Bukefalos 28 år!

Selektering inför elitfölauktionen

mellan

Trådstartare
Är det någon här inne som kommer att visa sin fölunge på någon av selekteringarna inför elitfölauktionen?
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Om allt går väl så visar jag mitt stoföl i Skara, hon är iaf anmäld!
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Funderar lite på att visa min hingstunge e. Fidertanz-Tip Top. Det blir Strömsholm isf.
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

jag funderade också på det, men eftersom själva auktionen är så jävla långt bort så tycker jag itne att det är värt resan.
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Lönar det sig verkligen att anmäla och delta i elitfölauktionen?
Eller är det mer för att få reklam och att det är kul att ha deltagit som man är med?
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Visst kan det löna sig att vara med på auktionen.
Tyvärr har det hittills i Sverige inte varit någon genomslagskraft för fölauktioner. Tittar man på de senare året så har det även blivit tuffare att sälja föl på auktionerna även i länder som Tyskland och Danmark, och då är det ändå länder som har mer tradition och där det verkar som att folk köpte de selekterade fölen för det mesta för hyfsade priser. Några få toppar finns det alltid, men tittar man på priserna på resten av de föl som blir sålda så är det inte så höga. Sedan har också en del föl ropats tillbaka, och då förlorar man pengar eftersom man ändå får betala för visningen och provisionen.
Låt oss nu hoppas att de utvalda proffsen som ska hålla i selekteringen och arrangemanget lyckas bättre med fölauktion här i Sverige än vad man gjort här tidigare år. Det känns som att detta är sista chansen, fungerar det inte med dessa proffs så får man nog lägga ner verksamheten tror jag. Jag tror att många väljer att avvakta och se hur det går i år, skulle det nu fungera så kan man nog räkna med att många fler uppfödare anmäler sina föl nästa år.

Någon som vet om man förbinder sig till auktionen om man nu blir utvald på selekteringen? Annars kan jag se det som att man ändå kan visa där även om man inte vill vara med på auktionen. Blir fölet utvalt så har man ändå ett kvitto på att det är ett lovande föl ur proffsens ögon. De tittar på lite andra saker ur sportens synvinkel än de vanliga fölbedömningarna, vilket jag tror en hel del uppfödare tycker är bra.
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Jag har inte som avsikt att visa på auktionen (det är alldeles för långt att åka), utan det är 'uttagarnas' omdömen jag tycker är intressant. De har (enligt mig) 'andra ögon' än de traditionella földomarna.
Man är INTE tvungen att anmäla till auktionen om ens föl blir uttaget enligt ASVH.
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Jag funderar på att anmäla min Careful-unge. Vi åker i så fall till Flyinge. Ska ändå dit den veckan och göra 30 dygns kollen på stoet :)
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Jag sätter mitt hopp till att den nya gruppen kan lyfta auktionen till en helt ny nivå ;):D o drar mitt strå till stacken tänkte jag genom att i alla fall försöka få med ett av mina föl :p tänkte visa på Strömsholm.

Totalt var det 87 föl anmälda sist jag hörde :) spännande!

Northern Surprise e. Kannan - Stakkato - Embassy I

surprise-1306344967.jpg


surprise.jpg


gäller bara att få in henne från betet, tämja henne o klippa bort tofsarna i öronen... :rofl::rofl:
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

du får inte sälja dina finingar Northern speciellt inte nu då jag inte har några pengar ;)
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Kul att det är så många som tänker visa. Med närmre 90 föl visade borde de kunna hitta riktiga guldkorn. Kan de dessutom locka dit de köpstarka människor som i vanliga fall åker utomlands och köper föl kan det bli riktigt bra!

Jag visar min Fair Seminole LSH e Fairbanks (Flemmingh) - Landadel - Andalusier xx. Hon är ju dock född i februari och inte direkt till sin fördel nu men jag tycker väl ändå att kvalitéerna syns...

ostergarden


Nu har hon iaf tappat all fölpäls bortsett från en lång tofs på höften, men den ska jag väl få bort på en vecka. :D
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Det kommer fler Johanna :D

Nu är det 95 st anmälda :) kul som sagt att det i alla fall är många som vill komma till selekteringarna :) Vi hoppas på många fina o välstammade föl, vilket jag är säker på att det är :)
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

jag säger det igen, varför är man inte miljonär??!!! ;)

när är auktionen och när vet man vilka som blev uttagna??? Kommer selekteringen att vara öppen för folk att titta på eller är den stängd?
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Har inget föl i år så inte akutellt alls med andra ord. Men det ska bli mkt spännande att se vilka föl som blir uttagna!
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Datum, platser och info om såväl selekteringen som auktionen finns självklart på asvh:s hemsida. Det är öppet att titta på selekteringen , bara att åka dit. Rekommenderar en titt på filmer på de utvalda fölen till Hannovers och/eller DV:s fölauktioner innan som referensbas!
Jättekul att så många anmälde och hoppas vi når dit de andra länderna redan är - att det blir status, meriterande, eftertraktansvärt att få sitt föl uttaget.
Sen måste vi ha en realistisk förväntan på prisbilden, även där kolla gärna utfallet på andra förbunds auktioner och titta på snitt- och median-pris och inte bara på topparna.
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Håller med ranunkel, men jag hoppas detta i alla fall är ett stort steg i rätt riktning, sen tar det kanske 10 år till innan vi ens är i fatt de andra...kvaltitets o stam mässigt kommer det nog inte att vara ngn större skillnad, men det är mkt övrigt som ska till, intressenter o inte minst internationella sådana... tyvärr lägger svenska jantelagen alltför ofta sardin på alla arrangemang... i TY tex glädjs man åt varandras framgångar på ett helt annat sätt kan jag uppleva
tror inte heller på ngr höga priser men som sagt jag hoppas o TROR att detta blir ett stort steg framåt :laugh:
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Det hoppas jag också!

I år så visar jag inte min, jag kommer inte att kunna åka till auktionen. Fölungen i fråga är dessutom född i mitten av juli och inte så himla snygg just nu. :p Men jag hoppas på att kunna komma igen nästa år. :)
 
Sv: Selektering inför elitfölauktionen

Visade båda mina (Fairbanks - Landadel och Monte Bellini - Orlando) på Axevalla igår och båda blev utvalda till filmning/foto. Fairbanks-ungen är dock i största laget redan nu och kommer vara 7 mån när auktionen är och lär nog inte vara till sin fördel då, så för henne lär det inte bli ngt.

Tror det var ca 28 föl visade igår och 14 utvalda till filmning. Något fler visade och utvalda på Flyinge, får se hur siffrorna ser ut idag på Strömsholm.

Av det vi såg i Skara igår var det många riktigt fina föl, så det kommer nog bli ett imponerande gäng föl till auktionen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nästan varannan hästägare är orolig för sin häst inför nyår, visar en undersökning som Sveland Djurförsäkringar har gjort bland sina kunder.
Svar
0
· Visningar
176
Senast: Gunnar
·
Avel Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉 Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn...
Svar
12
· Visningar
977
  • Artikel
Hästnyheter Ingen individuell medalj i ridsport-EM, men ändå fina besked av de rutinerade ryttarna inför OS nästa år. Och på Stockholms Stadion...
Svar
0
· Visningar
244
Senast: Gunnar
·
Avel Hej alla :) Jag har ett sto som för första gången fick föl för 8 dagar sedan och hon har varit jättesnäll mot sin fölunge, slickat...
Svar
1
· Visningar
777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp