Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

OutOfService

Trådstartare
Egentligen ingen mening att spekulera..

Men är det någon som har någon erfarenhet av ett sår mitt på knäleden, fram, som efter några timmar börjar spruta ut vätska från såret när hästen rör sig?


Min häst fick tidigare idag ett sår mitt på knäleden fram, antagligen efter att ha gått omkull i hagen och hamnat med knät på en pinne/sten då sårfickan gick uppåt. Det blödde lite då, var inte svullet och hästen inte påverkad. Veterinär rådfrågades men svaret vart då att avvakta och höra av sig under helgen om det vart värre, för att syr gör dom inte på en led.

Några timmar senare kunde hästen knappt gå och det sprutade vätska ur såret, veterinär misstänkte att det var ledvätska.

Hästen är förhoppningvis väldigt snart på g in till djursjukhuset. Men jag sitter här som hästägare 20 mil bort och tänker självklart ut alla värsta tänkbara utgångar....
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Tyvärr är det väl ofta dålig prognos när leden är punkterad...hoppas hästen kommer in på djursjukhuset snart!

Min grannes häst blev dock helt återställd efter en pinne in i hasleden. Det läckte lite grann ledvätska och han blev opererad akut.

Lycka till!
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Ja nu står han i transporten på väg in fick jag just mezz om iallafall..

Men det är alltså inte helt från ingenstans som jag tänker ut värsta tänkbara scenario då? Känns ju väldigt obra om det är så att det är ledvätska.. :(
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Eftersom det började läcka vätska flera timmar efter att såret uppstått så tror jag mer på att området svullnat upp ordentligt, vätskat sig och att det är den vätskan som sen runnit ut.
Vi får hålla tummarna att det inte är ledvätska :)
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Ungfär så hade vi en unghäst i vintras, han kom in ganska snabbt till klinik och fick stå ganska länge men är nu fullt igång och springer med kompisar.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Ja problemet är väl att jag tror att det hade hänt väldigt nyss när fodervärden var där första gången och då blödde det, sen åkte hon därifrån och kom tillbaks några timmar senare. Så hade jag vetat att det garanterat inte kom annat än blod förrän efter några timmar hade jag vart lugnare :)


Vad skönt Korven, det kändes lite mer positivt! :) :)
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Klokt om hästen är påväg till klinik . Det är oerhört kritiskt om öht veterinär bedömer en sårskada nära leden och inte samtidigt kan utreda ytterligare . Att det rinner vätska efter den diagnosen så gör ni rätt i att åka iväg . Ingen kompetent veterinär hade sagt att det löser sig om de inte var säkra så det låter enl mig som vetten bedömt att skadan behöver remitteras för säkerhets skull till klinik och att hästen därmed är påväg till klinik ?
 
Senast ändrad:
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Hästen är på väg/eller befinner sig nu på kliniken efter att kontakt nr 2 idag så tyckte veterinär att dom skulle åka in. Det var vid första kontakten veterinär tyckte dom skule avvakta.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Var veterinär ute och tittade på skadan? Om denne blivit informerad om att det var en skada över en led bör denne ha bett om att få se skadan för att vara "säker". Just leder är ju så känsligt. Jag vurpade med min unghäst och det blödde ordentligt från ett sår medan det över knäet inte såg så farligt ut. Trots det försvann "pinnen" veterinär testade med flera centimeter in i såret :eek: Lite vätska kom från ett sår men lyckligtvis var det inte ledvätska vilket konstaterades på klinik. Blev dock en dyr historia. Klinik akut på en lördag är inte lajban.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Min prins får bo kvar på kliniken :( Det som orsakat såret har gått rätt in i leden, så det var ledvätska som kom ut..
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Var veterinär ute och tittade på skadan? Om denne blivit informerad om att det var en skada över en led bör denne ha bett om att få se skadan för att vara "säker". Just leder är ju så känsligt. Jag vurpade med min unghäst och det blödde ordentligt från ett sår medan det över knäet inte såg så farligt ut. Trots det försvann "pinnen" veterinär testade med flera centimeter in i såret :eek: Lite vätska kom från ett sår men lyckligtvis var det inte ledvätska vilket konstaterades på klinik. Blev dock en dyr historia. Klinik akut på en lördag är inte lajban.


Nej, distriksveterinären som fodervären pratade med tidigare idag var aldrig ut och kollade på såret, utan rådde henne att avvakta och höra av sig om det blev värre..
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Ja, det är bara hoppas ni att det inte blir några men.. utan att det "bara" är pga infektionsrisken han är kvar och att det inte blir någon infektion eller något.
Helt värdelöst dock att vara 20 mil bort och inte vara på plats och höra/se själv :(
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Visst borde väl jag kunna ringa till kliniken och få info direkt från dom?
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Men typiskt,du som varit så orolig och allt över pållen... :( Hoppas det blir bra igen!
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Ja det är verkligen så jädra typiskt.. för jag var och hälsade på honom i onsdags och det har känts lite bättre efter det och så kommer det här :(
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Ja, det är bara hoppas ni att det inte blir några men.. utan att det "bara" är pga infektionsrisken han är kvar och att det inte blir någon infektion eller något.
Helt värdelöst dock att vara 20 mil bort och inte vara på plats och höra/se själv :(
Stackare, jag hade inte haft det kul i ditt läge :( Hoppas det löser sig och läker bra!
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Det har inte jag heller kan jag säga :/ Men för att lugna mig själv lite har jag nu ringt kliniken och veterinären skulle ringa mig när hon kom in efter 12 nångång.. känns bättre att prata med dom direkt och kunna ställa frågor än att allt ska gå genom fodervärden..
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Har nu pratat med veterinären som tog emot honom igår och som jobbar hela helgen.. Prinsen behandlas just nu med ett antiobiotika som täcker dom flesta bakterier för att förhoppningsvis häva infektionen. Så det enda att göra nu är att vänta.
I BÄSTA fall får han komma hem inom 1 vecka, så det är bara att hoppas att det för en gångsskull får vara i bästa fall! Att han fortsätter vara feberfri och inte blir mer halt. Men infektion i en led är ju långt ifrån något att leka med, så finns inga som helst garantier och det är långt ifrån förbi det kritiska stadiet :(
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

1391470_10151924227700479_272687660_n.jpg


1385045_10151924228255479_977016687_n.jpg



Min stackars lilla prins :heart Men hade sån "tur" att mn syster och hennes sambo skulle till Halmstad och jaga idag, så när dom på vägen hem åkte förbi kliniken gick min syster in och hälsade på honom..känns bra i mattehjärtat att han fick besök av någon han känner :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 727
Senast: Bluefish
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 257
Senast: Messy
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 807
Senast: Lobelia
·
V
Hästvård Min 2-åring kom in en dag för ungefär två veckor sedan med rejält svullet ben och ett litet sår på insidan av bakbenet, under hasen. Han...
Svar
1
· Visningar
957
Senast: Shudde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp