Bukefalos 28 år!

Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

C

crocus

Nu ska vi separera. Min sambo vill ha hälften av värdet i hästarna + hästtransporten. Jag har betalat hästarna med egna pengar som jag fått i enskild gåva av mina föräldrar. Transporten har jag fått i gåva av mina föräldrar.

Eftersom vi alltid haft gemensam ekonomi så hävdar han att han ska ha ut hälften eftersom han alltid varit med och betalat dom löpande utgifterna.

Sambolagen säger att det endast är hus och bohag som ska delas, inte fritids/hobby relaterade saker.
Vad gör jag!?
Ska jag skriva över hästarna på våra gemensamma barn? Båda rider, den ena sköter sin ponny och rider och tävlar den "på heltid" Det andra barnet rider sporadiskt och sonen o jag delar väl på den stora hästen.
 
Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Om ni inte har avtalat annat, och ni har endast varit sambo och inte gifta, är det sambolagen som gäller, och därmed har din sambo/ex-sambo inte rätt till halva värdet av dina hästar eller hästtransporten. Sålänge det är du som står på köpekontrakten och är registrerad ägare till hästen/hästarna samt transporten det vill säga, annars måste du kunna styrka på annat vis att de är dina.

Däremot kan det ju förstås kännas tråkigt om det blir stora problem mellan er, pga en konflikt gällande rättigheten till värdet av hästarna. Lättast är ju förstås om ni kan komma överens sinsemellan.
 
Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Låt honom vara delägare och se till så han betalar hälften av allt med! ;)

Då ger han nog med sig rätt fort. Vill han då sälja så kan ni ju försöka sälja 50% av hästarna... med tanke på hur marknaden är nu så säger jag bara lycka till ;)
 
Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Jag säger som SweetPanther. Sambolagen gäller, så att ni haft gemensam ekonomi innan betyder inte att han har rätt till "dina" ägodelar. Vad tråkigt att det ska behöva bli tjafs... Hoppas ni kan lösa det smidigt för att slippa jobbiga konflikter!
 
Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Hur många hästar är det frågan om? En ponny som ett av barnen rider och en stor häst som du mest rider?

Vad vill han göra med hästarna? Behålla dom till barnen? Sälja och få ut lite extra pengar?

Jag tycker det låter underligt om du ska behöva lämna "en del" av hästarna och transporten om dom står reggade på dig.

Står ni gemensamt som ägare är det ju en annan sak.
 
Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Det var en artikel nyligen i ridsport om detta faktiskt. Inte det numret som kom i torsdags men det innan dess tror jag.
 
Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

*kl*

Vad gäller när man har köpt hästarna för gemensamt sparade pengar men det är bara den ena som har betalat hästarnas underhåll, står som ägare, brukat hästarna tillsammans med barnen som dom egentligen är köpta till? (ej gemensamma barn).
 
Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Den som står som ägare till hästen har rätt till den, samma sak som om man köper en bil för gemensamma pengar, vill man hävda sin del måste man också stå som (del)ägare.
 
Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Den som står som ägare till hästen har rätt till den, samma sak som om man köper en bil för gemensamma pengar, vill man hävda sin del måste man också stå som (del)ägare.
Nej, det stämmer inte alls. Det görs en utredning vem det är som använder bilen/hästen/whatever mest och sen gör man en bedömning utifrån det.

Tex så gäller inte registreringsbevis för att hävda äganderätt av bilen, det är mycket mer komplicerat än så. Myndigheterna vet liksom om att många skriver bilen på sin mormor och därför får jättebillig försäkring. Så äganderätt har ingenting med registrering att göra. Däremot har ju köpeavtal/kvitto ett bevisvärde.
 
Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Sambolagen säger att det endast är hus och bohag som ska delas, inte fritids/hobby relaterade saker.
Vad gör jag!?
Du vägrar givetvis att ge honom en enda krona för hästarna! Vill han ha pengarna får han väl stämma dig då så får ärendet avgöras i domstol.

Jag tror knappast att han bråkar så långt.
 
Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Sålänge barnen inte är 18 år har du som vuxen ansvar för dom.
Behåll dina hästar på dig och be din sambo läsa i lagboken!
Du har rätt till att ha kvar både hästar och transport, speciellt när det är gåvor till dig!!
 
Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Låt honom vara delägare och se till så han betalar hälften av allt med! ;)

Då ger han nog med sig rätt fort. Vill han då sälja så kan ni ju försöka sälja 50% av hästarna... med tanke på hur marknaden är nu så säger jag bara lycka till ;)

Det är ingen bra lösning, för att som delägare har du rätt till att kräva att bli utlöst eller att den gemensamma egendomen säljs...

/Camilla( somm annars också tyckte det var en bra lösning ;))
 
Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

:bow::bow:

Jag blir så förvånad och måste säga att hur ovänner jag och min sambo någonsin skulle vara skulle han ALDRIG dra in hästarna eller sakerna som tillhör dem i det hela.

Gör som Ramona säger, ge honom inte ett smack och ta det till domstol om det krävs.
 
Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Det är ingen bra lösning, för att som delägare har du rätt till att kräva att bli utlöst eller att den gemensamma egendomen säljs...

/Camilla( somm annars också tyckte det var en bra lösning ;))

Asch, ge honom då bara 49% då! Då kan han inte bestämma nåt! ;)

O andra sidan är det ju inte jätte svårt för TS att se till att hästen inte blir såld som marknaden är nu... och då bara ta ut hälften av kostnaderna tills han tröttnar...
 
Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Hej
Eftersom du köpt hästarna för pengar som du fått som enskild gåva så är det dina hästar.
Kan du eller din fd visa kvitton på inköpt foder eller material?
För där kan han kräva ersättning för sina utgifter om han kan visa upp kvitton där det tydligt framgår att det är han som betalat. t.ex underskrift på kort strippar mm.

Lycka till
 
Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Asch, ge honom då bara 49% då! Då kan han inte bestämma nåt! ;)

O andra sidan är det ju inte jätte svårt för TS att se till att hästen inte blir såld som marknaden är nu... och då bara ta ut hälften av kostnaderna tills han tröttnar...

Du kan även vid en mindre andel än 50% kräva att bli utlöst, eller att ägodelen ska säljas...

Men tror som du däremot att det hade blivit mycket dyrare för honom att vara med att betala hälften innan hästarna blir sålda än att bara lämna dom ifred från början...

För sälja häst är inte lätt just nu...

/Camilla
 
Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Eller lägga pengarna på hög som hon får in och ge tillbaks dem när det kommit upp i tillräckligt mkt? :angel:
 
Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Tack för alla svar...
Detta är så svårt. Jag förstår att jag egentligen har all rätt till hästarna. Dom står ju på mig. Dessutom har jag gjort allt arbete. Han har inget inresse och bara förtydligar hur allergisk han blir så fort han tar i dom. Men jag har så svårt att stå emot. När han tog upp ämnet var han kaxig och gåpåig. Jag är svag och vek. "Menar du!! att jag inte ska få ut nåt efter att ha varit med o betalat på hästarna så länge!!!? "-Nej... jag vet inte. " svarade jag. Efterföljande diskussion om hästtransporten. Övergick i diskussion om dotterns tävlingsponny och jag argumenterade emot, sa att han inte kan tvinga mig att sälja den. Blev inget slutligt bestämt vad jag fattade. men jag är rädd att han tror att jag gav med mig. Jag är rädd för hans aggressivitet. Vet inte hur jag ska våga att säga att jag inte går med på hälften av hästarna. Får väl boka tid för bodelning och lägga fram det där med stöd av jurist. Bläää jag blir tokig!
 
Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Du behöver definitivt stöd så du inte riskerar att bli överkörd, ni förhandlar ju om levande varelser och inte vem som ska få soffan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 784
Senast: Johannna1
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 686
Senast: Elendil
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 085
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 865
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp