Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag anser inte det, inte om så "triviala" saker som ny kappa eller ny frisyr.

Ät det också en fet lögn att säga "härligt med en ny kappa" eller "skönt att ha klippt håret"?
Nej, inte feta lögner kanske.

Varför anser du att det är så viktigt att andra får reda på att just du tycker det är fult?

Jag tycker det viktigaste är att personen som köpt grejen tycker den är fin. Att jag tycker den är ful är ju helt ointressant.
Man behöver inte säga att den är ful. Men man behöver inte ljuga heller. Det svåra är att hitta på något som inte är en lögn men inte plump heller.

När jag själv köpt soffa och visade den för en person så möttes jag av tystnad. Hon kom väl inte på något att säga för jag antar hon tyckte min soffa var ful.
 
Varför anser du att det är så viktigt att andra får reda på att just du tycker det är fult?

Jag tycker det viktigaste är att personen som köpt grejen tycker den är fin. Att jag tycker den är ful är ju helt ointressant.

Ja, det blir otroligt konstigt om en vän kommer och är överlycklig över en ny kappa och vill ha respons på det, och att man då svarar med tystnad eller säger att den är ful.
 
Nej, inte feta lögner kanske.


Man behöver inte säga att den är ful. Men man behöver inte ljuga heller. Det svåra är att hitta på något som inte är en lögn men inte plump heller.

När jag själv köpt soffa och visade den för en person så möttes jag av tystnad. Hon kom väl inte på något att säga för jag antar hon tyckte min soffa var ful.

Du kan säga "skönt med en ny soffa", "kul att du hittat en soffa som passar", "haha, nu har katterna något nytt att klösa på", "najs". Vad som helst positivt förutom tystnad eller eller säga att den är ful.

Träna!
 
Nej, inte feta lögner kanske.


Man behöver inte säga att den är ful. Men man behöver inte ljuga heller. Det svåra är att hitta på något som inte är en lögn men inte plump heller.
Det ligger inte för mig att säga "åh va fin" om något jag inte gillar. Men jag drar hellre till med "fin färg" eller bara "vart köpte du den?" Eftersom jag har svårt med automatiserade svar så övar jag helt enkelt in svar som jag tycker är lämpliga på "svåra" frågor.
 
Det ÄR inte att ljuga om man säger att någons kappa eller nya frisyr är fin fast man inte tycker det. Så fungerar den sociala samvaron.

Jo, det är en fet lögn. Faktiskt.

Jag anser inte det, inte om så "triviala" saker som ny kappa eller ny frisyr.

Ät det också en fet lögn att säga "härligt med en ny kappa" eller "skönt att ha klippt håret"?
En fet lögn skulle jag kanske inte säga snarare hamnar den väll i kategorin vita lögner. Men en del vill inte ljuga alls. Jag har en drös uttryck som egentligen inte betyder något särskilt. Om någon nu köpt en ny kappa så kanske man uppmärksammar det genom att säga: Ny kappa? Kul! eller Nytt jobb? Spännande! Ord som inte betyder mer än att man glädjs för den personen och uppmärksammar förändringen i deras liv (hur liten den nu än må vara). Ett annat allternativ är att köra på frågor: Ny kappa! Är den skön/varm? (personen svarar något och sedan är det helt ok att gå vidare in på något annat ämne).

Det är bra att ha några sådana där halvvaga icke menande uttryck i rockärmen för tillfällen då man inte vet vad man ska säga. Typ "Ja så kan det ju vara ibland..." osv.
 
Nej, inte feta lögner kanske.


Man behöver inte säga att den är ful. Men man behöver inte ljuga heller. Det svåra är att hitta på något som inte är en lögn men inte plump heller.

När jag själv köpt soffa och visade den för en person så möttes jag av tystnad. Hon kom väl inte på något att säga för jag antar hon tyckte min soffa var ful.
Ha ha där är motfråga bästa drag, "Är den bekväm?" eller "Trivs du med den" i icke ironisk ton givetvis.
 
Ha ha där är motfråga bästa drag, "Är den bekväm?" eller "Trivs du med den" i icke ironisk ton givetvis.
folk är dessutom rätt förlåtande om man bara är glad för att ens vän är glad, jag har ibland sagt typ "men vilken fluffig" i glad ton för att det är det första som slagit mig om prylen. Och det va kanske inte därför dom köpte den men dom är glada, och jag är glad för deras skull. Resten kan kvitta
 
Kalla mig världens största lögnhals men jag skulle inte alls ha problem med att säga "snyyygg", "trevligt" eller liknande om någons apfula soffa. Känns mer som att jag bekräftar den andas glädje.
Ah ja, jag har nog svårare för de vita lögnerna. Jag kör på: "Kul", "Trevligt", Härligt etc. Personen är ju ändå inte ute efter min synpunkt som inredare, så i det stora hela kvittar det ju om jag tycker att soffan är snygg eller ej. Det enda hen vill är ju att visa att något nytt och kul hänt i hens liv och min uppgift blir att bekräfta detta.

Ibland kan jag dock bli satt på pottkanten när folk ska fråga ut mig om min åsikt kring estetik kopplat till det yrke jag har, typ "Vad tycker du Monster1 om den här XXX-grejen?" Gärna en annan än den som har grejen och inför en massa andra folk. Jag är inte kritiker inom mitt yrkesfält och tycker detta är lite av ett otyg, jag har inget intresse av att gå runt och bedöma andras grejer alls, de får väll ha det som de vill bara de är nöjda. Dessutom krockar min estetik med gemene mans så jag tycker oftast inte det som förväntas vilket blir extra bökigt. Usch och fy för att slingra sig ur det där utan att såra folk eller ljuga.
 
Ah ja, jag har nog svårare för de vita lögnerna. Jag kör på: "Kul", "Trevligt", Härligt etc. Personen är ju ändå inte ute efter min synpunkt som inredare, så i det stora hela kvittar det ju om jag tycker att soffan är snygg eller ej. Det enda hen vill är ju att visa att något nytt och kul hänt i hens liv och min uppgift blir att bekräfta detta.

Ibland kan jag dock bli satt på pottkanten när folk ska fråga ut mig om min åsikt kring estetik kopplat till det yrke jag har, typ "Vad tycker du Monster1 om den här XXX-grejen?" Gärna en annan än den som har grejen och inför en massa andra folk. Jag är inte kritiker inom mitt yrkesfält och tycker detta är lite av ett otyg, jag har inget intresse av att gå runt och bedöma andras grejer alls, de får väll ha det som de vill bara de är nöjda. Dessutom krockar min estetik med gemene mans så jag tycker oftast inte det som förväntas vilket blir extra bökigt. Usch och fy för att slingra sig ur det där utan att såra folk eller ljuga.

Där är det perfekt att klämma ur sig ett "tidstypiskt" :angel: :D
 
En del av att lyckas med relationer går ut på att spegla andra.
Så om nån är nöjd med sitt köp förväntas man spegla det, oavsett vad man än känner.

Om nån är ledsen ska man bekräfta den känslan och inte börja berätta om hur fantastiskt bra det går för en själv.

Sociala relationer handlar mycket om att leva sig in i vad den andra personen upplever, och reagera på det. Exakta ordval är mindre viktigt så länge man reagerar på ett sätt som är ungefär det som förväntas.

Ett sätt att få bättre social förmåga är faktiskt att läsa skönlitterära böcker. Eller titta på tv-serier och fundera på varför karaktärerna beter sig som de gör.
 
Sen är det ju bra att veta att kallprat är olika lätt och det här är typiskt kallprat, ord som fyller ut och som egentligen inte betyder något direkt.

En i min närhet som har autism har väldigt svårt för kallprat, men har fått lära sig att man inte får säga att maten är äcklig. När hen får frågan om hen gillade maten så blir svaret oftast "Den är nog nyttig". :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jätte konstig rubrik jag vet. För någon vecka sedan sa jag upp kontakten med min storebror efter ett jätte bråk via telefon. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 147
Senast: et_flickan
·
  • Artikel
Dagbok Jag älskar Bella, hon är en jätterolig hund! Men jag saknar så extremt mycket att ha ett litet plåster som hela tiden är med mig...
Svar
5
· Visningar
391
Senast: Lyan
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
14
· Visningar
1 232
Senast: Pritchel
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 762
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp