Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade ett nytt möte med fk och af igår. Det mötet var i alla fall bättre än det första. Vi kom fram till att jag inte ska börja arbetsträna just nu utan det ska göras en arbetsförmågeutredning först. Det dröjer några månader innan det kan bli av.

Men det föreslogs också jobb på samhall. Jag känner mig inte alls positivt inställd till detta. Kan de verkligen erbjuda ett stimulerande och meningsfullt arbete? Tvivlar på det. Och så kollade jag upp vad lönen ligger på för arbete inom samhall. Den är skitlåg. Inte ens 24000 i månaden. Mer än så är man inte värd där tydligen. Men å andra sidan så betalar inte parkjobbet någon bra lön heller. I somras tjänade jag 24500 per månad. Jag känner mig inte riktigt uppskattad med en så låg lön.

Men jag är inte i läget att jag kan välja jobb. Jag får ta vilket skit som helst. Och det är ju ett kul tillskott till ett redan kasst liv.
 

Så man måste först hamna i slutenvården för att få bättre behandling i öppenvården sen?
Intressant.
Inte nödvändigtvis nej. Jag har gått från vårdcentralen till öppenvården och fått bra behandling där. Men är man suicidal eller det finns risk för självskada så hamnar man ju i slutenvården.
 
@Wille Om man säger att du istället för tex 2-3 h paus mitt på dagen skulle få arbeta kortare dag. Och att det visade sig att du på säg 6 h i ditt normala/självvalda tempo gjorde lika mycket som räknas som heltid. Skulle det kännas okej då utifrån tidigare exempel och resonemang? Eller skulle det ändå kännas som du gjort för lite?
 
@Wille Om man säger att du istället för tex 2-3 h paus mitt på dagen skulle få arbeta kortare dag. Och att det visade sig att du på säg 6 h i ditt normala/självvalda tempo gjorde lika mycket som räknas som heltid. Skulle det kännas okej då utifrån tidigare exempel och resonemang? Eller skulle det ändå kännas som du gjort för lite?
Jag hinner mindre på 6 timmar än på 8 timmar.
 
Och det är ju det Wille o jag på olika sätt försöker sätta en snigel ögat på folk att förstå. Vi sliter som djur med de arbetsuppgfter vi är tillsagda att göra utifrån våra hinder och förutsättningar, och har oftast gjort betydligt mer än vi borde göra och är ändå inte mer värda än ingångslön för en 18-årig nyutbildad gymnasiestudent - oberoende på hur unga (57 år för mig själv) vi är och hur få år vi har varit ute i arbetslivet... (39 år för mig själv)

Samt vilka utbildningar vi har... (distribution- och kontorslinje två år, Allmän linje på folkhögskola extra behörighet i svenska, engelska, samhällskunskap, naturkunskap, Fritidspedagogutbildning 3 år, Flertalet extra poäng i svenska, bild, musik och drama på universitetsnivå, samt Natur- och kulturvägledningsutbildning för yrkesverksamma på SLU. för min del)

Då är inte en lön motsvarande ingångslön för 18-årig nyutbildad gymnasiestudent (som inte vill ta vilken skitlön som helst) något som gör att man har något större värde, varen som människa eller anställd. :heart
Det är problematiskt men också naturligt.

Oftast får man lön efter prestation och inte efter människovärde - Hade man fått lön utifrån människovärde hade alla fått lika. Många personer med behov av anpassade arbetsuppgifter hamnar i yrken där lönen för alla är låg och ovanpå det så betalas delar av lönen av skattemedel. Jag tror faktiskt det blir svårt att få gehör för att få högre lön än runt lägsta avtalsenliga lön, om inte annat så för att en del av de som bidrar till lönen inte har mer själv. Sen finns det de som trots utmaningar faktiskt lyckas skaffa sig ett välbetalt jobb och då är det bara att gratulera.

Orättvist kanske, men livet är sällan rättvist.
 
Skulle jag ha sådana arbetsuppgifter på samhall så skulle jag inte få rätt lön. Jag har nämligen både stor erfarenhet och utbildning relevant för arbetsuppgifterna. Det är väl egentligen samma om jag skulle jobba med samma typ av arbetsuppgifter inom administration. Jag har cirka 10 års erfarenhet inom det och att då få lönen sänkt med flera tusen känns inte ok.
Det spelar inte så stor roll så länge inte arbetsuppgifterna kräver utbildning. Jag har haft några sommarjobb/korttidsjobb inom administration, det var jobb som de flesta läskunniga skulle klara av och jag hade ingen relevant utbildning (men i och för sig högskolestuduer och gymnasieyutbildning med helt annan inriktning). Det finns andra administrationsjobb som det är bra eller nödvändigt med utbildning/upplärning men det krävs inte för alla.

För att kunna kräva och förhandla om rätt lön så behöver man hitta ett jobb som är ute på öppna marknaden. Har du ett jobb på typ samhall är du fri att närsomhelst ta ett jobb som du tycker passar dig bättre.
 
Det spelar inte så stor roll så länge inte arbetsuppgifterna kräver utbildning. Jag har haft några sommarjobb/korttidsjobb inom administration, det var jobb som de flesta läskunniga skulle klara av och jag hade ingen relevant utbildning (men i och för sig högskolestuduer och gymnasieyutbildning med helt annan inriktning). Det finns andra administrationsjobb som det är bra eller nödvändigt med utbildning/upplärning men det krävs inte för alla.

För att kunna kräva och förhandla om rätt lön så behöver man hitta ett jobb som är ute på öppna marknaden. Har du ett jobb på typ samhall är du fri att närsomhelst ta ett jobb som du tycker passar dig bättre.
Erfarenhet borde faktiskt premieras. Jag gör ju uppgifterna bättre än den som inte har utbildning eller erfarenhet.

Varför tror du min förra chef vände sig till mig när de hade problem? Hon hade suttit och försökt lösa ett problem i en vecka och jag löste det på mindre än en timme. Samma sak när de fått kaos i sitt mailsystem. Jag redde ut det för de kunde de inte själva. Fick 200 kronor timmen för besväret.
 
Erfarenhet borde faktiskt premieras. Jag gör ju uppgifterna bättre än den som inte har utbildning eller erfarenhet.

Varför tror du min förra chef vände sig till mig när de hade problem? Hon hade suttit och försökt lösa ett problem i en vecka och jag löste det på mindre än en timme. Samma sak när de fått kaos i sitt mailsystem. Jag redde ut det för de kunde de inte själva. Fick 200 kronor timmen för besväret.
Det blir lite kontraproduktivt att kräva att erfarenhet ska premieras i lön om arbetsuppgiften inte kräver erfarenhet. Resutltat blir då att bara oerfarna kan komma på fråga när det gäller anställning. Bara för att du kan lösa avancerade problem i ett mailsystem innebär det inte att du klarar det i ett annat eller är bättre på att boka resor eller ta emot anmälmningar till ett event. Arbetsplatsen kanske dessutom har sin "egen" erfarna person som brukar fixa allt strul plus en reserv och behöver inte ens till.

När det gäller arbetsuppgifter där de krävs erfarenhet ska det givetvis premieras.
 
Erfarenhet borde faktiskt premieras. Jag gör ju uppgifterna bättre än den som inte har utbildning eller erfarenhet.

Varför tror du min förra chef vände sig till mig när de hade problem? Hon hade suttit och försökt lösa ett problem i en vecka och jag löste det på mindre än en timme. Samma sak när de fått kaos i sitt mailsystem. Jag redde ut det för de kunde de inte själva. Fick 200 kronor timmen för besväret.
Fast det du löste verkade vara specifikt för arbetsplatsen? Det är nog inte lätt att kräva att bli kompenserad för det någon annanstans.
 
Det skrev hon ju inte. Hon skrev att slutenvården behandlar det akuta men att resten av behandlingen finns i öppenvården.
Och jag tänkte att man måste bli akut psykiskt sjuk, bli inlagd och sen när man blir utskriven får man toppenbra vård.
För jag har gått direkt till öppenpsyk men mest blivit feldiagnosticerad och felbehandlad. Jag har gått fel väg tydligen.
 
Det blir lite kontraproduktivt att kräva att erfarenhet ska premieras i lön om arbetsuppgiften inte kräver erfarenhet. Resutltat blir då att bara oerfarna kan komma på fråga när det gäller anställning. Bara för att du kan lösa avancerade problem i ett mailsystem innebär det inte att du klarar det i ett annat eller är bättre på att boka resor eller ta emot anmälmningar till ett event. Arbetsplatsen kanske dessutom har sin "egen" erfarna person som brukar fixa allt strul plus en reserv och behöver inte ens till.

När det gäller arbetsuppgifter där de krävs erfarenhet ska det givetvis premieras.
Så du menar att om man tack vare sin erfarenhet är snabb, effektiv, kan systemen och också kan förbättra dessa ska ha samma lön som en oerfaren person? Köper det inte.
 
Och jag tänkte att man måste bli akut psykiskt sjuk, bli inlagd och sen när man blir utskriven får man toppenbra vård.
För jag har gått direkt till öppenpsyk men mest blivit feldiagnosticerad och felbehandlad. Jag har gått fel väg tydligen.
Det är i ditt huvud, det var ingen som skrev så.

Tråkigt att du blivit feldiagnostiserad, men jag tvivlar på att det beror på att du gått direkt till öppenpsyk.
 
Så du menar att om man tack vare sin erfarenhet är snabb, effektiv, kan systemen och också kan förbättra dessa ska ha samma lön som en oerfaren person? Köper det inte.
Funkar väl om du blir återanställd på ditt tidigare jobb, men på en helt ny arbetsplats där du inte kan du vare sig rutiner eller system och därför inte snabb, effektiv eller kan förbättra något.

Vad, i det läget gör att du är värd mycket mer i lön än någon yngre?
 
Så du menar att om man tack vare sin erfarenhet är snabb, effektiv, kan systemen och också kan förbättra dessa ska ha samma lön som en oerfaren person? Köper det inte.
Det spelar mindre roll om din kompetens inte krävs för jobbet och man jobbar med helt andra system. Erfarenhet behöver vara relevant för just det jobb man söker. Vad hjälper det om du kan office365 och företaget använder google eller outlook/exchange? Och du dessutom inte ska jobba med mailen utan hantera beställningar i det egenutvecklade systemet?

De kanske har en administratör med motsvarande dina tidigare uppgifter dock som kanske blir sjuk efter ett halvår, och om du tar den enklare tjänsten för skitlönen så kanske du kan komma på fråga för den tjänsten i ett senare skede.
 
Funkar väl om du blir återanställd på ditt tidigare jobb, men på en helt ny arbetsplats där du inte kan du vare sig rutiner eller system och därför inte snabb, effektiv eller kan förbättra något.

Vad, i det läget gör att du är värd mycket mer i lön än någon yngre?
Alla är väl alltid nya på ett nytt jobb? Det tar väl liksom tid att komma in i rutiner oavsett vem man är, vilken utbildning man har och vilket jobb man får. Men man kan alltid dra nytta av sina tidigare erfarenheter om man har sådana. Det är ju orimligt att börja om från noll varje gång man byter jobb.

Och min utbildning Skötsel och förvaltning av utemiljöer fick jag just för att det är brist på utbildad personal inom park och trädgårdsskötsel. Det betyder att utbildning behövs för yrket.
 
Jag hinner mindre på 6 timmar än på 8 timmar.
Inte nödvändigtvis. Om man har svårt med uthålligheten och/eller att man får för lite återhämtning, så kan faktiskt produktiviteten och kvaliten öka när tiden minskas

Kan ta mig själv bara som ett exempel. När jag jobbar 50% med mina anpassningar är jag pigg alla 4 h, jag kan utföra arbetet korrekt osv och jag helt enkelt funkar fullt ut och 100% av min kapacitet. Och jag får inte bara tillräcklig återhämtning för det utan även för att diska och så.

Och det visar sig att 4 h med 100% av min kapacitet ger bättre resultat än 6 eller 8 h där jag inte orkar 100%. Både kvalitetsmässigt och kvantitetsmässigt.

Så dels är det inte säkert du får mindre gjort på 8 h där du kämpar med att hålla dig vaken, än på tex 4 h där du är alert. Dessutom kan det var så att du på 6 h skulle göra lika mycket som någon annan på 8 h. Men frågan är om du själv skulle kunna känna dig nöjd med dig själv då? För annars är ju det heller ingen lösning

(det finns fö studier på att produktionen inte minskade när företag gått från 8 h arbetsdag till 6 h arbetsdag med bibehållen lön, just för att personalen var alert större delen av arbetstiden då)
 
Inte nödvändigtvis. Om man har svårt med uthålligheten och/eller att man får för lite återhämtning, så kan faktiskt produktiviteten och kvaliten öka när tiden minskas

Kan ta mig själv bara som ett exempel. När jag jobbar 50% med mina anpassningar är jag pigg alla 4 h, jag kan utföra arbetet korrekt osv och jag helt enkelt funkar fullt ut och 100% av min kapacitet. Och jag får inte bara tillräcklig återhämtning för det utan även för att diska och så.

Och det visar sig att 4 h med 100% av min kapacitet ger bättre resultat än 6 eller 8 h där jag inte orkar 100%. Både kvalitetsmässigt och kvantitetsmässigt.

Så dels är det inte säkert du får mindre gjort på 8 h där du kämpar med att hålla dig vaken, än på tex 4 h där du är alert. Dessutom kan det var så att du på 6 h skulle göra lika mycket som någon annan på 8 h. Men frågan är om du själv skulle kunna känna dig nöjd med dig själv då? För annars är ju det heller ingen lösning

(det finns fö studier på att produktionen inte minskade när företag gått från 8 h arbetsdag till 6 h arbetsdag med bibehållen lön, just för att personalen var alert större delen av arbetstiden då)
Jag kör ju lika hårt på 100% som på 75%. Men har då ingen energi kvar efter jobbet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 467
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 797
Senast: Saeta
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 149
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp