Bukefalos 28 år!

Samlad trav...

Sv: Samlad trav...

väldigt kortfattat så en bra samlad trav är en trav där hästen vinklar sina bakben och trampar mer in under tyngdpunkten. Den livliga framåtgripande energin i steget skall vara bibehållen så att steget kortas och istället blir högre. Stegen minskar för att bakbenen är mer vinklade än i arbetstrav. Det är påskjutet som minskar kan man säga, och bärigheten som ökar. Ingendera får ske på bekostnad av takt och energi och hästen ska hela tiden kunna lätta ur samligen och gå fram på önskan av ryttaren. För att klara av detta måste hästen ha nått utbildningsskalan där schwung finns med och är befäst. Det är pågrund av just schwungen som den samlade traven blir mer uttrycksfull och hästen upplevs "lätta i framdelen". Med andra ord kan man inte börja med samlad trav och få en korrekt sådan, innan stegen innan på utbildningsskalan finns med.

kardinal felet många gör är att förväxla samling med fart. att rida långsamt är inte samling bara för att det går långsamt i sig.
 
Sv: Samlad trav...

Tack för din förklaring!

När jag försöker samla(?) min häst försöker jag få energin uppåt. Jag spänner mage, kniper med låren och petar med spöet på rumpan och försöker smacka i takt med hans steg. Då får jag en något högre nacke och traven blir kortare. Jag lägger ingen mer vikt i tygeln utan har en lätt kontakt. Jag känner det i några steg, denna mer uppåttraven, sedan saktar han självmant av till skritt.


Är det positivt om hästen ändå svarar genom att, som jag känner det på hästryggen, ökar sin energi och blir mer uppåt i sin trav, även om det inte är en korrekt samlad trav där bakben kanske inte bär såsom de egentligen ska, eller ska man inte ens försöka ge sig på att leta efter traven innan hästen har styrkan nog.

Jag dock inte i det stadiet att själv känna om detta bara är en långsam trav eller en mer samlad trav, (det behövs det en tränare till då är det också lättare att känna :idea:) därför att vi inte har lagt något större fokus på just samling. Vi (jag) är ju ändå såpass nybörjare och hästen är rätt ung (6 år :p) så jag har inte krävt något vidare heller än detta. Vill att det ska göras rätt!

LUDDIGT! och kanske viss OT, men jaja ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Samlad trav...

ett mkt generellt försök till svar, då det ju egentligen inte går att svara utan att känna er och ha sett er.

klämma med låren så nix enligt mig. då trycker du bara ihop hästen, ska du samla eller leta embryo samling så måste ryggen få kunna komma upp under dig och då ska du inte klämma med låren men det ska du ju inte i övrig ridning heller, men det är lätt att man får den reflexen då man tänker samling, men det är ju snarare dina sittben som ska "dutta" och din underskänkel. tänk att hästen är en badboll som ska få plats under dig utan att tryckas ihop och ned mot backen. det är ju just det här som jag var inne på, som gör att övriga steg på utbildnings skalan behöver finnas för att det ska lyckas - annars orkar inte hästen utan övningen blir forcerad.
vart på utbildnings skalan befinner ni er generellt? och har ni en tränare som kan hjälpa er?

jag tycker inte det är ngt fel att leka embryo till samlings tänk lite här och där om ridningen i övrigt funkar, även om det bara blir lite samla tänk. det viktiga är ju dock att man isåfall är medveten om skillnaden och att man inte gör det mer än några steg här och där. så länge hästen är reglerbar och svarar fram direkt ser jag inga större problem. det är ju viktigt genom hela utbildningsskalan att kunna reglera och variera tempo och form litegrann även på grundnivå, även om det då är små marginaler i skillnad vi pratar om. Det bästa är ju dock om du har ngt på backen som är kunnig och kan hjälpa er. utförs embryona korrekt så är de stärkande. att din häst svarar men sen saktar av är tecken på att den inte riktigt har styrkan och kanske även att du inte är riktigt där hjälpgivningsmässigt, som sagt, knipande lår och spöt som duttar därbak kan innebära att du bara komprimerar hästen i lite spänning, och då stärker det inte så mycket, jag skulle försöka skippa både knipandet och spö hjälpen, att lära in ett litet röstkommando som du gör tycker jag är en bra hjälp i början i ett tidigt stadie där man vill ha lite extra hjälp i inlärningen och hjälpa hästen att förstå vad man avser.

om jag var du så gott jag föreställer mig, skulle jag försöka kvicka på i det att jag aldrig "samlar" så länge att den saktar av till skritt utan snarare att du "samlar" typ ett par steg och sen rider ur det direkt, för som sagt, att den saktar av är tecken på att den inte orkar/inte riktigt förstår, och du tjänar på att då måna om bjudningen framåt och ur rörelsen innan den är förbrukad så att säga.
 
Senast ändrad:
Sv: Samlad trav...

Jag tycker att din fråga visar hur dumt det är med inriktningar där det är så mycket fokus på att "samla" och där det fås att låta som att det kommer bara man gör lite si eller så, även om man inte har en susning om vad man gör egentligen. Det ges förhoppningar och ett felaktigt fokus. Så kan det förstås vara inom andra inriktningar också, men det verkar just inom AR vara mycket fokus på att snabbt och enkelt komma till "samling".

Bara en sån här diskussion blir egentligen helt konstig. Att rida är väldigt svårt, att hålla reda på allt (och inte minst sej själv) fram till en ens grundläggande kvalitet i rörelserna är tillräckligt svårt för att räcka i åratal för alla oss vanliga ryttare. Finns inte det så finns ingen samling heller på mycket mycket länge. Vet man inte om det är rätt grundlagt så är det med 100 procent säkerhet inte samling man rider heller. Släpp det.

Leta efter taktmässighet i alla gångarter och lösgjordhet istället, det är där de allra flesta är, inklusive mej själv, och att få till en mjuk kontakt så har man nått väldigt långt, och det är långt kvar till att uppnå det genomgående i ett pass för dom allra flesta. Det är grunden till samling.

Det är den bistra sanningen att trav i verklig samling ligger långt fram och är inget man kan testa fram sådär hux flux.
 
Sv: Samlad trav...

Dressyrfilmerna var bra exempel så slipper man också diskussionen om att det bara är flashiga dressyrhästar som används som föredömen här.:idea:
 
Sv: Samlad trav...

Det är iofs inte svar på din fråga, men din beskrivning låter inte som om det är samlad trav du vill nå. Det låter mer som om du börjat arbeta mot halva steg och då behöver du ha en bra samlad trav i utgångsläget. (med reservation för att jag kan ha uppfattat dig fel. Det är inte helt lätt med bara text, utan att se ekipaget)
 
Sv: Samlad trav...

Ja den dressyren ger hopp, för det är mer "vanliga" hästar, (ja ja inte vanliga så, men gångartsmässigt ändå) Men duktiga ryttare.

Fast om man ska fundera över det här så tänker jag att pengar, sponsorer, uppmärksamhet hos större publik o så har styrt över grenen dressyr till mer flashighet och show, medan inom fälttävlan har det lagts på svårare terräng istället, dressyren är fortfarande ett prov på lydnad och uppnådda kvalitéer som det ska vara, men i terrängen är hindren mer spektakulära och svåra och vägarna svårare och sånt, tror jag i alla fall, alla grenar har fått ge efter för såna krav fast på olika sätt.

Ja ja ja det är OT jag vet!
 
Sv: Samlad trav...

Tack för svar!
Jag menar givetvis att hålla om med benen, inte klämma med låren men eftersom jag rider barbacka blir faktiskt mina lår lätt spända då jag inte riktigt har full balans. Är rätt lång för min häst också. Jag vet att det inte är till någon fördel :P

Vi jobbar iallafall fortfarande med grunderna. Vi gör skolorna i skritt och trav. Galoppfattningen sitter och galoppen är lugn och avslappnad men den är långt ifrån perfekt än. Han faller lätt inåt och galoppen ligger en del på bogen. Det är den vi tränar mest på (galoppen alltså..)

Vi har inte lagt något spec fokus på samling öht egentligen utan mest lekt lite med tanken, vilket jag vill kunna göra. - Att höja energin - försöka korta upp stegen. Försöka få ett mer uppåttänk i traven. Det är dessa byggstenar som jag vill försöka jobba lite på. Och själv kunna känna när det blir åt rätt håll. Sedan har jag absolut inga krav på att han ska palla en sådan trav mer än några steg, vilket jag får, innan det sedan blir skritt. Det jag behöver träna på själv är att behärska mig när jag nu får en förändring av mitt handlande. Iver!

Hoppas du förstår mig rätt men jag är ej ute efter en korrekt samlad trav, både hästen och framförallt jag själv inte har den kunskapen än. Men som sagt, jag vill ändå kunna leka med tanken. Prova på och faktiskt känna skillnad på hans vanliga trav och en trav med mer energi i, utan att tempot förändras.

Som svar till tracey så är jag inte inne för att få, med mina si och så, få en samlad trav. Utan jag vill kunna känna att han går emot en ev samling, att just få mer energi, mer vilja framåt och mer energi uppåt, i traven.
Jag vill heller inte bara släppa det eftersom jag själv vill kunna prova på, med försiktighet såklart. Sedan är jag inte sådan som sitter och tragglar med sådant som jag inte har någon aning om.

Angående fokus så ligger det just nu på att få en bra skritt, trav och galopp, som han kan hålla utan att falla inåt och tappa balans. Men att harva runt dem ett helt träningspass tycker jag är fruktansvärt tråkigt, därför vill jag kunna stärka andra delar i dressyren med hjälp av nya tänk :)

Ska föresten se om jag törs lägga ut någon film här på när vi travar. Så jag kan visa mer vad jag menar och hur det ser ut :p
 
Senast ändrad:
Sv: Samlad trav...

för att den ska börja samla sig så ska den hela tiden vilja framåt- av sig själv.
Det är efter halhalten när man "släpper" iv'äg den framåt igen som den där ngt sänkta bakdelen tar i mer o måste mötas upp av en timad mjuk o snabb hand samt att inte driva på den med benen- UR samlingen.

Det är därför som man har sparkat o dragit- för att man inte alls är timad snabb eller överhuvudtaget vet vad som behövs där o då.'

Lösningen ligger alrdig i att börja rida utan stor energi- bara lära sig att få hästen med sig o kan kontrollera den med små hjälper.
Man får aldrig strypa viljan eller bli kvar i handen. då f¨år man snart en "lydig*" häst som inte gör en knop mer än vad matte egentligen vill- rida lugnt.
 
Sv: Samlad trav...

KL

Det är inte lätt att hitta filmer men här är en där man arbetar med att samla traven, vad säger ni som är mer AR-inriktade om det sättet? Vad skiljer? Nu är det en elev som gör misstag och det är inte perfekt, det är ingen mäster själv som i tex moonas film med CD, kom ihåg det, så lyssna på hur tränaren instruerar också:idea:

(inte vulgäråsikter nu om varandra, utan sakligt. tack!:p )

http://www.youtube.com/watch?v=XRgNuSRYiTM
 
Sv: Samlad trav...

KL

Det är inte lätt att hitta filmer men här är en där man arbetar med att samla traven, vad säger ni som är mer AR-inriktade om det sättet? Vad skiljer? Nu är det en elev som gör misstag och det är inte perfekt, det är ingen mäster själv som i tex moonas film med CD, kom ihåg det, så lyssna på hur tränaren instruerar också:idea:

(inte vulgäråsikter nu om varandra, utan sakligt. tack!:p )

http://www.youtube.com/watch?v=XRgNuSRYiTM

Jag ska titta på filmen ett par gånger när jag har tid över.

Men det jag blev glad över är 6.52 in i filmen när Woods ÄNTLIGEN säger "Don't kick so much"... :bow: Ryttaren sparkar med skänkel och sporre exakt precis hela tiden filmen igenom, ser inte så där jätteavspänt och trevligt ut.

Mvh

IngelaH (privatpersonen)
 
Sv: Samlad trav...

kl.

Jag tycker att rätt många mer erfarna hästmänniskor har en sådan syn, att ligger du inte på en hög nivå som häst och ryttare ska du absolut inte ge dig in något som är nytt och mer avancerat, detta eftersom det kommer leda till falska förhoppningar med det ena och det andra. Vilket givetvis kan vara sant om man inte har insett och accepterat vart man egentligen ligger i sin ridning.

Letar man små byggstenar, i inte mer än några steg och lär sig förstå responsen från hästen tror jag man utvecklas och lär sig snabbare. Det viktigaste är att veta vad man ska leta efter.

Sedan är det ju faktiskt ganska konstaterat att såhär är fallet. Det går inte att få samlad trav med bara lite pek och dutt här och där. Men fortfarande kan man få en liten känsla av den och på det lära sig.

Dressyren ska väl ändå vara till för hästen och inte tvärtom :)
 
Senast ändrad:
Sv: Samlad trav...

Men här har vi en som rider traditionellt. Dvs med takt schwung o energi- där hästen jobbar genom kroppen o inte har frikopplat benen. Den jobbar över ryggen o är inte in flera delar där ryggen är i en annan takt- skump eller helt stilla.

CD. kan ju samla hästen stillastående, men inte samtidigt rida framåt- med fart. Samma med de sk. piruetterna där hästar stannar till för att lyfta framdelen.
hästen orkar inte även koppla på skjutkraften o ryttaren har heller inte den förmågan att hjälpa den.

Om man numera tittar på Bent med sina PRE. så ser man ju att han tycker att det är häftigt att kunna vända i galopp- inte i slowmotion.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Vilken ska man ha? Den jag har funkar ju inte varken till att ta emot mms eller skicka mms utan att krångla med någon inställning jag...
2
Svar
39
· Visningar
1 644
Senast: Wille
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 712
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 522
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
951
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp