Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men om problemet är att att TS är alldeles FÖR bestämd i sin ståndpunkt?

Om familjen är lika bestämd så kommer det ju aldrig att bli nån lösning.

Jag tar alltså inte ställning till vad som hänt eller vem som sagt/gjort vad.

Men däremot har jag utgått från att startinlägget var att TS fått ett julkort från sin mamma och därmed saknat familjen. Utgående från den premissen får ju TS fundera på vad hon vill göra IFALL hon vill ha en ändring i sitt liv. Är hon nöjd behöver inga förändringar göras.
Det finns ju redan en lösning, den är redan på plats. Vilket redan beskrivs som du säger i första inlägget
Fan vad jag saknar att ha en familj. Det har hunnit går 5 år nu. Jag fick ett julkort av mamma. Kanske vill hon att allt ska bli som vanligt igen. Det kan inte bli så. Jag kan inte ta den risken.
Mamman vill TS vill inte, punkt slut.
 
Det ena utesluter väl inte det andra? Du har ju BÅDE intressen och problem. Varför skulle inte andra människor kunna ha det?
De kan de väl ha. Jag är bara inte så intresserad av folk som inte har samma intressen som jag.

Jo så kan det såklart vara men om du kände dig ensam först när du var 15 har du ju ändå något att falla tillbaka på. Vad var det som gjorde att du inte var ensam innan dess?

Jamen precis. Om man förställer sig själv och spelar roller så är det sådana människor man drar till sig. Det gjorde jag med.
Jag hade barndomskompisar. Eller ja, det var en jag stod nära men hon ordnade med andra kompisar till mig. Sen när jag började gymnasiet så kom vi ifrån varandra.

Givetvis. Men man ska kanske inte starta trådar på forum om man inte är öppen för att människor kommer att ge förslag.

Vill man inte ha förslag är det bättre att blogga (med avstängda kommentarer) eller skriva dagbok.
Detta är ett blogginlägg som ni kommenterar. Jag kan inte stänga av kommentarer.

Om jag ska vara ärlig @Wille så tror jag din syn på vad den relation är och hur samspelet i den fungerar är det största hindret för dig. Den gör att du hamnar fel i dina tolkningar av andras beteende och hur du formar din egen interaktion med andra personer.

Pratar du något om detta med psykologen så du får någon hjälp att reflektera och relatera till hur andra människor upplever olika situationer?
Nej
 
Såna vänner finns inte som orkar lyssna. Har aldrig mött någon.

De finns! Men jag tror att det är viktigt att man lyssnar på varandra liksom. Det går inte ha en relation där den ena har vissa förväntningar på sig som inte omfattar den andra parten. Vänskap och relationer generellt är ett givande och tagande. Självklart kan det periodvis vara mer av antingen det ena eller det andra men det behöver jämna ut sig iallafall hyfsat i slutändan för att det ska bli balans relationen.
 
Detta är ett blogginlägg som ni kommenterar. Jag kan inte stänga av kommentarer.

Du kan ta lärdom av alla andra blogginlägg du startat, du vet ju att det blir så här, och skriva i det första inlägget att du inte vill ha kommentarer. Eller specificera vad du vill ha för respons. Eller be @Gunnar låsa efter första inlägget. Eller skriva privat dagbok. Eller ta upp det med din psykolog.
 
I det här fallet tycker jag nog Buke ältar det mer än TS. TS skriver att hon saknar att ha EN familj, samhörighet, närhet, vänskap. Buke drar sedan upp konflikten igen och ska gå igenom det i detalj, TS verkar ändå rätt bestämd och fast i sin ståndpunkt och ältar inte den.

TS @Wille svarar ju och göder på så sätt diskussionen. Det går ju att låsa tråden, vilket TS är ambivalent till, eller sluta svara helt enkelt. Då självdör inlägget.
 
TS @Wille svarar ju och göder på så sätt diskussionen. Det går ju att låsa tråden, vilket TS är ambivalent till, eller sluta svara helt enkelt. Då självdör inlägget.
Det kan vara svårt att låta bli att svara på frågor, speciellt om man känner att man behöver försvara sig. Att svara på frågor som folk ställer är dock inte samma sak som att man själv ältar. Däremot så gör det ju som sagt TS mer sårbar när hon är så öppen med detaljer i sitt liv och sitt agerande. Det kan vara värt det om man känner att man kan ta med sig det som är en till gang och sortera bort sådant som inte är det.
 
De finns! Men jag tror att det är viktigt att man lyssnar på varandra liksom. Det går inte ha en relation där den ena har vissa förväntningar på sig som inte omfattar den andra parten. Vänskap och relationer generellt är ett givande och tagande. Självklart kan det periodvis vara mer av antingen det ena eller det andra men det behöver jämna ut sig iallafall hyfsat i slutändan för att det ska bli balans relationen.
När jag träffat folk så är det alltid jag som gett och gett och gett. Jag har lyssnat på problem, jag har varit hundvakt, jag har lånat ut min bil, bara för att nämna något. Men vad har jag fått tillbaka? Inte mycket.

Bara där begränsar du dej massor. Min närmaste vän och vännen som jag har haft längst här nog inget gemensamt intresse. Hon är och har alltid varit allergisk mot massa olika djur så har inte kunnat odla de intressena jag har.
Jag vet inte vad jag ska prata om ifall vi inte har något gemensamt.
 
När jag träffat folk så är det alltid jag som gett och gett och gett. Jag har lyssnat på problem, jag har varit hundvakt, jag har lånat ut min bil, bara för att nämna något. Men vad har jag fått tillbaka? Inte mycket.


Jag vet inte vad jag ska prata om ifall vi inte har något gemensamt.
Att man inte har något gemensamt intresse betyder inte per automatik att man inte har något gemensamt. Det går ju att diskutera olika händelser, företeelser osv som inte nödvändigtvis är ett intresse.
 
Här ska du få lite att tänka på:

"
  • Om du tidigare upplevt besvikelser eller orättvist bemötande i relationer, fundera hur dessa upplevelser påverkar dig idag. För att dina framtida relationer ska må så bra som möjligt, försök skilja mellan tidigare erfarenheter och nuläget och ifrågasätt de föreställningar om dig själv och andra som beror på de negativa erfarenheterna."
Från:
https://www.yths.fi/sv/halsokunskap/mental-halsa/sociala-relationer/
 
Här ska du få lite att tänka på:

"
  • Om du tidigare upplevt besvikelser eller orättvist bemötande i relationer, fundera hur dessa upplevelser påverkar dig idag. För att dina framtida relationer ska må så bra som möjligt, försök skilja mellan tidigare erfarenheter och nuläget och ifrågasätt de föreställningar om dig själv och andra som beror på de negativa erfarenheterna."
Från:
https://www.yths.fi/sv/halsokunskap/mental-halsa/sociala-relationer/
Jag är ändå inte logikstyrd (trots hög logisk förmåga).
 
Att vara ärlig är det som lagt krokben för mig.

Man kan vara ärlig på olika sätt, är man lagd åt det ärliga hållet finns risken att det blir åt det plumpa.

Jag kan stå upp för sak ex i grupp och vara öppen och ärlig men jag skulle aldrig vara det mot en enskild person, ex om en vän köpt en dyr ny kappa och jag inte tycker som hon, så säger jag givet den passar dig jättebra-inte att jag inte skulle ta i kappan med tång.
 
Att man inte har något gemensamt intresse betyder inte per automatik att man inte har något gemensamt. Det går ju att diskutera olika händelser, företeelser osv som inte nödvändigtvis är ett intresse.
Ja, eller vem vet man kanske rent utav utvecklar/upptäcker nya intressen tillsammans med nya bekantskaper. Intressen är ju inte huggna i sten precis. Vissa har man med sig hela livet, andra kommer och går. Ibland kommer de tillbaka igen, ibland inte.
 
Man kan vara ärlig på olika sätt, är man lagd åt det ärliga hållet finns risken att det blir åt det plumpa.

Jag kan stå upp för sak ex i grupp och vara öppen och ärlig men jag skulle aldrig vara det mot en enskild person, ex om en vän köpt en dyr ny kappa och jag inte tycker som hon, så säger jag givet den passar dig jättebra-inte att jag inte skulle ta i kappan med tång.
Jag skulle aldrig kunna ljuga så. Men vet inte heller vad jag skulle säga i stället.

Men att låna ut bil o vara hundvakt o lyssna på problem , är det så mkt att orda om o känna orättvisa över?
Jag känner ju att jag gett och gett och gett, men inte fått tillbaka något. Obalansen stör mig.

Och att låna ut bilen var en stor grej att göra. Fick tillbaka bilen otankad och med ett "hoppas att det räcker med bensin till macken". Hundvaktandet hade jag också gärna sluppit.
 
Det är inte att ljuga om en vän köpt ett plagg eller klippt sig och man själv inte uppskattar vännens val.

Du måste väl förstå att andra människor kan ha annan smak än du själv?

Och samtidigt kunna förstå att människor blir jätteledsna om du säger att du tycker att något är fult, samtidigt som vännen/bekanten är jätteglad över sitt köp.

Exempelvis kan man ju säga: "jag märker att du är nöjd!" "den klär dig verkligen" "ovanlig färg, djärvt val, kul!" "så roligt att du hittade något du ville ha".
 
Det är inte att ljuga om en vän köpt ett plagg eller klippt sig och man själv inte uppskattar vännens val.

Du måste väl förstå att andra människor kan ha annan smak än du själv?

Och samtidigt kunna förstå att människor blir jätteledsna om du säger att du tycker att något är fult, samtidigt som vännen/bekanten är jätteglad över sitt köp.

Exempelvis kan man ju säga: "jag märker att du är nöjd!" "den klär dig verkligen" "ovanlig färg, djärvt val, kul!" "så roligt att du hittade något du ville ha".
Visst kan man säga så. Om man kommer på det där och då. Är ju rätt långsam i tanken så inte säkert jag kommer på rätt sak att säga i rätt tid. Vill ju inte ljuga heller.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jätte konstig rubrik jag vet. För någon vecka sedan sa jag upp kontakten med min storebror efter ett jätte bråk via telefon. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 201
Senast: et_flickan
·
  • Artikel
Dagbok Jag älskar Bella, hon är en jätterolig hund! Men jag saknar så extremt mycket att ha ett litet plåster som hela tiden är med mig...
Svar
5
· Visningar
424
Senast: Lyan
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
15
· Visningar
1 439
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 840
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp