Precis, ca 35 000 amorterat, inte ens ägt bostaden ett år...
Men så skulle de ha 20 000 för att lösa ett av lånen som va bundna så blir ca 15 000 kvar då??

Ja, så borde det bli.
Men jag funderar på om det verkligen kostar att lösa lån i samnband med försäljning? Trodde bara det kostade om man löste lånen pga byte av bank eller liknande. Låter det dock vara osagt, har de sagt att det kostar så gör det säkert det :(
 
Ja, så borde det bli.
Men jag funderar på om det verkligen kostar att lösa lån i samnband med försäljning? Trodde bara det kostade om man löste lånen pga byte av bank eller liknande. Låter det dock vara osagt, har de sagt att det kostar så gör det säkert det :(

Hade köparna valt samma bank hade jag nog sluppit men så är inte fallet, tyvärr :(

Men men, jag behöver inte betala något nu i alla fall på återstående lån i och med att de försvinner helt :banana:
 
Precis, ca 35 000 amorterat, inte ens ägt bostaden ett år...
Men så skulle de ha 20 000 för att lösa ett av lånen som va bundna så blir ca 15 000 kvar då??

Då måste det varit bundet rätt många år?
Jag tror att banken bara tar in den räntekostnad de räknat med för lånet i fråga. Det är liksom det är som vitsen med att binda lånen. En "säkerhet" för alla. För dig att räntan inte blir högre, för banken att de får sina ränteintäkter som det blir iom bindningen
 
Precis, ca 35 000 amorterat, inte ens ägt bostaden ett år...
Men så skulle de ha 20 000 för att lösa ett av lånen som va bundna så blir ca 15 000 kvar då??
En liten spännande sak jag fick lära mig idag är att man bara får amortera var 3:e månad på ett rörligt lån. Jag var helt säker på att msn kunde amortera lite hursomhelst när man hade lust...
 
En liten spännande sak jag fick lära mig idag är att man bara får amortera var 3:e månad på ett rörligt lån. Jag var helt säker på att msn kunde amortera lite hursomhelst när man hade lust...

Du kommer ju överens med banken om hur du ska amortera. Jag har 3-månadersränta (det många kallar "rörligt") och jag amorterar varje månad. Men räntan sätts ju var 3:e månad, är det det du menar?
 
Då måste det varit bundet rätt många år?
Jag tror att banken bara tar in den räntekostnad de räknat med för lånet i fråga. Det är liksom det är som vitsen med att binda lånen. En "säkerhet" för alla. För dig att räntan inte blir högre, för banken att de får sina ränteintäkter som det blir iom bindningen

Bundet 2 eller 3 år (minns inte vilket som var vilket just nu på jobb)...
Men men, så kan det gå!
 
Du kommer ju överens med banken om hur du ska amortera. Jag har 3-månadersränta (det många kallar "rörligt") och jag amorterar varje månad. Men räntan sätts ju var 3:e månad, är det det du menar?
Hur menar du då Sar? Med rörligt, menar du 3-månaders?
Eller menar du att göra en extra amortering?

Jo, att räntan sätts var tredje månad på det lån man kallar "rörligt" var jag helt med på. Däremot trodde jag att det skulle vara möjligt att göra extra amorteringar när som under löptiden.
Jag förstår ju att banken vill ha ersättning vid extra amorteringar på lån som är bundna på längre tid (till antagligen högre ränta) men att man skulle ha de här reglerna även för de rörliga lånen var en nyhet.
 
Fast så skrev du ju inte riktigt heller: "att man bara får amortera var 3:e månad på ett rörligt lån."
Och DET stämmer inte, är jag själv ett levande exempel på ;)

Extra amorteringar står det om när man tecknar lånet. Det minskar ju bankens inkomst i form av ränteintäkter, klart de inte vill det, de är ju vinstdrivande. CSN-lån däremot, där får man extraamortera hur mycket man vill, tackar!
 
En liten spännande sak jag fick lära mig idag är att man bara får amortera var 3:e månad på ett rörligt lån. Jag var helt säker på att msn kunde amortera lite hursomhelst när man hade lust...

Vad menar du?
Amortering sker ju utifrån överenskommelse med banken, månadsvis, och så även med rörligt lån.

Antar att du pratar om extra amortering utöver avtalad amortering? Vilken bank pratar du om? Rätt övertygad om att alla banker inte har 3 månaders krav på extra amortering.

Ursäkta upprepning, såg inte att tråden fortsatte.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Om jag har låst bolåneräntan i till exempel två år men vill sälja bostaden efter 1 år och 10 månader, hur mycket behöver jag betala...
Svar
6
· Visningar
1 159
Senast: Wysiwyg
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 741
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp