Bukefalos 28 år!

Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Svartfot har på ett förträffligt sätt redogjort för juridiken här. Jag önskar att vi som redan är praktiserande jurister vore lika ambitiösa. Men det verkar som att det eventuellt råder viss förvirring fortfarande kring vad som gäller, så för att förtydliga det som Svartfot redan sagt:

1. Detta är inte sambolagsterritorium. Det du och din sambo skall dela upp enligt sambolagen är gemensamt bohag, samt bostaden ifall den införskaffats för det gemensamma boendet. Det var och en ägde innan samboförhållandets början behåller dessutom den som förde det med sig in i boet, så det är endast det som tillkommit under samboförhållandet som går in i bodelningen. Allt förstås under förutsättning att ni inte avtalat om annat (detta anmkommer dessutom på din sambo att bevisa ifall du menar att avtal saknas).

2. Dold samäganderätt lär det knappast vara frågan om här av de skäl som Svartfot anfört. Dessutom faller frågan utanför bodelningen, eftersom hästar varken är bostad eller bohag.

Det ovanstående är det juridiska. På det icke juridiska planet önskar jag dig dock all lycka i att försöka hitta en lösning som ni båda kan känna er nöjda med. Ni har barn tillsammans förstår jag och då är det guld värt att ha en vettig relation till varandra. Nu vet jag att det brukar kännas väldigt knapert ändå i samband med en uppbrottsituation, men om du har ekonomiska möjligheter att ändå ge honom lite av hästarnas värde, om än symboliskt, kan det vara värt det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 784
Senast: Johannna1
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 687
Senast: Elendil
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 085
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 865
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp