Bukefalos 28 år!

sålt föl - problem

S

spindelmannen007

En kompis sålde för ett halvår sedan ett föl och den visar sig nu ev ha lösa benbitar, den skall röntgas nu, (den är gallig på båda bak hasorna).

När den såldes så var den försäkrad i A1 med dolda fel försäkring. Detta informerades men inget skrevs i kontraktet om att hästen måste vara försäkrad. Nu visar det sig att nya ägaren bara tagit över försäkringen och sedan inte betalat den och hästen är nu oförsäkrad sedan ett halvår sedan.

Om det visar sig att det är lösa benbitar så vad jag kan läsa mig till kan köparen häva köpet. Det sura är ju att hästen går tillbaka utan det minsta skydd! Ingen dolda fel försäkring plus reservationer på båda bak! :(

Är det någon som vet eller har varit med om någonting liknande förut? Vem betalar vad? röntgen som är tagen, åker säljaren på det? Blir säljaren skyldig att betala uppehälle för detta halvåret?

Det blir dyrbart för säljaren som kanske får tillbaka en häst som inte har någon dolda fel försäkring och som inte går att försäkra utan reservationer!

Mycket tacksam för svar!
 
Sv: sålt föl - problem

Det kanske inte är ett dolt fel men jag vet flera fall där försäkringen har stått för kostnaderna vid operation!
 
Sv: sålt föl - problem

Om det inte anses vara dolt fel, finns inget underlag för reklamation (köplagen). Det är då KÖPARENS problem om hon inte vill betala försäkringspremie utan väljer att betala operationen ur egen ficka.
 
Sv: sålt föl - problem

Vill du utveckla lite hur du menar när du skriver att det inte är ett dolt fel? Man röntgar ju inte fölungar och det brukar ju inte synas förrän senare om dom nu har det.
Har rådfrågat advokat och de säger att vid sådana här fall så kan köparen häva köpet alternativt säljaren betalar viss del av operationen. Oavsett vad som blir är det ju tråkigt när ingen försäkring finns..
 
Sv: sålt föl - problem

ja vet flera som har som rutin att alltid röntga småhästarna för att upptäcka om dom har lösa benbitar för att snabbt kunna ta bort dom.

så dolt fel är de inte så köparen har ingen rätt att lämna tillbaka hästen pga av de.
 
Sv: sålt föl - problem

undrar varför häst advokaterna som rådfrågats påstår att han blir tvungen att ta tillbaks hästen då? Finns kanske något tillägg i köplagen när det gäller hästaffärer?
 
Sv: sålt föl - problem

Nej, det finns inga tillägg. Däremot tolkningar av köplagen. Köplagen finns att läsa, det finns också olika tolkningar som är applicerbar på hästaffärer (google är din vän).

I säljarens sits hade jag inte accepterat reklamation av föl p g a lösa benbitar. Vad jag förstår VET ni inte idag vad gallorna beror på, så det är väl kanske läge att 1) vänta på resultat av undersökning 2) ta itu med en reklamation som ännu inte är specificerad.

Det finns ju också en del intressanta aspekter, t ex pris på fölungen och vilken besiktning köparen gjort för att fullfölja undersökningsplikten.

Det kan faktiskt också spela in att köparen valt att inte hålla fölet försäkrat. Vilken roll detta spelar beror ju på händelseutveckligen i övrigt.

Nyttigt tips; vid alla hästaffärer skriva in hästen ska hållas försäkrad i samma bolag (säljarens försäkring) genom hela reklamationstiden (2 resp. 3 år).
 
Sv: sålt föl - problem

Tack för dina svar! Ska avvakta svar på röntgen.. Kommer härdanefter alltid ha med att hästen skall hållas försäkrad i samma bolag utan brytning i A1 under hela reklamationstiden!
 
Sv: sålt föl - problem

Tack för länken! Skall läsa igenom den nu!
 
Sv: sålt föl - problem

Om man tar det lite enkelt så har man som köpare i viss mån garanti på varan man köper. Hur lång beror på i vilken lagstiftning man hamnar, det är mellan två och tre år.
Har man ett avtal så kan man i vissa fall avtala bort detta och i andra fall inte.

Men som köpare kan man säga att man har rätt till en felfri fungerande vara i minst två år. Det man ska göra är att så fort som möjligt när man upptäcker ett fel, meddela säljaren.
Säljaren kan sedan välja lite olika saker beroende på vad som passar bäst. I det här fallet kan man som säljare ta tillbaka fölet (häva köpet), byta ut det mot ett "helt" eller laga det (stå för operatioen). Det är som vilken annan vara som helst trots att det är en levande häst. Med andra ord inte konstigare än att köpa en dyr TV.
Så om juristen fått mer information än vad som givits här i tråden, så stämmer säkert svaret.
 
Sv: sålt föl - problem

Nu ska vi se...

Osteochondros kan hittas redan hos nyfödda föl. I en studie utförd av ATG befanns 50 % av de föl som utvecklade förändringen gjorde så redan under första levnadsmånaden. Hos resterande i underlaget före tre månaders ålder. Samma undersökning visade att ett antal av fölen med förändringar läkte ut dessa före sju till åtta månaders ålder (taget från "Hästforskning under 25 år - ATG-stödd forskning 1977-2002)

Lite bakgrund alltså. Vi vet inte hur gammalt fölet var när köpet gick igenom, det finns ju en liten (oerhört slimmad) chans att fölet utveckas förändringen hos köparen, och ytterligare en chans - OM det är osteochondros - att det läker ut.

Och jag vill nog hävda att det blir svårt att få det till dolt fel (givetvis med hänsyn till inköpspris och övriga faktorer) OM det går att hitta med röngten.
 
Sv: sålt föl - problem

Tror att den var ca 4 mån vid lagd handpenning (osedd) och ca 6 mån vid avhämtning och slutbetalning. (40 000 kr totalt)
 
Sv: sålt föl - problem

Är det inte så genom köplagen att inom 6 mån ska säljaren bevisa att det inte finns en skada på varan vid köpet ?

Därefter är det köparen som ska bevisa att skadan skett innan varan såldes ?

Så det som gäller är tidpunkten när man reklamerar vara _vem som ska bevisa vad som är vad _ så att säga `

Mia
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 000
Senast: WBanna
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 922
Senast: Juli0a
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 393
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp