Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade ett nytt möte med fk och af igår. Det mötet var i alla fall bättre än det första. Vi kom fram till att jag inte ska börja arbetsträna just nu utan det ska göras en arbetsförmågeutredning först. Det dröjer några månader innan det kan bli av.

Men det föreslogs också jobb på samhall. Jag känner mig inte alls positivt inställd till detta. Kan de verkligen erbjuda ett stimulerande och meningsfullt arbete? Tvivlar på det. Och så kollade jag upp vad lönen ligger på för arbete inom samhall. Den är skitlåg. Inte ens 24000 i månaden. Mer än så är man inte värd där tydligen. Men å andra sidan så betalar inte parkjobbet någon bra lön heller. I somras tjänade jag 24500 per månad. Jag känner mig inte riktigt uppskattad med en så låg lön.

Men jag är inte i läget att jag kan välja jobb. Jag får ta vilket skit som helst. Och det är ju ett kul tillskott till ett redan kasst liv.
 

Jag kör ju lika hårt på 100% som på 75%. Men har då ingen energi kvar efter jobbet.
Nu vet jag inte om jag förstår hur du menar riktigt. På 100% arbetstid hade du väl svårt att hålla dig vaken? Om du då arbetar 75 eller 50% är det kortare tid hålla dig vaken, och även om du under de 4 eller 6 h ger 100% av dig själv så får du mer tid till återhämtning ju?
 
Lär dock vara försvinnande få ag -idag- som betalar 100% lön för 50% arbetstid, speciellt för nyanställda
Det är här det fina med anpassade arbeten kommer in. Det finns många fler anpassningar än att sänka arbetstakten.

Diskussionen är dock inte ur perspektivet hitta ett sånt jobb. Utan om Wille kan hitta ett läge där hon utan att arbeta samma tid som andra ändå kan känna att hon gjort tillräckligt.
 
Alla är väl alltid nya på ett nytt jobb? Det tar väl liksom tid att komma in i rutiner oavsett vem man är, vilken utbildning man har och vilket jobb man får. Men man kan alltid dra nytta av sina tidigare erfarenheter om man har sådana. Det är ju orimligt att börja om från noll varje gång man byter jobb.

Och min utbildning Skötsel och förvaltning av utemiljöer fick jag just för att det är brist på utbildad personal inom park och trädgårdsskötsel. Det betyder att utbildning behövs för yrket.
Ja för vissa jobb krävs det utbildning och för andra inte sen finns det gråzoner och vissa klarar de flesta hyfsat.

Sen får man förhandla om lönen. I vissa yrken är lönen högre än andra och ibland är skillande obegriplig. Ska man generalisera så är de med hög lön svårare att få utbildat folk till och svårare att ersätta med en outbildad. Man kan göra hyfsad nytta och bli bra så småningom som outbildad (jag tänker närmst på folk med minst fullgjord grundskola med hyfsade betyg) i vissa yrken som vårdbiträde, städning, djursköttsel, skolmatsalspersonal, inom trägård, i butiker, enklare administation däremot är en outbildad ganska hopplös som exempelvis ämneslärare, ingengör, läkare, veterinär och programmerare.
 
Jag har faktiskt höjt min lön på det sättet. Företaget hävdade att de inte hade råd att höja min lön så jag erbjöd mig att gå ned i tid med bibehållen lön. 100% lön för 75% av arbetet. Men i papprena ser det såklart inte ut så.
Det har jag också gjort på ett tdigare arbete, men det är ju inte rikrigt samma som att som nyanställd få en heltidslön för 75% jobb.

Det är ju nyanställda och ungångslöner det här sidospåret handlar om.
 
Skulle jag ha sådana arbetsuppgifter på samhall så skulle jag inte få rätt lön. Jag har nämligen både stor erfarenhet och utbildning relevant för arbetsuppgifterna. Det är väl egentligen samma om jag skulle jobba med samma typ av arbetsuppgifter inom administration. Jag har cirka 10 års erfarenhet inom det och att då få lönen sänkt med flera tusen känns inte ok.
Det är ju såklart drömscenariot: att du hittar ett jobb där du kan använda dig av dina kunskaper och få en hög lön.
Men om det är svårt att få sånna arbeten i nuläget, för jag misstänker att du sökt ett gäng? så är det ju ett alternativ att ta vägen via Samhall för att få in foten i den branschen igen och söka annat jobb samtidigt. Då har du färsk erfarenhet, kan använda nya referenser och kanske till och med ha en större chans i och med nya kontakter i närområdet. Det kan då leda till en annan tjänst med en lön som du tycker är mer rättvis.
Samhall är ju mer än lokalvård :)

Men oavsett så är väl arbetsförmågeutredningen steg ett, och Samhall har ju än så länge bara nämnts, det kanske inte ens blir aktuellt
 
Ja om du jämför med dig själv, men om du jämför med en kollega?
Jag jobbar lika bra som mina kollegor.

Nu vet jag inte om jag förstår hur du menar riktigt. På 100% arbetstid hade du väl svårt att hålla dig vaken? Om du då arbetar 75 eller 50% är det kortare tid hålla dig vaken, och även om du under de 4 eller 6 h ger 100% av dig själv så får du mer tid till återhämtning ju?
Jag jobbar även om jag är astrött. Och det kommer inte ändras om jag jobbar kortare tid för jag måste ändå gå upp tidigt.

Det är ju såklart drömscenariot: att du hittar ett jobb där du kan använda dig av dina kunskaper och få en hög lön.
Men om det är svårt att få sånna arbeten i nuläget, för jag misstänker att du sökt ett gäng? så är det ju ett alternativ att ta vägen via Samhall för att få in foten i den branschen igen och söka annat jobb samtidigt. Då har du färsk erfarenhet, kan använda nya referenser och kanske till och med ha en större chans i och med nya kontakter i närområdet. Det kan då leda till en annan tjänst med en lön som du tycker är mer rättvis.
Samhall är ju mer än lokalvård :)

Men oavsett så är väl arbetsförmågeutredningen steg ett, och Samhall har ju än så länge bara nämnts, det kanske inte ens blir aktuellt
Det kommer inte ens ut jobb som jag kan söka. Så jag har inte sökt ett enda sådant jobb. Det finns knappt jobb att söka ö.h.t. här. Den här månaden har jag hittills sökt 0 jobb för det finns inget att söka.
 
Vilka tider skulle du vilja jobba då? Förstår att du helst vill kunna vara hemma och tjäna pengar men det är ju rätt svårt att få in en bra inkomst som egen företagare i början.
Hur jobbade du förut?
Jag har inga planer på att ha företag på heltid. Det finns inte på kartan. Syftet är endast att fylla på med inkomst så jag slipper lönearbeta 100%. För jag kommer aldrig att få sjukersättning.

Som administratör jobbade jag från 8-17. Som parkarbetare jobbade jag 6.30-16.00 måndag till torsdag och 6.30-13.00 på fredagar.

@Wille jag förstår att du jobbar även om du är trött. Men man jobbar inte lika bra och effektivt när man är astrött. Så att jobba andra tider (kortare tid, börja senare etc) kan göra att man är lika eller mer effektiv trots mindre arbetad tid.
I trädgårdsbranschen måste man börja tidigt. Det går liksom inte att göra vissa arbetsuppgifter senare.
 
@Wille dels finns det andra arbeten än trädgårdsbranchen, du jobbade väl administrativt innan. Dels så finns det som nämnts i tråden även anpassade arbeten i trädgårdsbranschen.
Just nu tror jag inte det är minsta ide skriva mer, men kanske kan du någon gång framåt när du är mer i balans och lite snällare mot dig själv fundera över de alternativ som faktiskt finns. Även om du just nu har svårt att se dem
 
@Wille dels finns det andra arbeten än trädgårdsbranchen, du jobbade väl administrativt innan. Dels så finns det som nämnts i tråden även anpassade arbeten i trädgårdsbranschen.
Just nu tror jag inte det är minsta ide skriva mer, men kanske kan du någon gång framåt när du är mer i balans och lite snällare mot dig själv fundera över de alternativ som faktiskt finns. Även om du just nu har svårt att se dem
Jag söker alla möjliga arbeten. Även skitjobb. Parkjobb finns inte på vintern (om man som jag saknar vissa kompetenser) och administratörsjobb finns inte heller.

Jag ser bara framför mig hur jag kommer hamna i ett jobb jag hatar från första dagen.
 
Jag söker alla möjliga arbeten. Även skitjobb. Parkjobb finns inte på vintern (om man som jag saknar vissa kompetenser) och administratörsjobb finns inte heller.

Jag ser bara framför mig hur jag kommer hamna i ett jobb jag hatar från första dagen.
Jag tänker mer på om det i framtiden skulle bli aktuellt med anpassat arbete, hur ett sådant skulle kunna innebära multipla positiv aspekter istället för det negativa du befarar. Men som sagt ta de funderingarna när måendet är bättre och du är lite snällare mot sig själv. Allt har sin tid
 
Jag jobbar lika bra som mina kollegor.


Jag jobbar även om jag är astrött. Och det kommer inte ändras om jag jobbar kortare tid för jag måste ändå gå upp tidigt.


Det kommer inte ens ut jobb som jag kan söka. Så jag har inte sökt ett enda sådant jobb. Det finns knappt jobb att söka ö.h.t. här. Den här månaden har jag hittills sökt 0 jobb för det finns inget att söka.
Här är nyckelordet här.

Finns inte jobben där man bor så behöver man söka sig till andra områden. Det är den tråkiga verkligheten för många. Det är tufft när man har ett hus som man trivs i. Själv flyttade jag 90 mil för ett jobb, 30mil för nästa och nu är jag tillbaks där jag började geografiskt.

Det var inget kul, men det fick gå.
 
Jag söker alla möjliga arbeten. Även skitjobb. Parkjobb finns inte på vintern (om man som jag saknar vissa kompetenser) och administratörsjobb finns inte heller.

Jag ser bara framför mig hur jag kommer hamna i ett jobb jag hatar från första dagen.
Ofta får man vad man föreställer sig, så med den inställningen kommer du troligen att hata jobbet. Om inte annat så för att det är så inprogrammerat att det blir en stor utmaning att hitta något positivt även om man letar..
 
Fast det vet du ju inte. Vad för jobb har du provat på i ditt liv? Vilka har du tyckt om och vilka har du inte tyckt om?
Jag har jobbat administrativt och inom trädgård. Jag har jobbat som personlig assistent och hästskötare. Men mest varit sjukskriven. Det administrativa var bra men det var för mycket att jobba 8 timmar om dagen. Samma med trädgård.

Jag tänker mer på om det i framtiden skulle bli aktuellt med anpassat arbete, hur ett sådant skulle kunna innebära multipla positiv aspekter istället för det negativa du befarar. Men som sagt ta de funderingarna när måendet är bättre och du är lite snällare mot sig själv. Allt har sin tid
Jag orkar ändå inte vara på ett arbete 9 timmar om dagen. (8 timmar jobb, 1 timme lunch/rast)
 
Här är nyckelordet här.

Finns inte jobben där man bor så behöver man söka sig till andra områden. Det är den tråkiga verkligheten för många. Det är tufft när man har ett hus som man trivs i. Själv flyttade jag 90 mil för ett jobb, 30mil för nästa och nu är jag tillbaks där jag började geografiskt.

Det var inget kul, men det fick gå.
Vanskligt att flytta när man är deltidssjukskriven, har bistånd och är involverade i arbetsmarknadsåtgärder. Risken är stor att man tappar de stöd man har om man rör sig utanför kommungräns och utanför länsgräns tappar man de kontakter man har inom arbetsmarknad och vård. Då får man börja om från början igen.

I det här läget som TS är i nu hade jag suttit i båten försökt att inte ta ut något i förskott och sedan när åtgärderna är genomförda utvärdera hur det gått. Då kan man börja titta på andra lösningar. Just nu finns det ju en plan framåt med insatser som det är en god ide att följa.
 
Här är nyckelordet här.

Finns inte jobben där man bor så behöver man söka sig till andra områden. Det är den tråkiga verkligheten för många. Det är tufft när man har ett hus som man trivs i. Själv flyttade jag 90 mil för ett jobb, 30mil för nästa och nu är jag tillbaks där jag började geografiskt.

Det var inget kul, men det fick gå.
Tvingas jag flytta så kommer jag att ta livet av mig. För jag ser ingen anledning till att ha ett skitliv till 100% för med en flytt kommer jag tappa allt som gör livet värt att leva. För det andra så kan jag inte flytta på grund av min panikångest.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 463
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 695
Senast: Saeta
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 102
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp