Senior-telefon för RIKTIGA seniorer?

Fast för en hel del människor med riktigt rejäl datorvana är Iphone (och hela Apple-systemet) väldigt frustrerande på många sätt.

Vad gäller användarvänlighet tycker jag att iphone blivit lite mer komplicerad än den var tidigare, i takt med att iOS uppdaterats. Men på det stora hela tycker jag att den fortfarande är enkel att hantera.

Jag orkar dock inte ta hela iphone/androiddiskussionen igen, det får andra göra om de tycker att den är on topic.
 
Iphone är användarvänlig och bra. Men för riktiga seniorer - min pappa är 85 - som inte har datorvana är den helt oduglig. Det är för lätt att hamna fel och gå vilse.

Det är nog lika illa oavsett Android eller Iphone. Jag tror bara konceptet med en pekskärm räcker för att göra det svårt.
 
Det är nog lika illa oavsett Android eller Iphone. Jag tror bara konceptet med en pekskärm räcker för att göra det svårt.
Japp, det håller jag med om. Om man dessutom aldrig haft dator, vilket många gamlingar inte har, så tror jag att smartphone kan vara rena skräckupplevelsen. De uppfattar den ju som en telefon - vilket är en så ytterst liten del av dess funktioner.
 
Om vi återgår till TS frågeställning så är anledningen till att jag föreslog trygghetslarm att när det är så illa ställt att man varken ser, kan hantera röstuppläsning av skärmen/röststyrning eller klarar av 4-knappars-Doron, då finns det liksom inget enklare.

4-knappars Doron är ju enklare än en vanlig fast telefon med nummerskiva. Jag tror inte att det går att förenkla en telefon mer =/.
 
Fast om TS mamma tänkt sig att prata med några andra än hemsjukvården så är väl trygghetslarm inte riktigt lösningen? Jag förstår inte vad det har med mobil att göra överhuvudtaget.
 
Iphone är användarvänlig och bra. Men för riktiga seniorer - min pappa är 85 - som inte har datorvana är den helt oduglig. Det är för lätt att hamna fel och gå vilse.

Nu är jag bara lätt OT, men borde man inte kunna göra en smartphone oerhört lättanvänd genom att lägga de ikoner som ska användas (tex samtal och sms) med stora ikoner på förstaskärmen, och låsa alla andra funktioner och inställningar via någon slags nanny-app? (Om det inte finns en sådan så glöm att jag föreslog det, då ska jag hem och ta ett snack med min "entreprenör inom app-utveckling"s-sambo, och se om någon av hans utvecklare tycker att det låter som en bra idé :angel:)

Även om en smartphone är onödig överkapacitet så upplever jag att många som har svårt för vanliga telefoner/datorer och menyer förstår tex en padda mer intuitivt? "Jag ska ringa, jag trycker på luren". I android är det inga problem att koppla bort missade samtal och andra grejer som man kan uppleva rörigt och stressande.
 
Fast om TS mamma tänkt sig att prata med några andra än hemsjukvården så är väl trygghetslarm inte riktigt lösningen? Jag förstår inte vad det har med mobil att göra överhuvudtaget.

Men om hon inte kan hantera en telefon med endast 4 gigantiska knappar som är kopplade till 4 förprogrammerade nummer? Då behöver hon ju i sådana fall en personlig assistent som sköter telefonen åt henne.
 
Nu är jag bara lätt OT, men borde man inte kunna göra en smartphone oerhört lättanvänd genom att lägga de ikoner som ska användas (tex samtal och sms) med stora ikoner på förstaskärmen, och låsa alla andra funktioner och inställningar via någon slags nanny-app? (Om det inte finns en sådan så glöm att jag föreslog det, då ska jag hem och ta ett snack med min "entreprenör inom app-utveckling"s-sambo, och se om någon av hans utvecklare tycker att det låter som en bra idé :angel:)

Även om en smartphone är onödig överkapacitet så upplever jag att många som har svårt för vanliga telefoner/datorer och menyer förstår tex en padda mer intuitivt? "Jag ska ringa, jag trycker på luren". I android är det inga problem att koppla bort missade samtal och andra grejer som man kan uppleva rörigt och stressande.

Fast då är ju frågan varför man ska ha en smartphone. Det känns lite som folk som köper sin första smarta telefon, blir galen på hur ofta den behöver laddas och stänger av så många funktioner som möjligt för att spara batteri. :D Det verkar ju lite mastigt att lägga flera tusen på något som man strippar så mycket som möjligt.
 
Men om hon inte kan hantera en telefon med endast 4 gigantiska knappar som är kopplade till 4 förprogrammerade nummer? Då behöver hon ju i sådana fall en personlig assistent som sköter telefonen åt henne.
Om det var en personlig assistent eller ett trygghetslarm TS mamma behövde så hade nog frågan inte ställts som om det gällde en mobil ;)
 
Fast då är ju frågan varför man ska ha en smartphone. Det känns lite som folk som köper sin första smarta telefon, blir galen på hur ofta den behöver laddas och stänger av så många funktioner som möjligt för att spara batteri. :D Det verkar ju lite mastigt att lägga flera tusen på något som man strippar så mycket som möjligt.

Med all den överkapacitet en smartphone har idag, absolut. Men en begagnad smartphone eller surfplatta kostar inte många kronor (det finns ju plattor vars utgångspris ligger under 500:- idag) och dessutom kanske tillverkarna av de "lättanvända" sakerna behöver tänka om? Det är inte lätt att hantera knappar och menyer. Tvärtom, tex hjälpmedel för förståndshandikappade tog ett jätteskutt när surfplattorna kom.
 
Om det var en personlig assistent eller ett trygghetslarm TS mamma behövde så hade nog frågan inte ställts som om det gällde en mobil ;)

Fast alla förslag som har getts har ju TS sagt är för avancerade/inte funkar för hens mor. Då upplever jag att det saknas viss verklighetsförankring.
 
Fast alla förslag som har getts har ju TS sagt är för avancerade/inte funkar för hens mor. Då upplever jag att det saknas viss verklighetsförankring.

Men om det är så är det väl TS/mors problem och inte vårt? :)

Jag menar, här efterfrågas förslag på lättanvända mobiltelefoner.
Om ingen existerande mobiltelefon fungerar, då finns ju tyvärr inte lösningen och TS/mor får acceptera det.
 
Fast alla förslag som har getts har ju TS sagt är för avancerade/inte funkar för hens mor. Då upplever jag att det saknas viss verklighetsförankring.
De är ju för avancerade på olika sätt. Med fyrknappsmodellen är inte problemet knapparna utan att displayen är för liten. Det TS undrar, antar jag, är om det finns en mobil med BÅDE stora knappar och stor tydlig skärm.

Om konceptet mobil till mamma saknade verklighetsförankring skulle TS förmodligen inte ens fråga. Rimligen känner hon ju sin mammas förmågor och begränsningar.
 
Jag har provat supporta en Doro (det som kallas för översupport) åt en ledsen senior, men den var krångligare än en iPhone i menyerna i mitt tycke.

Saken är den att menyerna är ganska så överkurs överhuvudtaget på en riktig seniortelefon. Min mamma har nog exempelvis aldrig förstått (eller sett) symbolerna.

Nu är inte min mamma en blind dreglande sak, snarare är hon kanske utan egen insikt om egna begränsningar men medveten om vikten av att kunna kommunicera med sin omvärld, och därför i behov av en mobil telefon. Annars hade hon kanske nöjt sig med doros analoga variant med jätteknappsatsen allan,

Jag vet inte hur många gånger jag ställt in snabbval på mammas telefon, men hon plippar med knapparna så allt blir en enda röra och när mamma en dag sa att "det är något fel med min telefon för nu har jag i flera månader kommit till vårdcentralen ett par gånger om dagen när jag ska ringa väninnan..." Näe mamma, det är inte fel på telefonen..."JO, det är fel på telefonen, för när jag ska ringa dig kommer jag till synskadenumret på nummerupplysningen. De gånger jag kommer fram till dig är rena rama turen Det ÄR fel på telefonen!"

Mamma ska alltså inte ha några menyer alls egentligen. Men det här är kanske svårt att förstå för någon som växt upp med mobiltelefonin och dess utveckling.
 
Men om hon inte kan hantera en telefon med endast 4 gigantiska knappar som är kopplade till 4 förprogrammerade nummer? Då behöver hon ju i sådana fall en personlig assistent som sköter telefonen åt henne.
Du har uppenbarligen noll erfarenhet eller förståelse för hur en gammal människa med socialt liv fungerar.
 
Det här kanske inte är något alternativ, men om hon bara ringer ett fåtal nummer, säg 5 st - hon kan inte ha fem telefoner med ett nummer inställt på varje? Då kanske det behövs en påminnelse om vilken telefon som går till vilket nummer dock.
Med enklare mobiler blir ju inte summan så hög.. Det kanske t om går att få så många sim-kort med samma nummer?
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 797
Senast: shia
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 921
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 247
Senast: Sar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 071
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp