Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

varför konsulterar du inte behandlande vet i frågan? borde vara det smidigaste? det är ju en klinik så de kan säkert förmedla till klinik hovslagaren i frågan?
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

För att vi diskuterat det igår och idsg och jag inte anser att det behövs ringas till dom på helgen?
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

En häst som vilar borde inte ta skada av att gå med längre tår/vara gammskodd en kort period? Om det inte är så att den haft väldiga problem innan och absolut inte klarar av att gå en stund över tiden från förra skoningen, för att det orsakar skada/drar upp gammal skada.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Håller med Sandra. En häst på boxvila känns inte akut att sko om, det kan ju ställa till med mer skada än den marginella nytta man kan räkna med. Att belasta tre ben istället för fyra gör ju onekligen en viss skillnad.

Jag hade väntat till efter ÅB, men förmodligen tagit ett samtal med behandlande veterinär på måndag. Möjligen bokat klinikskoning i samband med ÅB.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Ja han går ju nu 30 min promenad om dagen nu och ska göra fram till återbesöket, resten står han på box och från och med idag sjukhage dagtid..(jag vet inte hur stor sjukhagen är, men jag hoppas innerligt att den är liten)

Men jag tänkte väl också på återbesöket, om han har två olika långa framhovar och är lång i tån att han inte rör sig som han brukar och det kanske då är svårare att se om han skrittar/travar ordentligt.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Jag är så förvirrad, jag vet inte om jag bara är nojig och det är fullt normalt att tappa såhär mycket på 6 veckors boxvila. Eller om min magkänsla att han inte mår bra stämmer.

Översta bilden är hur han såg ut innan han åkte till fv, plus att han hade ännu mer betesmage och dom två understa är idag..

485569_10151639624455479_645468897_n.jpg


1425528_10152022982995479_1266930236_n.jpg


1459265_10152022983090479_541330562_n.jpg
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Det lär vara normalt utifrån känsliga i individer . Det viktigaste utifrån ditt fall är att skadan i sig har läkt .

Självklart mår en känslig eller ens normal individ "bra" i sammanhanget i sig .
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Självklart är det viktigaste att skadan läkt. Men det är ju inte direkt bra att han tappar så mycket i både hull och muskler!
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Det känns ju aldrig bra i magen att hästen är i det skicket, sedan kan det förklaras av boxvila och skada, men visst tusan tar det på mattehjärtat. Har han fri tillgång på bra grovfoder, hur ser foderstaten ut? Är det säkert att givan stämmer med foderstaten?
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Det är väl just den frågan jag ställer mig, han får 2 kg kraft grov plus några liter lucernhack om dagen och självklart fri tillgång på hö. Men när jag frågade fv om höt var analyserat någon gång så sa hon att hon inte trodde det. Så det kan ju vara så "enkelt" att grovfodret är alldeles för dåligt för honom, vilket jag dock inte kan påverka.. :/
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Men stackarn :(

Så där såg han verkligen inte ut när jag hälsade på honom.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Nä visst har han fortsatt gå ner sen han var på kliniken, det är inte bara jag som inbillar mig?

Men det var ju det jag reflekterade över ?

Självklart mår den inte optimalt bra och självklart påverkar det efter 6 v boxvila inkl skada och stående på klinik ?
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Jag har inte sagt något om vad du skrev eller inte. Det var en fråga till Matmissbrukaren som inte hade med ditt svar att göra överhuvudtaget, utan en fråga till någon som faktiskt träffade honom på kliniken och kunde jämföra. Eftersom det är skönt för mig att få höra andras åsikter som sett honom live, då jag stundvis tvekar och undrar om det bara är jag som inbillar mig.


Ja jag har inte sagt att det är konstigt att han tappar! Det jag tycker är märkligt är att han tappar både hull och muskler och så mycket.
Han stod 3 veckor på boxvila i våras och det märktes inte på honom, inte så att det syntes iallafall.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Nackdelen med lusernhack är ju att några liter väger ju typ ingenting så om man vill ha annan effekt än förlängd tuggtid så
skulle i alla fall jag fodra på ett par liter lusernpellets som är mycket mer koncentrerat.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Ja precis och jag har redan en gång bett fv att öka mängden just av den anledningen. Anledningen till att han får just hacken är för att vi velat ha en längre tuggtid eftersom han står/stått på boxvila och ska ha så mycket som möjligt att sysselsätta sig med.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Jag är så förvirrad, jag vet inte om jag bara är nojig och det är fullt normalt att tappa såhär mycket på 6 veckors boxvila. Eller om min magkänsla att han inte mår bra stämmer.
Det är inte alls ovanligt att de faller ur ordentligt under boxvila. Om inte annat så kan det vara den mentala tristessen som gör att de inte äter ordentligt, men det kan ju också vara eventuell smärta som gör att de äter mindre.

Jag hade en gång en skadad shettis, som nog tappade 30 kg på en vecka på djursjukhus, med fri tillgång till grovfoder...
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Ja precis och jag har redan en gång bett fv att öka mängden just av den anledningen. Anledningen till att han får just hacken är för att vi velat ha en längre tuggtid eftersom han står/stått på boxvila och ska ha så mycket som möjligt att sysselsätta sig med.

Om nu hästen har fri tillgång på hö så spelar väl inte tuggtiden någon större roll? Hur mycket hö äter hästen?
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Men när jag frågade fv om höt var analyserat någon gång så sa hon att hon inte trodde det. Så det kan ju vara så "enkelt" att grovfodret är alldeles för dåligt för honom, vilket jag dock inte kan påverka.. :/

Be fodervärden ta reda på säkert om det finns analys eller inte. Hon måste ju kunna få den informationen från stallägaren, tycker man. Det är ju inte heller helt omöjligt att göra en analys nu i efterhand, men det kostar självklart några hundralappar. För om det är grovfodret som håller för låga värden för din häst så är ju den informationen viktig även efter boxvilans slut för att veta vad som ev. behöver tillsättas. Annars fortsätter han kanske att tappa fram tills nästa betessäsong...
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

KL
Är det bara jag som tycker att 2 kg kraftfoder till en häst på boxvila är helt galet att ge? Inte underligt i så fall att man har stressade och oroliga konvalescenter som lätt faller ur...

Till TS
Jag hade nog gett uppblött lucernpellets istället för hack. Och kollat upp analysen på grovfodret, för att kunna utesluta att det är brister i foderstaten som orsakar att hästen fallit/faller ur.
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 727
Senast: Bluefish
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 257
Senast: Messy
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 807
Senast: Lobelia
·
V
Hästvård Min 2-åring kom in en dag för ungefär två veckor sedan med rejält svullet ben och ett litet sår på insidan av bakbenet, under hasen. Han...
Svar
1
· Visningar
957
Senast: Shudde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp