Bukefalos 28 år!

Sele och vagn till liten B-ponny

Jen84

Trådstartare
Hej!

Har varit och kikat på en liten B-ponny att ha till lite lättare körning på hobbynivå.

Ponnyn är körd sen tidigare, men med en sk skitsele....

Vad rekommenderas för sele och vilken typ av vagn? Vill ha något tvåhjuligt och vill inte lägga mer pengar än nödvändigt, men vill även ha utrustning som inte påverkar hästen negativt.

Tips?
 
Min första utrustning jag köpte till min ponny ville jag inte lägga för mycket pengar på då jag inte ens visste om hon kunde bli körhäst. Ville ändå ha en riktigt sele och vagn.

Jag köpte en av dom billigaste modellerna på DriveOut, den finns inte kvar nu (eller så har den bytt namn). Kostade runt 2000kr tror jag. Vagnen köpte jag på den lokala hästaffären. Den var robust och hållbar, tror den kostade 3500kr och då fick vi sätta dit svängel och bakselefästen själv. Den var tvåhjulig, men vet i tusan vad för hjul :p Inte lika grova som bildäck men grövre än crossdäck, men men.

Det var perfekt "start-kit", sålde det för några månader sen och fick hur många svar som helst på min annons. Sålde det för 2500kr, så om du inte vill lägga allt för mycket pengar är begagnatsidor ett bra tips! Backa inte ett köp för att vagnen inte har svängel t.ex. det kostar inte många hundra att sätta dit en själv!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 445
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 465
Senast: Takire
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 423
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 887
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp