Bukefalos 28 år!

Sår på svansen, muskelskada.

Rumpnissen

Trådstartare
Vår lille katt (1 år) har lyckats med bedriften att få ett sår på svansen och att det där genom följt med en "stump" (15 cm lång?) faschia (bindvävshinna som sitter runt musklerna). Hur detta har gått till kan vi bara spekulera i, katten har varit hos veterinären, "stumpen" klipptes av och det lilla såret tvättades.

Enligt veterinären finns det en liten, liten risk för komplikationer så han inte kommer kunna kontrolera svansen som han ska och då måste svansen amputeras. Jag blir ju givetvis hysterisk ;) och tror att vår katt kommer råka ut för detta, det är sådan otur vi brukar ha.

Min första fråga är om det är någon annan som haft en katt som lyckats med detta, för för mig är det helt obegripligt. Och om det nu finns det så undrar jag hur det gått för er katt?
 
Sv: Sår på svansen, muskelskada.

Kan tyvärr inte svara på frågan i sig, men det finns otalet katter utan svans (både renrasiga och olycksfall) som klarat sig finfint utan svans. Så det i sig behöver du inte oroa dig för.
 
Sv: Sår på svansen, muskelskada.

Jo, det vet jag ju (långt inne). Men jag målar upp bilder i mitt huvud av att han inte kommer överleva amputationen eller att han får blodförgiftning eller någonting ;).

Jag är sådan när det kommer till djuren, jag tror inte de kommer överleva (Fast jag innerst inne vet att katter är fruktansvärt tåliga djur). Skönt med lite lugnande kommentarer.
 
Sv: Sår på svansen, muskelskada.

Jo, det vet jag ju (långt inne). Men jag målar upp bilder i mitt huvud av att han inte kommer överleva amputationen eller att han får blodförgiftning eller någonting ;).

Jag är sådan när det kommer till djuren, jag tror inte de kommer överleva (Fast jag innerst inne vet att katter är fruktansvärt tåliga djur). Skönt med lite lugnande kommentarer.

Vi kan bilda klubb, jag går på ångestdämpande för att min katt har ögonproblem :o

Amputationen i sig är nog inga problem, men risker finns ju mer allt som har med operation att göra. Det är ju vad jag förstått väldigt vanligt med svansamputationer på hund för att dom helt enkelt bryter svansen, så det kan säkert veterinären. Håller alla tummar för din lilla kissekatt! Och kram till dig, jag vet hur du har det.
 

Liknande trådar

Katthälsa I samband med flytt så blev min (numera min systers) katt biten i svansen. Vi åkte till veterinär så snart vi insåg att han blivit...
Svar
0
· Visningar
2 132
Katthälsa Hej Min katt har ett elakt sår på svansen. Som behandlades av veterinär A. Denne rakade, tvättade och lindade den berörda delen av...
Svar
7
· Visningar
4 090
Senast: Asko
·
Hästvård Jag köpte en häst för 1,5 månad sedan. Han hade ett sår på ena höftknölen när vi hämtade honom. Till och från har det gått från...
2
Svar
22
· Visningar
5 297
Senast: Mustang
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 623
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp