Status
Stängd för vidare inlägg.
Sen är det ju bra att veta att kallprat är olika lätt och det här är typiskt kallprat, ord som fyller ut och som egentligen inte betyder något direkt.

En i min närhet som har autism har väldigt svårt för kallprat, men har fått lära sig att man inte får säga att maten är äcklig. När hen får frågan om hen gillade maten så blir svaret oftast "Den är nog nyttig". :D

Jag har med autism och har svårt för kallprat, jag har lärt mig hur man svarar på vanliga grejer (genom att öva och försöka ha färdiga svar) men klarar fortfarande inte att fylla "dötid" och tycker dessutom inte det är pinsamt när det blir tyst, så jag brukar faktiskt bara säga det till folk. De flesta tycker det är rätt skönt, min närmaste vän sa att hon tyckte det va jobbigt första gången vi träffades men nu är det befriande, vi kan sitta tysta och glo på träden en stund innan vi hittar nåt annat att prata om helt enkelt.

Anpassning sker ju konstant i relationer.
 
Ett sätt att få bättre social förmåga är faktiskt att läsa skönlitterära böcker. Eller titta på tv-serier och fundera på varför karaktärerna beter sig som de gör.
Men det är ju så sjukt tråkigt. Och kan vara skrämmande och ge ångest. Försökte kolla på en film en gång, en romantisk film. Blev jättestressad. Och när tusan ska man hinna och orka läsa? Vill bara lyssna på musik. Att lyssna på musik kräver inget av min koncentration. Har svårt att koncentrera mig längre stunder.
 
Men det är ju så sjukt tråkigt. Och kan vara skrämmande och ge ångest. Försökte kolla på en film en gång, en romantisk film. Blev jättestressad. Och när tusan ska man hinna och orka läsa? Vill bara lyssna på musik. Att lyssna på musik kräver inget av min koncentration. Har svårt att koncentrera mig längre stunder.
Tja, jag tittar på Netflix just nu.

Läser gör jag nästan varje kväll. Att läsa 1-2 kapitel tycker jag är mysigt och hjälper mig somna.

Välj serier som inte ger dig ångest. Det finns ju hur många snälla program som helst. Man behöver ju inte välja skrämmande program.
 
Tja, jag tittar på Netflix just nu.

Läser gör jag nästan varje kväll. Att läsa 1-2 kapitel tycker jag är mysigt och hjälper mig somna.

Välj serier som inte ger dig ångest. Det finns ju hur många snälla program som helst. Man behöver ju inte välja skrämmande program.
Provade bookbeat i december. Lyssnade på introduktionen av en bok som jag blivit tipsad om och lyssnade de första två minuterna av första kapitlet. Sen kom jag inte längre. Blev stressad och fick stänga av.

Det finns liksom inga program/serier som inte ger ångest.

Och sen är det det där med intresset. Det saknas lust att titta på film/serier.
 
Provade bookbeat i december. Lyssnade på introduktionen av en bok som jag blivit tipsad om och lyssnade de första två minuterna av första kapitlet. Sen kom jag inte längre. Blev stressad och fick stänga av.

Det finns liksom inga program/serier som inte ger ångest.

Och sen är det det där med intresset. Det saknas lust att titta på film/serier.
Är det alltid så eller just nu när du är deprimerad?
 
Är det alltid så eller just nu när du är deprimerad?
Ja, det är alltid så. Det är alltid något som är otäckt och som stressar mig och ger mig ångest. Eller så tappar jag min kontakt med verkligheten och blir stressad av det. Eller så innehåller det överraskningar jag tycker är jobbiga.
 
Provade bookbeat i december. Lyssnade på introduktionen av en bok som jag blivit tipsad om och lyssnade de första två minuterna av första kapitlet. Sen kom jag inte längre. Blev stressad och fick stänga av.

Det finns liksom inga program/serier som inte ger ångest.

Och sen är det det där med intresset. Det saknas lust att titta på film/serier.
Usch, vad trist det måste vara att inte kunna vare sig läsa skönlitterära böcker eller se på film/serier. Det som är ett sådant härligt tidsfördriv!
 
Usch, vad trist det måste vara att inte kunna vare sig läsa skönlitterära böcker eller se på film/serier. Det som är ett sådant härligt tidsfördriv!
Nä, det är inte trist. Jag har aldrig saknat det.

Det var för övrigt ingen skönlitterär bok jag skulle lyssna på.
 
Tja, jag tittar på Netflix just nu.

Läser gör jag nästan varje kväll. Att läsa 1-2 kapitel tycker jag är mysigt och hjälper mig somna.

Välj serier som inte ger dig ångest. Det finns ju hur många snälla program som helst. Man behöver ju inte välja skrämmande program.
Bara trädgårds program finns det ju massor av tex.
 
Nä, det är inte trist. Jag har aldrig saknat det.

Det var för övrigt ingen skönlitterär bok jag skulle lyssna på.
Kan du läsa själv då, inte lyssna?

Jag är inte heller så jättebra på ljudböcker men läser gärna själv. :)

Du kan ta hjälp av en bibliotekarie för att få hjälp med att hitta böcker som kan passa dig.
 
Kan du läsa själv då, inte lyssna?

Jag är inte heller så jättebra på ljudböcker men läser gärna själv. :)

Du kan ta hjälp av en bibliotekarie för att få hjälp med att hitta böcker som kan passa dig.
Innehållet är ju detsamma så jag blir ju ändå stressad om det står något otäckt. Och jag har svårt att koncentrera mig. Kan läsa en sida eller två, sen orkar jag inte mer. Och nästa gång jag ska läsa så har jag glömt vad jag läste förra gången.
 
Är grejen alltså att du är ängslig/rädd för att böckerna ska vara obehagliga?

Vad är det som är obehagligt för dig? Du skrev att du inte gillade en romantisk film, så är det kärleksskildringar som stressar dig?
Det är alltid någon som gör sig illa. Den romantiska filmen innehöll överraskningseffekter och så var det ett hus som brann. Klarar inte riktigt såna saker.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jätte konstig rubrik jag vet. För någon vecka sedan sa jag upp kontakten med min storebror efter ett jätte bråk via telefon. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: et_flickan
·
  • Artikel
Dagbok Jag älskar Bella, hon är en jätterolig hund! Men jag saknar så extremt mycket att ha ett litet plåster som hela tiden är med mig...
Svar
5
· Visningar
385
Senast: Lyan
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
14
· Visningar
1 220
Senast: Pritchel
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp