Bukefalos 28 år!

Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Vill bara förtydliga. Det är bara dumt att dra detta till domstol. Det innebär bara stora dumma utgifter för er båda. Kan ni inte komma överrens så ansök om en bodelningsförrättare hos tingsrätten. Helt enkelt en juridiskt kunnig person som sköter bodelningen. Kostanden för att anlita en bodelningsförrättare får ni dela på oavsett om båda tyckte det var nödvändigt att anlita en.
 
Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Om jag blir sambo i framtiden, hur gör jag för att INTE hamna i en sån här sits?
 
Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Skriver ett avtal i förväg, jag antar det finns motsvarighet till äktenskapsförord, sedan lär du få gå med på att din pojkväns motorcykel, ölburkssamling eller symaskin stannar hos honom ;)
 
Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Vill du inte ha ölburkssamlingen? Jag skulle bli grön av avund om han tog den! ;)
 
Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Problemet när det gäller bil är att bara EN person får stå som ägare på bilen hos Trafikverket (eller vad Vägverket numera kallas)! Så var det när sambon och jag köpte bil.
 
Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Det får du hemskt gärna tycka, men då är det din verklighet :)
 
Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Man ska komma ihåg att dold samäganderätt är ett undantag. Det är ”skapat” för att komma till rätta med vissa familjerättsliga ojämlikheter. Alltså i situationer där resultatet skulle bli lite ”osmakligt” om man inte hittade på en nödlösning.

”Till grund för erkännandet av en sådan dold samäganderätt kan anföras vissa rättspolitiska överväganden av familjerättslig natur. Konstruktionen ger den make eller sambo som inte varit formell köpare ett ekonomiskt skydd. Med hänsyn till den speciella gemenskap som uppstår i ett make/sambo-förhållande, där dessutom besittningen är gemensam och formlösa och underförstådda överenskommelser vanliga, kan det ses som en naturlig utgångspunkt att egendom som inköps för gemensamt bruk av den ena maken eller sambon, med bidrag från den andra, skall ägas gemensamt.” ur NJA 2002 s. 142.

Man ska alltså inte vara överdrivet ”rädd för” och inte heller ”lita för mycket” på dold samäganderätt. Egendom som bara är till för den ena sambons/makan/makens fritidsintresse ska falla utanför. Även när det gäller egendom som kan tänkas falla inom ”dold samäganderätt” (ex ett fritidshus inköpt i bådas intresse) så skall det fortfarande bevisas. Det är alltså den som påstår att det föreligger dold samäganderätt som skall styrka alla de rekvisit som jag nämnt ovan. Faller det på en punkt så faller allt.

Det skall även nämnas att det omvända kan föreligga. Alltså dold full äganderätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Man brukar få betala en liten summa till banken om man som kund vill ha kontoutdrag "längre tillbaka". Men det går att få fram!!
 
Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Men bra svar på frågan hur man kan undvika problem, vilket var det som pettson svarde på.
 
Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Det är så svårt...
Han hävdar dolt samägande för att han menar att han varit med o delat på löpande utgifter för hästarna.
Dom utgifterna han varit med och betalat är främst ridavgifter för barnen samt det som INTE är stallhyra, hö och spån. Stallhyran, höet och spånet får jag av mina föräldrar eftersom dom har lantbruk och jag har fri tillgång till det samt även deras maskiner. Pappa sköter även utsläpp o morgonfodring en gång i veckan samt bortforsling av allt gödsel samt hjälper mig med stängsling. Kan man säga att det är jag som indirekt "betalar" detta + hälften av dom löpande utgifterna utöver stall, hö och strö..???
 
Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Nu har jag fått kontoutdrag... ska titta på dom idag
 
Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Googlade på Dolt samägande och fick fram detta:

HD har funnit, att det – trots att köpekontraktet säger att det bara är en ägare – kan vara ett dolt samägande, det vill säga att den part som inte står på kontraktet ändå är delägare, under förutsättning att köpet skedde för att parternas gemensamma ändamål, (vanligen permanentbostad), att den icke öppna ägaren bidragit ekonomiskt till förvärvet (till exempel genom kontantinsats eller genom att skaffa en billigare tomt), att han eller hon gjort det i syfte att bli samägare samt att den öppna ägaren insett eller bort inse detta syfte.
I så fall, menar HD, finns det en tyst överenskommelse mellan parterna om att egendomen ska vara samägd. En dold samäganderätt kan göras öppen genom en dom i domstol eller genom ett avtal mellan parterna.
Detta resonemang om dold samäganderätt skulle i princip kunna vara tillämpligt på annan slags egendom än permanentbostad. HD kommer inom kort att ta upp ett mål där det prövas om den här principen kan gälla även sambors fritidsbostad.


Det jag fetmarkerat tycker jag motsäger hans argument att dolt samägande ska gälla? Det hade ju varit en sak om han varit aktiv med hästarna och verkligen tagit hälften av ansvaret också. Då kanske man kan hävda att du skulle "förstått att han anser sig vara delägare" genom att betala hälften av kostnaderna.

Vad har du bidragit med ekonomiskt till honom? Jag antar att du betalt annat än hästarna också? Vad har han gjort som kostat pengar?
 
Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Det kan han hävda hur mycket han vill. Det betyder inte att han har rätt.

Ta ett djupt andetag och läs skälen till båtfallet igen.

- Egendomen skall vara anskaffad, alltså köpt.
- Egendomen skall vara för gemensamt bruk. Alltså faller egendom som bara tillfredställer ditt fritidsintresse utanför dold samäganderätt.
- Han skall ha bidragit ekonomiskt till INKÖPET. Antingen igenom ett direkt kontantbidrag eller att ni har ”gemensam ekonomi”.
- Vad som sker efter inköpet har ingen betydelse. Såvida du inte ger eller säljer en andel av hästarna till honom. Annars så skulle ju all världens fodervärdar ta över ägandet av hästarna ;).

Och som jag sa. Rekvisiten är kumulativa. Alla måste alltså vara uppfyllda. Faller en faller allt. Och det är han som skall visa detta.
 
Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Du behöver definitivt stöd så du inte riskerar att bli överkörd, ni förhandlar ju om levande varelser och inte vem som ska få soffan.

Håller helt med. Ta kontakt med en familjejurist som kan hjälpa dig att reda ut det hela. Ta fram alla kvitton du har på att du har betalt för hästarna, transporten m m. Tänk att ha ta fram kvitton även på sadlar e dy som oxå är egendom (även om de inte alltid betingar så högt värde!)

Lycka Till!
 
Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

- Vad som sker efter inköpet har ingen betydelse. Såvida du inte ger eller säljer en andel av hästarna till honom. Annars så skulle ju all världens fodervärdar ta över ägandet av hästarna
:confused: Hur kommer det in i bilden?

Till TS!
Som jag tidigare skrivit, ta kontakt med jurist! Då kan du (förhoppningsvis) få adekvat information baserad på dom för dig aktuella förutsättningarna.

LIA
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 784
Senast: Johannna1
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 686
Senast: Elendil
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 085
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 865
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp