Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade ett nytt möte med fk och af igår. Det mötet var i alla fall bättre än det första. Vi kom fram till att jag inte ska börja arbetsträna just nu utan det ska göras en arbetsförmågeutredning först. Det dröjer några månader innan det kan bli av.

Men det föreslogs också jobb på samhall. Jag känner mig inte alls positivt inställd till detta. Kan de verkligen erbjuda ett stimulerande och meningsfullt arbete? Tvivlar på det. Och så kollade jag upp vad lönen ligger på för arbete inom samhall. Den är skitlåg. Inte ens 24000 i månaden. Mer än så är man inte värd där tydligen. Men å andra sidan så betalar inte parkjobbet någon bra lön heller. I somras tjänade jag 24500 per månad. Jag känner mig inte riktigt uppskattad med en så låg lön.

Men jag är inte i läget att jag kan välja jobb. Jag får ta vilket skit som helst. Och det är ju ett kul tillskott till ett redan kasst liv.
 

Alla är väl alltid nya på ett nytt jobb? Det tar väl liksom tid att komma in i rutiner oavsett vem man är, vilken utbildning man har och vilket jobb man får. Men man kan alltid dra nytta av sina tidigare erfarenheter om man har sådana. Det är ju orimligt att börja om från noll varje gång man byter jobb.
Det finns de som kommer in som experter på sitt nya jobb.
De kan då mer än de som redan jobbar där och är där för att lyfta verksamheten på något sätt.
De får hög lön från början.
Min sambo arbetar på så sätt som konsult.

Bussförare har lön strikt efter antal år i yrket.
Alla producerar samma sak - busstrafik.
I samma tempo - enligt tidtabell.
Skillnaden med erfarenhet är att de erfarna inte belastar trafikledning lika mycket utan läser sina och ibland kollegornas problem själva.
De ställer också till med mindre skador och färre kostsamma förseningar.

Att t.ex. vara pilot eller tandläkare räknas inte som meriterande.

Det är väldigt olika på olika arbeten.
 
Jag förstår att det känns svårt att försöka avvakta och ta det lugnt. Men jag tänker att det bästa nu nog är att avvakta på mötet kring samhall. Och försöka se samhall som en möjlighet för dig att komma vidare och ta reda på vad som fungerar för dig. Jag tolkar dig som att du helst vill ha ett administrativt jobb fast på lägre procent? och försöka få något annat på resterande som sjukersättning eller eget företag.
Så när ni har nästa möte kan du inte då ta upp vad du har för förhoppningar? du lär väl få någon fråga om vad du tror att du kan utföra för arbete? Kan du inte då styra in på det spåret som du då anser funkar för dig.

Sen om du inte kan det utan behöver ta någon annan aktivitet genom samhall så försök ta upp det som du tagit upp här kring återhämtning. Meningen med samhall är ju anpassning så det borde ju finnas hjälp med det. Om du tex behöver vila under dagen så bör det ju finnas någon ansvarig som hjälper till att sätta upp rutiner för det tex tider då du ska vila.
 
Jag förstår att det känns svårt att försöka avvakta och ta det lugnt. Men jag tänker att det bästa nu nog är att avvakta på mötet kring samhall. Och försöka se samhall som en möjlighet för dig att komma vidare och ta reda på vad som fungerar för dig. Jag tolkar dig som att du helst vill ha ett administrativt jobb fast på lägre procent? och försöka få något annat på resterande som sjukersättning eller eget företag.
Så när ni har nästa möte kan du inte då ta upp vad du har för förhoppningar? du lär väl få någon fråga om vad du tror att du kan utföra för arbete? Kan du inte då styra in på det spåret som du då anser funkar för dig.

Sen om du inte kan det utan behöver ta någon annan aktivitet genom samhall så försök ta upp det som du tagit upp här kring återhämtning. Meningen med samhall är ju anpassning så det borde ju finnas hjälp med det. Om du tex behöver vila under dagen så bör det ju finnas någon ansvarig som hjälper till att sätta upp rutiner för det tex tider då du ska vila.
Just nu finns inga möten inplanerade. Jag väntar på en arbetsförmågeutredning.

Jag tror själv inte att vila under dagen hjälper mig.

Vilka uppgifter gör du bättre?
Är de några som ingår i arbetsuppgifterna just där?
Jag kan mailchimp. Jag kan html. Jag har ett sjujäkla sinne för detaljer så jag är skitbra på att kvalitetsgranska. Jag ser kundernas perspektiv. Jag kan vara med och utveckla system. Jag är effektiv på att göra klasslistor (vilket jag inte var från början). M.m.

När det gäller trädgård så kan jag beskärning och häckklippning. Jag är kunnig om olika växter och vilka krav de har. Jag vet hur man vattnar. Jag ser skillnad på ett ogräs och en viol som inte blommar. Jag är kunnig om jord. Jag lägger upp arbetet på ett effektivt sätt. M.m.
 
Senast ändrad:
@Wille Apropå Samhall förresten så jag googlade lite snabbt och det är grundlönen som från nyss är minst 24 000 som jag förstår det. Dvs det är botten -inte taket! 🙂 Och det höjs i oktober 2024 med. Sen har de nån trappa med tillägg utifrån ansvar o h typ av uppgifter mm (som ska göras om, men som sagt grundlönen är botten)

Kan vara skönt ha med dig om det framöver blir mer prat om samhall

Screenshot_20231208-160638.png
 
@Wille Apropå Samhall förresten så jag googlade lite snabbt och det är grundlönen som från nyss är minst 24 000 som jag förstår det. Dvs det är botten -inte taket! 🙂 Och det höjs i oktober 2024 med. Sen har de nån trappa med tillägg utifrån ansvar o h typ av uppgifter mm (som ska göras om, men som sagt grundlönen är botten)

Kan vara skönt ha med dig om det framöver blir mer prat om samhall

Visa bifogad fil 133811
Jag ser det som att grundlönen är under 24000, d.v.s 23912 kronor. Och det är väl där jag kommer hamna.
 
Just nu finns inga möten inplanerade. Jag väntar på en arbetsförmågeutredning.

Jag tror själv inte att vila under dagen hjälper mig.


Jag kan mailchimp. Jag kan html. Jag har ett sjujäkla sinne för detaljer så jag är skitbra på att kvalitetsgranska. Jag ser kundernas perspektiv. Jag kan vara med och utveckla system. Jag är effektiv på att göra klasslistor (vilket jag inte var från början). M.m.

När det gäller trädgård så kan jag beskärning och häckklippning. Jag är kunnig om olika växter och vilka krav de har. Jag vet hur man vattnar. Jag ser skillnad på ett ogräs och en viol som inte blommar. Jag är kunnig om jord. Jag lägger upp arbetet på ett effektivt sätt. M.m.
Kan du hitta några arbeten som du kan göra på distans till den kompetensen?

Webbredaktör kanske?
Sköta andras websidor på distans.
Då kan du duscha, borsta tänderna och gå ut en stund i dagsljus.
 
Tvingas jag flytta så kommer jag att ta livet av mig. För jag ser ingen anledning till att ha ett skitliv till 100% för med en flytt kommer jag tappa allt som gör livet värt att leva. För det andra så kan jag inte flytta på grund av min panikångest.
Jag vet att det är din sanning, om det är den absoluta sanningen vet jag däremot inte. Det finns många som som du 100% eller 1000% vet att något inte kommer att funka och har fel. Att livet går vidare och till och med kanske blir bättre. Jag vet inte vad som är sanningen men det jag tor mig se är att du sätter upp enormt många måsten och begränsningar som verkar gör livet besvärligt för dig.

Det finns möjligheter för dig att få jobb på annan ort som motsvarar din kompetens bättre.
Det finns möjligheter med trixande att fixa med både is, munskölj mått på de allra flesta arbetsplatser.
Det finns möjligheter att hitta ett boende på annan ort
Det finns möjlighet att utmana dina rädslor och begränsningar på oändlig många vis.


Du kan också välja bo kvar, ta vad arbetsförmedligen och vården kan erbjuda och jobba med vad du på förhand anser är ett skitjobb


Du har faktiskt friheten att välja, att låta dina problem äga dig och sitta fast eller hitta andra vägar.
 
Jag vet att det är din sanning, om det är den absuta sanningen vet jag däremot inte. Det finns många som som du 100% eller 1000% vet att något inte kommer att funka och har fel. Att livet går vidare och till och med kanske blir bättre. Jag vet inte vad som är sanningen men det jag tor mig se är att du sätter upp enormt många måsten och begränsningar som verkar gör livet besvärligt för dig.

Det finns möjligheter för dig att få jobb på annan ort som motsvarar din kompetens bättre.
Det finns möjligheter med trixande att fixa med både is, munskölj mått på de allra flesta arbetsplatser.
Det finns möjligheter att hitta ett boende på annan ort
Det finns möjlighet att utmana dina rädslor och begränsningar på oändlig många vis.


Du kan också välja bo kvar, ta vad arbetsförmedligen och vården kan erbjuda och jobba med vad du på förhand anser är ett skitjobb


Du har faktiskt friheten att välja, att låta dina problem äga dig och sitta fast eller hitta andra vägar.
Jag har mitt drömboende här och jag kan inte ta med mig min skogsträdgård och alla växter jag planterat här till något nytt ställe. Att hitta ett annat ställe som uppfyller det jag vill ha lär inte finnas och jag har ändå inte möjlighet att köpa ett annat hus för jag har inte en fast tjänst och skulle jag få det så är lönen för låg. Jag måste äga mitt boende för jag vill bestämma allt själv och aldrig bli tvungen att flytta för att någon annan tycker det. Dessutom är jag inte i skick att orka flytta. Jag har inte ork och jag har panikångest.

Mitt boende är mitt liv. Jag har flyttat tillräckligt. Jag ska bo här tills det är dags att lägga på locket. Huset är i rätt stil och har rätt ålder. Det ligger perfekt i landskapet med skydd åt 3 väderstreck och öppet åt söder. Det har mark jag kan utveckla skogsträdgård på. Det är sandjord här. Det finns inga mördarsniglar. Flyttar jag så måste jag börja om med skogsträdgård och jag är redan lite för gammal för det. Jag kan ligga i min hängmatta i trädgården helt ifred. Jag har en verkstad och en lada. Jag har ett växthus. Jag har utrymmen som jag kan hyra ut via airbnb.

Det är för mycket som talar mot att en flytt är ett bra val. Jag förlorar för mycket på att flytta.
 
@Wille
Har du tittat på utbildningar som handlar om webredaktör, hemsidor etc?
Det borde ju finnas en hel såna utbildningar på olika nivåer och kanske också på distans? Om du utbildar dig inom det kanske du kan ta lite mer betalt för att sköta hemsidor etc åt företag. Det finns absolut företag som är beredda att betala för att få en proffsig sida som någon annan har koll på. Det borde ju också gå att arbeta med hemifrån. Antingen i eget företag eller som anställd eller uthyrd som konsult.
 
@Wille
Har du tittat på utbildningar som handlar om webredaktör, hemsidor etc?
Det borde ju finnas en hel såna utbildningar på olika nivåer och kanske också på distans? Om du utbildar dig inom det kanske du kan ta lite mer betalt för att sköta hemsidor etc åt företag. Det finns absolut företag som är beredda att betala för att få en proffsig sida som någon annan har koll på. Det borde ju också gå att arbeta med hemifrån. Antingen i eget företag eller som anställd eller uthyrd som konsult.
Jag kan sköta uppdateringar och sånt för hemsidor. Bygga upp också. Men jag är kass på teknik och kan inte programmera. Dessutom hatar jag att felsöka. När jag jobbade som administratör så hade vi hjälp av ett it-företag som programmerade åt oss. De byggde bokningssystem och andra plug-ins som passade med WP. På det sättet var vi inte beroende av andra som utvecklade plug-ins. System uppgraderas ju hela tiden och då behöver vidhängande teknik hänga med i svängarna.

Jag tror att ska jag utbilda mig inom området så måste jag fungera bättre i huvudet. Som det är nu så funkar inte minne och koncentrationsförmåga så bra. Och jag lär aldrig lära mig att programmera. Jag kan lite css men tycker det är komplicerat att lära sig allt. Som det är nu kan jag göra vissa ändringar i en css-fil, men jag kan inte skapa en helt själv. (Men har faktiskt gjort det en gång i tiden. Det var väl lite på en basic nivå.)
 
Jag har mitt drömboende här och jag kan inte ta med mig min skogsträdgård och alla växter jag planterat här till något nytt ställe. Att hitta ett annat ställe som uppfyller det jag vill ha lär inte finnas och jag har ändå inte möjlighet att köpa ett annat hus för jag har inte en fast tjänst och skulle jag få det så är lönen för låg. Jag måste äga mitt boende för jag vill bestämma allt själv och aldrig bli tvungen att flytta för att någon annan tycker det. Dessutom är jag inte i skick att orka flytta. Jag har inte ork och jag har panikångest.

Mitt boende är mitt liv. Jag har flyttat tillräckligt. Jag ska bo här tills det är dags att lägga på locket. Huset är i rätt stil och har rätt ålder. Det ligger perfekt i landskapet med skydd åt 3 väderstreck och öppet åt söder. Det har mark jag kan utveckla skogsträdgård på. Det är sandjord här. Det finns inga mördarsniglar. Flyttar jag så måste jag börja om med skogsträdgård och jag är redan lite för gammal för det. Jag kan ligga i min hängmatta i trädgården helt ifred. Jag har en verkstad och en lada. Jag har ett växthus. Jag har utrymmen som jag kan hyra ut via airbnb.

Det är för mycket som talar mot att en flytt är ett bra val. Jag förlorar för mycket på att flytta.
Och då landar vi ju tillbaka till att du måste acceptera den arbetsmarknad som finns där du bor.
 
Jag har mitt drömboende här och jag kan inte ta med mig min skogsträdgård och alla växter jag planterat här till något nytt ställe. Att hitta ett annat ställe som uppfyller det jag vill ha lär inte finnas och jag har ändå inte möjlighet att köpa ett annat hus för jag har inte en fast tjänst och skulle jag få det så är lönen för låg. Jag måste äga mitt boende för jag vill bestämma allt själv och aldrig bli tvungen att flytta för att någon annan tycker det. Dessutom är jag inte i skick att orka flytta. Jag har inte ork och jag har panikångest.

Mitt boende är mitt liv. Jag har flyttat tillräckligt. Jag ska bo här tills det är dags att lägga på locket. Huset är i rätt stil och har rätt ålder. Det ligger perfekt i landskapet med skydd åt 3 väderstreck och öppet åt söder. Det har mark jag kan utveckla skogsträdgård på. Det är sandjord här. Det finns inga mördarsniglar. Flyttar jag så måste jag börja om med skogsträdgård och jag är redan lite för gammal för det. Jag kan ligga i min hängmatta i trädgården helt ifred. Jag har en verkstad och en lada. Jag har ett växthus. Jag har utrymmen som jag kan hyra ut via airbnb.

Det är för mycket som talar mot att en flytt är ett bra val. Jag förlorar för mycket på att flytta.
Som jag skrev, du har möjligheter. Det är också helt ditt val. Det är mer så att val har konsekvenser, i ditt fall så kanske det blir att jobba på samhall och bo kvar eller att hitta ett nytt jobb med bättre lön och flytta. Då har du möjligheten att omvärdera situationen. Det kanske blir helt okej, att det leder till ett nytt jobb du trivs med eller så inte.


Du gör en massa val och de får konsekvenser, det är då kanske bättre för dig själv att acceptera dem och inte se det som att du blir tvingad in i ett jobb du inte gillar utan väljer det för möjligheten att ha kvar ditt fina boende och dina katter.
 
Som jag skrev, du har möjligheter. Det är också helt ditt val. Det är mer så att val har konsekvenser, i ditt fall så kanske det blir att jobba på samhall och bo kvar eller att hitta ett nytt jobb med bättre lön och flytta. Då har du möjligheten att omvärdera situationen. Det kanske blir helt okej, att det leder till ett nytt jobb du trivs med eller så inte.


Du gör en massa val och de får konsekvenser, det är då kanske bättre för dig själv att acceptera dem och inte se det som att du blir tvingad in i ett jobb du inte gillar utan väljer det för möjligheten att ha kvar ditt fina boende och dina katter.
Att bo kvar är inte ett val. Det är ett måste. För utan mitt boende går jag under. Då ger jag upp. Jag sitter liksom redan idag och tänker att jag nog inte orkar en dag till. Just nu har jag det verkligen skitjobbigt.

Det finns absolut inget jobb som är värt att gå under för.
 
Vanskligt att flytta när man är deltidssjukskriven, har bistånd och är involverade i arbetsmarknadsåtgärder. Risken är stor att man tappar de stöd man har om man rör sig utanför kommungräns och utanför länsgräns tappar man de kontakter man har inom arbetsmarknad och vård. Då får man börja om från början igen.

I det här läget som TS är i nu hade jag suttit i båten försökt att inte ta ut något i förskott och sedan när åtgärderna är genomförda utvärdera hur det gått. Då kan man börja titta på andra lösningar. Just nu finns det ju en plan framåt med insatser som det är en god ide att följa.
Ja, det är där jag skulle lägga min röst med. Gör arbetsförmågeutredningen, blir du erbjuden samhall efter det så givetvis ska man nappa på det - det finns ju egentligen inte några alternativ just nu eftersom det enligt TS ändå inte finns några lämpliga arbeten att söka, och när man är på samhall leta efter något man hellre vill göra.

Något jag nästan kan garantera är att det kommer vara näst intill omöjligt att få igenom en ansökan om sjukersättning om man INTE genomgåt en arbetsförmågeutredning och testat alla slags anpassade arbetsträningar och anställningar AF och FK föreslagit först. Jag hade rekommenderat att man kollar upp om det finns något samordningsteam i min kommun, där kommunen, af, fk och sjukvården samarbetar i krångliga ärenden som kräver insatser från flera instanser.
Ts har idag insatser från kommun, af och ersättning från FK och borde omfattas.
 
Det finns absolut inget jobb som är värt att gå under för.

Helt sant, men som flera andra redan skrivit så behöver du ju inte utgå från värsta tänkbara scenariot såhär långt innan ens afu'n är gjord.

När du väl vet resultat av den och vilket beslut f-kassan kommer fram till baserat på den, så kan utgångsläget vara något helt annat än vad du föreställer dig just nu.
 
Att bo kvar är inte ett val. Det är ett måste. För utan mitt boende går jag under. Då ger jag upp. Jag sitter liksom redan idag och tänker att jag nog inte orkar en dag till. Just nu har jag det verkligen skitjobbigt.

Det finns absolut inget jobb som är värt att gå under för.
Jo det är ett val, i stort sett allt är ett val, sen är inte alla val så bekväma eller önskvärda men du har faktiskt valet att bo kvar eller flytta. Och du, massor av människor har genomgått förändingar i sitt liv och överlevt och till och med mått bra av det. Och en del av dem har liksom du konstaterat att jag dör om.... Statistiken säger förmodligen att du kommer att klara dig.

Rent krasst är det så att jag har ingen lust att genom min skatt betala för att du ska kunna ha ett gott liv med bra lön på ditt drömboende. Det är något du själv behöver fixa. Det är ett drömboende som jag inte anser mig ha råd med trots en helt okej lön och det är för mycket jobb med ett sånt hus för jag skulle orka med det dessutom, åtminstone om jag jobbar heltid. Jag tror det gäller för många.

För mig är det provocerande att du klagar på lönen, på arbetsmarknade mm. Du har valt ditt boende och därmed förutsättningarna att få jobb. Du verkar tycka du är förmer än de som jobbar på Samhall och dissar tanken (jag har jobbat där förresten, dock på ett helt vanligt jobb), städjobb tycks du vilja ha långt över marknadsmässiga löner för att utföra mm. Vem tycker du ska finansiera ditt boende om du inte hittar något jobb och bedöms som arbetsför? Jag tror inte jag klarat av det heltidsjobb du utförde i somras rent fysiskt och du fixade det i många månader.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 463
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 695
Senast: Saeta
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 096
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp