Bukefalos 28 år!

Samlad trav...

Sv: Samlad trav...

Jag satt nyligen på en intressant middag med en av toppforskarna inom hästens biomekanik på SLU, och vi pratade just om detta med trav och samling. Det har gjorts studier (på traditionella ekipage från den svenska ryttareliten) och man kan där konstatera att det enda som skiljer de olika "travtyperna" åt är just tempot. INGET av ekipagen i studien kunde visa på någon annan skillnad än just tempot när de ombads att rida i arbetstrav och samlad trav.

Forskaren i fråga hade ställt frågan till Bent om denne kunde visa upp en samlad trav som inte bara innebar ett minskat tempo, och Bent hade svarat att han inte visste, utan skulle hem och testa och sedan återkomma.

/Migo

Dela gärna med dig av svaret sen om du får reda på nått :)
 
Sv: Samlad trav...

Absolut:D

Tyvär tar ju bra forskning ett tag att genomföra, så det dröjer nog.
 
Sv: Samlad trav...

Nånstans på ridsportförbundetssida finns programridning med elitryttare.
Där måste det finnas samlad trav. Men jag hittar inte sidan. - Kanske någon annan klarar det?
 
Sv: Samlad trav...

Någon som sett The Lost Quixotes (DVD) som Paul Belasik gjort (hittar inte något klipp jag kan lägga in, men det kanske någon annan kan)? Vad tycker ni i så fall?

F ö håller jag med dig i senaste inlägget Totola.
 
Sv: Samlad trav...

Anja Hass och Tschandit tycker jag ser trevliga ut tillsammans. :)

Den här?:confused::o

http://www.youtube.com/watch?v=IK84akcZmC8

http://www.youtube.com/watch?v=TO6EN_XYcjI

Nä jag för min del föredrar Carl Hester ungefär sju hundra tusen gånger framför detta, måste jag erkänna. Jag tycker nog heller inte det var exempel på vad som efterlystes, nämligen kentaurryttare med AR-inriktning.

( Avskyr också när folk ska lägga ner hästar och hålla på och tramsa med dom:mad:)
 
Sv: Samlad trav...

Jag tycker att det där såg jättetrevligt ut! Löst, ledigt och i harmoni :) Det ser ut som en hobbyryttare som har hittat ett fint sätt att ha riktigt kul och trevligt med sin häst utan att bry sig om utomståendes (be)dömning. Nog finns känslan där alltid :)
 
Sv: Samlad trav...

Jag håller med, det såg trevligt ut om det är hobbyryttarnivå vi pratar om! Jag är själv hobbyryttare och är långt från tramp, det ser roligt ut!

Men det är rätt stor skillnad på kvalitet? Den här hästen (även om den är jättesöt) kommer inte upp många millimeter med sin framdel t ex. Det finns andra saker att anmärka på, men om det är ett hobbyekipage ser det absolut kul ut!
 
Sv: Samlad trav...

Okunnigheten ligger hos den som tycker likt Zahlo att man ska pressa en grön på detta sätt trots att den visar tydligt och klart att den ej är redo genom att se både halt och lytt ut. Är det "dressyr för hästens skull"?:confused:
Men Zahlo har inte skrivit att man ska pressa unga hästar. Hon skrev att man kan introducera och närma sig och inte vänta tills hästen redan kan. (för att då sker ingen utveckling) Det är väldigt stor skillnad tycker jag.
 
Sv: Samlad trav...

KL
Som vanligt om man vill göra jämförelser mellan olika sätt att träna så är det svårt (tycker jag) att hitta filmer som visar samma sak. De som tävlar har oftast lagt in film från tävling eller träning före tävling där de rider program eller liknande. De visar det "färdiga". De som tränar lite annorlunda med tanken att man introducerar embryot till en rörelse och filmar det får ju helt andra filmer då. Vart man är (i utbildningen) i filminingsögonblicket spelar ju väldigt stor roll. Om hästen börjar hitta kroppen mot en något högre samling eller om det har en samlad gångart befäst sedan länge.
Det verkar bli en sån tråd där missförstånden haglar tätt och många pratar förbi varandra så jar tror jag lämnar tråden innan det bär iväg för långt.
En duktig ryttare vet vad en samlad trav är oavsett vilket träningsupplägg man har valt.
 
Sv: Samlad trav...

Nja "gömd agenda" skulle jag inte kalla det. Jag går själv i tankar om detta med energi i samlad trav vs långsam trav, därför ville jag diskutera det. Jag rider för en AR-tränare som vill att jag rider långsamt i samlad trav och ibland för en tävlingsryttare som anser att jag är helt fel ute vad gäller detta...

Anledningen till att jag la ut tråden var att jag insåg att jag inte har klart för mig hur en bra samlad trav enligt AR ser ut. Det vet jag fortfarande inte, eftersom ingen verkar ha något bra exempel. Efterfrågar alltså fortfarande en film på detta!
 
Sv: Samlad trav...

En duktig ryttare vet vad en samlad trav är oavsett vilket träningsupplägg man har valt.[/QUOTE]

Ja så är det säkert. Men kan de "duktiga ryttare" som omtalas här tänka sig att visa exempel? Någon ryttare på detta forum kan väl rida samlad trav? :confused:
 
Sv: Samlad trav...

Att du inte hittar några filmer är kanske inte så konstigt - det finns inte en enda människa i Sverige, som efter att ha varit i kontakt med detta KR-forum - skulle drömma om att lägga ut en film på sig själv. Här är man nämligen mästare på att hitta fel.

Allvarligt - din tränare är ute och reser om hon menar att du ska rida långsamt när du samlar traven. Takten ska vara densamma, kanske t o m lite snabbare, men du ska komma mer upp än fram. Du vinner alltså inte så mycket mark men hästen går mer uppåt.

Du har inte missförstått tränaren? Min tränare, en av riddarna, vill att vissa elever ska jobba med att hitta formen, balansen, takten och tempot i långsam jogg. Det är kanske det din tränare också menar?
 
Sv: Samlad trav...

Nja "gömd agenda" skulle jag inte kalla det. Jag går själv i tankar om detta med energi i samlad trav vs långsam trav, därför ville jag diskutera det. Jag rider för en AR-tränare som vill att jag rider långsamt i samlad trav och ibland för en tävlingsryttare som anser att jag är helt fel ute vad gäller detta...

Anledningen till att jag la ut tråden var att jag insåg att jag inte har klart för mig hur en bra samlad trav enligt AR ser ut. Det vet jag fortfarande inte, eftersom ingen verkar ha något bra exempel. Efterfrågar alltså fortfarande en film på detta!
Saken är ju den. OM hästen nu har lärt sig att röra sig långsammare så blir den inte kvickare eller mer aktiv med åren.
Därav varningstexten i TR. många har trillat dit.

Titta på fokuset på just bakbenen under CH´s clinic.
Hästen är stor, rör sig stort o såna hästar löper större risk att när det blir jobbigt- lära sig att börja masa med bakbenen.

Det är inte bara AR som anser sig ha patent på "snällare" ridning o samma sak där- man föraktar de som tävlar o menar att de inte tänker på hästen- rejält påhopp på en enorm skara människor.

Man menar i samma andetag att resultatet blir detsamma. Nej det blir det inte. Visa upp en ritt för en opartisk- tävla o bli besviken över att man har blivit förd bakom ljuset. betalat mkt pengar för att få endast positiv kritik. Tro fasen att folk menar att domare ej kan döma:rofl:

Det finns ju de som fatta det o tagit bra bitar med sig, men har lagt till enrgin- som är ett måste för en atlet

Även Loristons videos med elever så är fokus hela tiden- up to the beet.
 
Senast ändrad:
Sv: Samlad trav...

Nja "gömd agenda" skulle jag inte kalla det. Jag går själv i tankar om detta med energi i samlad trav vs långsam trav, därför ville jag diskutera det. Jag rider för en AR-tränare som vill att jag rider långsamt i samlad trav och ibland för en tävlingsryttare som anser att jag är helt fel ute vad gäller detta...
Det är ju underligt. Det förstår jag. Har inte varit i den sitsen själv (de är överens) men är det den "slutliga/färdiga" samlade traven de har olika åsikter om eller är det hur du bäst tränar din häst mot det?
Anledningen till att jag la ut tråden var att jag insåg att jag inte har klart för mig hur en bra samlad trav enligt AR ser ut.
Jag ligger visseligen mellan AR och vanlig dressyrridning, men för mig är det solklart att en bra samlad trav är bra oavsett hur man väljer att träna. Det kan inte vara olika för då skulle det ena inte vara samlad trav. Så tänker jag.
Även om inte så många AR-tränande ryttare tävlar så finns det trots allt de som gör det (och gör det bra) och det skulle de ju inte kunna om de inte hade samma uppfattning om hur rörelser rids. De tar en annan väg mot målet bara. Inget konstigt tycker jag. Att många hävldar att energi saknas hos AR-ridna hästar innebär ju inte att AR ska ridas utan energi utan att ryttarna missuppfattat detta. Det finns ju AR-tränare som påpekar detta faktum också (och som beklagar den missuppfattningen) Troligen finns det ju också AR-tränare som har missuppfattat samma sak eftersom de lär sina elever detta. Då blir det ju fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Samlad trav...

En duktig ryttare vet vad en samlad trav är oavsett vilket träningsupplägg man har valt.

Ja så är det säkert. Men kan de "duktiga ryttare" som omtalas här tänka sig att visa exempel? Någon ryttare på detta forum kan väl rida samlad trav? :confused:[/QUOTE]

Men alla ryttare har väl inte filmer? Menar du att man kan om man har filmbevis på det eller?
 
Sv: Samlad trav...

Nej jag menar inte att jag behöver "bevis". Tänkte bara att det inte skulle vara så svårt att få se en film på samlad trav enligt AR... jag bryr mig inte om vem som rider, forummedlem, bent eller vem som helst...

Men ok jag formulerar om frågan; Har någon ett tips om en film på bra samlad trav, oavsett disciplin?
 
Sv: Samlad trav...

Nej jag menar inte att jag behöver "bevis". Tänkte bara att det inte skulle vara så svårt att få se en film på samlad trav enligt AR... jag bryr mig inte om vem som rider, forummedlem, bent eller vem som helst...

Men ok jag formulerar om frågan; Har någon ett tips om en film på bra samlad trav, oavsett disciplin?
Nej jag förstår att det inte var så du menade, men det lät faktiskt så i inlägget. :) Jag har väldigt dålig koll på filmer på nätet, men det låter konstigt om det skulle vara svårt att hitta en film på samlad trav. Hinner inte leta ikväll i alla fall, för nu är det dags att krypa till sängen.
 
Sv: Samlad trav...

OJ! Jag gjorde en snabb sökning på tuben och sökte på "collected trot" och "samlad trav" . Hjälp vad det dök upp mycket konstigt. Det var...vad ska man säga? inte direkt samlad trav på de filmerna jag hann kolla i alla fall. Det är nog inte så lätt att hitta vad man söker inser jag nu. Frågan är vad man ska söka på? Men ramlar jag över någon bra film säger jag till.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Vilken ska man ha? Den jag har funkar ju inte varken till att ta emot mms eller skicka mms utan att krångla med någon inställning jag...
2
Svar
39
· Visningar
1 644
Senast: Wille
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 712
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 522
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
951
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp