Senior-telefon för RIKTIGA seniorer?

Det här kanske inte är något alternativ, men om hon bara ringer ett fåtal nummer, säg 5 st - hon kan inte ha fem telefoner med ett nummer inställt på varje? Då kanske det behövs en påminnelse om vilken telefon som går till vilket nummer dock.
Med enklare mobiler blir ju inte summan så hög.. Det kanske t om går att få så många sim-kort med samma nummer?
I så fall skulle mamma behöva minst 12 telefoner. :laugh:
 
Nu är jag bara lätt OT, men borde man inte kunna göra en smartphone oerhört lättanvänd genom att lägga de ikoner som ska användas (tex samtal och sms) med stora ikoner på förstaskärmen, och låsa alla andra funktioner och inställningar via någon slags nanny-app? (Om det inte finns en sådan så glöm att jag föreslog det, då ska jag hem och ta ett snack med min "entreprenör inom app-utveckling"s-sambo, och se om någon av hans utvecklare tycker att det låter som en bra idé :angel:)

Även om en smartphone är onödig överkapacitet så upplever jag att många som har svårt för vanliga telefoner/datorer och menyer förstår tex en padda mer intuitivt? "Jag ska ringa, jag trycker på luren". I android är det inga problem att koppla bort missade samtal och andra grejer som man kan uppleva rörigt och stressande.
Det finns! Min ITfientliga vän har fått ta över min samsung s2 och jag har valt en profil som ska vara anpassad på så sätt. Det har fungerat mycket bättre än väntat.
 
Det finns! Min ITfientliga vän har fått ta över min samsung s2 och jag har valt en profil som ska vara anpassad på så sätt. Det har fungerat mycket bättre än väntat.

:up:

Vi kollar just nu på möjligheten att "strippa" gamla iPhones, så att de kan användas som hjälpmedelstelefoner på olika sätt. Det verkar inte vara någon som gör det än. De tekniska bitarna är lätta. Det gäller bara att övertala apple om att det ska vara tillåtet... (Inga problem att göra det med droids, men där kommer istället ett funktionalitetsproblem där appen för anpassning kan bli lite krävande att administrera.)
 
@honung är touch helt uteslutet? Det finns tydligen senior-appar. Jag googlade "simple phone app" och fick lite träffar. Har inte kollat närmare dock.

Jag skulle ringa via tangentbordet (har en Nokia Lumia 920) och när jag tryckte fram knappsatsläget insåg jag att knapparna är skitstora och så längst upp är det en display som man ser numret på. Så då började jag fundera på om det finns någon app som får telefonen att se ut så permanent.
 
@honung är touch helt uteslutet? Det finns tydligen senior-appar. Jag googlade "simple phone app" och fick lite träffar. Har inte kollat närmare dock.

Jag skulle ringa via tangentbordet (har en Nokia Lumia 920) och när jag tryckte fram knappsatsläget insåg jag att knapparna är skitstora och så längst upp är det en display som man ser numret på. Så då började jag fundera på om det finns någon app som får telefonen att se ut så permanent.
Hon klarar inte av wordfeud på en LG g2, hon klarar liksom inte göra saker på skärmen, hon förstår inte hur skärmen ska ändra bild liksom. Men jag ska kolla upp det, absolut! Jag ska söka fram nån sån app, tack för tipset!
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 797
Senast: shia
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 921
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 245
Senast: Sar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp