Sälja fordon privat, hur göra

Lejonelle

Trådstartare
Jag har aldrig sålt ett fordon själv, faktiskt, fast jag är över 50. Hur gör man egentligen? Hur vet man att personen kommer tillbaka efter provkörning? Vilka kontroller ska man göra av köparen? Hur tar man betalt? Vilka papper ska man skriva?
 
Du låter ingen köra iväg med din bil, åk med själv. Det är nog den viktigaste detaljen. Om vederbörande tar bilen får du inte en krona på försäkringen eftersom du självmant har lämnat över nycklarna.

Kostar bilen under 150 000 betalar man enklast med swish. Det räcker med ett köpekontrakt av enklaste modell, mallar finns på nätet.
 
Jag har aldrig sålt ett fordon själv, faktiskt, fast jag är över 50. Hur gör man egentligen? Hur vet man att personen kommer tillbaka efter provkörning? Vilka kontroller ska man göra av köparen? Hur tar man betalt? Vilka papper ska man skriva?

ALDRIG släppa iväg någon med fordonet, man åker med. Kolla leg att det är rätt person. Se till att göra ägarändring själv, antingen att du postar ägarändringsdelen av regbeviset eller att du ändrar direkt digitalt. Det sistnämnda gjorde fd ägaren till min nya bli, det var supersmidigt. Han sålde via Blocket så vi undertecknade deras bilköpekontrakt också. Givetvis kollade han mitt leg. Däremot måste jag och särbon sett pålitliga ut för vi fick testköra själva :D
 
Gör inte som han det stod om i tidningen för ett tag sedan. Köparen ville göra ägarbytet i Transportstyrelsen app och lyckades göra det innan han betalat och vägrade sedan betala bilen det gällde. Ägarbytet var ju redan gjort så säljaren kunde inte göra så mycket.
Så visa inte ditt körkort innan.
 
Gör inte som han det stod om i tidningen för ett tag sedan. Köparen ville göra ägarbytet i Transportstyrelsen app och lyckades göra det innan han betalat och vägrade sedan betala bilen det gällde. Ägarbytet var ju redan gjort så säljaren kunde inte göra så mycket.
Så visa inte ditt körkort innan.
Snacka om fräckt!
 
Gör inte som han det stod om i tidningen för ett tag sedan. Köparen ville göra ägarbytet i Transportstyrelsen app och lyckades göra det innan han betalat och vägrade sedan betala bilen det gällde. Ägarbytet var ju redan gjort så säljaren kunde inte göra så mycket.
Så visa inte ditt körkort innan.

Fast då är man väl mer än lovligt dum?

Skulle jag ha känt att säljaren varit så skum att jag inte velat betala innan ägarbytet gjorts hade det inte varit rätt bil för mig.
 
Gör inte som han det stod om i tidningen för ett tag sedan. Köparen ville göra ägarbytet i Transportstyrelsen app och lyckades göra det innan han betalat och vägrade sedan betala bilen det gällde. Ägarbytet var ju redan gjort så säljaren kunde inte göra så mycket.
Så visa inte ditt körkort innan.

Vad har körkortet med historien att göra? Och det är ju samma sak som att skriva på ägarbyte innan pengarna är betalda, ägarbytet i appen kan bara säljaren (innevarande ägare) göra, ingen annan.

Själv brukar jag bara skriva kvitto och att köparen har noga kontrollerat och godkänner bilens skick. Swish är lättast, men kräver att köparen öppnat beloppsspärren
 
Vad har körkortet med historien att göra? Och det är ju samma sak som att skriva på ägarbyte innan pengarna är betalda, ägarbytet i appen kan bara säljaren (innevarande ägare) göra, ingen annan.

Själv brukar jag bara skriva kvitto och att köparen har noga kontrollerat och godkänner bilens skick. Swish är lättast, men kräver att köparen öppnat beloppsspärren
För att ändra i appen behövs körkortsnummret för både köpare och säljare. Den köparen hade ju uppenbarligen gjort det så visst verkar det gå.
 
Fråga: behöver en verkligen skriva kontrakt för mindre summor? Jag tänker att det ju borde räcka med ägarbytet? Om en köper begagnat så finns ju ändå inga garantier för skicket (om en inte har en begagnat-försäkring av något slag). Jag har sålt bil och köpt barnvagn utan att några papper skrevs under (mer än ägarbyte för bilen då förstås).
 
För att ändra i appen behövs körkortsnummret för både köpare och säljare. Den köparen hade ju uppenbarligen gjort det så visst verkar det gå.

Nix, det går inte mer än från säljarens telefon. Ja, du behöver körkort för bägge, men det är bara ägaren som kan göra det, eftersom ingen annan kan få upp fordonet i appen.

Jag har sålt ett par fordon på det sättet, så jag är väl insatt i hur det funkar.

Edit; det står ju tydligt i artikeln: dåren till säljare hade ju lämnat ifrån sig REGISTRERINGSBEVISET, det står ju uttryckligen att man aldrig får göra det.
 
Fråga: behöver en verkligen skriva kontrakt för mindre summor? Jag tänker att det ju borde räcka med ägarbytet? Om en köper begagnat så finns ju ändå inga garantier för skicket (om en inte har en begagnat-försäkring av något slag). Jag har sålt bil och köpt barnvagn utan att några papper skrevs under (mer än ägarbyte för bilen då förstås).

Hade aldrig köpt något utan kvitto.
 
Nej, det är ju upp till var och en förstås. Men vad ger kvittot för trygghet eller garantier (förutom att det säkerställer ägarbytet så att en inte kan anklagas för att ha stulit varan, vilket en ju med en bil också gör på andra sätt)?

Du har en kvittens vad du har köpt, att du inte gett pengarna som betalning i en knarkaffär, du har betalt för varan, du har inte fått den gratis. Garantier har inget med kvittens att göra, det säger bara varför du gav någon pengar.
 

Liknande trådar

Fritid Ni som säljer på Tradera: Hur skickar ni varan. Mot något slags förskott, eller tar ni betalt i förhand och skickar sårbart? Funderar på...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Elektron
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 519
Senast: verser
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 868
Senast: SiZo
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 453
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp