Bukefalos 28 år!

Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Nej, men självklart INTE! Det finns ju en anledning till att boxvilan ska vara "x" antal veckor! Det kan ju vara ett ögonblicks verk att han drar upp skadan igen...

Fast nu är det så att enligt ordination som får han nu gå i liten hage nu!! Vi är la för helvete inte dumma i huvudet. Han skulle ha boxvila i 10 dagar efter han kom hem. Sedan boxvila/sjukhage plus promenader i 3 veckor.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Fast nu är det så att enligt ordination som får han nu gå i liten hage nu!! Vi är la för helvete inte dumma i huvudet. Han skulle ha boxvila i 10 dagar efter han kom hem. Sedan boxvila/sjukhage plus promenader i 3 veckor.

Men hur tycker du att jag (och andra) ska kunna veta det när du för bara några dagar sedan skriver:

Halvtid på boxvilan, 3 veckor avklarade..bara 3 kvar!

Hur ska man tolka det då, menar du?
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Fast nu är det så att enligt ordination som får han nu gå i liten hage nu!! Vi är la för helvete inte dumma i huvudet. Han skulle ha boxvila i 10 dagar efter han kom hem. Sedan boxvila/sjukhage plus promenader i 3 veckor.

Dessutom, om det är boxvila/sjukhage så ska det vara boxstorlek på hagen om hästen garanterat inte röjer loss om den får lite större utrymme.

Fö håller jag med Betty, svårt att veta när du skriver halvtid på boxvilan...
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

För att jag skrivit hela upplägget på konvalescensen innan. Och det är ju fortfarande boxvila eftersom han inte får röra sig normalt i vanlig hage.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Dessutom, om det är boxvila/sjukhage så ska det vara boxstorlek på hagen om hästen garanterat inte röjer loss om den får lite större utrymme.

Fö håller jag med Betty, svårt att veta när du skriver halvtid på boxvilan...


Ja och det är fullt möjligt för en häst att ha rodeo i en sjukhage.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Ja och det är fullt möjligt för en häst att ha rodeo i en sjukhage.

Det kan jag skriva under på, det går tom att ha rodeo i boxen om det vill sig illa. Min häst som stått på boxvila/boxhage 3 månader åt gången vid två olika skador har ägnat sig åt båda delarna...

Hoppas din häst läker som han ska!
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

För att jag skrivit hela upplägget på konvalescensen innan. Och det är ju fortfarande boxvila eftersom han inte får röra sig normalt i vanlig hage.

Boxvila och sjukhage är inte liktydigt i min värld. Och ursäkta mig men förväntar du dig att folk följer dina inlägg/förehavanden slaviskt?
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Det kan jag skriva under på, det går tom att ha rodeo i boxen om det vill sig illa. Min häst som stått på boxvila/boxhage 3 månader åt gången vid två olika skador har ägnat sig åt båda delarna...

Hoppas din häst läker som han ska!


Ja dom behöver inte alls stor yta för att köra ett spanska ridskolanpass dom där små djuren. :/

Men vad det verkar så läker han okej, återbesök 2 december så då vet vi hur bra han läkt. :)
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Boxvila och sjukhage är inte liktydigt i min värld.

Inte för mig heller, och speciellt inte vid denna årstiden när det gärna blir halt/lerigt/etc. Eller kanske det fryser och blir knöggligt/isigt/etc.

Säger jag boxvila så menar jag att hästen bokstavligen står på box, inte i hage utomhus. Därav min tolkning av "halvtid på boxvila"...
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Inte för mig heller, och speciellt inte vid denna årstiden när det gärna blir halt/lerigt/etc. Eller kanske det fryser och blir knöggligt/isigt/etc.

Säger jag boxvila så menar jag att hästen bokstavligen står på box, inte i hage utomhus. Därav min tolkning av "halvtid på boxvila"...

Fast eftersom hagen inte får va större ån boxen så är ju skillnaden bara box inomhus eller box utomhus.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Inte för mig heller, och speciellt inte vid denna årstiden när det gärna blir halt/lerigt/etc. Eller kanske det fryser och blir knöggligt/isigt/etc.

Säger jag boxvila så menar jag att hästen bokstavligen står på box, inte i hage utomhus. Därav min tolkning av "halvtid på boxvila"...

Exakt, och om det är boxvila/boxhage så är det torr hage av boxstorlek som gäller, alltså mem samma förhållanden som inne fast ute. Sjukhage kan gott och väl vara både 3 och 4 ggr så stor som en box om hästen inte flippar. Och självklart kan dom få spel oavsett yta, det är ju där det sunda förnuftet (och pleggen) kommer in i bilden.

TS, skönt att höra att han läker.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Fast eftersom hagen inte får va större ån boxen så är ju skillnaden bara box inomhus eller box utomhus.

ja precis.... Är det så viktigt att hästen tar det lugnt att den är ordinerad boxvila så är det ju minsta möjliga storlek som gäller. Men det förutsätter ju också bra underlag så hästen inte riskerar att halka eller kan skita ner ev bandage/sår. Mer för att den ska kunna se sina kompisar tex.
 
Senast ändrad:
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Framför allt så är det ju tillvänjning och rutin som är viktigt att beakta när man ska slussa en boxvilahäst vidare ut i sjukruta .
Att bara släppa ut den hux flux för att sen återgå till boxen på rutin förstår jag öht inte. Varför liksom ? Det är mkt tuffare för hästen än om den stått kvar på box om det är det den ska göra en period till . Snacka om att riskera skador dessutom .
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Framför allt så är det ju tillvänjning och rutin som är viktigt att beakta när man ska slussa en boxvilahäst vidare ut i sjukruta .
Att bara släppa ut den hux flux för att sen återgå till boxen på rutin förstår jag öht inte. Varför liksom ? Det är mkt tuffare för hästen än om den stått kvar på box om det är det den ska göra en period till . Snacka om att riskera skador dessutom .

Ja och en sjukrutehäst som ser sina kompisar vandra iväg bortåt i sina hagar är sällan en lugn häst. Ofta krävs det lite uppoffringar av övriga ägare (eller om man själv äger alla) för att det tex ska finnas kompis pecis bredvid osv.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Ja det är väldigt skönt att det fortsätter framåt! :)

Hagen var i torr paddock, så underlaget kan inte bli så mycket bättre. Men även om han inte hade flippat ur så gjorde det mer skada än nytta. Att få va ute bredvid kompisarna och sen hamna i box igen var intr kul sa han. Så nu tar vi det säkra före det osäkra och låter honom stå inne och bara få sina promenader. Mest för att inte stressa srackarn.
För tyvärr fortsätter han att falla ur i hull och muskler, så även om han står still så är han nog stressad inombords.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Han sattes inte ut huxflux utan har fått promenera i paddocken innan och kompisarna stod precis staket i staket.

Sen kan jag självklart inte veta exakt hur det gått till eller hur situationen hanterats eftersom jag bara fått höra det.
Lite knepigt är det dock för han stod på boxvila 3 veckor i våras och kunde efter det gå ut i vanlig liten hage själv och hålla sig lugn.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Nu behöver jag era tankar och åsikter igen!

Promenader och hagvistelse går enligt informationen jag fått bättre och bättre.
Men nu är det drygt 1 vecka kvar till återbesöket och jag är lite fundersam över hovarna. När jag var där sist, 10 dagar efter han kom från kliniken så hade hoven på hans skadade ben växt mycket mindre än den på det friska benet. Så har det aldrig vart innan, men jag funderar på om det kan ha med blodcirkulationen att göra?

Men grejen är att han skotts var 6-7 vecka hela tiden för att han blir mer obalanserad = trampar av sig frsmskorna och klickar i med bak i fram om det går längre tid. Och hovarna går dessutom sönder. Nu är det drygt 7 veckor sen han skoddes och han kunde ju inte skos så länge han hade bandaget.
Men fv hade tänkt sko honom efter återbesöket för att inte va elak emot knät och ta det säkra före det osäkra, en bra tanke visst! Men om man ser det från andra hållet så är det ju inte speciellt bra att han är för lång i tån heller för att han då kan felbelasta knä och kotor istället. Så jag tyckte han skulle skos innan återbesöket, dels för att inte felbelasta och dels för att dom på återbesöket ska kunna se honom springa ordentligt utan att han störs av att han är för lång i tån på framhovarna.

Hur tänker ni? Tänker jag galet?
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 745
Senast: Bluefish
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 326
Senast: Messy
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 818
Senast: Lobelia
·
V
Hästvård Min 2-åring kom in en dag för ungefär två veckor sedan med rejält svullet ben och ett litet sår på insidan av bakbenet, under hasen. Han...
Svar
1
· Visningar
962
Senast: Shudde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp