Sår på trampdyna, hur sköta?

I

immi

Min katt har sår på vänster trampdyna. Huden på den stora trampdynan är avflagad, översta hudlagret borta, och det är sår på den lilla "tum"-trampdynan.
Han stöder bara på tassen om det behövs.

När jag desinfekterade kom bara en liten liten droppe blod på servetten från den lilla 'tum' trampdynan, den stora dynan blöder inte, och de fyra 'tårna' verkar oskadade.

Det kom nu, alldeles plötsligt, efter en kort liten tur i trädgåden för en stund sedan.
För några dagar sedan trampade han på en het platta. Kankse har han haft brännsår som sprack idag?

Hur ska jag sköta om hans tass så att det läker bra?
 
Sv: Sår på trampdyna, hur sköta?

Jag hade satt på alsolgel på om det spruckit och blivit lite köttigt (typ sprucken vattenblåsa).
Annars hade jag satt på helosan salva. När min katt brände sig lätt på ena trampdynan så blev det en förhårdnad efteråt, därför är det bra att mjuka upp med salva.

Efter den händelsen har jag gjort till vana att sätta en gryta med kallt vatten på plattan tills den är helt sval. :idea:

Om du är orolig så ring en veterinär, rådgivning kostar ju inget...

Hoppas att han blir bra i tassen fort!
 
Sv: Sår på trampdyna, hur sköta?

Jag hade låtit det vara, så att katten får ta hand om det själv. Håll nog koll ifall det blir infekterat.
Våra katter har ofta små sår som vi inte har en aning om hur de fick dem, men det läker ju jättebra! Verkar de inte allmänpåverkade och det inte blöder mycket så är det nog ingen fara.
De håller ju både rent själva och läker det bra, så jag skulle inte hållt på för mycket med sprit och liknande.

Men om såret blir instängt så att var och annan skit inte kommer ut så får man hjälpa dem lite.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund skar sig på något igår vid stallet. Ett fint snitt rakt över stora trampdynan på vänster bakben. Snittet var så ytligt att det...
Svar
10
· Visningar
4 618
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Har nog fått en av de bästa julklappar man kan få (hoppas jag)!!! ;) Min hund en Bullterrier på 14 månader, som vi tog som en...
Svar
10
· Visningar
1 460
Senast: SandraM
·
B
Hästvård F##n! När jag skulle ta in mina pållar ikväll var det något som skrämde dem. De galopperade som galningar och när jag tog in stoet med...
Svar
12
· Visningar
2 082
Senast: Pinto
·
Övr. Katt I måndags fick min förra älskade katt Isak somna in. :cry: Han var mitt första "riktiga" husdjur, vi köpte honom från en...
Svar
8
· Visningar
1 171
Senast: Yossarian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp