Seg på dressyrbanan / alternativ till klassisk dressyr ?

Krans

Trådstartare
Hej ! Jag har en d- ponny som är godheten själv. På uteritt är han pigg och glad med fin framåtbjudning, likaså i hoppning. Vi har de senaste 3 åren ridit för 3-4 olika tränare i dressyr men alla säger samma sak: Han är lat, flegmatisk , gör inte mer än han måste, anstränger sig inte, vill helst gå lång och låg , använd sporrar och skarpare bett osv. Det är så tråkigt att hela tiden få höra det , fast jag ju vet att han inte jobbar ihjäl sig direkt. Känns som han somnar när det handlar om dressyr på bana. Leker med tanken: Kan man göra på ngt annat sätt ? Att det blir roligare för honom ? Alternativa grenar ? MVH lite deppig som älskar sin häst
 
Finns många saker att göra. Rid dressyr på andra ställen än på ridbana/ridhus. Och eftersom hästen gillar hoppning så använd bommar och cavaletti om du är på ridbanan. Det sliter inte, tvärtom så aktiverar det ju hästen mer så det kan säkert vara positivt. Se till att det händer saker hela tiden. Mycket övergångar,olika vägar osv. Busa till det. ;)
 
Hej ! Jag har en d- ponny som är godheten själv. På uteritt är han pigg och glad med fin framåtbjudning, likaså i hoppning. Vi har de senaste 3 åren ridit för 3-4 olika tränare i dressyr men alla säger samma sak: Han är lat, flegmatisk , gör inte mer än han måste, anstränger sig inte, vill helst gå lång och låg , använd sporrar och skarpare bett osv. Det är så tråkigt att hela tiden få höra det , fast jag ju vet att han inte jobbar ihjäl sig direkt. Känns som han somnar när det handlar om dressyr på bana. Leker med tanken: Kan man göra på ngt annat sätt ? Att det blir roligare för honom ? Alternativa grenar ? MVH lite deppig som älskar sin häst


Det enklaste brukar vara att rida mycket caprilli-övningar - många cavaletti, någon studsserie kanske, en hel del sådant på ridbanan samtidigt som du rider tränarens övningar däremellan. Dressyr är ju all ridning, det "blir" inte plötsligt dressyr för att ni tränar på ex sidvärtsrörelser.

Gör er övning - sedan fram i galopp och gasa på något varv, klapp klapp. Korta och rid något annat. Börjar den sega ihop så släpp fram den och hurra på. Ha ett litet travhinder på volten när ni tränar, etc. Det hänger ju både på hästen och på ryttaren.

Ibland så rider folk mjukt och framåt i vanliga fall, men så fort det blir "dressyr" så ska det sittas djuuuupt i sadeln och hästen ska hållas kort och "samlas" med hand och sits i 30 minuters tid. Såklart att hästen tröttnar och lägger av efter ett tag. (bara en egen reflektion, som inte behöver ha med dig att göra)

Men testa gärna WE om det finns någon tränare i närheten, eller western, eller vad det nu kan vara. Det är alltid bra att få input från olika grenar.
 
Det där känner jag igen, min ponny är segheten själv så fort man börjar kräva mer av honom än rakt fram, då spelar det ingen roll om vi är på banan eller ute i skogen. Jag fick ordning på det med att en period på några månader endast rida på banan 2 gånger i veckan och dessa gånger variera mycket med volter och "ökningar". Och då i skritt och trav, galoppen fick komma sen då bjudningen fanns i traven, dessutom var man som ryttare helt slutkörd efter att ha travat runt en stund :o
Jag varierade då med alla ridvägar, främst volter och snett igenom, samt längs långsidorna. Så fort vi kom ut på ett rakt spår red jag framåt för allt vad jag var värd, på volterna och kortsidorna, där jag bad om böjning, segade han förstås ihop igen, men så satsade vi på att öka farten så fort vi kom ut på det raka spåret. Så småningom kunde jag hålla farten uppe också på voltspåren och då fick han öka ytterligare på de raka. Så höll vi på under en hel sommar tills det plötsligt lossnade :banana:

Nu har han varit avställd till och från under de senaste 2 åren pga en rejäl senskada, så nu är vi på punkt 1 igen, alltså är han segare än det segaste tuggummit på banan, men kanske vi fått upp farten till hösten igen! ;)
 
Hej ! Jag har en d- ponny som är godheten själv. På uteritt är han pigg och glad med fin framåtbjudning, likaså i hoppning. Vi har de senaste 3 åren ridit för 3-4 olika tränare i dressyr men alla säger samma sak: Han är lat, flegmatisk , gör inte mer än han måste, anstränger sig inte, vill helst gå lång och låg , använd sporrar och skarpare bett osv. Det är så tråkigt att hela tiden få höra det , fast jag ju vet att han inte jobbar ihjäl sig direkt. Känns som han somnar när det handlar om dressyr på bana. Leker med tanken: Kan man göra på ngt annat sätt ? Att det blir roligare för honom ? Alternativa grenar ? MVH lite deppig som älskar sin häst

Jag skulle kolla upp den hästen på klinik.
Min egen var "lat" på ridbanan. Pigg vid uteritt, hoppning och om man hade lite bommar och koner på ridbanan. Det visade sig att hon hade ont och pålagringar i bakknäna. Då red vi ändå dressyr för en rutinerad tränare 1g/v som inte heller såg något fel. Så ett gott råd är att kolla upp den!
 

Liknande trådar

Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 308
Senast: raggsock
·
C
Ekonomi & Juridik Luddig rubrik kanske, men jag skulle vilja ha lite input och åsikter. Har en 10 årig häst som inte presterat ngt, och som även har en...
2
Svar
26
· Visningar
4 058
Senast: Ramona
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 595
Senast: zoowie
·
Träning vet inte om det är rätt tråd, men visste ingen bättre. Vad gör man åt en otroligt lat och seg ponny?? min kompis har en ponny som är...
Svar
18
· Visningar
4 459
Senast: Gilette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp