Bukefalos 28 år!

Selektering inför elitfölauktionen

Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Visning i bara trav avskräcker nog inga utländska köpare, de är vana vid detta sättet att presentera. Alla tyska förbund säljer föl för miljoner med travvisning som denna. Danskarna däremot filmar galopp också så visst kan man - dock brukar de visa stona vid hand även för fölgaloppen, det kräver en del av visaren....Tror hoppfölen säljs mer på stam än på galoppen.
Passa på att se o jämföra med Oldenburgs o dv:s fölkollektioner som ligger ute.
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Jag är iof jäkligt ny inom halvblodsavel i Sverige, så jag har ärligt talat jäkligt dålig koll, men tror ni verkligen efterfrågan på svenska hästar är så pass stor i Europa att de kommer hit? Visst att vi sålt många hästar till utlandet, men det går ju inte att jämföra Holland och Tyskland tex med Sverige. De ligger ju låååångt före. Eller?
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Nej jag tror inte det kommer utländska köpare i någon större utsträckning, möjligtvis om någon dansk hittar dit för en specifik häst.

Härstamningsmässigt och hästmässigt är dessa nu utvalda i klass men fölen på de stora tyska auktionerna, men vi kommer aldrig kunna jämföra oss med dem sett till köpare från andra länder.
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Många jättefina! Fint visade och filmade, här kan det nog komma köpare. Hoppas det går så bra att det blir större auktion nästa år och gärna en i mellansverige också. De där 2 miljonerna som svenska köpare la i Tyskland i helgen (och kanska lika mkt går till Oldenburg nästa helg) kunde ju fått stanna hos svenska uppfödare.

Fina bebbar. Men undras varför de är filmade i nerförsbacke? En del av korten var inte bra heller. Men marknadsföringen går åt rätt håll jämfört med tidigare år iaf.
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Man får se det hela positivt, vi närmar oss jättenationerna mer och mer iaf, bara det här att vi faktiskt har en fölauktion är ju ett steg i rätt riktning :) Jag tycker iaf att det, precis som fölmönstring och riksföl, motiverar mig som uppfödare (om jag nu får kalla mig det än :p). Hade jag inte haft en köpare redan hade jag nog visat på uttagningen iaf :)
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Ampere fölen jag har sett *kan* verkligen trava, även om några varit lite stela i ryggen, men den på filmen var ju minst sagt extrem ! Shit vilken fin ! Hade tyckt det var så kul att se den galoppera också
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

KL
För det priset borde man få med en finare hals :angel:
Helt otroligt att det blir så hypat, men bra att uppfödare får rejält betalt någon gång ibland :) .
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Om man tittar på sto stammarna hos våran svenska auktion så borde nr 11, 17 och 22 bli en av de bäst betalda speciellt nr 11 (han är dock inte min favvo)
Mina favoriter är nr 2 och 22. om jag bara får välja en tar jag nr 22
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Om man tittar på sto stammarna hos våran svenska auktion så borde nr 11, 17 och 22 bli en av de bäst betalda speciellt nr 11 (han är dock inte min favvo)
Mina favoriter är nr 2 och 22. om jag bara får välja en tar jag nr 22

Har du skrivet fel siffra eller ? Fattar inte riktigt efter att ha kollat runt på stosidan på blup hur du motiverar den kommentaren ? Det finns en enda häst som presterat något (dock efter att ha visats med extremt låga siffror) i de närmsta generationerna, eller har jag missat något ?
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Totalt OT: Jag minns på den gamla goda tiden (:D), när man jobbade på Irland på galoppstuteri... Varje år sålde vi ca 30-50 unghästar, under de åren jag var där sålde vi ingen för under 40 000euro, den dyraste gick för 300 000euro, tänk vilka enorma summor som är i omsättning! Helt galet...
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Föl nr 2:s sto stam har bl.a lämnat godkänd hingsten Internet men i övrig är det inte mycket att skryta om. (Men den fölungen gillade jag pga dens utseende)

Föl nr 11:s sto stam har lämnat avkomma som gått svår hoppning, msv B fältävlan, 89 och 99 på 3års. Men det var inte det fölet jag tänkte på då jag sa att den hade den bästa stostammen... vilken kan det vara. det fölet jag tänkte på hade stostammen lämna Hingsten Lucky Point HE bl.a.... Letar vidare!
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Föl nr 17:s sto stam har lämnat Lucky Point HE, men nu hittar jag ju ingenting mer på den... ååhhh... i övrigt har den bästa gått MSV B dressyr... *suck*
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Föl nr 17:s sto stam har lämnat Lucky Point HE, men nu hittar jag ju ingenting mer på den... ååhhh... i övrigt har den bästa gått MSV B dressyr... *suck*

Mormor Piraya har bla lämnat Vilma- svår hoppning, da Vinci- gdk i finland, Willy- hoppdiplom. Rikoschett och Right Man- msv dressyr, Absalon- 1.20hopp (5 år).
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

nr 22 hade inte något speciellt, positivt elit sto med avkommor som har haft 88, 89 och 910 på 3årstestet.... gillade dennas utseende men hade för mig att den hade mycket bättre möderne.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag kommer att vara mer på hugget inför mitt kommande lönesamtal. Jag tänkte be om ett möte innan lönesamtalet för att informera om mina...
Svar
18
· Visningar
938
Senast: cherie
·
  • Artikel
Hästnyheter Tidigare i veckan meddelade Umeå ryttarförening att en viktgräns kommer att införas för ridskoleelever. Verksamhetschef Camilla Granberg...
Svar
0
· Visningar
137
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I år inför SWB premieföl vid fölbedömningarna. De föl med högst poäng kommer att utses till premieföl och få en blågul rosett.
Svar
0
· Visningar
112
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Umeå Ryttarförening inför en övre viktgräns för sina ridskoleelever. Det betyder att man inte längre kommer att kunna delta i deras...
Svar
0
· Visningar
102
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp