Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Nej det är inte bara du.. det får knappt min häst i fullt arbete.. lucern hade jag oxå gett.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Nä visst har han fortsatt gå ner sen han var på kliniken, det är inte bara jag som inbillar mig?


Det är inte så konstigt iof.. just det hade jag inte oroat mig för. Min ena hade en vecka boxvila i somras och tappade hur mkt som helst på den tiden även om han fick mkt mer hö än han brukar... det räckte nästan med att han fick komma ut i boxhage så började han ta sig.. så det mentala spelar stor roll och även smärtpåverkan.

Hur ser dom andra hästarna ut i stallet?.. på det kan man ju se om höet har lågt näringsvärde eller om det är din häst som fortfarande är påverkad? Be din fodervärd kolla på dom om det inte finns analys.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

KL
Är det bara jag som tycker att 2 kg kraftfoder till en häst på boxvila är helt galet att ge? Inte underligt i så fall att man har stressade och oroliga konvalescenter som lätt faller ur...

Till TS
Jag hade nog gett uppblött lucernpellets istället för hack. Och kollat upp analysen på grovfodret, för att kunna utesluta att det är brister i foderstaten som orsakar att hästen fallit/faller ur.

För mig är det inte helt galet, skulle han inte få krsftfoder hade det sett ännu värre ut.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Det är inte så konstigt iof.. just det hade jag inte oroat mig för. Min ena hade en vecka boxvila i somras och tappade hur mkt som helst på den tiden även om han fick mkt mer hö än han brukar... det räckte nästan med att han fick komma ut i boxhage så började han ta sig.. så det mentala spelar stor roll och även smärtpåverkan.

Hur ser dom andra hästarna ut i stallet?.. på det kan man ju se om höet har lågt näringsvärde eller om det är din häst som fortfarande är påverkad? Be din fodervärd kolla på dom om det inte finns analys.

Komma ut i boxhage har ju min fått göra nu i drygt 1 vecka, men igår hade han sprungit genom trådarna så ja..det funka inte.

Dom andra hästarna är det inget fel på det jag har sett. Men dom är också av raser som är betydligt mer lättfödda än fullblod oftast.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Om nu hästen har fri tillgång på hö så spelar väl inte tuggtiden någon större roll? Hur mycket hö äter hästen?

Lucernen tycker han är godare, därför spelar det roll.
Jag vet inte hur mycket hö hästen äter, men runt 10-12 kg enligt tidigare info.
Han fick byta strö till halm för någon vecka sen och valde då att äta halmen innan höt, så han gillar ju uppenbarligen inte höt. Det är dock inte mögligt/dammigt vad jag kunnat se/känna när jag vart där.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

För mig är det inte helt galet, skulle han inte få krsftfoder hade det sett ännu värre ut.

Eller så hade han sett bättre ut.. Med 2 kg kraftfoder om dagen och ingen möjlighet att göra av med överskottsenergin, ja då har man en konvalescent som spränger staketen och troligtvis faller ur på grund av stress, oro..

Sedan är det klart att vissa individer kan falla ur ändå, på grund av stress och eller smärtpåverkan..
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Det är inte inbillning. Han har tappat mycket sen jag såg honom sist.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Eller så hade han sett bättre ut.. Med 2 kg kraftfoder om dagen och ingen möjlighet att göra av med överskottsenergin, ja då har man en konvalescent som spränger staketen och troligtvis faller ur på grund av stress, oro..

Sedan är det klart att vissa individer kan falla ur ändå, på grund av stress och eller smärtpåverkan..


Han har stått på boxvila förut i flera veckor och den gången fick han till och med havre, då märktes det inte på honom.
Han stod på 8kg kraftfoder(lucern, pellets och havre) under sin inridning förra året, så kraftfoder har aldrig påverkat honom negativt innan. Men visst det kan väl vara så nu, isåfall är det nog något mer som är fel.
Jag har aldrig vart med om att man tar bort kraftfodret helt på konvalecenter, minskar ja, men inte tar bort det. På kliniken fick han ju dessutom inget kraftfoder alls knappt, han tappade på dom veckorna också.

Vet att det finns väldigt mycket åsikter om kraftfoder och jag håller med om att alla behöver det inte. Men prinsen har sålänge jag haft honom behövt det, även när han gått på sommarbete.


Jag hoppas ju dock att det beror på boxvilan, för isåfall borde det vända och han borde börja lägga på sig ganska snart igen om han får börja gå ut i vanlig hage.
 
Senast ändrad:
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Jag har varit med om att man både minskar, alt tar bort helt och ev ersätter med ett lämpligare foder anpassat för konvalescenter.
Kraftfoder ges ju för att hästen ska prestera, en konvalescent ger man ev tillskott (utöver grovfoder) för att den ska hålla hullet och då finns det betydligt bättre alternativ än att ge kilovis med kraftfoder..

Nu har ju din häst precis bytt miljö (vad jag förstod så hade inte fv haft hästen så länge innan skadan skedde)? Så att din häst har fallit ur mer än vid tidigare boxvila hänger nog mycket på att han haft oturen att få vara med om en hel del på så kort tid..
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Jag tycker mig läsa mellan raderna att du inte litar på fv, och tycker det är dennes fel att hästen faller ur? Om jag har fel så är det nog dags att backa och låta den stackars fv faktiskt få en chans att ta hand om hästen. Annars får du väl ta hem den?
Minns jag rätt så skadade den sig ganska snart efter ankomst till hen, så hästen har först bytt hem och direkt på det blivit skadad utan att ens ha hunnit landa i sitt nya stall. Många faller ur ändå på boxvila, utan den taskiga starten.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Nu har jag ju skrivit att planen är att avvakta återbesöket och förhoppningsvis får han ett okej att börja gå ut i hagen normalt och sättas igång. Och då borde han börja lägga på sig ganska omgående igen, så jag avvaktar återbesöket och sen får han lite tid på sig att bli finare igen och fv får tid att få upp hästen i hull och muskler.

Jag har också skrivit att jag tror att det blivit för mycket för hans huvud med alla flyttar, så nej jag skyller inte allt på fv. Men blir han inte bättre på någon månad så är det något galet och han kanske helt enkelt inte trivs, det gör inte att det automatiskt är fel på fv. Alla passar inte ihop och alla hästar trivs inte på alla ställen.

Och jag HAR backat tillbaks väldigt mycket mot innan. Att jag funderar och att jag försöker klura ut vad som är problemet innebär inte att jag är på fv om det.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Nu har ju din häst precis bytt miljö (vad jag förstod så hade inte fv haft hästen så länge innan skadan skedde)? Så att din häst har fallit ur mer än vid tidigare boxvila hänger nog mycket på att han haft oturen att få vara med om en hel del på så kort tid..

Det är ju det här som gör att jag funderat på om det är inre stress som är problemet. För han flyttade till fv i 2 veckor, skadade sigoch hamnade på klinik i drygt 2 veckor och sen tillbaks till fv där han inte hunnit känna sig hemma innan han hamna på klinik. Och då bli stående på box i 4 veckor i ett stall där han verkar känner människorna, hästarna, stallet eller rutinerna. Det är klart det är jätte jobbigt för honom, han har haft brutal otur :( Hade han stått hos fv i 2 månader istället för 2 veckor när han skadade sig så hade det antagligen vart annorlunda.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Ja!
Stress är vad jag skulle gissa på i första hand. Tom mitt tjocka russto tappade vikt på boxvila trots fri tillgång på hösilage och lika mycket kraftfoder som de växande ponnyerna.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Det är klart att man tänker och funderar, men att underhålla en trettio sidor lång tråd på buke är en annan femma.... Du ifrågasätter fv ganska mycket, och hade jag som fv hittat den här tråden hade jag blivit riktigt jäkla förbannad, och/eller väldigt ledsen. Förmodligen hade jag dessutom kört hästen raka spåret hem till dig, och aldrig någonsin litat på en hästägare igen. :(
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Det är klart att man tänker och funderar, men att underhålla en trettio sidor lång tråd på buke är en annan femma.... Du ifrågasätter fv ganska mycket, och hade jag som fv hittat den här tråden hade jag blivit riktigt jäkla förbannad, och/eller väldigt ledsen. Förmodligen hade jag dessutom kört hästen raka spåret hem till dig, och aldrig någonsin litat på en hästägare igen. :(

Folk som läser här har läst från början och då är det ganska skönt att ställa nya frågor här.

Jag har otaliga ggr skrivit att det är inget personligt emot fv och jag skrev även om vikten nu att jag vet inte om det är jag som bara är nojjig eller om det är ett problem.
Så du behöver inte dra upp diskussionen igen om vilken hemsk hästägare jag är, för det vet jag att flera av er tycker och det har vi diskuterat.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Nej, jag tycker inte alls att du är en hemsk hästägare. Däremot en som har svårt att låta någon annan ta hand om din häst.
Jag uppfattar det absolut som personligt mot fv, och det hade varit schysstare att ta den frågan direkt med fv istället.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Jag tycker inte att du är hemsk, däremot tycker jag fortfarande att du ska ta hem hästen. Det hade väl varit bättre för ALLA parter om du hade skött om hästen på egen hand, i stället för att försöka göra det på distans?
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Fortfarande så är fv väl medveten om även denna oron, det är återigen inte så att jag diskuterar någonting här som jag inte diskuterat med fv. Jag hymlar inte med någonting.

Jag har flertalet ggr skrivit att det inte är något fel på fv som person, det är en jätte snäll och bra person.

Och ja att jag har svårt att släppa kontrollen är jag väl medveten om, det är inga tveksamheter om den saken och skadan hästen ådrog sig har inte underlättat. Men fv har ändå också valet att säga ifrån och även lämna hem hästen.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Jag har ju lyft samma tankar som trissa i dina trådar tidigare som du vet , och jag tycker oavsett om fv vet eller inte vet osv , att denne blir rätt rejält diskuterad , och lätt skulle kunna identifieras osv . Du har ju även svarat tidigare att om det var du själv som hittade trådar om dig själv här så hade du blivit tokig .... :(
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 727
Senast: Bluefish
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 258
Senast: Messy
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 807
Senast: Lobelia
·
V
Hästvård Min 2-åring kom in en dag för ungefär två veckor sedan med rejält svullet ben och ett litet sår på insidan av bakbenet, under hasen. Han...
Svar
1
· Visningar
957
Senast: Shudde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp