Bukefalos 28 år!

Samlad trav...

M

missan

...har någon en bra film på samlad trav? Och en bra beskrivning på hur den ska vara? Jag har letat på youtube men hittar inget...

missan
 
Sv: Samlad trav...

I detta forumet betyder det mest lugnt o kort- vilket är synd. Såg t o m en video med en troligen känd AR-tränare som longerade på en yttepyttevolt- för liten för att hästen ska kunna spåra o pratade om att den samlade sig när den i själva verket bara minskade. allt fokus låg på den s.k ställningen istället för på hästen kropp- att den hade huvudet inåt- ej ställning.
Gissa vilket ben som blir överbelastat. Den ska forma sig i kroppen o därmed belasta jämnt. Inte sladda runt-luta inåt.
Nej det är inte samma "tränare" som tagits upp tidigare.
då den råa hästen inte är van att böja bålen så ska volten vara stor- ge den förutsättningar att klara av uppgiften, men om fokus är att få in huvudet så vad trillar ut för att den ska kunna hålla balansen?
Jo den där ytterbogen som sedan är svår att få på plats igen om hästen får lära sig att bara vika sig. Är detta till för hästens bästa?
Jag har använt dubbel linlängd på unga hästar för att ge dem en chans att kunna röra sig optimalt o sakta börja spåra. Inte tagit in dem på en minivolt där hästen inte kan trava normalt.... eller naturligt- ordet som är så inne.

Jag fattar inte varför man har så stort fokus på var huvudet befinner sig när det hamnar på plats om den arbetar rätt genom kroppen- från bakhovarna.
Baklängestänk.

annars är det en förvisso förkortad trav, men av anledningen till att den växer i höjd o vinklar sina bakben lite mer. för att den ska kunna trava med lätt framdel så måste energin finnas där, samt att man förvaltar energin- rider
då släpar inte hästen sina framben i spånet.

det ska vara samma energi som i ökad trav med koncentrerad- samlad energi. det är samling. När hästen VILL iväg med lyfter sig istället.
Av den anledningen är man ute på hal is om man lär hästen att gå lugnt. för när det väl blir jobbigt så kommer hästen inte att själv bjuda till o då är det för sent. Man måste ha "motorn" på hela tiden- utan att bli kvar i handen elle att sätta in en stång i munnen som gör att den inte vågar bjuda på.

Det är därför som man måste lära sig att rida med en jämn fin kontakt så hästen känner det där lilla ringfinget röra sig- finlir.
Rider man med för långa tyglar o en för lång "ram" kommer den inte att kunna få den hjälp som behövs i den bråkdels sekund som det ska handla om- timing.
En ung häst måste få en stöd att söka sig neråt i trav- dit den ska trampa med sina bakben utan att behöva trilla på näsan- kommer upp igen för annars gör den så. Den tappar även ryggen- den som vi sitter på.

Ingenstans på detta forumet så pratar man om rygg eller bakbensaktivitet. då anser jag att man inte tänker på hästen alls. Ridstil enbart för ryttarens komfort.
Fokus på att via genvägar nå till Piaff fast hästen inte ens kan gå i samlad trav. Hästen tappar all ork när man vill gå framåt UR piaffen- klarar inte att lägga på skjutkraft. Man måste sakta av- hästen "dör".
Har man byggt upp hästen innan så klarar den av det. Det borde ringa en klocka att man kanske borde träna på annat innan- bygga upp hela hästens muskulatur o kondition. Hästen är inte färdig för detta svåra- inte ryttaren heller!

Galoppombyten där hästen på sin höjd växlar- för att den inte är lätt fram- ej samlad. Stora luftiga byten med gest existerar inte där hästen orkar "ta för sig"- varför?

Tänk om någon någonsin kunde försöka att bemöta detta istället för att ringa moderatorn o säga att jag är "dum".

Än sålänge har ingen haft ngt sakligt argument utan svamlar på med de få mantran som man har fått till sig o köpt tillfullo.
 
Sv: Samlad trav...

Jag hittade en hel del filmer på tuben, men om de är tillräckligt perfekta för att länka till här kan jag inte bedöma i en hast. Sök på collected trot så hittar du dem också.

Samlad trav enligt TR:
Samlad trav skall skiljas från arbetstrav genom en ökning av framdelens lätthet till följd av mer undersatta och böjda bakben samt ett något långsammare tempo. Hästens steglängd förkortas i förhållande till arbetstrav. Hästen skall med lätt framdel och bibehållen rytm röra sig med ökad schwung. Hästens vilande i steget med svävning som följd är felaktig.
 
Sv: Samlad trav...

Tittade på en hel del filmer o just samlad trav är det brist på.

titta o jämför. Genomgående från Hesters video o även Clarkes där rytm aktivitet more quickly eller "up to the beet"- kvicka bakben är en förutsättning för samling.
rider man då redan innan för långsamt blir det nästan omöjligt.


http://www.youtube.com/watch?v=6atxDuV82wA&feature=player_detailpageHär tappar hästen både takt o aktivitet- blir markbunden. Tassar fram. Den sk. ökade traven är inte ens en mellantrav.

http://www.youtube.com/watch?v=2Qp6XCtIkHo&feature=player_detailpageHär bibehåller hästen sina rena gångarter i samlingen- bibehåller takten o har fortfarande en "rund" galopp vid pireuttgaloppträningen.
Rytm låter bättre än takt.

Ja den här lär vi kanske få se i OS. UK`s nya Totilas.
 
Sv: Samlad trav...

TS frågar efter bra filmer med samlad trav. Jag kan inte förstå varför du då enbart fokuserar på AR?:confused:

Jag vet hur en samlad trav ska se ut, och det var därför jag citerade TR i mitt förra inlägg.

Filmen med Bent är definitivt inte något lysande exempel. Det är smygfilmat under en offentlig aftenträning och alltså inte någon sorts instruktionsfilm. Då ljud saknas kan man inte heller få Bents kommentarer. Hästen är ung, och inte riden så länge vid det tillfället.
 
Sv: Samlad trav...

Jag är väldigt förtjust i Carl Hester, tycker om hans sätt att rida, hans inställning (så som det verkar i videos med honom) och hans sätt att jobba fram något helt annat än det som fanns ursprungligen i hästen.

Det var verkligen roligt att se länken på honom - tack för den!

Det jag skulle vara intresserad av att höra är vad AR-folk ser när de tittar på Carl Hester: är det "sparka och dra" - som är ett argument som hördes mycket förr om åren som anledning till att man sökte sig till Bent m fl?
 
Sv: Samlad trav...

Filmen med Bent är definitivt inte något lysande exempel. Det är smygfilmat under en offentlig aftenträning och alltså inte någon sorts instruktionsfilm. Då ljud saknas kan man inte heller få Bents kommentarer. Hästen är ung, och inte riden så länge vid det tillfället.

Fast om hästen är ung och grön så är det om möjligt ännu sorgligare att den tvingas in i något den inte alls är mogen för eller klarar av. Oavsett om det är offentlig träning, instruktionsfilm eller whatever...

Håller faktiskt med Jacko, jag är också nyfiken på vad AR-inspirerade ser i filmen med CH.
 
Sv: Samlad trav...

TS frågar efter bra filmer med samlad trav. Jag kan inte förstå varför du då enbart fokuserar på AR?:confused:

Jag vet hur en samlad trav ska se ut, och det var därför jag citerade TR i mitt förra inlägg.

Filmen med Bent är definitivt inte något lysande exempel. Det är smygfilmat under en offentlig aftenträning och alltså inte någon sorts instruktionsfilm. Då ljud saknas kan man inte heller få Bents kommentarer. Hästen är ung, och inte riden så länge vid det tillfället.
Nej jag visade även en mkt välriden annan häst- för att få lite distans. Vad folk ser hos var o en.
Varför urskulda sig med att det är smygfilmat:confused:
Alldeles längst fram vid läktaren i hans eget ridhus o filmaren anser tydligen att det är samlad trav o ökad- ingen kritiker.
Var är då filmerna med perfektion? De med slowmotionsnuttar:confused:

C H rider samma häst på en annan film men då i trav. Tyvärr eller hur man ser på det rider han med en massa supertydliga övergångar o hästen håller på att lära sig passage. han går från passage till ökad för att just kvicka på bakbenen o tillbaka igen utan att tappa aktiviteten o rytmen.

Hur ser du på hästarna som visas?
De är troligen i samma ålder på ett ungefär. jo du brukar hänvisa din 8-åring som unghäst.

Jag ser en ryttare som är som en sann kentaur o en annan som åker.
 
Senast ändrad:
Sv: Samlad trav...

typ kl

Nu har jag kollat på båda filmsnuttarna och jag tycker dels lite som Immer, Bents häst är inte speciellt utbildad, man ser att hästen inte arbetat med dessa övningarna så himla länge, men det är ju ganska okunnigt att skriva som Solis, att man inte får påbörja arbete som man inte redan kan, då kommer man ju aldrig komma nån vart!:)

Inget är perfekt och kommer heller aldrig att vara :)

Sen är ju Bents PRE häst inte den mest rörliga PRE häst jag sett utan rätt markbunden i sin naturliga gång men med arbete kommer det givetvis bli lite bättre men den kommer aldrig röra sig som ett rörligt halvblod =)

Det andra ekipaget tyckte jag såg jättetrevligt ut, kanske lite dåligt med just samlad trav iom denna tråden som handlar om just det ;) Traven på slutet tycker jag dock inte va nån höjdare men det är väl det som kallas låg o rund nu förtiden, med snoken framför lodplan hade dock vart mycket bättre =)

Ryttaren såg ut att ha en ovanligt bra hand för sin ridstil och hästen är jättefin!(det e helt okey att applicera lite sånna gångarter på mitt halvblod)

Dock tycker jag inte det var speciellt bra jämförelsefilm på nån av de, Ingen bra samlad trav på Bentfilmen och ingen samlad trav alls på sista filmen :D

Hur som helst vill jag också bara säga att båda våra ridstilar har sina problem, vi AR ryttare har en tendens att vara för lama i ridningen och engelskryttarna har en tendens att komma till sparka-och-dra-effekten, ingen av de är bra men förhoppningsvis kämpar vi alla mot att bli duktiga ryttare =)
 
Sv: Samlad trav...

Kul att du svarade.
Ang. pre-n så finns det de som blir väldigt fina i sin trav med ryttare som kan rida bra. De som kan hjälpa o utveckla även den. Då kan de oxå öka bra.

De har ofta benen avkopplade från kroppen;)

Ang formen så har man kommit på att hästen sänker bröstryggen om den skjuter fram hakan. Hela vitsen med den ridningen är ju att komma till arbete o få den genomsläpplig- vems fras har jag lånat nu:grin:

Ren avslappning kan man ju rida i en traditionell lång o låg, men den fyller inte så mkt fysisk funktion- mest mentalt.
I mitt sökande efter samlad trav så ramlade jag över en troligen saddlebred o det var helknasigt- huvudet i topp bara.
 
Sv: Samlad trav...

Var fanns samlad trav? Skummade igenom andra klippet men jag kanske råkade blinka just då eller hoppa förbi samlade traven? Om du orkar kolla igenom och ange tiden tänkte jag. :)

Tycker hästen som reds för CH ser väldigt trevlig ut där det "som vanligt" bara i olika grader var en del riktigt snygga moment/ögonblick/styrkor och stundvis lite i framvikt och hackigt. Riktigt fin galopp, förstår att de jobbade mycket moment i den, kändes som att ryttaren "kom åt" hela hästen bra i galoppen bortsett från enskilda sekvenser.

Tänker inte jämföra med BB-filmen utan jag skriver bara i allmänhet. Håller med om att man får lite kentaur-känsla särskilt jämfört med mycket av ridningen man ser i allmänhet. Dock är mitt eget mål (och säkert även denne ryttares?) att få ännu mer kentaur-känsla à la känsla av att rida genom nervsystemet. :) Det är en skicklig och imponerande ryttare, med många styrkor. Men just "kentaur"-biten känns inte så utpräglad om man stundvis ger stora sits-signaler.


Själv tänker jag som så angående kvicka bakben, att de inte får bli för kvicka om de ska hinna "niga" dvs belasta sig ergonomiskt för att ta vikt. Men man ska ändå ha intrycket av att bakbenen tar för sig.
Ser det trögt/tungt ut bak är det ju oftast för att man krävt för mycket för vad man har styrka och/eller teknik för, om man ändå får intrycket att hästen "jobbar". Ser det trögt ut i allmänhet tycker jag det är svårt att bedöma eftersom det då ofta är på en grön nivå där man lagt prion på annat, alternativt en häst som man vill låta ta det väldigt piano för fysikens skull. Då brukar det ju inte vara mycket samling att snacka om utan mer de där små gradskillnaderna man kan få till mellan katastrof-mindre katastrof-ok utgångsläge! :p Som kan kännas samlat i jämförelse, när hästen börjar sitta ihop bättre t ex.
 
Sv: Samlad trav...

Ja absolut! men precis som med alla andra raser finns det olika typer och vissa är helt klart att föredra framför andra :D Jag tycker Bents häst är fin, men den är kanske inte direkt en gångartshäst med uttrycksfulla rörelser men jag är säker på att samspelet kommer bli mycket bättre med utbildningen =)


Ja de har ju tyvärr det och de är ju mästare på att inte svinga i ryggen ;)

Vem har kommit på det? Kanske är det beroende på hur man rider för med tanke på hur kroppen fungerar låter det ologiskt =)
Vilken fras? antingen uppfattade jag inte frasen eller så har jag inte hört den :D

Diskussionen om framåt neråt gammeldags vs bakom hand lägger jag mig inte jag vet bara vilken jag föredrar :D

hehe ja det kanske inte var det bästa exemplet ;)
 
Sv: Samlad trav...

Fast om hästen är ung och grön så är det om möjligt ännu sorgligare att den tvingas in i något den inte alls är mogen för eller klarar av. Oavsett om det är offentlig träning, instruktionsfilm eller whatever...

Men då kommer man till frågeställningen om Bent verkligen menar att det är samlad trav som uppvisas, och vad han i så fall tycker om kvalitén på just denna samlade trav... Synd att ljudet inte är med, så att man kan höra hans kommentarer.
Själv undrar jag verkligen om det är samlad trav som han visar upp.

Och, om jag har förstått det rätt, så är just denna häst en av de få (sammanlagt tre stycken) hästar som Bent sålt eftersom kemin inte stämt.
 
Sv: Samlad trav...

Det jag skulle vara intresserad av att höra är vad AR-folk ser när de tittar på Carl Hester: är det "sparka och dra" - som är ett argument som hördes mycket förr om åren som anledning till att man sökte sig till Bent m fl?

Detta är verkligen inte "sparka och dra", det är verkligen något att vila ögonen på (trots att jag inte såg någon samlad trav :confused: )

Jag anser att det mesta av "sparka och dra" finns på hobbynivå, dvs bland de som tror att de är dressyrryttare. Fast det är illa nog att det förekommer öht.
 
Sv: Samlad trav...

Varför urskulda sig med att det är smygfilmat:confused:
Alldeles längst fram vid läktaren i hans eget ridhus o filmaren anser tydligen att det är samlad trav o ökad- ingen kritiker.

Som jag skrev tidigare - menar Bent också att detta är samlad trav?

De är troligen i samma ålder på ett ungefär. jo du brukar hänvisa din 8-åring som unghäst.

Bents häst är 4-5 år gammal på filmen. Jag skulle tro att det är El Blanco, trots att det står Caradura. Den senare är mycket mörkare än idag.

Ja, min 8-åring brukar jag kalla för unghäst. Mest för att hon fortfarande är väldigt valpig och skranglig. Men hon tar sig :cool:
 
Sv: Samlad trav...

Själv tänker jag som så angående kvicka bakben, att de inte får bli för kvicka om de ska hinna "niga" dvs belasta sig ergonomiskt för att ta vikt. Men man ska ändå ha intrycket av att bakbenen tar för sig.
Det är precis detta sidospåret som man har förtydligat som icke önskvärt i TR-snutten som Immer citerade.
Den får inte blir långsam eller börja sväva.

Hörru.
Jag vet inte vad du har för skönhetsideal gällande dressyr, fast du ansåg inte heller att Totilas var märkvärdig- en häst som kostade... var det 150 mille:eek:
hästen är 8 år o är inte färdig ännu o har förhoppningsvis många årr kvar att lära sig.
Sen ser man redan nu att den har en ENORM potential som CH redan har förvaltat med den äran.
Den enda gången den blev låg var i bytena i varje- troligen helt nytt för hästen. Tror du att man kan begära fulländning på en gång?

Niga... ska hästen bara göra i piaff i mindre i passage. inte i samlad trav- Bara ngt men mde aktiva bakben som ger en lätt framdel. Den bär upp sin framdel på bakdelen. Det går inte om den samtidigt ska gå bak.

det är stor skilllnad att rida o sitta på en sdn häst med mkt massa, energi än att ....Detta är en odödlig ryttare- Har en sits, timing o kunskap som ingen av oss någonsin kommer att besitta
 
Senast ändrad:
Sv: Samlad trav...

I detta forumet betyder det mest lugnt o kort- vilket är synd.
Nej, vilket forum du än är på så betyder samlad trav samlad trav. Krångla inte till det nu och låt inte även denna tråd bli för eller emot AR.
En samlad trav är en trav med kortare, men högre steg där energin är komprimerad och går mera uppåt framåt. Hästen bär mera vikt. Blir enbart tempot lägre är det ju ingen samling. Detta gäller ju oavsett vilken träningsinriktning man ägnar sig åt. Om en tränare visar något dåligt på en film så handlar ju det inte om att en inriktning tycker si eller så utan att denne tränare inte visste vad den pratade om riktigt. Tränarna jag träffar har samma definition av samlad trav trots att de är från både AR och tävlingsdressyrens värld. Nu ska jag läsa vad alla andra skriver.:)
 
Senast ändrad:
Sv: Samlad trav...

Axel -det var faktiskt lite denna diskussion jag var ute efter, detta med samlad trav och energinivån.

Jag har sett några filmer (fast även dessa är svåra att hitta) med "tävlingsdressyr" där bra samlad trav visas, men har inte hittat någon "AR"-film med bra samlad trav, bara långsam trav. Det är just ARs version av korrekt samlad trav jag vill se! Har nån en sån film så fram med den! :banana:
 
Sv: Samlad trav...

Axel -varifrån kommer "Ang formen så har man kommit på att hästen sänker bröstryggen om den skjuter fram hakan."? Vem har kommit på det och hur? Det känns ju onekligen så när man rider men finns det alltså belägg för det?
 
Sv: Samlad trav...

Jag satt nyligen på en intressant middag med en av toppforskarna inom hästens biomekanik på SLU, och vi pratade just om detta med trav och samling. Det har gjorts studier (på traditionella ekipage från den svenska ryttareliten) och man kan där konstatera att det enda som skiljer de olika "travtyperna" åt är just tempot. INGET av ekipagen i studien kunde visa på någon annan skillnad än just tempot när de ombads att rida i arbetstrav och samlad trav.

Forskaren i fråga hade ställt frågan till Bent om denne kunde visa upp en samlad trav som inte bara innebar ett minskat tempo, och Bent hade svarat att han inte visste, utan skulle hem och testa och sedan återkomma.

/Migo
 

Liknande trådar

IT & mobiler Vilken ska man ha? Den jag har funkar ju inte varken till att ta emot mms eller skicka mms utan att krångla med någon inställning jag...
2
Svar
39
· Visningar
1 715
Senast: Wille
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
6 038
Senast: Lobelia
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 530
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
976
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp