Sammanslagning under lov

Mischmasch

Trådstartare
Har hittills lyckats undvika att ha barnet på förskola under sommar och jul då dom slår ihop verksamheten på flera förskolor. Har inte känt mig bekväm med att hen ska hamna på ett nytt ställe, kanske med personal hen inte känner och kanske inte ens med nån kompis från sin egen förskola.

Hur brukar det där funka? Tänker att man skulle ju aldrig byta förskola och bara dumpa sitt barn första dagen utan någon inskolning så varför förväntas det funka under loven? Särskilt känsligt borde det ju kunna vara med dom riktigt små barnen. Samtidigt förstår jag ju att det inte är hållbart att bedriva verksamhet med enstaka barn på varje förskola.

Har era barn fått gå på annan förskola under loven och hur har det funkat för dom? Är jag övernojjig som vill undvika det för barnets skull?
 
Mina kids går på annan plats under somrarna. Det har inte varit något problem i vårt fall eftersom de dels känner varandra, och dels flera av de andra barnen också. Det har liksom inte blivit nån stor grej av det.
 
Har hittills lyckats undvika att ha barnet på förskola under sommar och jul då dom slår ihop verksamheten på flera förskolor. Har inte känt mig bekväm med att hen ska hamna på ett nytt ställe, kanske med personal hen inte känner och kanske inte ens med nån kompis från sin egen förskola.

Hur brukar det där funka? Tänker att man skulle ju aldrig byta förskola och bara dumpa sitt barn första dagen utan någon inskolning så varför förväntas det funka under loven? Särskilt känsligt borde det ju kunna vara med dom riktigt små barnen. Samtidigt förstår jag ju att det inte är hållbart att bedriva verksamhet med enstaka barn på varje förskola.

Har era barn fått gå på annan förskola under loven och hur har det funkat för dom? Är jag övernojjig som vill undvika det för barnets skull?

Förskolorna samarbetar hos oss, så någon/några av barnens pedagoger finns alltid med oavsett vilken förskola det är. Det brukar vara uppskattat av barnen att vara på lovförskolan. Det brukar vara lugnt och mycket mys.
 
Vi har också försökt pussla så att de inte behöver gå, men här är det alltid någon av deras egna personal på plats iaf.
 
I vårt fall är det nog minst fyra förskolor som slås ihop så att det kommer finnas personal från just vårt barns förskola där hela tiden kan vi nog inte räkna med. Men man får väl hoppas det finns något annat barn hen känner där i alla fall..
 
Fick med en lapp från förskolan och det är samma i vår kommun. Flera förskolor slås ihop till en nu under julveckorna.
Vi kommer inte använda barnomsorg då eftersom vi har möjlighet att avstå. Men jag förstår syftet med de :) Tänker att det är bra att låta dom måste få tillgång istället för att vi tar upp en plats just dom dagarna.
 
Skulle förvåna mig extremt mycket om det inte är personal där som barnet känner. Hur vore det att fråga innan ni målar fan på väggen?
 
Vi fick precis hem första sånnadär "fyll i julledighet"-lappen för dottern som vi precis skolat in. Sammanslagningen kommer att vara på hennes förskola, med barn och personal från 2 andra förskolor också, men blir väl förmodligen annan avdelning och delvis annan personal. Jag tänker att hon är inskolad i själva begreppet "förskola", kommer ha vissa kända ansikten runt sig.

Det gäller ett par veckor och hon kommer gå några dagar av dem. Maken har sin semester klar för flera dagar i jul, jag har precis börjat nytt jobb och vet inte hur det blir. Vi hade förmodligen kunnat maxa hennes ledighet genom att jag hade försökt ta resterande dagar, men jag kommer i första hand försöka få ledigt samma dagar (eller i alla fall ett par av dem, resten behöver jag nog jobba) som maken så att vi kan hitta på saker allihop tillsammans. Och så hade jag såklart inte resonerat om det inte hade känts som att hon skulle ha det bra där :)
 
Skulle förvåna mig extremt mycket om det inte är personal där som barnet känner. Hur vore det att fråga innan ni målar fan på väggen?

Varför utgår du ifrån att jag inte frågat? Jag har frågat personalen och dom vet inte om det kommer finnas personal från vårt barns förskola/avdelning där. Slår dom ihop enstaka barn från 4-5-6 förskolor så vore det ju märkligt om det var bemannat med personal från varje förskola?
Har ju även i vanliga fall hänt att man kommit till förskolan och det bara har varit okänd personal på hens avdelning för att ordinarie personal är sjuka. Risken för det lär ju vara överhängande under julsammanslagning när det kanske högst är en person hen känner igen som (eventuellt) är schemalagd.
 
Skulle förvåna mig extremt mycket om det inte är personal där som barnet känner. Hur vore det att fråga innan ni målar fan på väggen?
Fast det är ju inte alls säkert att det är. Jag har jobbat med bemanningen av personal på 5 förskolor och vi hade en situation där det endast var ett barn på en förskola och en personal från annan förskola som skulle ”paras ihop”. Tanken var från början att det barnet skulle till ”personalens” förskola och vara med denne där men vi lyckades sedan lösa att pedagogen kom till barnets förskola för att barnet skulle få mer trygghet i att vara på sin vanliga förskola. Men rent krasst så kollar man egentligen att det finns personal till hur många barn som kommer och inte att personal från varje förskola ska finnas representerade. Dock är det kanske inte ofta man har sån ”otur” att det inte finns något känt ansikte med från barnets ordinarie förskola.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 962
Senast: jemeni
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
5 864
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Det här är förstås en lång historia som jag ämnar att korta ned så mkt det går. Jag blev gravid med en man som var ca 10 år äldre än mig...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
20 037
Senast: Guldaskig
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 713
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp