Sälja häst utan att berätta om gamla skador?

G

Gnistra

Nu har årets chock slagit mig.

Jag sålde min häst för 1 ½ år sedan.

En häst som jag haft sedan hon var två år, hon är 15 idag.

För 2 år sedan flyttade jag 90 mil längre nedåt i landet och kunde tyvärr ej ta med henne, hon trivdes ypperligt hos sin fodervärd och jag kände mig oerhört egoistisk för att rycka upp henne med rötterna och byta stall för henne igen.

Så jag sålde henne till fodervärden. Jag sålde henne billigt, för 9000 kr, eftersom de lovade att hon skulle få bli gammal hos dem, de skulle ej sälja henne vidare, samt att hon har en gammal skada i ena hasen. Hon har även väldigt dålig hovkvalitet.
Jag skulle kontaktas och ha rätt att köpa tillbaka henne vid en ev försäljning.

Denna försäljning skedde för 1 ½ år sedan.

Nu visar det sig att de grundlurat mig, endast 1 månad efter försäljningen så sålde de henne vidare, och enligt köparna så är de ej upplysta om stoets skada.

De nya köparna har i sin tur sålt henne vidare nu för någon vecka sedan, och tyckt att nya köparen gärna kunde hoppträna eftersom hästen gillar det så mycket (!)

Ingen veterinär besiktning har gjorts, varken nu eller då.

Men jag som ägt hästen i 10 år VET att hon alltid är halt vid böjprov.
Sedan hurpass allvarligt det är i dagsläget kan jag ej uttala mig om, det kan vara bra eller sämre, vet inte.

Jag vet bara att under 6 år som jag ägde henne efter hennes skada så var hon vid varje vet besikting och böjprov mellan 0,5 - 1,5 grad halt i det opererade benet, samt ibland diagonalhalt i ett framben.

Detta har inte bekymrat mig sådär jättemycket, hon höll för det jag gjorde med henne, dvs rida i skogen och mysa. Detta var ok enligt veterinär.

Jag lider med nya köparen som får dessa uppgifter efter köp, och jag undrar om det finns något jag kan göra?

I och med att jag sålt hästen med förköpsrätt, att jag sålt henne med restriktioner vad hästen får brukas till samt noga upplyst dem om hennes tidigare skador.

Jag vill helst av allt köpa tillbaka henne, men måste då lägga ut dubbelt så mycket mot vad jag sålde henne för, och de pengarna finns tyvärr inte idag.

Känner mig så oerhört sviken och grundlurad. Hästens fodervärd var en familj som haft henne under något år, och jag trodde att de verkligen verkligen älskade och brydde sig om henne.
Jag litade verkligen på dem :(
och hästen trivdes verkligen bra hos dem.

Jag tror inte att jag sålt henne till någon annan dem, eftersom det är ganska speciell och svår häst där det finns risk att hon blir en vandringspokal.


Man lär sig av sina misstag och det vete sjutton om jag någonsin säljer en häst igen.
 
Sv: Sälja häst utan att berätta om gamla skador?

Jag kan tillägga att jag under denna tid hört av mig till fodervärden och hört så att allt är bra med hästen.

De har försäkrat mig att hon mår bra och att jag absolut inte behöve oroa mig för henne.
 
Sv: Sälja häst utan att berätta om gamla skador?

Det finns rötägg i alla sammanhang, tyvärr!
Jag vet inte om du kan göra så mycket mer än att stå på dej och säga att de du sålde hästen till visste att hon hade en knäskada.

Men min fråga är nu om hästen idags läget mår dåligt?
Varför mår hon i så fall dåligt?
Om hon inte mår dåligt, varför är du så arg över att de inget sagt om knäskadan?
 
Sv: Sälja häst utan att berätta om gamla skador?

Jag är inte arg.

Jag vill bara att min häst mår bra, eller .. ok. Jag är lite arg för att de inte upplyst om hennes skada.

Det är skada i rulleden i hasen. Kan jämföras med osteochondros.

Jag vet ju som sagt inte hur hon mår idag, men rekommendationen från veterinären är ju promenad ridning/ lugn ridning, inte hoppa eller trava långt och länge, som kan reta leden. Detta anser jag att nya ägare bör meddelas om. Detta hade ju iofs säkert kommit fram om de besiktigat henne eftersom hon alltid är halt vid böjprov.
 
Sv: Sälja häst utan att berätta om gamla skador?

Hur välmenande är du mot din förra häst om du säljer en halt häst till ridning???? I mina öron låter det inte så snällt mot henne. Var det pengarna som styrde? Hon kan ju aldrig ha varit värd så mycket som 9000:- om hon nu var i så dåligt skick som du själv säger...
Jag hoppas att hästen inte behövt lida mer än nödvändigt och att hon har det bra nu.
 
Sv: Sälja häst utan att berätta om gamla skador?

Att sälja en häst med särskilda behov är alltid vanskligt. Man tappar kontrollen över hästens väl och ve, och kan inte längre styra hur de har det och blir behandlade.

Har man en häst som man vet med sig är svårplacerad eller som kräver speciell vård då kan det kanske vara läge att lämna ut den på livstidsfoder eller helt enkelt ta bort den. Döda hästar lider inte, det gör däremot de som säljs vidare via mindre nogräknade personer som bara har egen profit för ögonen.

Säljare har upplysningsplikt, d v s de ska upplysa om de problem och förutsättningar de känner till. Köpare har undersökningsplikt. För tt undersökningsplikten ska anses uppfylld krävs en veterinärbesiktning, i vilken omfattning styrs ofta av pris och användningsområde.
 
Sv: Sälja häst utan att berätta om gamla skador?

Näää!??! Men usch så otrevligt gjort! Jag kan inte förstå varför dom inte tog kontakt med dig när dom sålde hästen och gav dig tillfälle att få köpa tillbaka henne om dom nu då trots allt inte ville behålla henne. Min spontana tanke är att en månad efter att dom symboliskt köpt henne av dig måste ha blivit bjuden en bra högre siffra och helt enkelt gjort sig en vinst på affären.

Och så besvärligt för nya köparna när säljaren så drastiskt brutit i sin upplysningsplikt.

Och tråkigast av allt för hästen som därmed möjligen utsätts för mera än den annars skulle gjort.

Och din tilltro till andra människor framöver och tro till din egen människokännedom lär ju ha fått sig en allvarlig törn.

Huj vilken onödig härva! Och vi andra som läser lär oss vikten av att inte symboliskt sälja hästen - inte ens till någon vi litar på och där vi anser att hästen har det mycket bättre än det liv vi kan erbjuda den. Trist!!
 
Sv: Sälja häst utan att berätta om gamla skador?

Fyfan vad grisigt av fodervärden! Förstår om du känner dig sviken. Skrev ni något kontrakt? I så fall kan du kanske koppla in en advokat? Är hästen försäkrad? I så fall kanske ni kan triangelmärka mot att du får tillbaka hästen. Hoppas det ordnar sig på något sätt! Det låtersom en riktig mardröm - tur att du har kontakt med de nya ägarna iaf!
 
Sv: Sälja häst utan att berätta om gamla skador?

Tar du inte lite vatten över huvudet nu? Hästen såldes till en fodervärd som kände hästen och visst dess behov, det står INTE att hästen såldes till ridning utan som mysa-i-skogen-häst. Det är inte hon som sålt vidare utan att berätta om skador osv.
Och personligen anser jag att man inte ska ge bort hästar, man är ofta räddare om nåfot man har betalat för är en orsak. Och dessutom - hästen kanske duger fint till avel, vad vet du?
 
Sv: Sälja häst utan att berätta om gamla skador?

Mycket dåligt gjort av fodervärden/nya ägaren att göra på detta vis! Förstår att du känner dig sviken och lurad. Hoppas att ni hade ett kontrakt där förköpsrätt är inskriven? Isf. så är det ju bara att kontakta dom och upplysa om detta. Även kontakta dom nya ägarna.

Hoppas att det löser sig, Kicki :)
 
Sv: Sälja häst utan att berätta om gamla skador?

Hur välmenande är du mot din förra häst om du säljer en halt häst till ridning???? I mina öron låter det inte så snällt mot henne. Var det pengarna som styrde? Hon kan ju aldrig ha varit värd så mycket som 9000:- om hon nu var i så dåligt skick som du själv säger...
Jag hoppas att hästen inte behövt lida mer än nödvändigt och att hon har det bra nu.

Hur kan skriva så där? :confused: Om du läser inlägget ordentligt hur kan du då göra denna tolkning?? Hästen såldes ju till en person som haft henne på foder som promenadhäst och visste om skadan. Som någon skrev, du vet ju inget om hästens avelsvärde och hon fungerade ju att luffsa i skogen med då är väl 9000:- inga pengar.

Kicki
 
Sv: Sälja häst utan att berätta om gamla skador?

Tar du inte lite vatten över huvudet nu? Hästen såldes till en fodervärd som kände hästen och visst dess behov, det står INTE att hästen såldes till ridning utan som mysa-i-skogen-häst. Det är inte hon som sålt vidare utan att berätta om skador osv.
Och personligen anser jag att man inte ska ge bort hästar, man är ofta räddare om nåfot man har betalat för är en orsak. Och dessutom - hästen kanske duger fint till avel, vad vet du?

Jag är ingen person som vet något om juridiska lagar eller så, men förstår inte resonemanget i ovanstående citat. Hästen såldes till fodervärd som lovat behålla hästen i många år, men såldes efter 1 månad. Om hästen såldes som "mysa-i-skogen" häst, varför står det då att hästen nu hopptränas? Jag förstår att Gnistra är besviken och arg, jag skulle inte haft någon annan reaktion. Ge bort? Att lita på en människa och sälja hästen för en liten summa var i förtroende, efter vad jag förstår. Förresten, avel? Vem sa något annat? ;S :confused:
 
Sv: Sälja häst utan att berätta om gamla skador?

Hej alla som svarat.

Jag ber om ursäkt att jag inte svarat, var ett tag sedan jag var inloggad.

Nu ska jag försöka klarlägga några saker.

Jag sålde hästen som promenadhäst till en tjej och hennes mamma som under två perioder haft hästen på foder. DE var väl upplysta om hennes tidigare skada och skulle ha henne som "mysa i skogen häst"

De ville köpa henne eftersom hon för dem hade ett högt personligt värde.

Jag anser att hästen var väl värd 9000 kr, och att hävda att jag ville tjäna på henne är så löjligt att jag inte ens besvarar det "påhopp" som jag anser det är.



Hästen är ej triangelmärkt, eller utdömd på något sätt.
Som jag skrivit tidigare: Hon har alltid haft en liten hälta, och varken jag eller någon veterinär som besiktigat hästen och därmed träffat hästen i verkligheten anser att hon lider av att gå som promenadhäst.

DÄREMOT håller hon inte för långa träningspass, hoppning i någon större utsträckning eller hårda pass. Hon såldes därför av mig till fodervärden som promenadhäst, och det står i vårt kontrakt vad hon skall användas till samt gamla skador.

I vårt kontrakt står det även att jag har en förköpsrätt på hästen. Problemet är väl att det inte fungerar i praktiken med en sådan klausul.

Fodervärden går ej att få tag i så jag står och stampar.

Det råder viss förvirring i exakt NÄR hon såldes första gången från fodervärd till ägare b samt om ägare b blev upplyst om hennes skada. Ägare c som äger hästen idag är väl upplyst om hennes skada genom mig.

Problemet är väl att inge idag vet om hon har ont eller ej eftersom ingen besiktning har gjorts varken från köpet mellan fodervärd och ägare b eller ägare b och och ägare c.

Jag vet bara att hon alltid hade en hälta vid besiktning, som har varierat mellan 0.5 - 1,5 grad.

Fodervärden har ju hela tiden hävdat att hästen ej är såld, utan att ägare b ägt halva hästen och sedan sålt henne bakom ryggen på dem. De hävdade att de aldrig skulle sälja hästen och att ägare b bara hade hästen uppstallad hos sig.

Ägare b påstår att de köpt hästen 1 mån efter att jag sålt henne.

Och eftersom jag inte får se deras kontrakt eller tag ens i fodervärden längre så tror jag att de sålt henne direkt.

Jag tror också att de sålt henne med en liknande klausul som jag själv sålde henne med, dvs att de har förköpsrätt på henne vid en ev försäljning vilket ägare b har struntat i på samma sätt som fodervärden inte kontaktade mig.

Nu är detta mina gissningar bara.


Jag är inte orolig för stoet i dagsläget, hon verkar verkligen ha det bra där hon är nu, jag vill bara inte att hon vandrar runt hos olika ägare eller att hon far illa.

Ni måste ju ändå förstå min chock när jag tror att hon är hos sin fodervärd, eftersom jag ringt dem med jämna mellanrum och frågat hur hon mår.

Jag bor 90 mil nedåt i landet och vet ingenting.

Sedan en dag ser jag bilder på henne på nätet där hon är nyinköpt, och hon inte är såld av fodervärden utan av ytterligare en för mig okänd säljare.

Som dessutom haft henne som körhäst och även hopptränat henne.

Då blir man ju lite lätt chockad.

Jag trodde ju att hon hade ett så högt personligt värde för sin fodervärd, att de älskade henne så mycket att de alltid skulle ha henne. Och att om de av olika anledningar inte kunde ha kvar henne, att jag då skulle kunna köpa hem henne igen så jag alltid visste var hon var och att hon hade det bra.

De bedyrade ju att hon skulle få bli gammal på deras gård eftesom de tyckte så hemskt mycket om henne.

Därför känns det ju så jättekonstigt att veta att ens häst som man haft sedan hon var två år är någon annanstans och bortom ens kontroll, när man trodde att man var rättvis och snäll och sålde henne till några hon trivdes hos, hellre än att var egoistisk och låta henne åka en lång väg ner i landet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sälja häst utan att berätta om gamla skador?

Förstår din frustration, och hur ledsen och besviken du känner dig:cry:

Tyvärr är det ju så att mäniksan är av naturen elak och ego, så jag blir inte jättförvånad när jag hör din historia:(. Man hoppas ju när folk som man "känner" lovar saker, men när det väl kommer till kritan så betyder inte det ett skvatt längre.

Så jag hoppas att du inte tar illa upp för jag hade nog aggerat som du, men jag tror att du varit lite naiv precis som mpnga av oss andra också hade varit...

Om man vill försäkra sig om att ha bestämande rätt över ett djur eller en pryl så får man nog behålla denne i sin ägo, eftersom som du skriver att klausuler inte håller juridiskt.

Hoppas att du inte tar illa upp, för jag tycker att det inträffade är jättetrist.
 
Sv: Sälja häst utan att berätta om gamla skador?

inte läst igenom hela tråden..

men hur funkar de egentligen om ni hade ett kontrakt på att du skulle få köpa tillbaka om försäljning blev aktuellt.
Kanman bli straffad om man bryter mot de.. ?
 
Sv: Sälja häst utan att berätta om gamla skador?

För att klausulen ska ha någon praktisk verkan så krävs att man lägger in ett vitesföreläggande. D v s om tidigare ägare blir erbjuden förköpsrätt vid försäljning utgår vite om xx xxx kr. Vitesbeloppet måste ju då vara så pass högt att det svider att sälja hästen utan att kontakta föregående ägare.
 
Sv: Sälja häst utan att berätta om gamla skador?

inte läst igenom hela tråden..

men hur funkar de egentligen om ni hade ett kontrakt på att du skulle få köpa tillbaka om försäljning blev aktuellt.
Kanman bli straffad om man bryter mot de.. ?

Nej..en sådan klausul är inte juridiskt bindande...
 
Sv: Sälja häst utan att berätta om gamla skador?

Förstår hur du känner dig för något liknande hände när jag sålde min ponny för många år sedan. Sålde henne billigt för jag trodde att de var trevliga människor. Det visade sig senare att hon blev såld ganska omgående för mer pengar och blev vandrings pokal. Hade mardrömmar om det i säkert 15 år och tänker fortfarande på det 20 år senare. Därför är jag lite överpjåskig med de hästar jag har idag och hade hellre avlivat mina hästar än sålt de vidare.

Hoppas din häst har det bra där hon är idag.
 
Sv: Sälja häst utan att berätta om gamla skador?

Jag tycker inte att det är fel att sälja en häst till ridning som veterinären sagt kan klara av den sortens ridning.

Dessutom så fick ju den dåvarande fodevräden om jag uppfattat det rätt restriktioner på vad hästen klarar av.


*till TS*
Väldigt dålig stil av den dåvarande fodervärden.
Det är därför jag väljer att ge bort mina hästar, med ett kontrakt som säger att hästen inte får säljas vidare.
Den häst jag gjort så med gick jag "back" 10.000:- minst, men jag vann så mycket mer.
Fö så är hans nuvarande hem ett så bra hem att jag Vet att jag aldrig kunnat hitta något bättre.

Jag har sålt en häst till en fodervärd som redan dagen efter misskötte hästen genom att fara bort under en hel helg, lämnade hästen i stallet utan mer mat eller vatten än det som hon hade den dagen de for.
Hon har varit halt sedan -99 och de rider henne fullt ut, bus i skogen så att säga.

Aldrig mer igen.



Hur välmenande är du mot din förra häst om du säljer en halt häst till ridning???? I mina öron låter det inte så snällt mot henne. Var det pengarna som styrde? Hon kan ju aldrig ha varit värd så mycket som 9000:- om hon nu var i så dåligt skick som du själv säger...
Jag hoppas att hästen inte behövt lida mer än nödvändigt och att hon har det bra nu.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 791
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 224
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 286
Senast: WBanna
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 321
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp