Bukefalos 28 år!

Samma täcke ute & inne?

I

Ivy

Samma täcke ute & inne?

Där jag står uppstallad har vi nu kontrakt där det står att endast ett täcke lägges på vid utsläpp. Undrar nu lite hur ni med liknande avtal gör, har ni utetäcken på era hästar över natten eller bara ett tunt utetäcke över innetäcket när hästen går ut?
 
Re: Samma täcke ute & inne?

Måste den ha täcke inne då? Om det inte är mycket kallt i stallet så räcker det väl att den får på sig ett vintertäcke när den går ut...
 
Re: Samma täcke ute & inne?

På vinterna har ja termo täcke under och sen lägger dom på Tjock täcket ovanpå.
När det är varmare har jag tunnare täcke ute ,
Just nu har jag samma inne och ute , sålänge det inte är blött och fuktigt gör det inget om dom står med samma.
 
Re: Samma täcke ute & inne?

Vi har ingen täckesservice lls och så häör har jag gjort i vinter. När det var riktigt kallt så hade han 300 gr vintertäcke, regntätt, dygnet runt. När det blev varmare fick han ha 100 gr regntäcke dygnet runt, sen bara regntäcke. Nu står han utantäcke dygnet runt sen ca 2 veckor tillbaka, men om det regnar mycket så slänger dom på honom regntäcket.
Om man bor i södra sverige tycker inte jag att man behöver nåt täcke ute nu. Dom andra hästarna här har ett tunnt täcke på natten och är nakna på dan. Min pålle har väldigt lätt för att frysa, men jag har inte sett minsta tendens till det.
 
Re: Samma täcke ute & inne?

Jag har stått på olika stall och det första, som jag tyckte var bäst, där så hade dom kommit överens om att var det någon som skulle läggas på et täcke då kunde alla få ta av eller på innan utsläpp och vid insläpp.

Så min häst han hade två tjocka täcken ute som åkte av när han kom in och då åkte en pyjamas på i stället, som sen åkte av på morgonen när domandra åkte på.

PÅ dom andra stallen därstod hästen med samma täcke på sig inne som ut, där var det kallare.

Sista stallet där kom vi överens om att ta av eller på ett täcke, inte byta och klä om hela hästen. Men en del hade ju samma på sig hela tiden. Men endel hade stalltäcke inne och ville bara att man la på ett regn täcke innan dom gick ut.
Men i det stallet var det väldigt kallt, mkt dåligt isolerat.
 
Re: Samma täcke ute & inne?

ok, den svåra perioden är ju nu, kallt på natten, varmt på dagen..
 

Liknande trådar

Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
817
Senast: CarroT
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 137
Senast: Inte_Ung
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 564
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 453
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp