Senior-telefon för RIKTIGA seniorer?

Men det låter som att Doro + röststyrning kanske är något för din mor då?

Nej, det är nog tyvärr heller ingen fungerande lösning även om den var en bra variant. Mamma har Parkinson, vilket innebär vissa talsvårigheter av afasityp och minst sagt sluddrigt tal. Hon behöver en lur med tydlig knappsats, med förinlagda nummer så hon bara behöver trycka på minst två knappar. Och hon ska inte kunna oavsiktligt dra ner volymen på något sätt, den där j#a doron jag la in på bilden i startinlägget är helt j#a hopplös!
 
@honung , jag funderar på om telefoner som är specialinriktade på att tåla tuffa tag och användas när man jobbar ute kan vara något för din mamma? Det finns speciella märken inriktade på denna målgrupp, t ex Sonim och Cat (som ju också gör grävmaskiner). De flesta av de telefoner jag har sett från dessa tillverkare är enkla knapptelefoner med knappar som man ofta kan använda fast man har handskar (d v s stora och tydliga). Vanligen har telefonerna ett gummihölje som gör dem extra greppvänglia och mycket lång samtalstid. Sedan tål de att bli överkörda av en grävmaskin och vissa modeller kan kompletteras med en vev så att man kan lösa batterikris med idogt arbete. Men det är kanske av mindre intresse för din mamma.
 
@honung , jag funderar på om telefoner som är specialinriktade på att tåla tuffa tag och användas när man jobbar ute kan vara något för din mamma? Det finns speciella märken inriktade på denna målgrupp, t ex Sonim och Cat (som ju också gör grävmaskiner). De flesta av de telefoner jag har sett från dessa tillverkare är enkla knapptelefoner med knappar som man ofta kan använda fast man har handskar (d v s stora och tydliga). Vanligen har telefonerna ett gummihölje som gör dem extra greppvänglia och mycket lång samtalstid. Sedan tål de att bli överkörda av en grävmaskin och vissa modeller kan kompletteras med en vev så att man kan lösa batterikris med idogt arbete. Men det är kanske av mindre intresse för din mamma.
Snabbgoogling på Cat och Sonim innebar snarare att jag själv vill ha en Cat!
Men knappsatserna ser inte ut att motsvara mammas behov. Hon behöver väl åtskilda knappar som kan markeras kanske med olika färger. Typ som doros analoga telefon.
 
Snabbgoogling på Cat och Sonim innebar snarare att jag själv vill ha en Cat!
Men knappsatserna ser inte ut att motsvara mammas behov. Hon behöver väl åtskilda knappar som kan markeras kanske med olika färger. Typ som doros analoga telefon.

Jaha, fråga mig inte varför det blev såhär... Se nedan!
 
Sonim har det på alla sina modeller. Jag har en kollega som har en och jag uppfattar den telefonen som ganska stor. Lite osäker p displayen. Det är möjligt att den har ikoner. Den är väldigt enkel dock, har inte ens kamera.

Men jag vet inte hur man köper en Sonim om det skulle vara intressant. Verkar inte finnas hos så många återförsäljare.
 
Sonim ser väldigt avancerad ut. Kan kanske vara bra, beroende på hur tydlig knappsatsen är. Jag ska kolla upp med inköparen på mediamarkt var och om den kan finnas att fingra på någonstans. :up:
 
http://www.seniortelefoner.com

? Annars får du nog ta kontakt med en tillverkare och utforma så som du vill ha det. :idea:
Snarare vad mamma klarar.
Men där fanns en telefon som ser ganska okej ut. Ska kollas upp!
myphone1030halo_front.jpg
 
Ja, det är något sådant jag är ute efter. Den jag la upp från @L8P8 's länk hade prisuppgift & bra pris, men är slutsåld, för tillfället kanske. jag hittar inget pris på din länkade?
 
Ja, det är något sådant jag är ute efter. Den jag la upp från @L8P8 's länk hade prisuppgift & bra pris, men är slutsåld, för tillfället kanske. jag hittar inget pris på din länkade?
Min länkade tycks ha det tveksamma namnet
Kaka Senior KK6380
men tillverkades 2010, och tycks ha kostat 799:- se'n dess.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?cc=644959

Den här var annars en färgglad skapelse för endast €69!
cp10s_colors_1.jpg

http://www.just5.com/sweden/en/cp10s/cp10s-bestinspace/
 
Säg inte det! :) Min mamma (som dock ser någotsånär om ej fullt ut) klarar varken av att använda telefonboken eller kolla SMS i sin Doro-mobil. Jag har visat henne ungefär 100 gånger men hon glömmer alla steg och ser inte logiken i menyerna. När jag sträckte fram min smartphone så kunde hon helt själv, utan att jag visade eller gav instruktioner, kolla både SMS och gå in i telefonboken och välja kontakt. Det var mkt lättare att bara klicka på en ikon och sen klicka på meddelandet/namnet än att gå in i menyer och bläddra med pilar etc!
Heja mamma! :up:

Men problemet med smartphone för gamlingar är nog inte hur de hittar sms och kontakter, utan att där finns för många funktioner = för många möjligheter att gå fel och sen inte kunna ta sig rätt igen.

Min pappa har haft mobil i nio år, nu är han på sin andra Doro och häromdagen ringde han med panik i rösten:

"Det är ett missat samtal här!"

"Ja, det var jag som ringde förut, det behöver du inte bry dig om".

"Men hur får jag bort det??"

"Hittar du något som heter samtalslista eller något liknande?"

"NEJ! OCH DET BLINKAR EN RÖD LAMPA HÄR!"

Jag misslyckades med att reda ut det med honom och då ringde han min syster istället. Som inte heller kunde lösa det per telefon. Men under tiden hade jag googlat fram manualen så jag ringde upp honom och då lyckades vi lösa det. Hans lättnad lät som om han just fått veta att en dödlig sjukdom han hade haft var puts väck.

Jag vågar inte tänka på hur det skulle ha varit med en iphone. PLÖTSLIGT STÅR DET IIIIIIII-TUUU-NES PÅ SKÄRMEN! DET KOM JUST UPP EN VÄDERKARTA! EN RÖST SÄGER " RINGER MANDALAKI HEM!

Nä, pappa ska nog inte ha någon smartphone.
 
DET KOM JUST UPP EN VÄDERKARTA!
Det är ju bra om han tolkar en väderkarta som en väderkarta, och inte som att den ryska invasionsplanen av misstag nått fel nummer. Då hade han nog inte bara SKRIKIT MED STORA BOKSTÄVER UTAN ÄVEN MED FETAT.

Jag känner en sådan farbror som ser ryssen överallt. Han ska absolut inte ha en telefon där en slumpmässig väderkarta kan hoppa fram.
 





Iphone ÄR en enkel telefon och poppis bland seniorerna :-). Den är mer begränsad och har färre funktioner och enklare menyer än androiderna.

Har hört att Iphone är mkt populär bland synskadade också - tydligen tack vare att röststyrningen fungerar så bra. Men vet inte hur det fungerar om hon även har svårt med talet...

Svärföräldrarna har problem med sina "seniortelefoner" (där är det problem att förstå tekniken, inga synproblem eller annat) men att hantera en Ipad fungerar däremot mycket bra - verkar som om Apples upplägg uppfattas som mycket mer logiskt och lättbegripligt av dem i alla fall.
 
@kopur Jo, jag upplever samma sak (jobbar ju på support). Dessutom så har alla operatörer som säljer iPhone full support på iPhone (till skillnad från alla andra telefonmärken, där det är tillverkarna som står för supporten). Så det är lättare att få hjälp av sitt telefonbolag om ens iPhone krånglar, än om ens Doro krånglar.

Jag har provat supporta en Doro (det som kallas för översupport) åt en ledsen senior, men den var krångligare än en iPhone i menyerna i mitt tycke.
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 797
Senast: shia
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 922
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 249
Senast: Sar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 071
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp