Bukefalos 28 år!

Selektering inför elitfölauktionen

Sv: Selektering inför elitfölauktionen

kl

Om man nu ska nagelfara stona (i "stoårets tecken"),så är det anmärkningsvärt att så få har egna meriter....de flesta har inte ens visats på treårs eller kvaliten.

Men på fotona är det riktigt fina fölungar i alla fall.Min favorit än så länge är Corlenskyfölet.

Hoppas intresset blir stort för auktionen och att det sätter fart för framtiden.
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Tittar man bara på blup-sidan så ser inte alla ston ut att vara några höjdare, och jag är lite besviken att inte möderneinfon kommit ut än. Vi som visat har ju skickat in den innan vi ens visade fram dem för selekteringen! Jag vet på rak arm att 4 kommer från möderne med superprestationer och som lämnat godkända hingstar.

Här är infon som skickats in om min nr 5 e Monte Bellini- Orlando - Indoctro - Joost om någon är intresserad:


Modern äldst av 9 syskon och tävlade själv 1,30-hoppning som 6-årigt fölsto. 3 av hennes yngre syskon har sålts på elitföluktion i Holland för över 10 000 €. 5-åriga systern Aniki e Winningmood såldes förra året på Dutch Selected Horse Sales till Sverige för 40 000 € och tävlade i Falsterbo 6-årschampionatet i år. Yngre systern Zolaniki e Calvados såld till Hendrix, lämnade hingstavkomma e Vittorio som nu visas fram i Holland.

Mormor Pippi-Niki är syster till kwpn godkända Ekstein som är morfar till OS-vinnaren Hickstead som dessutom är linjeavlad på detta möderne. Hon har 4 syskon till med segrar i intern 1,40-1,60-hoppning.

Mormorsmor Zaniki är helsyster till godkända svårklasshingsten Palfrenier som tävlade internationell hoppning. En mängd svårklasshästar och flera godkända hingstar kommer från denna kända holländska Niki-stam.
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

*kl*

Mamman till nr 1 har iaf lämnat de godkända hingstarna Bugatti Hilltop och Santana.

Från BLUP:

Modern Raffinesse är ett Statspreimesto. Hon är även mor till godkände hingsten Bugatti Hilltop 1016 (e. Bergamon), som verkat i Sverige och tävlat i dressyr med Michael Klimke. Raffinesse har lämnat ytterligare avkommor med framgångar i GP dressyr. Mormor Desiree är ett Statspremiesto med flera Svårklass-avkommor i Tyskland. Hon är helsyster till godkände hingsten Donnerschlag och halvsyster till godkända hingstarna Ragazzo 998 (e. Raphel) och Bergamon (e. Baryshnikov). Mormorsmor är välkända Pirola, mor till Pik Bube I och II.

Inte för att man kan ta åt sig så mycket av det för svensk del, men ändå, borde väl nämnas om vi nu ska prata ston ;)
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

*kl*

Mamman till nr 1 har iaf lämnat de godkända hingstarna Bugatti Hilltop och Santana.

Från BLUP:

Modern Raffinesse är ett Statspreimesto. Hon är även mor till godkände hingsten Bugatti Hilltop 1016 (e. Bergamon), som verkat i Sverige och tävlat i dressyr med Michael Klimke. Raffinesse har lämnat ytterligare avkommor med framgångar i GP dressyr. Mormor Desiree är ett Statspremiesto med flera Svårklass-avkommor i Tyskland. Hon är helsyster till godkände hingsten Donnerschlag och halvsyster till godkända hingstarna Ragazzo 998 (e. Raphel) och Bergamon (e. Baryshnikov). Mormorsmor är välkända Pirola, mor till Pik Bube I och II.

Inte för att man kan ta åt sig så mycket av det för svensk del, men ändå, borde väl nämnas om vi nu ska prata ston ;)

Då är ju mamman släkt med mitt sto, som har Pirola som mormor:D
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Tyckte väl inte att det stämde med namnen, min häst har Franka som mormor och det är hon som är mamma till Pik Bube 1 o 2, Pirola är en dotter till Franka.
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

kl

Jag såg att danskarnas elitfölauktion gick hyfsat i år. En del tack vare Jan Brink mad samarbertapartner som köpte in tre föl. Hoppas nu att de och flera andra har kvar en del pengar kvar till nästa helg.
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Idag är det dags :)
Någon som ska dit och har lust att rapportera till oss andra här på buke?
Hoppas det blir bra priser på bebbarna nu!
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Kl.
Jag är själv inte på plats men får snabba rapporter om hur det går.
Nr Pris
1: 85000
2: 41000
3: 60000
4: 50000
5: 33000
6: 40000
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Kl.
Jag är själv inte på plats men får snabba rapporter om hur det går.
Nr Pris
1: 85000
2: 41000
3: 60000
4: 50000
5: 33000
6: 40000

7: 50000
8: 25000 (återrop???)
9: 150000 , högsta priset just nu.
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Sorgligt låga priser:(

Fast snittet lär landa på ungefär samma som andra förbunds auktioner. Eller så lär sig folk nu att det går att göra superfynd på auktionen. Cyllenes föl var väl nr 5 som då gick för 33"-går ju inte annat än att säga att det är ett enormt fynd!
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Här kommer resten....
10: 27000
11: 29000
12: 75000
13: 31000 (tror köparen är Jan Brink)
14: 52000
15: 60000
16: 84000
17: 53000
18: 110000 Köpare Gränsbo
19: 74000
20: 52000
21: 37000
22: 100000
23: 110000 Köpare Jan Brink

Nr 5 tydligen ej över begärt lägsta pris...
Räknade ut ett snitt på alla ovanstående summor och hamnade på 62000:-
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Ang nr13, stämmer infon om pris o köpare? Har försökt hitta resultaten på ASVH men de verkar inte vara uppdaterade.
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Jag tycker att det är sorgligt för om det här är vad man får för ett elitföl, hur lite är då inte ett normalbegåvat föl värt.
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Ang nr13, stämmer infon om pris o köpare? Har försökt hitta resultaten på ASVH men de verkar inte vara uppdaterade.

JB satt vid ett bord med folk som budade, han nickade åt dem när de skulle bjuda och bjöd inte själv på någon, om det bara var åt honom de budade eller andra vet jag ej.

F ö hörde jag 36000 på nr 10.

Sedan det som kallas elitföl- det är de som nu har visats fram, det finns en hel del klassföl med toppstam som aldrig visas, de säljs ofta genom kontakter för bra summor. Å andra sidan har vi en finanskris, där det är svårt att få 50000 för riktigt fina inridna treåringar om man inte har riktigt bra kontakter.

Att det blev höga summor på vissa är i en del fall kompisbjudning, det är jag helt övertygad om. Klart hingsthållaren bjuder över sin kompis, ett bra pris på ett föl efter hingsten ger ju fler ston till denne nästa år.
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

kl
Ingen rolig läsning, synd att inte några av de finaste föl vi har betingar högre priser. Har inte uppfödarna satt minimipris på fölen? Det trodde jag att de brukade göra. 10:an efter Corlensky var en av mina favoriter men 27.000:- var löjligt lågt. Jag antar att det bara är nyfikna som åker och kollar på auktionen, inte eventuella köpare. Trist.
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Jag reserverar mig för att summorna inte stämmer.... har bara fått info via SMS, var som sagt inte på plats.
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Nr 10 gick för 36 000:-

Roade mig också med att räkna lite snittpriser under tiden när budgivningen var trög.

12 st gångartsföl såldes för totalt 884 000:- = snitt 73 666:-
11 st hoppföl såldes för totalt 553 000:- = snitt 50 273:-

Men det såg väldigt mörkt ut ett tag för hoppfölen innan de sista kom som blev lite dyrare, snittet låg då på ca 35 000:-.

A
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag kommer att vara mer på hugget inför mitt kommande lönesamtal. Jag tänkte be om ett möte innan lönesamtalet för att informera om mina...
Svar
18
· Visningar
938
Senast: cherie
·
  • Artikel
Hästnyheter Tidigare i veckan meddelade Umeå ryttarförening att en viktgräns kommer att införas för ridskoleelever. Verksamhetschef Camilla Granberg...
Svar
0
· Visningar
137
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I år inför SWB premieföl vid fölbedömningarna. De föl med högst poäng kommer att utses till premieföl och få en blågul rosett.
Svar
0
· Visningar
112
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Umeå Ryttarförening inför en övre viktgräns för sina ridskoleelever. Det betyder att man inte längre kommer att kunna delta i deras...
Svar
0
· Visningar
102
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp