Sälja hästtransport - vad skulle ni göra?

T

Tufsen

Har köpt en nyare transport pga att bromsen på ena sidan är trasig på min transport. Dessutom ville jag ha en med bommar bak, då min häst har bråttom att backa när man öppnar luckan och jag åker oftast själv.

Min gamla transport blev stående i några år eftersom den gick sönder och ingen hade tid och ork att laga den eftersom vi fått småbarn och totalrenoverat en mer el. mindre fallfärdig gård. Att åka iväg för att träna och tävla blev längst ner på prioritetslisstan...

Nu är renoveringarna snart klara och jag har "fött färdigt med barn" och vill nu börja åka med hästen igen. Eftersom jag aldrig fick transporten renoverad trots att min sambo sa att han skulle göra det fick jag nog och köpte en annan transport.

Nu vill jag bli av med den gammal och undrar vad som är bäst:

Sälja den som den är (årsmodell 86, ok förutom bromsen, vad vi vet) och i så fall vad kan man ta för den?

Försöka få tid i framtiden att laga den och sälja den besiktad? Kan kanske få 15 000 kr för den då?

Eller ta ut golvet som är ganska nytt och väldigt fint och sätta det i transporten jag köpte istället. Den "nya" transportens golv är ok, men inte lika bra som i den gamla... Tror ni man kan sälja en transport utan golv och i så fall vad kan jag ta för den?

Känner att jag inte vill ha två transporter som står och tar plats under en längre tid...
 
Sv: Sälja hästtransport - vad skulle ni göra?

Sälj den gamla som den är, varför krångla med golvet? Sälj den i befintligt skick, och när det är dags byter du golv i den nya. Så hade jag gjort.
 
Sv: Sälja hästtransport - vad skulle ni göra?

15.000:- för en -86 är nog svårt, speciellt när den inte är besiktigad. Mellan 5.000-10.000:- hade jag sagt var ett bättre pris. Vad är det för märke på transporten du har?
 
Sv: Sälja hästtransport - vad skulle ni göra?

15 kommer du aldrig få. Sålde min trane enaxlade från 94 som var i bra skick för 10, bes ua under de 8 åren vi ägt en, det som behövde bytas var golvet.
Skulle sälja den billigt till ngn som gillar att greja.
 
Sv: Sälja hästtransport - vad skulle ni göra?

Obesiktigad 86:a?
Max 8-10.000 om ens det
 
Sv: Sälja hästtransport - vad skulle ni göra?

Jag sålde ett hästsläp boggie -86 för ett par år sedan. Den var helt okej men det var en boj classic väldigt lågt tak.

Den fick vi 18 000kr för. Hade målat väggarna vita invändigt innan, dom var bruna innan.
Men den var i bra skick den transporten. Besiktad för ett år frammåt (man besiktar ju två år i taget?).
Tror stödhjulet var bytt på den också. Och baklemmen var svetsad på ett ställe.

Vinterdäck + nya sommardäck.


Hade väl lagt ner 3-4000kr själva på den.
Hade köpt den ett år tidigare för 18000kr...



Men jag skulle nog sälja släpet i befintligt skick och använda pengarna till nytt golv i nya transporten... Känns mest värt i tid och pengar om det hade varit jag i samma situation som dig..
 
Sv: Sälja hästtransport - vad skulle ni göra?

Vill bara poängtera att alla som svarat verkar ha missat att jag skrev att jag kanske kan få 15000 kr för den om vi renoverar den, jag är inte så dum som så jag tror att jag ska få det för den som den står nu...

Som det är nu har jag tänkt ca 8000 kr. Bromsen kostar mellan 1500-2000 kr att laga. Annars är den fin, nästan finare utseendemässigt än min "nya" transport.
 
Sv: Sälja hästtransport - vad skulle ni göra?

Jag fick 18500 för min Boj Bravo -91, dessutom började det närma sig besiktning. På plussidan var nytt golv. Jag tycker inte 15 000 för en nybesiktad transport i gott skick låter omöjligt, men jag hade nog valt att prova att sälja den nu. Sätt ut en annons och se vad som händer:idea:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har haft uppehåll från hästeriet en tid men har nu köpt häst igen. Nu är det dags att kika på lämplig hästtransport till oss...
2
Svar
20
· Visningar
2 406
Senast: ako
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 003
Senast: ptr
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 214

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp